Gå til innhold

Hva betyr uttrykket «Å pisse seg inn»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En venninne snakket mulig om at en bekjent sv kjæresten hennes hadde pisset seg inn i deres ferieplaner. Hva betyr dette uttrykket egentlig? Har aldri hørt det før.

Anonymkode: 4f7d3...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NYLIG skulle det stå på første linje. Ikke mulig 😊

Anonymkode: 4f7d3...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smiske, prate seg til å være med på noe, få noen til å bli enig med deg, bygge allianser 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at hun ikke sier uttrykket feil/at du hører feil? Er jo vanlig å si "presse seg inn", noe som kan høres ut som "pisse seg inn".

Anonymkode: 45b95...d73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt det uttrykket før. Men i den konteksten er det jo helt tydelig hva som har skjedd. Fyren har mast seg med på ferie, venninna di er sur og kjæresten hennes har en lojalitetskonflikt. 

Anonymkode: eaf63...eaa

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at hun ikke sier uttrykket feil/at du hører feil? Er jo vanlig å si "presse seg inn", noe som kan høres ut som "pisse seg inn".

Anonymkode: 45b95...d73

Nei,det var «pisse» 😅 Mulig dette er et uttrykk som kun brukes i enkelte områder/deler av landet? 

Ts

Anonymkode: 4f7d3...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt om å drite seg ut, men å pisse seg inn - den var ny.

Anonymkode: ee029...ca3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tiuren skrev:

Smiske, prate seg til å være med på noe, få noen til å bli enig med deg, bygge allianser 

Helt enig. De andre her kjenner visst ikke uttrykket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om. Hvor er dere fra?

Anonymkode: 474a9...504

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om. Hvor er dere fra?

Anonymkode: 474a9...504

Har bodd i 6 fylker og snakket med mange og lest mye, så jeg aner ikke hvor jeg har plukket opp uttrykket, men om jeg fikk kniven på strupen, ville jeg tippe Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vox_populi skrev:

Har bodd i 6 fylker og snakket med mange og lest mye, så jeg aner ikke hvor jeg har plukket opp uttrykket, men om jeg fikk kniven på strupen, ville jeg tippe Agder.

Eller Rogaland. Der er det også et helt vanlig uttrykk. Morsomt at dette er et ukjent uttrykk ellers i landet 😊

Anonymkode: 56a82...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at uttrykket bygger på det det velkjente pisse noen oppetter ryggen = smiske for noen.
Når en pisser seg inn, pisser en flere oppetter ryggen slik at en smisker seg inn (i gruppa) og får være med (på noe).

Begge uttrykkene forutsetter at det er behagelig å bli pisset på, og det kanskje litt rart?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pisse seg inn betyr at du får plass pga andre flytter seg da du kommer.

Man kommer pissende, du får plass pga at andre flytter seg fordi de ikke vil bli pisset på, men de er ikke happy med at det var slik du fikk plass.

Anonymkode: 1051b...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kommer pissende, du får plass pga at andre flytter seg fordi de ikke vil bli pisset på, men de er ikke happy med at det var slik du fikk plass.

Jeg har aldri sett noen komme pissende. Komme gående for å skulle pisse, derimot, og deretter pisse mens en står eller sitter, men jeg har aldri sett noen komme gående mens de pisser. Når er det at det forekommer, mener du?

Anonymkode: b0159...253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.6.2019 den 8.39, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri sett noen komme pissende. Komme gående for å skulle pisse, derimot, og deretter pisse mens en står eller sitter, men jeg har aldri sett noen komme gående mens de pisser. Når er det at det forekommer, mener du?

Anonymkode: b0159...253

Det er et utrykk for at du kom deg dit du gjorde ved "ufine" måter. Du pisset deg på plass, folk flyttet seg av den grunn. Hadde du kommet uten å pisse, ville folk sannsynligvis ikke flyttet seg.

Anonymkode: 1051b...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt uttrykket "å pisse seg inn før" men ved søk på Google får jeg 92 treff, de fleste fra Bergen og vestlandet. Den eldste er fra 2007.

 

Anonymkode: 69c66...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et utrykk for at du kom deg dit du gjorde ved "ufine" måter. Du pisset deg på plass, folk flyttet seg av den grunn. Hadde du kommet uten å pisse, ville folk sannsynligvis ikke flyttet seg.

Anonymkode: 1051b...48a

OK, det var tydelig forklart!

Anonymkode: b0159...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, June 10, 2019 den 8.47, AnonymBruker skrev:

En venninne snakket mulig om at en bekjent sv kjæresten hennes hadde pisset seg inn i deres ferieplaner. Hva betyr dette uttrykket egentlig? Har aldri hørt det før.

Anonymkode: 4f7d3...bf3

Jeg har i alle fall ALDRI hørt om dette uttrykket før nå! 

Men det betyr mest sannsynlig å PRESSE seg frem. Selv om de andre man er sammen med ikke er enige eller liker det... 

Anonymkode: 9b0a4...96a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i alle fall ALDRI hørt om dette uttrykket før nå! Men det betyr mest sannsynlig å PRESSE seg frem. Selv om de andre man er sammen med ikke er enige eller liker det... 

Siden du er helt ukjent med uttrykket, er vel din tolkning bare gjettverk, når sant skal sies. De som faktisk kjenner/bruker uttrykket, er det større grunn til å feste lit til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i alle fall ALDRI hørt om dette uttrykket før nå! 

Men det betyr mest sannsynlig å PRESSE seg frem. Selv om de andre man er sammen med ikke er enige eller liker det... 

Anonymkode: 9b0a4...96a

Nesten det samme, men likevel ikke. Ved å presse deg fram er det du som flytter på folkene. Ved å pisse seg frem, flytter folkene seg selv og har da vanskeligere for å kunne gå på deg som person etterpå. De flyttet seg selv pga at du kom med noe de ikke likte, ikke at du presset deg frem og tok plass selv, om du skjønner.

Anonymkode: 1051b...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...