Gå til innhold

Flyskam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, de som bor sørafor ser kanskje ikke poenget med at folk i nord skal få det lettere, men mange som bor i nord gjør det - fordi det for dem er noe de evt. vil kunne benytte seg av i hverdagen. Som det sies i linken tidligere i tråden så er ofte de små Widerøe flyene ofte fulle, og mange benytter seg av den svenske toglinja for å komme seg nordover også - så behovet er der det. 

Anonymkode: c484c...17d

Nå er ikke Widerøe så aktuelt for strekningen Bodø-Tromsø. I likhet med tog, som tar alt for lang tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Husholdning1 said:

Nå er ikke Widerøe så aktuelt for strekningen Bodø-Tromsø. I likhet med tog, som tar alt for lang tid.

 

Enn å kjøre bil mener du? Eller mener du andre flyselskaper? 

Det er du som har hengt deg opp i Bodø/Tromsø nå forresten. 

Og for deg tar det kanskje for lang tid med tog, men for mange er det helt ok. Jeg mener, hvorfor er bussene fulle? 

 

Skjønner på innleggene dine at du er ute etter å kverulere/være litt kjip i tonen så jeg takker for meg i kveld du. Ha en god kveld. 

Anonymkode: c484c...17d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enn å kjøre bil mener du? Eller mener du andre flyselskaper? 

Det er du som har hengt deg opp i Bodø/Tromsø nå forresten. 

Og for deg tar det kanskje for lang tid med tog, men for mange er det helt ok. Jeg mener, hvorfor er bussene fulle? 

 

Skjønner på innleggene dine at du er ute etter å kverulere/være litt kjip i tonen så jeg takker for meg i kveld du. Ha en god kveld. 

Anonymkode: c484c...17d

På strekninger med konkurranse reiaer man ikke med Widerøe. Hvis man ikke vil blakke seg da.

En 40 minutters flyreise tar gjerne det tidobbelte med tog. Det er latterlig dårlig ressursutnyttelse.

Bussene er fulle fordi fly dessverre er dyrt. Vi må ha et mål om billigere flybilletter. 

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

At nordlendinger ikke eier skam er vel kjent sak. Den gjengen der lever jo på statlige overføringer. 

Anonymkode: c775b...e08

Jo, vi nordlendinger eier skam - men ikke for å fly når det ikke finnes gode alternativer. Og vi lever slett ikke på statlige overføringer. Mange tror at fiskerinæringen er like subsidiert som landbruket, men det er ikke tilfelle. Statlige arbeidsplasser, f.eks. i Forsvaret er ikke statlige overføringer, men har andre grunner til geografisk plassering.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg skamme meg for at jeg bor der jeg bor? Skal jeg bruke tre arbeidsdager på ett møte i Oslo i jobbsammenheng? Tipper du knapt har vært nord for Sinsenkrysset du...

Anonymkode: 2e7c5...a98

Nettopp

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ha skryt for å ha hatt tre arbeidsdager? Det er ikke veldig imponerende....

Anonymkode: c775b...e08

Møte i Oslo uten å ta fly = minst en arbeidsdag reisevei hver vei avhengig av hvor i nord man bor. "Bare" 17 timer hver vei fra Bodø, og hvis man i tillegg må ta buss noen (mange) timer for å komme til nærmeste tog ...

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

For lengre reiser er det unntaket. F.eks Bodø-Tromsø vil være langt raskere å fly.

 

19 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Nå er ikke Widerøe så aktuelt for strekningen Bodø-Tromsø. I likhet med tog, som tar alt for lang tid.

 

Til dere som ikke er kjent med avstandene: Bodø - Tromsø med SAS: 40 - 50 minutter avhengig av vær og vind. Med Widerøe: ca 1,5 time pga mellomlanding. Hurtigruta: ca ett døgn. Buss: aner ikke, men det er en dagstur med bil.

Ja, jeg flyr uten skam eller dårlig samvittighet de få (4 -5) gangene i året jeg må reise den strekningen i jobbsammenheng. Og forøvrig bruker vi skype når det er mulig, gjennomsnittlig to ganger i uka. Jeg har heller ikke dårlig samvittighet for å fly for å besøke familien et par ganger i året. 2 - 3 timer med fly + et par timer med buss hver vei - mulig med helgetur. Alternativet er 3 dager med bil hver vei (kan ikke kjøre så langt uten overnattinger alene). 

Sjekk flightradar el.l. og sammenlign kartet over USA med Norge. Da ser men fort hvor det burde vært et begrep som heter flyskam.

Ja til klima-/miljøtiltak, men lille Norge kan ikke redde hele verden alene.

Anonymkode: ec770...8b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, vi nordlendinger eier skam - men ikke for å fly når det ikke finnes gode alternativer. Og vi lever slett ikke på statlige overføringer. Mange tror at fiskerinæringen er like subsidiert som landbruket, men det er ikke tilfelle. Statlige arbeidsplasser, f.eks. i Forsvaret er ikke statlige overføringer, men har andre grunner til geografisk plassering.

Nettopp

Møte i Oslo uten å ta fly = minst en arbeidsdag reisevei hver vei avhengig av hvor i nord man bor. "Bare" 17 timer hver vei fra Bodø, og hvis man i tillegg må ta buss noen (mange) timer for å komme til nærmeste tog ...

 

Til dere som ikke er kjent med avstandene: Bodø - Tromsø med SAS: 40 - 50 minutter avhengig av vær og vind. Med Widerøe: ca 1,5 time pga mellomlanding. Hurtigruta: ca ett døgn. Buss: aner ikke, men det er en dagstur med bil.

Ja, jeg flyr uten skam eller dårlig samvittighet de få (4 -5) gangene i året jeg må reise den strekningen i jobbsammenheng. Og forøvrig bruker vi skype når det er mulig, gjennomsnittlig to ganger i uka. Jeg har heller ikke dårlig samvittighet for å fly for å besøke familien et par ganger i året. 2 - 3 timer med fly + et par timer med buss hver vei - mulig med helgetur. Alternativet er 3 dager med bil hver vei (kan ikke kjøre så langt uten overnattinger alene). 

Sjekk flightradar el.l. og sammenlign kartet over USA med Norge. Da ser men fort hvor det burde vært et begrep som heter flyskam.

Ja til klima-/miljøtiltak, men lille Norge kan ikke redde hele verden alene.

Anonymkode: ec770...8b3

Flyskam burde ikke være et begrep noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.6.2019 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Skal du ha skryt for å ha hatt tre arbeidsdager? Det er ikke veldig imponerende....

Anonymkode: c775b...e08

tror du misforsto litt der.....  Var ikke snakk om å ha tre arbeidsdager, men bruke tre arbeidsdager på å kjøre/toge/busse til et endags møte i feks Oslo.  ;) Jeg bor langt mot nord selv, og må bruke endel fly iforbindelse med jobb, og skal eg på et møte/kurs 1-2 dager i feks Bergen går det alltid en ekstra arbeidsdag i reise.. 

Anonymkode: 6962d...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette opptar meg svært lite. Synes det å legge slik skam på enkeltindividnivå er ganske bisart. Skam, for eller imot. Vel, føler presset om å måtte gjøre opp en mening også er veldig snålt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg skammer meg ikke for å bruke fly som transportmiddel. Jeg opplever nye ting og for endret perspektiver. Hvorfor skal staten kunne legge ned en togbane og gjøre slik jeg MÅ kjøre 5 mil til jobb ( går ikke kollektivt) og så skal jeg få skylden fordi jeg flyr på ferie et par ganger pr år?

Anonymkode: d579b...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...