Gå til innhold

Kongelige kvinner har hatt mye makt opp gjennom historien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kongelige kvinner har hatt mye makt opp gjennom historien

Det er liten tvil over at dette medfører riktighet. Artikler som dette er et skritt i riktig retning!

Til tross for at likestillingen har kommet langt i Norge så er historiefaget ett av de få siste mannsbastionene. Av den grunn ser man at rundt 90% av historiebøkene tar for seg hovedsaklig mannlige historiske skikkelser i form av statsoverhoder, konger, prinser, krigere, generaler, ledere i næringslivet, forskere, genier, ingeniører , politikere, religiøse skikkelser helt ned til den lille mannen i gaten.

Det har vært lite rom for beretninger om kvinnehistorien og dette er både trist og leit. En kan undre seg over hvorfor og hvordan det kan være slik at kvinners historie ikke blir belyst?

Nå er det lenge siden jeg gikk på på barne og ungdomsskole så jeg vet ikke om pensum fremdeles er lagt opp slik, men den gang jeg gikk på skolen dreide historietimene seg hovedsakelig om menn og herrehistorien så det er derfor neimen ikke rart at man ikke har appellert til den helt store historie interessen hos damer når de ser at deres egen historie blir tilsidesatt på den måten.

Konsekvensen blir og er at det derfor er menn som velger denne yrkesretningen, og det er da disse mannfolkene som setter dagsorden ved å publisere historie bøker om menn , skrevet av menn, for menn. 

Det er som en ond sirkel. 

Jeg har selv erfart at mange kvinner finner historiefaget kjedelig , helt til jeg tar opp artige elementer ved kvinnehistorien. Da henger seg seg på å lutter ører. Problemet er at det er veldig vanskelig å finne bøker innen dette feltet, en kan jo høre i bok butikken "Har du noen bøker om store kvinner i historien?" men du må belage deg på å bli møtt med et forfjamset uttrykk og et "Hæ??".  Det eneste de kunne tilby meg i 3 store bok forretninger var boken "60 kvinner du skulle ha møtt", så jeg kjøpte den.

Til tross for at boken forsåvidt var helt adekvat så var den mer en tegneserie med noen korte historiske anekdoter her og der enn en reel bok. Så bøker om kvinner i historien måtte jeg grave som en detektiv etter i online butikker, ofte engelske.

Med alt dette i betraktning så er det positivt at forskning.no publiserer den artikkelen, for det er rett og slett ikke sånn at kvinner bare har være passive bi-statister som aldri har bemerket seg eller gjort seg fortjent til heder og ære. Tvert imot! Også her i Norge har kvinner spilt en stor rolle innen politikken fra den tiden før de engang hadde stemmerett. Det sies at bak hver sterk mann står det en enda sterkere kvinne og ofte var det slik, for fruene til mannlige politikere var nemlig svært aktive bak kulissene i det politiske spillet. Kvinner var veldig dyktige til å etablere allianser og hente inn annen støtte som begunstiget deres ektemann.

Kvinnehistorien ER spennende, jeg tør faktisk hevde at den er langt mer spennende enn herrehistorien - rett og slett fordi herrehistorien er kjent mens kvinnehistorien er ukjent (for folk flest).

Ettersom menn er de som har satt sin egen herre dagsorden innen historiefaget så har kvinner gått sammen å opprettet Kvinnemuseet i Kongsvinger så om du bor i nærheten så er det verdt å ta med seg familien på et besøk, der er det mye artig å lære om historien som ikke andre museer tilbyr. 

Endret av Wagner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...