AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #21 Skrevet 13. juni 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saken er vel mer den at ved å innføre begrepet "flyskam", har miljøorganisasjonene flyttet fokus fra hva den enkelte kan gjøre i hverdagen, over til noe som for de fleste, i privat sammenheng, skjer 1 - 3 ganger i året. Miljøorgansisasjonene sier selv at tiltaket med å redusere flyforbruket er kun en av mange tiltak. Skam defineres som å føle seg mislykket, udugelig, mindreverdig. Og når dette så brukes i sammenheng med noe som mange anser for å være en begivenhet de ser frem til å oppleve kanskje 1 gang i året, så slår det dessverre ut feil. Det hadde vært bedre å bruke noe som er positivt ladet. Hva med "miljøvennlig ferie", "grønn ferie", "kortreist ferie". Det er mer trendy og for mange noe å trakte etter. Ingen trakter etter skam, men vi vil da ha ferie ! Jeg er genuint opptatt av miljøvern. Men mener at det er hva jeg gjør i hverdagen som teller : sortere bosset, gå og bruke buss, kjøpe kun det jeg absolutt trenger, se aktivt etter matvarer som går ut på dato, spise kjøttfritt, velge miljøvennlig emballasje, bruke gjenbruksposer osv. Jeg syns miljøorganisasjonene skulle ha fokus på "hverdagshelten" - å få bevisst het rundt 3 - 5 - 7 - 10 gode vaner som gjennomføres hver dag. Jeg syns ihvertfall det er mye mer skammelig at folk hiver boss på gaten, enn at de flyr en gang i året. Anonymkode: c2785...d9 Det er så stor andel CO2 hvert år pr person er flyreiser, så alle småting en gjør med kildesortering, kjøtt osv er som å pisse i havet i forhold. Jeg mener at en må ha skam, for å slik bidra til at det bli ukult å fly, litt som har skjedd med røyking Anonymkode: 633a8...235
absinthia Skrevet 13. juni 2019 #22 Skrevet 13. juni 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flott at ingen skammer seg og flyr med god samvittighet mens kloden blir varmere for hvert år...er jo kanskje kjernen i problemet dette. Anonymkode: 633a8...235 Personlig har jeg et co2 avtrykk som er halvparten av gjennomsnittet, til tross for mye bilkjøring, så jeg tenker at det ikke gjør noe at jeg flyr med god samvittighet. ( Har ikke tatt fly siden 2010, men planlegger å gjøre det i sommer, ellers tok jeg et par flyturer i 2009, et par i 2000 og 1999 og en tur i 1987, 1978 og 1977 - det er alle flyturene mine i et helt liv.) Har reist mye med hurtigruta, når jeg skulle noe sted, før det ble så høye turistpriser. Endret 13. juni 2019 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #23 Skrevet 13. juni 2019 Jeg er helt for at alle skal gjøre det de kan for miljøet. Men hvorfor blir det alltid fokusert på vanlige folk med vanlig økonomi? Kan vi ikke få fly 1 gang i året med god samvittighet? Vi har kanskje 1 bil, kjøper litt klær i ny og ne, spiser litt kjøtt. Kan gjerne kutte der det går, og det er veldig bra. Men så har du politikere, kjendiser, rikinger som har 5 biler, 2 privatfly, vesker til 500.000 som de bruker én gang. Jeg flyr 1 gang i året! La meg få nyte det. Anonymkode: 51fb8...e84 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #24 Skrevet 13. juni 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Saken er vel mer den at ved å innføre begrepet "flyskam", har miljøorganisasjonene flyttet fokus fra hva den enkelte kan gjøre i hverdagen, over til noe som for de fleste, i privat sammenheng, skjer 1 - 3 ganger i året. Miljøorgansisasjonene sier selv at tiltaket med å redusere flyforbruket er kun en av mange tiltak. Skam defineres som å føle seg mislykket, udugelig, mindreverdig. Og når dette så brukes i sammenheng med noe som mange anser for å være en begivenhet de ser frem til å oppleve kanskje 1 gang i året, så slår det dessverre ut feil. Det hadde vært bedre å bruke noe som er positivt ladet. Hva med "miljøvennlig ferie", "grønn ferie", "kortreist ferie". Det er mer trendy og for mange noe å trakte etter. Ingen trakter etter skam, men vi vil da ha ferie ! Jeg er genuint opptatt av miljøvern. Men mener at det er hva jeg gjør i hverdagen som teller : sortere bosset, gå og bruke buss, kjøpe kun det jeg absolutt trenger, se aktivt etter matvarer som går ut på dato, spise kjøttfritt, velge miljøvennlig emballasje, bruke gjenbruksposer osv. Jeg syns miljøorganisasjonene skulle ha fokus på "hverdagshelten" - å få bevisst het rundt 3 - 5 - 7 - 10 gode vaner som gjennomføres hver dag. Jeg syns ihvertfall det er mye mer skammelig at folk hiver boss på gaten, enn at de flyr en gang i året. Anonymkode: c2785...d9f Jeg hiver alt i samme bosspann, men flyr nesten aldri. Jeg synes det skal være fokus på feriehelter. Anonymkode: b7c09...49f 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #25 Skrevet 13. juni 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt for at alle skal gjøre det de kan for miljøet. Men hvorfor blir det alltid fokusert på vanlige folk med vanlig økonomi? Kan vi ikke få fly 1 gang i året med god samvittighet? Vi har kanskje 1 bil, kjøper litt klær i ny og ne, spiser litt kjøtt. Kan gjerne kutte der det går, og det er veldig bra. Men så har du politikere, kjendiser, rikinger som har 5 biler, 2 privatfly, vesker til 500.000 som de bruker én gang. Jeg flyr 1 gang i året! La meg få nyte det. Anonymkode: 51fb8...e84 Det er flest vanlige folk med vanlig økonomi. Det er det vanlige folk gjlr som monner. Jeg tror også faktisk at superrikingene kan bli påvirket av å se at vanlige folk velger togferie. Anonymkode: 2980b...1d5
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #27 Skrevet 13. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns dette med "flyskam" blir ganske perspektivløst. Du henvender deg til "dere småbarnsforeldre og folk generelt". Jeg tipper på at småbarnsforeldre og "folk generelt" (lest som den gjennomsnittlige nordmann), flyr 1 - 2 ganger i året. Skal man skamme seg over noe man gjør et par ganger i året ? Da bør man jo skamme seg over den feite julemiddagen og, hele året. For den er ikke bra hverken for kropp eller miljøet. Om miljøorganisasjoner på død og liv skal bruke ordet "skam" for å få folk til å endre adferd, ville "bosskam", "plastskam", kjøpeskam". "kjøttskam" , "bilkjøreskam" være "skam" begreper som vil kunne påvirke folks adferd i det daglige. Men kanskje ordet "skam" kunne byttes ut med "helt" ? "Bosshelt" - hiver aldri boss på bakken, plukker opp boss og finner et bosspann. "Plasthelt" : sorterer plast, er bevisst på emballasje , plukker opp plast i naturen. Osv. Vri det til noe mer positivt ladet enn skam. Anonymkode: c2785...d9f Ts her, jeg er pro-fly så har ingenting imot folk som flyr😅 Spurte av nysgjerrighet, derfor formulerte jeg meg på den måten😊 ts Anonymkode: d411f...01c 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #28 Skrevet 13. juni 2019 Jeg flyr lite, 1 eller kanskje 2 ganger per år, så jeg føler ikke på noe skam. Men jeg tenker mitt når folk legger ut på SoMe at de er på den 8 ferieturen med fly dette året.. Anonymkode: ad2a4...1c5
Kjetil E Skrevet 13. juni 2019 #29 Skrevet 13. juni 2019 Hvis jeg i det hele tatt skal føle noen form for flyskam må det være for at jeg synes jeg har flydd alt for lite det siste året. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2019 #30 Skrevet 13. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en som spiller i bandet til en verdenskjendis som er på turné nå. De bor på samme hotell hele Europa-turneen og flyr til og fra byene de skal ha konsert i. Nesten hver dag i flere måneder. Har ikke hørt et kvekk om flyskam der. Anonymkode: db072...405 Må være det dummeste jeg har hørt. Hvilken artist skal liksom dette være? Anonymkode: b7e32...3ac
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #31 Skrevet 14. juni 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Må være det dummeste jeg har hørt. Hvilken artist skal liksom dette være? Anonymkode: b7e32...3ac Dette er faktisk en ganske vanlig «taktikk» hos flere større artister som er på turné i Europa. At de velger seg ut et hotell sentralt i Europa og blir der under turneen. Da slipper de å flytte bagasjen sin fra hotell til hotell hver eneste dag, men kan ha alt samlet på samme sted og bare ta med seg det de trenger til konserten. De slipper også å sjekke inn på et nytt hotell hele tiden. Så det er mulig du syns det høres dumt ut, men det er faktisk ikke spesielt uvanlig. Anonymkode: ca14e...e81 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2019 #32 Skrevet 14. juni 2019 For barnefamilier som bor på sør-øst-landet og i Oslo er det kanskje greit å toge seg nedover i Europa, men for oss som må bruke en hel dag i bil for å komme oss til Gardermoen, er det litt annerledes. Jeg tror vi må begynne med forretningsreiser. Her hvor jeg jobber har de slått sammen min institusjon med flere andre institusjoner lenger sør i Norge. Da blir det mye flytrafikk, når vi plutselig må begynne å ha møter på andre siden av landet. Her flys det MYE i arbeidstiden, opp og ned på en dag. Vi er mange tusen ansatte totalt. Det er blitt mye mer reising de siste årene, på grunn av all sammenslåingen. Vi har Skype, men det blir sjelden brukt. Det skal visst networkes og teambuildes, stiftes internasjonale samarbeid, kontakter vedlikeholdes, og jeg nekter å ha dårlig samvittighet for min årlige ferietur med barna når jeg ser hvordan det fungerer her. Jeg håper at all inntjeningen som flyselskapene har fra de rom reiser i jobbsammenheng (som vel må være en STOR del av de som flyr - i allefall 80-90 % i arbeidstiden på ukedagene) gjør at fly blir mer miljøvennlig etter hvert. Anonymkode: 6dd96...b05 2
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #33 Skrevet 15. juni 2019 Jeg reiser mye og ofte, og som regel med fly. Føler ingen som helst flyskam. Jeg har ikke bil og tar buss til jobben hver dag ellers i året. Feriereiser har lite å si i den store sammenhengen. Det er derimot veldig mye helt unødvendig reising i min bedrift, og sikkert i mange andres også. Anonymkode: 82e46...d3d 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #34 Skrevet 15. juni 2019 Jeg flyr lite, og har tenkt å fortsette med det. Det jeg derimot må skjerpe meg på, som er mye mer skadelig for miljøet, er kleskjøping. Jeg kjøper alt for masse klær. Anonymkode: 3b797...03a
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #35 Skrevet 15. juni 2019 On 6/13/2019 at 7:36 PM, absinthia said: Sven Henriksen kom med noe leseverdig angående denne flyskammen, for en tid tilbake. https://www.ranablad.no/meninger/sven-henriksen/fly/det-er-javla-mye-vanskeligere-a-flyskamme-seg-nar-du-bor-i-nord-norge-der-oslo-er-en-17-timers-togtur-unna/o/5-42-522167 At nordlendinger ikke eier skam er vel kjent sak. Den gjengen der lever jo på statlige overføringer. Anonymkode: c775b...e08
Jegerikkeminskyld Skrevet 15. juni 2019 #36 Skrevet 15. juni 2019 Eier ikke skam over de få flyturene jeg tar i året. I og med at tog er noe vi her oppe i det høye nord bare hører om i barneeventyr så er det ikke mye alternativ. Bilturen til kontinentet tar uhorvelig lang tid og til Storbritannia må man i tillegg over Nordsjøen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #37 Skrevet 15. juni 2019 Jeg har flydd to ganger i mitt snart 40 år lange liv. Så nei, jeg skammer meg ikke. Det blir nok ikke noe fly-kjøring med de første årene heller. Jeg synes uansett å skambelegge folk er en uting. Flott å gjøre grønn tiltak for all del, men å skambelegge noen fungere sjelden positivt. Anonymkode: e0278...eb4
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2019 #39 Skrevet 15. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: At nordlendinger ikke eier skam er vel kjent sak. Den gjengen der lever jo på statlige overføringer. Anonymkode: c775b...e08 Skal jeg skamme meg for at jeg bor der jeg bor? Skal jeg bruke tre arbeidsdager på ett møte i Oslo i jobbsammenheng? Tipper du knapt har vært nord for Sinsenkrysset du... Anonymkode: 2e7c5...a98 2
Husholdning1 Skrevet 15. juni 2019 #40 Skrevet 15. juni 2019 3 timer siden, artigmedsex skrev: Flyr ikke, så slipper å lide av flyskam. Det slipper man om man flyr også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå