Gå til innhold

Flyskam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Husholdning1 said:

Det slipper man om man flyr også. 

Om man er likegyldig til klimatrusselen verden står ovenfor, så ja.

Anonymkode: daff5...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om man er likegyldig til klimatrusselen verden står ovenfor, så ja.

Anonymkode: daff5...8fa

Klimaet vårt endres uavhengig av om vi flyr eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg kjent litt på faktisk. Men det er kanskje ikke noe mer miljøvennlig å ta danskeferja til Hirtshals?

Mine svigerforeldre flyr hele tida. De er pensjonister med jævlig god råd, og skal nyte alderdommen sin. Min søster med familie jobber i et oljeselskap. Flyr kanskje 5 ganger tur/retur ila 12 måneder.  I tillegg er det spaniaferier og diverse jobbturer. Min bror reiser mye både på fritid og i jobbsammenheng. MINST 1 gang i måneden. 

Vi flyr max én gang i året. Skal jeg skamme meg?

Skal jeg be mine svigerforeldre om å nyte alderdommen mindre sånn at vi kan fly mer? Skal jeg be mitt søsken om å komme mindre hjem til Norge? Skal jeg be dem finne seg andre jobber? 

Jeg tenker at det må komme utenifra hvis det skal skje endringer. Forteller folk oss at vi skal kildesortere skjer det lite. Setter noen 3 forskjellige søppelkasser utenfor huset vårt og pålegger oss å kildesotere så skjer det brått en endring. 

 

Anonymkode: 26409...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de som flyr mer en en gang annenhver uke over tid hadde blitt påbudt å redusere så hadde vel mye endret seg.

Tog er supert, selv om det tar lengre tid - her i Norge burde man få bygd Nordlandsbanen helt ut, helt opp. 

Og flere soveplasser, og billigere billetter. 

I tillegg burde Norge få ekspress/langdistansebussen på beina igjen, lavprisekspressen har lagt ned oslo-trondheim, Norway bussekspress er og borte, og det m.fl fra enda lenge tilbake. 

Tilretteleggingen er rett og slett skikkelig dårlig. 

 

 

Anonymkode: c484c...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om de som flyr mer en en gang annenhver uke over tid hadde blitt påbudt å redusere så hadde vel mye endret seg.

Tog er supert, selv om det tar lengre tid - her i Norge burde man få bygd Nordlandsbanen helt ut, helt opp. 

Og flere soveplasser, og billigere billetter. 

I tillegg burde Norge få ekspress/langdistansebussen på beina igjen, lavprisekspressen har lagt ned oslo-trondheim, Norway bussekspress er og borte, og det m.fl fra enda lenge tilbake. 

Tilretteleggingen er rett og slett skikkelig dårlig. 

 

 

Anonymkode: c484c...17d

Tog er på ingen måte supert. Det er ingen god grunn til å bruke midler som kan brukes på infrastruktur for bil og fly på tog.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det har jeg kjent litt på faktisk. Men det er kanskje ikke noe mer miljøvennlig å ta danskeferja til Hirtshals?

Mine svigerforeldre flyr hele tida. De er pensjonister med jævlig god råd, og skal nyte alderdommen sin. Min søster med familie jobber i et oljeselskap. Flyr kanskje 5 ganger tur/retur ila 12 måneder.  I tillegg er det spaniaferier og diverse jobbturer. Min bror reiser mye både på fritid og i jobbsammenheng. MINST 1 gang i måneden. 

Vi flyr max én gang i året. Skal jeg skamme meg?

Skal jeg be mine svigerforeldre om å nyte alderdommen mindre sånn at vi kan fly mer? Skal jeg be mitt søsken om å komme mindre hjem til Norge? Skal jeg be dem finne seg andre jobber? 

Jeg tenker at det må komme utenifra hvis det skal skje endringer. Forteller folk oss at vi skal kildesortere skjer det lite. Setter noen 3 forskjellige søppelkasser utenfor huset vårt og pålegger oss å kildesotere så skjer det brått en endring. 

 

Anonymkode: 26409...b16

Ingen grunn til å skamme seg, enten man flyr en eller 100 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Skal jeg skamme meg for at jeg bor der jeg bor? Skal jeg bruke tre arbeidsdager på ett møte i Oslo i jobbsammenheng? Tipper du knapt har vært nord for Sinsenkrysset du...

Anonymkode: 2e7c5...a98

Skal du ha skryt for å ha hatt tre arbeidsdager? Det er ikke veldig imponerende....

Anonymkode: c775b...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Husholdning1 said:

Tog er på ingen måte supert. Det er ingen god grunn til å bruke midler som kan brukes på infrastruktur for bil og fly på tog.

 

Vel, jeg brukte å velge tog og buss over fly fordi det faktisk tok meg like lang tid om en skulle regne med reisen til flyplassen, inn/utsjekk, ventetid, flybuss etter ankomst og så vanlig buss for å komme seg helt hjem. Det er mange som ikke bor rett ved flyplassen men som heller bor langs toglinja et sted. Alle har heller ikke bil selv eller ønsker å kjøre så lange strekninger selv, det tar ca. et døgn å kjøre Oslo-Bodø liksom.. Om en har tid er det vel bedre å ta tog enn fly, og tidligere var det billigere også. 

Anonymkode: c484c...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk ikke føler flyskam er den eneste løsningen å gjøre det dyrere å fly slik at folk flyr mindre. 

Anonymkode: c775b...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge folk ikke føler flyskam er den eneste løsningen å gjøre det dyrere å fly slik at folk flyr mindre. 

Anonymkode: c775b...e08

Det skal ikke være noe mål at folk skal fly mindre. Det arbeider folk i flybransjen som avhenger av et godt kundegrunnlag. Og det er langt viktigere enn idiotisk symbolklimapolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg brukte å velge tog og buss over fly fordi det faktisk tok meg like lang tid om en skulle regne med reisen til flyplassen, inn/utsjekk, ventetid, flybuss etter ankomst og så vanlig buss for å komme seg helt hjem. Det er mange som ikke bor rett ved flyplassen men som heller bor langs toglinja et sted. Alle har heller ikke bil selv eller ønsker å kjøre så lange strekninger selv, det tar ca. et døgn å kjøre Oslo-Bodø liksom.. Om en har tid er det vel bedre å ta tog enn fly, og tidligere var det billigere også. 

Anonymkode: c484c...17d

For lengre reiser er det unntaket. F.eks Bodø-Tromsø vil være langt raskere å fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Så lenge folk ikke føler flyskam er den eneste løsningen å gjøre det dyrere å fly slik at folk flyr mindre. 

Anonymkode: c775b...e08

Nei. Løsningen er å få frem mindre forurensende teknologi, og den utviklingen er allerede i gang.

Anonymkode: 82e46...d3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det skal ikke være noe mål at folk skal fly mindre. Det arbeider folk i flybransjen som avhenger av et godt kundegrunnlag. Og det er langt viktigere enn idiotisk symbolklimapolitikk.

Vi kan slå to fluer i en smekk. Øk avgiftene på fly og la pengene komme de ansatte i flybransjen til gode. Så får man både hjulpet miljøet og arbeiderne i flybransjen. 

Anonymkode: c30a8...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kan slå to fluer i en smekk. Øk avgiftene på fly og la pengene komme de ansatte i flybransjen til gode. Så får man både hjulpet miljøet og arbeiderne i flybransjen. 

Anonymkode: c30a8...1fd

På denne måten får man ikke hjulpet noen av delene.

Å avstå fra å fly påvirker ikke miljøet. At færre flyr betyr mindre jobber i flybransjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Husholdning1 said:

For lengre reiser er det unntaket. F.eks Bodø-Tromsø vil være langt raskere å fly.

Ja, det går jo da heller ikke tog opp til Tromsø, litt av poenget mitt med innleggene mine, det er jo helt dust at det stopper i Bodø!! 

Anonymkode: c484c...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det går jo da heller ikke tog opp til Tromsø, litt av poenget mitt med innleggene mine, det er jo helt dust at det stopper i Bodø!! 

Anonymkode: c484c...17d

Nei, det er på ingen måte "helt dust" at det stopper i Bodø. Tog er ikke relevant for lengre distanser i Norge i 2019. Fly og bil er langt mer anvendelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Husholdning1 said:

Nei, det er på ingen måte "helt dust" at det stopper i Bodø. Tog er ikke relevant for lengre distanser i Norge i 2019. Fly og bil er langt mer anvendelig. 

Snakker du fra eget perspektiv, som i at du bor i nord? 

Anonymkode: c484c...17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det så hadde gått direktetog fra Tromsø til Roma, hvor mange hadde tatt det? Det tar for lang tid, folk har ikke så lang ferie. Eller lyst til å sitte flere døgn på tog når de kan fly på noen få timer. Skal vi slutte å fly får de finne opp teleportering.

Anonymkode: 82e46...d3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Snakker du fra eget perspektiv, som i at du bor i nord? 

Anonymkode: c484c...17d

Mitt bosted er irrelevant for reisetiden mellom Bodø og Tromsø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Husholdning1 said:

Mitt bosted er irrelevant for reisetiden mellom Bodø og Tromsø. 

Vel, de som bor sørafor ser kanskje ikke poenget med at folk i nord skal få det lettere, men mange som bor i nord gjør det - fordi det for dem er noe de evt. vil kunne benytte seg av i hverdagen. Som det sies i linken tidligere i tråden så er ofte de små Widerøe flyene ofte fulle, og mange benytter seg av den svenske toglinja for å komme seg nordover også - så behovet er der det. 

Anonymkode: c484c...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...