Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Du skulle bare visst hvor mange jeg kjenner som røyker daglig, jobber, har familie, hus og hage. Og har røyka i flere tiår. Mange som velger en liten nattings til kvelden i stedet for et glass rødvin. Synd det ikke er legalisert. 

Hvorfor er det positivt at en misbruker jobber fulltid og har familie, hus og hage?? Det betyr da for faen ikke at vedkommende er en ressurs?? Det eneste det betyr er at misbruket kan få konsekvenser for mange flere mennesker enn bare dem selv!! Jeg og kjenner folk som røyker pot hver eneste dag og gjerne før de går på jobb fordi de mener de blir mer tålmodig sjåfør i rushen med en pipe innabords. Er sånt piss virkelig bra? 

Anonymkode: a2f3d...4e1

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det positivt at en misbruker jobber fulltid og har familie, hus og hage?? Det betyr da for faen ikke at vedkommende er en ressurs?? Det eneste det betyr er at misbruket kan få konsekvenser for mange flere mennesker enn bare dem selv!! Jeg og kjenner folk som røyker pot hver eneste dag og gjerne før de går på jobb fordi de mener de blir mer tålmodig sjåfør i rushen med en pipe innabords. Er sånt piss virkelig bra? 

Ro deg ned. Jobber de med noe som kan skade/drepe andre, melder du i fra, istedenfor å sitte her og klage over det.

Anonymkode: 1c9c8...a91

• Liker 5
Skrevet

Jeg var sammen med en i tre år og vil absolutt fraråde deg fra å innlede noe forhold med han. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg også. Har inntrykk av at selve rusmisbruket er mye av drivkraften for disse til å stå i jobb. Rus koster jo. Dem jeg kjenner røyker som piper etter jobb og ekstra i helgene. Kjører gjerne ruspåvirket også, noen til og med mens dem røyker. 

Endret av NewStart87
Skriveleif
  • Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil deg selv vel: skygg banen og overlat han damer som røyker selv. Menn som røyker har en lei tendens til å gå etter damer som IKKE røyker fordi det er for hard kost for dem å innse at kvinner som røyker er som dem selv: ustabile, prioriterer røyking foran kjæresten, tiltaksløse, kyniske og sure som F om de ikke kan røyke. Ikke la deg lure av at menn som røyker kan virke sjarmerende, lidenskaplige og som rimelig uskyldige hippie-fjes på overflaten. Det er noe du vil erfare ikke stemmer med realitetene om du kaster bort tid på sånne. De som røyker mye er kalde og kjipe og går bare overens med andre som røyker. Og eneste grunnen til at de klarer å være venner med andre røykere er fordi de gjensidig utnytter hverandre. Greit å holde seg inne med folk de vil kunne bomme pot eller tjenester av. Folk som røyker mye er HELT JÆVLIGE folk. Man kan like gjerne bli sammen med en psykopat, som en pot-røyker. 

SPOT ON! 

Alt dette kan jeg bekrefte Ts.

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Har ikke nødvendigvis skrytt så mye av det, men det er et fakta at det fint går an å leve et såkalt normalt liv, selv om man røyker seg en bønne eller tre.

Skrevet
14 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Har ikke nødvendigvis skrytt så mye av det, men det er et fakta at det fint går an å leve et såkalt normalt liv, selv om man røyker seg en bønne eller tre.

Enig i denne. Man må skille mellom bruk og misbruk. Ikke alle røykere er misbrukere.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Beltedyr skrev:

Enig i denne. Man må skille mellom bruk og misbruk. Ikke alle røykere er misbrukere.

Hvor går grensen på for mye?

Anonymkode: 3cf35...257

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor går grensen på for mye?

Anonymkode: 3cf35...257

Det finnes vel ikke noe klokkeklart svar på dette. Noen vil si hvis det går ut over jobb eller skole, andre vil si hvis du røyker hver dag, avhengighet varierer fra person til person, og det fins grader av avhengighet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

For meg er det ikke et problem at noen røyker seg en bønne i ny og ne på samme måte som at jeg drikker rødvin. Det handler om mengde, hyppighet og ikke minst så handler det om kunnskap - vet han hva han får i seg?

Jeg kjøper rødvin på polet, altså vet jeg hva jeg får. De som kjøper hash/mariuana vet ikke hva de får selv om de mener det selv. THC er virkestoffet i hasj og kommer fra Marokko. Mengden virkestoff har vært jevnt i mange år, men med internett har det oppstått et problem. Mange leverandører produserer eller kjøper ukritisk fra produsenter, og spesielt urovekkende er det når platene dyrkes under kunstig lys (for å vokse fortere) fordi da blir virkestoffet sterkere. THC kan under disse forhold ha et innhold opp mot 40% mot det tradisjonelle (flower-power) på rundt 20-25%. Dette betyr at hvis man ikke vet hva man kjøper kan man risikere en sterke hallusogen virkning, som vi vet også vet hyppig bruk kan føre til psykoser. 

Så har vi syntetisk fremstilt cannabis, som forøvrig virker på de samme reseptorene i hjernen, men som altså ikke kommer fra planter. Hasj er altså ikke hasj. Med det jeg har skrevet så sier det seg selv at det kan være vanskelig å dosere og kontrollere rusen. Inntar han ofte bør du være på vakt. 

Endret av Nooni
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Dævendøtte skrev:

Du skulle bare visst hvor mange jeg kjenner som røyker daglig, jobber, har familie, hus og hage. Og har røyka i flere tiår. Mange som velger en liten nattings til kvelden i stedet for et glass rødvin. Synd det ikke er legalisert. 

Ha ha særlig.... dophuer med full jobb, unger, hus og hage - javisst i din fantasi dette. 

Anonymkode: 6ace7...d3e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Dævendøtte skrev:

Det går fint å leve et såkalt liv for et dophue, men å tro at folk som ruser seg på hasj er normale, er noe bare et dophue kan innbille seg.

Dophuer er og blir dopa og det er VELDIG lett å kjenne igjen disse raringene. De er ganske like i adferd og lett å kjenne igjen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke i forhold med bare han isåfall..hvis dette er greit så.

Anonymkode: bc723...bbe

AnonymBruker
Skrevet

Til opplysning:

Cannabis kan indusere psykose, opplevelse av uvirkelighet (derealisering) og schizofreni,  Særskilt hos personer med disposisjon for mentale lidelser - personer som i utgangspunktet vil være mer tilbøyelige til å bruke cannabis også.

"Cannabis use is associated with an increased subsequent risk of both psychotic symptoms and schizophrenia-like psychoses. Early onset of use, daily use of high-potency cannabis, and synthetic cannabinoids carry the greatest risk":

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0028390817302915

"Acute psychosis associated with cannabis intoxication; acute psychosis that lasts beyond the period of acute intoxication; and persistent psychosis not time-locked to exposure":

https://link.springer.com/article/10.1007/s40429-014-0018-7

"Strong link between cannabis use and early age at onset of psychosis":

https://europepmc.org/abstract/med/18681755

Derealisering (følelse av mangel på kontakt med virkeligheten) er vanlig. Her er rapport fra flere som opplevde det når de sluttet å røyke: https://freak.no/forum/showthread.php?t=272809

Anonymkode: 806f8...b01

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går fint å leve et såkalt liv for et dophue, men å tro at folk som ruser seg på hasj er normale, er noe bare et dophue kan innbille seg.

Dophuer er og blir dopa og det er VELDIG lett å kjenne igjen disse raringene. De er ganske like i adferd og lett å kjenne igjen. 

Du får leve i troen på dette, en vakker dag kan det hende du får deg en overraskelse. 

Gjest FirstNameLastName
Skrevet

Jeg røyker ikke selv. Kan ikke fordra rusen, rett og slett. Men, jeg skiller mellom hasjnarkomane og de som røyker en gang i blant. Det er som forskjellen på alkolikere og de som nyter litt vin her og der.  De som er del av hasj-subkulturen, altså ordentlig hasjnarkomane, er altfor ofte fjortiser i huet selvom de er middelaldrende, stagnerte og virkelig umodne. Men velfungerende folk som røyker en gang i blant er ikke noe verre enn velfungerende folk som har normalt forhold til alkohol.

Har hatt en hasjnarkoman kjæreste. Selvom han var dengang 44 år, var han like moden som en bortskjemt fjortis. Selvsentrert, ureflektert og pubertal. Til tross for en godt betalt jobb hadde han aldri råd til noe morsomt, fordi han røyka jo opp alt han tjente. Han har mista alle vennene sine, fordi alle har jo vokst opp, mens han er fjortis ennå...

Skrevet

Bare et på egen erfaring....styr unna. Ikke la deg blende av hus, jobb og utdanning. Han er rusmisbruker.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Dævendøtte skrev:

Du får leve i troen på dette, en vakker dag kan det hende du får deg en overraskelse. 

Har nok 100% sikkert levd lenger enn deg.

Så kjenner godt til dophuer. Både på kort og lang sikt. De er tragedier hele gjengen.

Og ikke minst en enormt stor skuffelse for sine foreldrene som kanskje hadde høyere forventninger til dem - med mindre de selv også var dophuer da...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner dessverre så alt for mange mennesker som «bare» røyket marihuana, men som etterhvert eskalerte rusbruken sin. Noen døde, noen lever i institusjoner under oppfølgning 24 t i døgnet pga sterke psykoser og schisofreni. Har kanskje sett 1 det har gått bra med. Jepp, kommer fra et utsatt årskull 😅 

Ellers kjenner jeg en politiker (nokså kjent) som baker hasjkaker og koser seg..jeg vil si politikken som føres gjenspeiles av rusen mennesket er i..

Anonymkode: 092a5...1ca

Skrevet
På 9.6.2019 den 7.45, AnonymBruker skrev:

Men jeg er så innmari usikker på om det er noe jeg kunne levd med? Pr nå er det egentlig et nei, fordi det er så ofte, og ikke bare en og annen gang. Og det ligger jo ikke akkurat ann til å bli legalisert i Norge enda, såvidt jeg har forstått? 

Det er faktisk ikke i nærheten av å bli legalisert. Så dette her er straffbart så det holder. Spesielt om han også omsetter dette her, men uansett risikerer du en hus ransakelse om du er hos han og noen får nyss i dette. Ruse seg daglig på dette vil jo også si at han er direkte avhengig. Aldri om jeg hadde inngått et forhold med en slik person uansett. Slikt rusmisbruk uansett rusmiddel vil før eller senere eskalere i andre problemer, helt garantert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...