Gå til innhold

Blir man frosset ut hvis man forlater j.vitner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan praktiseres dette? Kan man ikke lenger tro, eller gjøre noe som ikke er anbefalt og fremdeles bli inkludert i fellesskapet?

Anonymkode: b5fba...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forstått det slik at hvis du melder deg ut, så blir du behandlet nærmest som en ikke-person av de andre medlemmene. Husker en dokumentar på TV for mange år siden, der de filmet en som hadde vært medlem når han gikk bort til JV-folk på gata(de som  står og deler ut brosjyrer og sånn). Så snart han sa til dem at han hadde vært medlem før men meldt seg ut, svarte alle "Nei, nei, jeg kan ikke snakke med deg".

Anonymkode: 2cbce...e0b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veninne av meg meldte seg ut som 20 åring. Drar fortsatt og besøke familie i ferier og snakker ofte med de. Virker ikke som hun er fryst ut hvert fall. 

Anonymkode: be2cc...a9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at man blir fryst ut om man melder seg ut av JV. 

 

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det er akseptabelt å gifte seg med en som ikke er vitne og heller ikke har tenkt å bli det, mens å ikke lenger tro på jehova er feil. 

Skilsmisse er også greit. 

Anonymkode: b5fba...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som har brøte ut og de har nå fremdeles mye kontakt med familien sin 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er veldig forskjellig. Min bestemor har gått litt ut og inn av det, ingen andre i familien er JV, men hun har hele tiden hatt god kontakt med de andre i den kirken

Jeg kjenner også ei som meldte seg ut og har god kontakt med sin familie fortsatt som er medlemmer

Men så kjenner jeg også et par som har blitt totalt fryst ut og når de møter medlemmer/familie på gaten så snur de seg og går en annen vei for å vise hvor stor avstand de tar fra de falne. For dem har det vært ekstremt vanskelig å plutselig stå helt alene uten noen familie og gamle venner 

Anonymkode: b47e6...22b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2019 den 17.28, AnonymBruker skrev:

Tror det er veldig forskjellig. Min bestemor har gått litt ut og inn av det, ingen andre i familien er JV, men hun har hele tiden hatt god kontakt med de andre i den kirken

Jeg kjenner også ei som meldte seg ut og har god kontakt med sin familie fortsatt som er medlemmer

Men så kjenner jeg også et par som har blitt totalt fryst ut og når de møter medlemmer/familie på gaten så snur de seg og går en annen vei for å vise hvor stor avstand de tar fra de falne. For dem har det vært ekstremt vanskelig å plutselig stå helt alene uten noen familie og gamle venner 

Anonymkode: b47e6...22b

De holder til i rikets sal, de har ikke kirke. (Skrev ikke det for å være krass). 

Jeg har selv familiemedlemmer som er jehovas vitner. Jeg har også vært med på møter i barndommen og på stevner. Jeg valgte aldri å døpe meg og det er det klokeste valget jeg noen gang har tatt. 

Jeg kjenner til mennesker som har blitt utstøtt og de blir virkelig ekskludert. Alle medlemmene vender deg ryggen, det spiller ingen rolle om du er mor, far, venn, bror eller søster. Det har vært helt grusomt å være vitne til. 

 

Anonymkode: 84084...759

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok veldig fra person, familie og venner. Akkurat som med mange andre lukkede miljøer. Noen familier vil fryse deut, andre er som før, feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2019 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Hvordan praktiseres dette? Kan man ikke lenger tro, eller gjøre noe som ikke er anbefalt og fremdeles bli inkludert i fellesskapet?

Anonymkode: b5fba...a33

Det er enkelt. For det første, når man blir døpt så er man fullstendig klar over at hvis man synder og ikke anger så blir man utelukket og mister all kontakten. Det er en betingelse man godtar når man blir døpt. 

Hvis en person er utelukket så kan han/hun studere og tro så mule de vil. Det er ingen som blir utelukket hvis de ikke vil det selv. Det er et personlig valg om man vil forlate Jehovas vitner og hvis man vil gjøre det så er man klar over at konsekvensen blir at kontakten brytes. Det er ingen som blir utstøtt hvis de ikke ønsker det selv og på den måten har de ingen rett til å klage over utfrossing. Særlig fordi at de er hjertelig velkommen tilbake. Utelukkede har også lov til å komme på møtene våre men kan ikke snakke med noen. 

En som tar valget om å forlate Jehovas vitner utstøter faktisk seg selv enda de er klar over konsekvensene som følger. 

Det at kontaken blir fullstendig brutt bidrar til å holde menigheten ren og det kan forhåpentligvis føre til at vedkomne angrer og kommer tilbake. Faktisk er det 70% av ex-vitner som angrer og kommer tilbake. De blir gjenforent med sin åndelige familie.

Utelukkelse var det faktisk Jesus som innførte og er en kristen regel for den sanne menighet som må respekteres. Også i det første århundre var det noen som ble utstøtt, feks Felitius, som gjorde opprør mot menigheten og derfor ble utstøtt. 

Det at noen må utelukkes beskytter menigheten mot dårlig innflytelse for mange utstøtte er ikke bare fornøyd med selv å forlate menigheten. En del prøver å få med seg andre medlemmer også. Det at vi bryter kontakten beskytter menigheten  

Hvis noen ikke lenger er villig til å leve etter bibelens normer for rett og galt så er det en personlig avgjørelse. Da vedkomne ble døpt var han/hun inneforstått med at å forlate menigheten fører til utelukkelse. 

Når utstøtte klager over utfrysning så kan man si at de syntes det å leve etter egne regler kommer foran kontakt med evt familie og venner i menigheten. 

Hvis en utstøtt angrer og vil til nåbake så trenger han bare å skrive et brev til menigheten og over en tid vise at han/hun angrer. Etter en tid kan vedkomne igjen bli en del av menigheten. 

 

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.6.2019 den 14.57, AnonymBruker skrev:

Rart at det er akseptabelt å gifte seg med en som ikke er vitne og heller ikke har tenkt å bli det, mens å ikke lenger tro på jehova er feil. 

Skilsmisse er også greit. 

Anonymkode: b5fba...a33

Tror det kun er lov å skille seg om det handler om utroskap? 

Anonymkode: 74b62...ea2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere og de har god kontakt med sine familier. Det er noen få "menigheter" igjen som driver med utfrysning, disse er de som ikke forandrer seg med tiden. Noe jo de fleste gjør. Slike som han som skriver over sitt syn, er ikke lengre normen blandt JV.

Anonymkode: 75d5e...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Det er enkelt. For det første, når man blir døpt så er man fullstendig klar over at hvis man synder og ikke anger så blir man utelukket og mister all kontakten. Det er en betingelse man godtar når man blir døpt. 

Hvis en person er utelukket så kan han/hun studere og tro så mule de vil. Det er ingen som blir utelukket hvis de ikke vil det selv. Det er et personlig valg om man vil forlate Jehovas vitner og hvis man vil gjøre det så er man klar over at konsekvensen blir at kontakten brytes. Det er ingen som blir utstøtt hvis de ikke ønsker det selv og på den måten har de ingen rett til å klage over utfrossing. Særlig fordi at de er hjertelig velkommen tilbake. Utelukkede har også lov til å komme på møtene våre men kan ikke snakke med noen. 

En som tar valget om å forlate Jehovas vitner utstøter faktisk seg selv enda de er klar over konsekvensene som følger. 

Det at kontaken blir fullstendig brutt bidrar til å holde menigheten ren og det kan forhåpentligvis føre til at vedkomne angrer og kommer tilbake. Faktisk er det 70% av ex-vitner som angrer og kommer tilbake. De blir gjenforent med sin åndelige familie.

Utelukkelse var det faktisk Jesus som innførte og er en kristen regel for den sanne menighet som må respekteres. Også i det første århundre var det noen som ble utstøtt, feks Felitius, som gjorde opprør mot menigheten og derfor ble utstøtt. 

Det at noen må utelukkes beskytter menigheten mot dårlig innflytelse.  

Hvis noen ikke lenger er villig til å leve etter bibelens normer for rett og galt så er det en personlig avgjørelse. Da vedkomne ble døpt var han/hun inneforstått med at å forlate menigheten fører til utelukkelse. 

Når utstøtte klager over utfrysning så kan man si at de syntes det å leve etter egne regler kommer foran kontakt med evt familie og venner i menigheten. 

 

Så man utsøter dem for at de skal føle seg presset til å komme tilbake? De forlot jo at egen fri vilje, om eneste grunnen til at de kommer tilbake er fordi de vil ha kontakt med venner og familie så vet vel "jehova" dette. Det er jo ikke oppriktig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, deedee_ skrev:

Så man utsøter dem for at de skal føle seg presset til å komme tilbake? De forlot jo at egen fri vilje, om eneste grunnen til at de kommer tilbake er fordi de vil ha kontakt med venner og familie så vet vel "jehova" dette. Det er jo ikke oppriktig?

Noe som er mye viktigere enn at noen kommer tilbake er å bryte kontakten for å holde menigheten REN. 

En del frafalne er ikke fornøyd med bare selv å gå ut. De prøver å få med seg andre også. Dette er skadelig for menigheten og derfor kan vi heller ikke ha kontakt. Mange frafalne har onde intensjoner. 

Endret av Rottenikken1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Rottenikken1 skrev:

Noe som er mye viktigere enn at noen kommer tilbake er å bryte kontakten for å holde menigheten REN. 

En del frafalne er ikke fornøyd med bare selv å gå ut. De prøver å få med seg andre også. Dette er skadelig for menigheten og derfor kan vi heller ikke ha kontakt. Mange frafalne har onde intensjoner. 

Så det er greit så lenge de kommer tilbake? Virker skikkelig barnslig. Og manipulativt. Hva er vitsen med å manipulere folk til å bli i menigheten om de ikke genuint tror på budskapet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden drapstruet ex-vitner i Sverige og Belgia to medlemmer av det styrende råd i USA når de kom for å holde tale på internasjonalt stevne. 

Det er ikke alle ex-vitner som har gode intensjoner, heller tvert imot. Burde ikke menigheten beskyttes mot sånne? Masse av det ex-vitner sier på TV er direkte løgner eller utdatert nytt. 

Men hvis de angrer så må vi tilgi. 

Forteller ikke det nok? 

Endret av Rottenikken1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er tidliger medlem, nå er jeg som luft for dem, de enser meg ikke.

Anonymkode: 88633...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rottenikken1 skrev:

Noe som er mye viktigere enn at noen kommer tilbake er å bryte kontakten for å holde menigheten REN. 

En del frafalne er ikke fornøyd med bare selv å gå ut. De prøver å få med seg andre også. Dette er skadelig for menigheten og derfor kan vi heller ikke ha kontakt. Mange frafalne har onde intensjoner. 

Jeg syns det er interessant at du skriver om viktigheten av å holde menigheten "ren". Det gir også et innblikk i hvilket syn dere har på oss "verdslige" og/eller de som er utstøtt. I følge bibelen er det gud som dømmer, mennesker har ikke den myndigheten. Men her motsier jo du det?  Det dømmes både opp og ned blant Jehovas vitner, å utstøtte noen er en form for å dømme. 

Når det gjelder å holde en menighet "ren", så skjønner vel dere at mennesker som har valgt å forlate menigheten, ikke nødvendigvis kommer tilbake pga. savn og/eller anger overfor Jehova? De kommer tilbake fordi at de ikke får ha kontakt med venner og familie. Det er jo også derfor dere praktiserer det, det er en form for maktutøvelse. Holdes menigheten "ren" når folk vender tilbake på bakgrunn av savn etter familie? De vender jo tilbake (i deres øyne, "på feil grunnlag").

Det er mange som er født og oppvokst i en familie som er vitner, og en blir rett og slett isolert. Å omgås oss verdslige er heller ikke akseptabelt. Jeg er ganske så sikker på at dersom samtlige av verdens vitner hadde vært født, oppvokst eller eksponert overfor alle verdens religioner, så er jeg neimen ikke så sikker på om verken du eller de andre hadde vært et vitne den dag i dag. Men nå anser vel du meg som farlig? ettersom at jeg sår tvil ved din tro?

Deres "indre justis" er også noe jeg stiller et spørsmålstegn ved. De eldste fungerer jo som deres påtalemyndighet, de har ingen kompetanse på verken psykiatri/overgrep/vold, til at de skal kunne fungere som en dømmende hånd. De vet ikke hvilke samfunnsøkonomiske problemer dette medfører. Det er også en form for maktutøvelse, noe kun Jehova skal besitte. Jeg vet at det er mennesker som blir utsatt for vold/overgrep, men dette foregår virkelig bak "lukkede" dører. Dette også i frykt for å bli ekskludert ved en evt. skilsmisse. 

Tro meg, jeg er oppvokst blant vitner, jeg er selv ikke døpt, men min familie er splittet på grunn av at noen i min familie er blitt utstøtt. Jeg vil kalle det for en form for mobbing, det dømmes så til de grader at jeg har ikke ord. Jeg hadde aldri vendt familien min ryggen fordi at de ikke lenger føler en tilknytning til Jehova. Jeg tok et valg ved å ikke døpe meg, jeg ser tilbake på det nå og vet at det var det klokeste valget jeg noen gang har tatt. 

 

 

Anonymkode: 84084...759

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke opp til mennesker å dømme endelig. Mennesker kan forandre seg, både fra bra til værre men også fra værre til bra. 

Vi utelukker hvis noen følger ubibelsk oppførsel som ikke aksepteres av bibelen og ikke angrer, men de blir ikke endelig dømt før på dommens dag, da Jehova Gud skal dømme dem. På den annen side er de velkomne tilbake hvis de slutter å praktisere ubibelske ting og angrer. 

Hvilket grunnlag noen blir gjennopptatt på er personelig mellom Gud og den det gjelder. De eldste kan ikke lese hjertet men hvis de mener det er ekte anger så for de komme tilbake. For å vise anger må de også slutte å praktisere ting som bibelen fordømmer før de kan komme tilbake. Utover det blir det personlig mellom den personen og Gud selv. 

De eldste gjør sitt beste for å dømme riktig. Tilsynsmenn i menigheten blir omtalt som «gaver i form av mennesker» og er gitt myndighet av Gud og Jesus til å lede menigheten og å holde den ren, selv om det skulle bety utelukkelse. 

Tilsynsmenn i menigheten har en viss myndighet til å dømme for de er utnevnt av Gud og Jesus til å lede menigheten. 

Sånn var det også med de kristne i det første århundre. 

Endret av Rottenikken1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rottenikken1 skrev:

For to år siden drapstruet ex-vitner i Sverige og Belgia to medlemmer av det styrende råd i USA når de kom for å holde tale på internasjonalt stevne. 

Det er ikke alle ex-vitner som har gode intensjoner, heller tvert imot. Burde ikke menigheten beskyttes mot sånne? Masse av det ex-vitner sier på TV er direkte løgner eller utdatert nytt. 

Men hvis de angrer så må vi tilgi. 

Forteller ikke det nok? 

Betaler du din tiende som går til Vakttårnet og de store herrene i Warwick så går vel alt greit, men nåde den som søker etter informasjon JV utenom den propagandaen de selv serverer. Ekstra ille blir det når man gjennomskuer svindelen og forlater sekten.

Anonymkode: 0db7c...c79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...