Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #1 Del Skrevet 7. mars 2005 Mitt fadderbarn skal konfirmeres til våren. Hun ønsker seg penger. Hvor mye er det vanlig å gi nå for tida? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest scarpia Skrevet 7. mars 2005 #2 Del Skrevet 7. mars 2005 jeg er veldig imot konfirmasjon. hvorfor skal vi gi enorme summer av penger til en fjortis fordi fjortisen later som om de er kristne? eller er kristen? videre forstår jeg meg heller ikke på borgerlig konfirmasjon. konfirmasjon handler om å formidle at man er kristen. mens borgerlig konfirmasjon er et symbol på at nå begynner man å bli voksen? enkelte av disse femtenåringene har ikke kommet i puberteten ennå engang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 7. mars 2005 #3 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg er fadder til en jente som er i konfealder neste år. Om hun velger å konfirmere seg i kirken vil jeg gi henne 1000 kroner i kontanter i konfegave, sammen med en litt mer personlig ting. Om hun velger å jogge ned på rådhuset for å dille en dag sammen med resten av gjengen kan jeg alltids sende henne et kort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #4 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg er fadder til en jente som er i konfealder neste år. Om hun velger å konfirmere seg i kirken vil jeg gi henne 1000 kroner i kontanter i konfegave, sammen med en litt mer personlig ting. Om hun velger å jogge ned på rådhuset for å dille en dag sammen med resten av gjengen kan jeg alltids sende henne et kort. Som fadder er det vel gaver i størrelsesorden 500 - 1000 kroner som er vanlig, tror jeg. Når tråden først er avsporet, fortsetter jeg : Jeg syns det florerer utrolig mye mistenkeliggjøring av ungdommens motiver mht. konfirmasjon - bå. Selv er jeg kristen, har jobbet noen perioder som prest (gjør det ikke nå), men kunne ikke drømme om å boikotte navnedager eller borgerlige konfirmasjoner. Såpass respekt må man ha for folks valg. La ungdommene få være i sentrum og bli feiret denne dagen. Motivene de har for å konfirmere seg varierer (jeg er da ikke så naiv at jeg ikike tror noe annet), men se for all del ikke i utgangspunktet bort fra at de a)også mener noe dypere med det de gjør eller b)har fått med seg noe fra konfirmasjonstiden, enten den er kirkelig eller borgerlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 7. mars 2005 #5 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg er fadder til en jente som er i konfealder neste år. Om hun velger å konfirmere seg i kirken vil jeg gi henne 1000 kroner i kontanter i konfegave, sammen med en litt mer personlig ting. Om hun velger å jogge ned på rådhuset for å dille en dag sammen med resten av gjengen kan jeg alltids sende henne et kort. Det var da en fordømmende holdning? Mener du det er bedre at fadderbarnet ditt velger å konfirmere seg i kirken for å få penger enn at hun følger sin overbevisning og velger borgerlig konfirmasjon hvis hun ikke føler noen spesiell tilknytning til kirken? Jeg har fem tantebarn, 3 valgte å konfirmere seg i kirken, 2 borgerlig. Alle fikk samme gave fra heksetanta. Skulle bare mangle! Videre - "jogge ned på rådhuset"? Har du i det hele tatt satt deg inn i hva en humanetisk seremoni med foregående undervisning er? Det er nemlig ikke hva du skisserer i innlegget ditt! Så et svar til trådstarter, jeg syns 500 - 1000 kroner er veldig bra, helt avhengig av givers økonomiske situasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #6 Del Skrevet 7. mars 2005 jeg er veldig imot konfirmasjon. hvorfor skal vi gi enorme summer av penger til en fjortis fordi fjortisen later som om de er kristne? eller er kristen? videre forstår jeg meg heller ikke på borgerlig konfirmasjon. konfirmasjon handler om å formidle at man er kristen. mens borgerlig konfirmasjon er et symbol på at nå begynner man å bli voksen? enkelte av disse femtenåringene har ikke kommet i puberteten ennå engang! trådstarter spurte da ikke deg om hva du synes om konfirmasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. mars 2005 #7 Del Skrevet 7. mars 2005 Som fadderbarn ville jeg gi 1000 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2005 #8 Del Skrevet 8. mars 2005 Det ble spurt om hva jeg ville gitt mitt fadderbarn i konfirmasjonsgave. Og jeg svarer at dersom hun konfirmerer seg i kirken får hun en skikkelig gave, dersom hun gjør hva-det-nå-er-de-driver-med nede på rådhuset får hun ingenting. Hun vet absolutt ikkeno om mitt standpunkt i denne saken, følgelig kan jeg ikke tenke meg at det har noe som helst å si hva jeg gjør. For meg spiller det absolutt ingen rolle hva det er som skjer nede på rådhuset, i mine øyne har det ingenting med tradisjonell konfirmasjon å gjøre. Derfor min holdning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 8. mars 2005 #9 Del Skrevet 8. mars 2005 Og Tex .. Vi ikke du du som fadder ha noe som helst respekt for at ditt fadderbarn tar en selvstendig avgjørelse? De fleste som velger å konfirmere seg borgelig (at du ikke aksepterer at ordet konfirmasjon brukes om andre tradisjoner enn det som foregår i kirken får stå for din intoleranse) - gjør det etter et mye mer aktivt valg enn mange av de som bare følger strømmen for å sikre seg "gamle tanters" presanger. Jeg synes det står respekt av alle unge mennesker som tar et valg og står for det - om det ikke er det valget jeg ville tatt - vil jeg likevel forsvare deres rett til å velge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 8. mars 2005 #10 Del Skrevet 8. mars 2005 Forrige innlegg ble en digresjon i forhold til spørsmålet .. Hvor mye jeg ville gitt avhenger av hvor tett forholdet er - og den økonomiske situasjonen jeg er i - så om jeg skal tenke ut fra min situasjon nå - ville 500,- - 800,- vært rimelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2005 #11 Del Skrevet 8. mars 2005 Og Tex .. Vi ikke du du som fadder ha noe som helst respekt for at ditt fadderbarn tar en selvstendig avgjørelse? Hun får naturligvis velge ut ifra hva som er rett for henne, slik jeg får velge hva som er rett for meg. Jeg ser absolutt ingen grunn til å gå på akkord med mine overbevisninger, for å tekkes noen i det hele tatt. Hun har min fulle respekt uansett hva hun velger, og jeg venter å få respekt for mine valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 8. mars 2005 #12 Del Skrevet 8. mars 2005 Jag reagerar över de stora pengasummor som verkar vara vanligt vid konfirmation. För mig är det otroligt främmande med så stora pengagåvor - kanske är det olika tradition i olika familjer och olika mellan sverige och norge JAG är otroligt glad att jag inte frestades av stora pengagåvor eller dyra gåvor över huvudtaget när jag var i konfirmationsåldern. Det gav mig ett lättare beslut att fundera på om jag hade en tro och religion att bekräfta. Jag behövde inte stå där i vit särk och ljuga i kyrkan och inför mina släktingar för att få de pengar andra släktingar och vänner skulle få. Kanske fick jag styrka i mitt beslut i att inte konfirmera mig i att min bästa kompis var kristen (och jag oenig i trosdiskussioner med henne). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 8. mars 2005 #13 Del Skrevet 8. mars 2005 Hun har min fulle respekt uansett hva hun velger' date='[/quote'] .. for meg vitner ikke dette om mye respekt for hennes eventuelle valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 8. mars 2005 #14 Del Skrevet 8. mars 2005 Vel, Lillebille, det er forskjell på hva jeg sier til henne, og hva jeg sier her inne. Jeg kommer ikke til å kommentere noe av dette overfor henne i det helle tatt, det er forøvrig snakk om et barn jeg har tilnærmet null kontakt med, så sjansen for at hun skal bli farget av mitt syn er absolutt null. Jeg syns det er dilling det de driver med på rådhuset, og forbeholder meg retten til å si hva jeg mener om saken. Slik alle andre har og gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 8. mars 2005 #15 Del Skrevet 8. mars 2005 Jag tycker det verkar vara bra med ett alternativ till kyrklig konfirmation. Det finns knappt i Sverige Det borde underlätta för de som inte är troende att välja bort konfirmationen - men ändå markera tiden i livet och ge släkten den händelse och sammankomst som är så viktig för många släkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Skrevet 8. mars 2005 #16 Del Skrevet 8. mars 2005 Kan noen forklare meg hvorfor man konfirmerer seg borgelig??????? Trodde konfirmasjon var en bekrefelse på dåpen?og att man ville forbli ett medlem av kirken?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 8. mars 2005 #17 Del Skrevet 8. mars 2005 Konfirmasjon - ordet kan bety både bekreftelse (av dåpsløftet) og styrke/støtte - og det er det som ligger den borgelige versonen. Kan anbefale denne tråden som også sier en del om hva som ligger i konfirmasjon - og hvordan mange tolker ordet etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 8. mars 2005 #18 Del Skrevet 8. mars 2005 Jeg syns det er dilling det de driver med på rådhuset, og forbeholder meg retten til å si hva jeg mener om saken. Har du satt deg inn i dette, Tex? Jeg har vært med på begge typer konfirmasjonsundervisning, og synes ikke at borgerlig konfirmasjon er noe mindre seriøst enn den kirkelige. Ståstedet er annerledes, og enhver må få velge det de selv føler er riktig. Konfirmasjon er først og fremst et overgangsrite. At kirken har hatt opsjon på den i århundrer betyr ikke at det er den eneste måten å gjøre det på. Synes det er flott å feire en fjorten - femtenåring, uansett på hvilken måte det gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 8. mars 2005 #19 Del Skrevet 8. mars 2005 Det er jeg helt enig i - og det er godt for de fleste at innimellom settes fokus på "dem" - og kanskje spesielt i den for mange litt vanskelige perioden da man ikke er barn og ikke voksen. Det er viktig å se dem - og også stoppe litt og tenke over hvor flotte disse ungdommene som tidvis kan drive omgivelsene til vannvidd egentlig er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 8. mars 2005 #20 Del Skrevet 8. mars 2005 Absolutt. Det er rørende å se hvordan enkelte vokser på å være i fokus denne dagen. De tar fram ord man ikke ante at fjortiser hadde... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå