Gå til innhold

Konfirmasjon - kirke vs. borgerlig

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Borgerlig konfirmasjon er for meg ganske enkelt "ingenting." Og jeg kan ikke fatte at "ingenting" skal kunne betraktes som et alternativ til den kirkelige bekreftelse. Kunne de nå i det minste ha kalt det noe annet!

Om ikke mine barn velger å konfirmere seg, så ser jeg ingen vits i en borgerlig konfirmasjon. Jeg skjønner egentlig ikke poenget....

Det er riktignok noen år til vi kommer så langt, men jeg vil heller ha en stor familiefest hjemme, som kan markere overgangen fra barn til voksen. Med bunad til jubilanten, god mat, blomster på bordet, taler osv. Nå håper jeg vel at mine velger å konfirmere seg i kirken, fordi de føler at det er det riktige i forhold til deres eget forhold til Gud. (og da mener jeg ikke at de på noen måte MÅ være personlig kristen, men ha noe av barnetroen igjen - og derfor føle at de ønsker en kristen konfirmasjon)

Men jeg skjønner også at jeg må sette meg inn i hva konfirmajon i kirken er, og hva er borgerlig konfirmasjon er, for her er det mange delte meninger! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du setter litt mer inn i hva de gjennomgår på kurset hos HEF vil du kanskje se at det er mer enn ingenting? Det er faktisk ganske mange temaer som ungdom i overgangsfasen mellom barn og voksen har godt av å tenke over/lære litt mer om og diskutere.

Noen synes det er "ingenting" - noen synes ikke det "gjelder" .. og at de derfor ikke fortjener gave.

Jeg synes det er viktig og flott med en form for overgangsrite - og det er hyggelig å kunne markere denne overgangen på en eller annen måte. Det å sette barnet i fokus er også veldig hyggelig.

Selv hadde jeg stort familieselskap på min 16 års dag - da jeg valgte å ikke konfirmere meg - og det var flott.

Det var ikke noe alternativ med borgelig konfirmasjon for oss den gangen - og det synes jeg var leit - spesielt når jeg ser hva de får med seg nå. Vi var 4 på hele skolen (av ca 250 elever) som ikke konfirmerte oss (to av disse var medlem i annet trosamfunn) - og det ble sett på som rart - for ville ikke vi ha presanger vi da... - har vel en følelse av 2/3 konfirmerte seg bare pga presangene og kravet til å "følge" tradisjonen fra familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis du setter litt mer inn i hva de gjennomgår på kurset hos HEF vil du kanskje se at det er mer enn ingenting? Det er faktisk ganske mange temaer som ungdom i overgangsfasen mellom barn og voksen har godt av å tenke over/lære litt mer om og diskutere.

Jeg er veldig enig med deg. Det er mange her som har fordommer mot noe de ikke vet så mye om. Jeg har selv deltatt på et slikt kurs, og vi lærte mye viktig. HEF legger vekt på at mennesket er det man skal ha tro på, at mennesket har uendelige muligheter og evner som man kan bruke godt om man vil. At alle er verdifulle, uansett hudfarge, LIVSSYN, alder, kjønn, legning etc. P konfirmasjonskurset så vi blant annet filmen Kids og American History X, to filmer som virkelig rettet blikket mot samfunnet. Så borgerlig konfirmasjon er så visst ikke "ingenting". Seremonien er utrolig flott. Alle konfirmantene får en rose, et bevis på at de har deltatt på kurset, de får opptre med sang, dikt eller hva det måtte være om de ønsker det, andre humanetikere holder tale til ungdommene, og flott musikk spilles vanligvis. Her kan virkelig konfirmantene sette sitt eget preg på seremonien, og vite at dette er DERES begivenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Et lite tilleggsord: I borgerlig konfirmasjon feirer man mennesket bak konfirmanten, og i kirkelig feirer man det kristne, Gud, i konfirmanten. Begge deler er like mye "verdt", mennesker må da få lov til å ta sine egne valg. Tror de på Gud, får de konfirmere seg kristelig. Tror de bare på seg selv og menneskeheten, så konfirmerer de seg borgerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men hvorfor kalles det borgerlig KONFIRMASJON?

Er det noen som vet hva det kalles i andre land? Både den i kirken, og tilsvarende BK?

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor kalles det borgerlig KONFIRMASJON? :o

I en debatt hvor Human Etisk forbund deltok, forklarte de det med at ordet konfirmasjon var et innarbeidet begrep. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil si at borgerlig konfirmasjon på en mye bedre måte lærer ungdommene ting som kan være viktige i livet for å bli et godt menneske. Den kristelige konfirmasjonen bommer stort. Kirken påstår alltid at det er så mange kristne ungdommer siden de konfirmerer seg. Det er tøys, det er et fåtall som virkelig er kristne.

Jeg skulle ønsket jeg konfirmerte meg borgerlig. Da hadde jeg ihvertfall lært noe fornuftig i starten på voksenlivet mitt.

:ler: Men nå er det vel på tide å lage en egen tråd om dette? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først; jeg går ikke i noen kirkelig menighet selv, bare så dette ikke oppfattes som kristen fordomsfullhet eller uvitenhet.

Jeg har overhodet ikke kommentert innholdet i den borgelige "konfirmasjons-"undervisningen. Men det kan jeg gjøre: Innholdet er flott, det! HEF sine sider har jeg lest før.

Men. Det er ingen konfirmasjon! Å markere overgangen fra barn til voksen (de er 15 år...) er ikke konfirmasjon av noe som helst. Å lære om livets ulike sider kan man gjøre hvor som helst. Å lære å respektere mennesker for hva de er, kan man gjøre hvor som helst.

I en debatt hvor Human Etisk forbund deltok' date=' forklarte de det med at ordet konfirmasjon var et innarbeidet begrep[/quote']

Elendig argument. Dårlig fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mye å lære her, ja.

Det hørest ut som om konfirmasjonsopplæringen ved en BK er kjempeflott.

Ordet konfirmasjon betyr å bekrefte, så for meg hørest det rart ut med navnet Borgerlig Konfirmasjon, selv om opplegget er aldri så flott. Men det er vel en annen diskusjon?

Jeg føler på en måte at man fornekter Gud om man velger en BK fremfor en konfirmasjon i kirken. Må le litt av meg selv når jeg leste at JEG skrev forje linje, men slik er det det nå engang jeg føler det :oops: :ler: :oops: -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mye å lære her, ja.

Det hørest ut som om konfirmasjonsopplæringen ved en BK er kjempeflott.

Ordet konfirmasjon betyr å bekrefte, så for meg hørest det rart ut med navnet Borgerlig Konfirmasjon, selv om opplegget er aldri så flott. Men det er vel en annen diskusjon?

Jeg føler på en måte at man fornekter Gud om man velger en BK fremfor en konfirmasjon i kirken. Må le litt av meg selv når jeg leste at JEG skrev forje linje, men slik er det det nå engang jeg føler det :oops: :ler: :oops: -

Borgerlig konfirmasjon velger vel ordet konfirmasjon, for å ha et alternativ til den kirkelige konf. Jeg synes ikke det gjør noe at de kaller det konfirmasjon; i bk bekrefter man jo seg selv som menneske, på samme måte som man i kk bekrefter det løftet man har gitt til Gud, og at man beholder den kristne tro. Men det er bare slik jeg ser på det. :-)

Og når det gjelder fornektelse. Jeg tror ikke det er en fornektelse på noen måte. Mange velger bk fordi de ikke vet, eller tror, at det finnes noen Gud. da vil de ikke gå imot sine egne følelser og tanker ved å konfirmere seg kirkelig. i hvert fall følte jeg det slik da jeg valgte hvordan jeg ville konfirmere meg. å konfirmere meg kirkelig ville omtrent vært "blasfemi", om jeg kan bruke et så sterkt ord. for om man står med prestens hand på hodet, og skal sverge at man er kristen og tror på det kristne budskap, mens man inni seg tenker at "dette blir helt feil", da er det verre enn å velge bort kk. og det vil jeg ikke si er fornektelse av Gud. jeg er med andre ord agnostiker, og det betyr at jeg ikke tror at det finnes noen Gud, men at jeg er åpen for muligheten om at han/hun faktisk finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet konfirmasjon brukes i borgelig konfirmasjon i betydningen av støtte/styrke - og skal si noe om at samfunnet støtter de unge.

Det er jo også kanskje noe søkt at kirken fortsatt bruker ordet hvis det skal bety bekreftelse .. noe den kirkelige konfirmasjonen ikke lenger er - det er jo en forbønnshalndling og ikke noen bekreftelse av dåpsløftet.

Dette har jo også vært diskutert rimelig mange ganger tidligere .. feks. i denne eller denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet konfirmasjon brukes i borgelig konfirmasjon i betydningen av støtte/styrke - og skal si noe om at samfunnet støtter de unge.

Synes fremdeles ikke det holder!

Det er jo også kanskje noe søkt at kirken fortsatt bruker ordet hvis det skal bety bekreftelse .. noe den kirkelige konfirmasjonen ikke lenger er - det er jo en forbønnshalndling og ikke noen bekreftelse av dåpsløftet

Forbønnshandlingen er en bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes fremdeles ikke det holder! .

Nei det er jo så sin sak - og hadde det ikke vært fordi ordet var såpass innarbeidet - kunne det sikkert vært greit om det ble kalt noe annet, jeg har ingen problemer med å se at kristne gjerne vil ha ordet "for seg selv" - selv om jeg ikke skjønner at det kan ha så mye å si. Synes det blir feil å lage en orddebatt ut av dette.

Forbønnshandlingen er en bekreftelse.

.. Det er så - men forbønn er vel når man ber for andre.. - men uansett så er det kirken som bekrefter overfor konfirmanten - og ikke konfirmanten som bekrefter dåpsløftet.

Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Enig med Emera her, jeg syns i det minste at de som holder på nede på rådhuset kunne funnet på sin egen benevnelse på overgangen mellom barn og voksen, hvis det er det det skal være.

Om mine unger ikke vil konfirmere seg (les: konfirmere seg slik det gjøres på den rette måten i kirken) blir det heller intet konfirmasjonsselskap her i gården.

Da velger vi heller å feire sweet sixteen, og gjøre det grundig, med familie og venner på skikkelig vis. Men det har absolutt ikkeno med konfirmasjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selve konfirmasjonen er en forbønnshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse fra konfirmantens side. Ordet "konfirmere" betyr "bekrefte". I Den norske kirke understrekes at det er Gud som bekrefter sine løfter. Konfirmanten ses mer som objekt enn som subjekt i konfirmasjonsgudstjenesten.

Hvor er det sitatet fra? Bare undrer.

Men det er nok riktig som det står. Løftet det er snakk om, er Guds løfte til mennesket. Det dreier seg ikke om at konfirmanten skal bekrefte at han/hun tror på Gud, eller love å fortsette å tro. Så jo, det er en bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det blir feil å lage en orddebatt ut av dette.

Men det var jo liksom derfor jeg kastet meg inn i debatten...

Å diskutere hva som er best av HEF og kirken var ikke det jeg hadde ment. Det blir jo opp til hver enkelt.

Det var jo faktisk det at HEF kaller det "konfirmasjon" jeg ønsket å diskutere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det sitatet fra? Bare undrer..

Sitatet er fra Kirken.no

Burde selvfølgelig skrevet det - men jeg har referert det samme tidligere i denne tråden også mener jeg.

Men det var jo liksom derfor jeg kastet meg inn i debatten...

Da misforsto jeg - Jeg trodde det gikk på hva som lå bak - ikke direkte kun på ordet konfirmasjon - for det er jo ikke tvil om akkurat hva ordet betyr - fra bokmålsordboka

konfirmasjon ~asjo'n m1 (gjennom tysk fra latin)

1 bekreftelse, stadfesting

2 kirkelig handling der en stadfester sin dåpspakt stå til k- / borgerlig k- alternativ til kirkelig konfirmasjon (i Norge arrangert av Human-Etisk Forbund)

.. men det er jo tydelig at ordboken ikke er oppdatert i forhold til hva kirken selv sier en konfirmasjon er :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er delt ut fra en annen diskusjon. Jeg beklager hvis enkelte innlegg har blitt tatt ut av kontekst.

Druscilla - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...