Gå til innhold

Ferie, må alle være med?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har han ikke nevnt noen ting om. Det han sier er at det er dårlig gjort at jeg bare tar med de små og ikke han og de store barna. Barnet er 14, men er utfordrere i for av ADHD, sånn at det blir ikke akkurat en avlastning for meg å ha h*n med. Dessuten så har barnet ingen interesse av å være med meg i ferien. Barnet har samvær med far, ikke meg.

 

Jeg er deltidsansatt, og ferievikar. Når de faste ansatte har sommerferie har jeg muligheter for å jobbe mye. Derfor har jeg prioritert det i fellesferien. Har noen fridager, men Max 3 på rad og jobber en del nattevakter så det blir vanskelig å kombinere det med ferietur.

 

Men da får da far ta ansvar og ta med det nest eldste barnet på tur?! Det er da vel ikke min oppgave det? Dessuten så skal vel ikke de minste bli fratatt ferieturen sin bare fordi far ikke er interessert i å lage eget opplegg for det barnet?!

 

ts

Anonymkode: b89dc...593

Ah Skjønner..

Jeg blingsa, og trodde dere var èn familie.

Endret av Vera
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, Vera skrev:

Ah Skjønner..

Jeg blingsa, og trodde dere var èn familie.

I dagens samfunn så er man tydeligvis ikke det🤦‍♀️

Anonymkode: 309d1...3b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I dagens samfunn så er man tydeligvis ikke det🤦‍♀️

Anonymkode: 309d1...3b6

Tydeligvis ikke 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dreti i om samboer ble fornærmet og gjort det jeg mente var det beste for ungene. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange foreldre har så vanskeligheter med å sette barna foran sine småligheter? Du må ikke ha tillatelse av han for å gjøre noe som helst når han ikke er til stede.

Anonymkode: 018f4...cc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne at du ikke får lov å gjøre noe morsomt mens han er borte og går glipp av moroa...  moro som HAN ikke har mulighet til å være med på er det jo ikke noe poeng i...  

For en egoist. 

Anonymkode: bbf09...f64

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle må ikke være med på samme ferie. Men ett barn skal få slippe å være den eneste som ikke får være med på noe ferie. Og det er, som du sier, fars ansvar, ikke ditt. Hvis far nekter å ta med yngste tenåring på turen med eldste, så kan han feks ta en helgetur med yngste senere. 

Jeg hadde tatt med de to yngste til dyrepark/badeland som du planlegger. Hvorfor skal dere tre sitte hjemme mens han og eldste er på ferie? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres ut som dette ikke er første gangen hans barn har blitt ekskludert fra noe, siden far reagerer så sterkt på det. Er det noe du utelater TS?

Men jeg mener jo det at hvis du er alene med dine to barn den uka, så har du jo full rett til å ta med dine barn på tur uten at den nest eldste må være med Og uten å måtte spørre om lov. Jeg regner med at han har en mor han er hos når han ikke er hos dere? Kan ikke hun ta han med på noe?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Armitage skrev:

Jeg synes det høres ut som dette ikke er første gangen hans barn har blitt ekskludert fra noe, siden far reagerer så sterkt på det. Er det noe du utelater TS?

Men jeg mener jo det at hvis du er alene med dine to barn den uka, så har du jo full rett til å ta med dine barn på tur uten at den nest eldste må være med Og uten å måtte spørre om lov. Jeg regner med at han har en mor han er hos når han ikke er hos dere? Kan ikke hun ta han med på noe?

Overhode ikke. Men far har mange mange ganger tatt med de store på fjellturer, (dagsturer og overnattinger), slalåm-turer og andre ting som ikke er tilrettelagt for de minste. Jeg har aldri sagt noe på det! Vet at de små ikke får noe særlig ut av å være med på milelange fjellturer.

ts

Anonymkode: b89dc...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
9 minutter siden, Armitage skrev:

Jeg synes det høres ut som dette ikke er første gangen hans barn har blitt ekskludert fra noe, siden far reagerer så sterkt på det. Er det noe du utelater TS?

Men jeg mener jo det at hvis du er alene med dine to barn den uka, så har du jo full rett til å ta med dine barn på tur uten at den nest eldste må være med Og uten å måtte spørre om lov. Jeg regner med at han har en mor han er hos når han ikke er hos dere? Kan ikke hun ta han med på noe?

Det er mor og far sitt ansvar. Ikke stemor. Dessuten ønsker ikke tenåringen, som også har ADHD, å være med på noe tur som er «for småbarn».

Her er det far og mor seg i mellom som må finne ut hva de skal finne på med tenåringen som blir ekskludert fra far sin sin tur med ene sønnen. Enten blir ha han med eller han er hos mor og så få han og far ta en guttetur alene neste gang, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Overhode ikke. Men far har mange mange ganger tatt med de store på fjellturer, (dagsturer og overnattinger), slalåm-turer og andre ting som ikke er tilrettelagt for de minste. Jeg har aldri sagt noe på det! Vet at de små ikke får noe særlig ut av å være med på milelange fjellturer.

ts

Anonymkode: b89dc...593

Da får du begynne å si noe på det nå da. Og ikke vik unna bare fordi han blir sint og surmuler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhode ikke. Men far har mange mange ganger tatt med de store på fjellturer, (dagsturer og overnattinger), slalåm-turer og andre ting som ikke er tilrettelagt for de minste. Jeg har aldri sagt noe på det! Vet at de små ikke får noe særlig ut av å være med på milelange fjellturer.

ts

Anonymkode: b89dc...593

Hvordan rettferdiggjør far det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Det er mor og far sitt ansvar. Ikke stemor. Dessuten ønsker ikke tenåringen, som også har ADHD, å være med på noe tur som er «for småbarn».

Her er det far og mor seg i mellom som må finne ut hva de skal finne på med tenåringen som blir ekskludert fra far sin sin tur med ene sønnen. Enten blir ha han med eller han er hos mor og så få han og far ta en guttetur alene neste gang, 

Les innlegget mitt en gang til. Tror du misforstod meg kraftig nå.

Men uansett så mener jeg at når barna er hos stemor og far, så synes jeg det er rart om man legger planer som ikke inkluderer alle barna. Derfor lurte jeg på om det var andre tilfeller hvor barna hadde blitt ekskludert fra ting når det er meningen at de skal ha samvær med dem? Har man valgt seg en mann eller kvinne med barn fra før, så har man selvfølgelig en form for ansvar, når barna er hos en selv. Men nå er ikke det tilfellet til TS. Hun svarte greit på det.

Det er masse tråder her på forumet også om steforeldre som forskjellsbehandler stebarn fremfor sine egne barn når de er sammen med dem og det synes jeg ikke er greit da. Derfor spørsmålet til TS.

Endret av Armitage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Hvordan rettferdiggjør far det?

Jeg har aldri «brukt» det dirkete i mot han. Uka etter det var snakk om dette skulle han og de største barna på et stort arrangement (de måtte ta fly, men kom hjem samme dag) der de små ikke var inkludert rett og slett pga. Alder (var 12-årsgrense) Da spurte jeg om ikke dette var ekskludering, men han forsvarte det med nettopp aldersgrensen (etter lang tid med stillhet) Han ble litt «spak» etterpå, men jeg tok ikke diskusjonen videre. Dette arrangementet var et engangstilfelle, og har ikke skjedd før. Men akkurat dette var noe jeg og mitt eldste bar kunne tenkt oss å være med på (men h*n er ikke 12 enda) så det da seg selv at vi ikke kunne bli med. Men JEG ble heller ikke inkludert, selv om jeg nok hadde takket nei for å slippe å reise fra de minste barna.

ts

Anonymkode: b89dc...593

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri «brukt» det dirkete i mot han. Uka etter det var snakk om dette skulle han og de største barna på et stort arrangement (de måtte ta fly, men kom hjem samme dag) der de små ikke var inkludert rett og slett pga. Alder (var 12-årsgrense) Da spurte jeg om ikke dette var ekskludering, men han forsvarte det med nettopp aldersgrensen (etter lang tid med stillhet) Han ble litt «spak» etterpå, men jeg tok ikke diskusjonen videre. Dette arrangementet var et engangstilfelle, og har ikke skjedd før. Men akkurat dette var noe jeg og mitt eldste bar kunne tenkt oss å være med på (men h*n er ikke 12 enda) så det da seg selv at vi ikke kunne bli med. Men JEG ble heller ikke inkludert, selv om jeg nok hadde takket nei for å slippe å reise fra de minste barna.

ts

Anonymkode: b89dc...593

Men det er jo uansett et korka argument fra hans side. Om det er ekskludering å ikke ta alle barna med på alt alltid, kan man jo rett og slett ikke dra på arrangementer med aldersgrense før alle er gamle nok. 

Jeg hadde ikke gitt meg på denne, altså. Ja, viktig å finne på noe med alle barna, men at dere skal sitte hjemme og vente bare fordi han reiser bort med ett av sine barn? Den som potensielt ekskluderer her, er jo utelukkende han. Han må bare finne seg i at også de minste kan få egne opplevelser på egne premisser. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men han er helt på vidda. Det er ganske normalt å dele seg i ferien, i familier med stor alderforskjell på barna, eller veldig sprikende interesser. Her er det ikke relevant at det er mine og dine heller. Jeg har vokst opp med foreldre som fortsatt er gift, men med nesten ti år mellom oss to barna. Så da søskenet mitt var for lite til å ha glede av reising dro jeg på ferie alene med faren min, og når jeg ble tenåring dro de etetrhvert uten meg, fordi jeg ikke fantes interessert i badeland osv. Jeg var hjemme alene, hadde sommerjobb, tok lappen og dro på små turer på egen hånd. Win-win. 

Anonymkode: d6ce3...b7c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en kamp jeg hadde tatt. Jeg synes du burde ta en prat med han og fortelle han at han har ingenting med hva du bruker den uken han er borte på ferie på. Han kan faktisk ikke bestemme over deg og barna dine. Hvis dette er et problem for han, så kommer det til å bli et problem for forholdet deres.

Anonymkode: 4d183...c42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne kampen bør du stå i. Når det er så stor aldersforskjell på barna, er det fornuftig å dele seg opp litt i ferien. Her er far urimelig, og det går ut over barna. Ta kampen, for barnas skyld. 

Ta med ungene og dra. Hva skal han gjøre? Nekte dere? Hans barn er hans ansvar, og det du gjør ekskluderer ingen. At han legger en konfirmasjonstur for det ene barnet i en slik tid at det er en ulempe for det andre, er helt unødvendig. 

Jeg er helt for å dele opp familien litt i ferier. Vi gjør det samme. De eldste barna har nettopp vært i London på storbyferie med meg, og minstemann skal få dra til kaptein sabeltann sammen med pappaen og søskenbarna senere i sommer. I tillegg skal vi på hyttetur sammen alle sammen. 

Anonymkode: 73551...4f7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig og utrivelig mann du har.

Anonymkode: b2287...cd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kamp du bør ta. Om ikke du drar på tur med ditt og felles barn, så får ikke felles barn noen tur i det hele tatt, ditt får kanskje hos sin far? Får nest eldste noen tur hos mor da? Uansett er dette noe foreldrene burde tenkt igjennom når eldste fikk tur i gave. 

Om forholdet deres ikke varer så er det ditt og felles barn du vil dra på tur med, det er faktisk bare dine barn du har ansvar for når mannen din ikke skal være med uansett... 

Jeg hadde skjønt argumentet om ekskludering om det var snakk om at dere begge dro på tur med eldste og de to minste og utelot nest eldste, men her er det jo snakk om at dere drar på separate turer. Far må ta ansvar for opplegg for sine barn. 

Dra, TS! 

Anonymkode: 372a9...3e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...