Gå til innhold

Flyskam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere småbarnsforeldre og folk generelt:

Lar dere dere påvirke av flyskammen som blir mer og mer utbredt? Hvorfor/hvorfor ikke?

Tar dere mindre fly nå enn før?

Anonymkode: d411f...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Mannen og jeg tok valget i år om å kutte ut fly for godt, etter å ha kjent på en økende dårlig samvittighet de siste årene. Skal på togferie til Tyskland i juli, og gleder oss veldig (har en gutt på 4 år). Vil gjerne kunne stå for våre handlinger og være et godt forbilde for sønnen vår.

Anonymkode: 638f7...dfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, flyr mer enn før. Jeg har drømt om å reise hele livet, men hadde ikke råd i ti år som student. Nå har jeg endelig fått jobb og penger og da skal man føle skam når man flyr. Jeg har ikke bil, så håper det gjør opp for noe.

Anonymkode: db072...405

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at problemet er ikke den gjennomsnittlige nordmann som flyr kanskje et par ganger i året, men heller businessfolk som flyr flere ganger i måneden eller kjendiser med privatfly.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wiskola said:

Jeg tenker at problemet er ikke den gjennomsnittlige nordmann som flyr kanskje et par ganger i året, men heller businessfolk som flyr flere ganger i måneden eller kjendiser med privatfly.

Jeg kjenner en som spiller i bandet til en verdenskjendis som er på turné nå. De bor på samme hotell hele Europa-turneen og flyr til og fra byene de skal ha konsert i. Nesten hver dag i flere måneder.

Har ikke hørt et kvekk om flyskam der.

Anonymkode: db072...405

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lily_88

Flyskam? Her? Trodde det bare var svenskene som var på tur inn i steinalderen....

Flyr når jeg vil, flyene blir forsåvidt bedre og mer miljøvennligere etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men velger mer enn gjerne tog framfor fly der det er mulig. Jeg liker å reise og kommer ikke til å kutte ut det å reise, men synes det er helt greit å velge tog eller andre transportmidler (f.eks buss), der dette er mulig 

Å få folk til å skamme seg synes jeg derimot generelt er en uting og blir litt for ekstremt i mine øyne.

I sommerferien i år, som de tre siste år, skal vi toge og busse rundt omkring i England. :)

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ikke skam fordi jeg  uansett tar  fly mindre enn en gang i året, tur/retur.

 Dersom jeg skal ta nærmeste tog og dra til hovedstaden, må jeg kjøre gjennom Sverige, det tar 32 timer, inkludert ventetid mellom togbytter. 

Dersom jeg tar den nest nærmeste, må jeg kjøre buss i 5 timer, samt ta tog i 1 døgn og 3 timer - dersom jeg tar det første,  Dersom jeg tar nattoget, tar det « bare» litt over 17 timer etter busstiden. - Dette går likevel raskere enn å kjøre selv, da man som oftest har med barn i bilen og må stoppe for både det ene og det andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. Fly er den, i særklasse, mest miljøvennlige måten å reise langt på. Det å reise utvikler både verden og enkeltmennesket.

Menneskeheten er, tro det eller ei, ikke sterkere en summen av sol, atmosfære, hav, vind, himmel og måne.

Menneskeheten påvirker ikke klima i noen grad. Hvis så, er det kun fordi kloden er overbefolket, men det skal man jo for enhver pris unngå å snakke om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi flyr veldig ofte i jobbsammenheng og i feriene er vi som regel på cruise. Vi har ingenting å skamme oss over.

Anonymkode: 2e305...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette med "flyskam" blir ganske perspektivløst.

Du henvender deg til "dere småbarnsforeldre og folk generelt". Jeg tipper på at småbarnsforeldre og "folk generelt" (lest som den gjennomsnittlige nordmann), flyr 1 - 2 ganger i året. Skal man skamme seg over noe man gjør et par ganger i året ? Da bør man jo skamme seg over den feite julemiddagen og, hele året. For den er ikke bra hverken for kropp eller miljøet.

Om miljøorganisasjoner på død og liv skal bruke ordet "skam" for å få folk til å endre adferd, ville "bosskam", "plastskam", kjøpeskam". "kjøttskam" , "bilkjøreskam" være "skam" begreper som vil kunne påvirke folks adferd i det daglige. Men kanskje ordet "skam" kunne byttes ut med "helt" ? "Bosshelt" - hiver aldri boss på bakken, plukker opp boss og finner et bosspann. "Plasthelt" : sorterer plast, er bevisst på emballasje , plukker opp plast i naturen. Osv. Vri det til noe mer positivt ladet enn skam.

Anonymkode: c2785...d9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malika

Jeg reiser mye ifb med jobb, men har det siste året blitt mer bevisst. Kan dette tas på Skype eller må jeg være fysisk til stede? Tar også tog der det passer seg. Nattog er deilig om man får sovekupé. 

Privat reiser jeg/vi nok fortsatt for med med fly, men spiser lite kjøtt, er generelt forsiktig med forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å fly mange ganger til i livet og håper samtidig jeg kan kjøre dieselbil så lenge jeg kan kjøre bil. Jeg skammer meg ikke over det.

Anonymkode: e248f...98e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flott at ingen skammer seg og flyr med god samvittighet mens kloden blir varmere for hvert år...er jo kanskje kjernen i problemet dette. 

Anonymkode: 633a8...235

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festen er på en måte over. Men ingen gidder å innse det. 

Anonymkode: 633a8...235

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott at ingen skammer seg og flyr med god samvittighet mens kloden blir varmere for hvert år...er jo kanskje kjernen i problemet dette. 

Anonymkode: 633a8...235

Jeg flyr kun når jeg absolutt må. Sist gang var i 2017 og skal fly i sommer,men hadde jeg hatt et annet alternativ hadde jeg tatt det. Og jeg håper flere og flere får opp øynene for hva som skjer med kolden

Anonymkode: 4dfd0...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott at ingen skammer seg og flyr med god samvittighet mens kloden blir varmere for hvert år...er jo kanskje kjernen i problemet dette. 

Anonymkode: 633a8...235

Saken er vel mer den at ved å innføre begrepet "flyskam", har miljøorganisasjonene flyttet fokus fra hva den enkelte kan gjøre i hverdagen, over til noe som for de fleste, i privat sammenheng, skjer 1 - 3 ganger i året. Miljøorgansisasjonene sier selv at tiltaket med å redusere flyforbruket er kun en av mange tiltak.

Skam defineres som å føle seg mislykket, udugelig, mindreverdig. Og når dette så brukes i sammenheng med noe som mange anser for å være en begivenhet de ser frem til å oppleve kanskje 1 gang i året, så slår det dessverre ut feil. Det hadde vært bedre å bruke noe som er positivt ladet. Hva med "miljøvennlig ferie", "grønn ferie", "kortreist ferie". Det er mer trendy og for mange noe å trakte etter. Ingen trakter etter skam, men vi vil da ha ferie !

Jeg er genuint opptatt av miljøvern. Men mener at det er hva jeg gjør i hverdagen som teller : sortere bosset, gå og bruke buss, kjøpe kun det jeg absolutt trenger, se aktivt etter matvarer som går ut på dato, spise kjøttfritt, velge miljøvennlig emballasje, bruke gjenbruksposer osv. Jeg syns miljøorganisasjonene skulle ha fokus på "hverdagshelten" - å få bevisst het rundt 3 - 5 - 7 - 10 gode vaner som gjennomføres hver dag. Jeg syns ihvertfall det er mye mer skammelig at folk hiver boss på gaten, enn at de flyr en gang i året.

Anonymkode: c2785...d9f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...