AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Noe av det mest geniale som er lagd. Den politiske korrekte "grasrota" som skinnopponerer mot makta. Modellen for Inga-Martes likhetsskole. Å si at han treffer spikeren på hodet, blir et understatement. Anonymkode: ed6ed...9b4 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 Ja det er mye fortvilt ungdom som må drasse på søppel i stedet for å få utvikle seg selv. Anonymkode: 09381...1c5 10
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 Minner meg om barneskolen der jeg var den stille og skoleflinke jenta, som alltid ble plassert mellom to bråkmakergutter for å skille dem, mens de andre jentene fikk sitte sammen med venninnene sine. Jeg gikk ut av barneskolen uten venner. Anonymkode: 104ba...370 20
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 Jeg er lærerstudent, og jeg har prøvd litt forskjellig når jeg har vært i praksis. Jeg har noen ganger med vilje plassert sterke og svake elever på samme gruppe, med det formålet at de sterke elevene skal strekke seg enda lengre ved å øve på å formidle til de svakere, for man lærer best ved å formidle kunnskap, samtidig som de svake elevene ofte lærer mye da. Det har også sett ut som om enkelte av de sterke elevene opplever stor mestring ved å lære bort til klassekameratene. Man unngår da også at enkelte føler de er på den "dårlige" gruppen. Jeg har også gjort det motsatte ved flere anledninger, altså å sette sterke elever på en gruppe og svake elever på en annen gruppe, da gjerne med tilpasset opplæring som formål. Man kan på denne måten gi gruppene tilpassede oppgaver med forskjellig vanskelighetsgrad. Dette opplever jeg som særlig nyttig for de sterkeste elevene som da virkelig får strukket seg og sett hva de kan klare, samtidig som de svakere elevene gjerne opplever mestring når de føler at de klarer sin oppgave. Definitivt fordeler og ulemper med begge deler. Det er også viktig å huske på at en elev som er kjempesterk i matematikk kan være svak i norsk, og motsatt. Anonymkode: 27012...e6f 14
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærerstudent, og jeg har prøvd litt forskjellig når jeg har vært i praksis. Jeg har noen ganger med vilje plassert sterke og svake elever på samme gruppe, med det formålet at de sterke elevene skal strekke seg enda lengre ved å øve på å formidle til de svakere, for man lærer best ved å formidle kunnskap, samtidig som de svake elevene ofte lærer mye da. Det har også sett ut som om enkelte av de sterke elevene opplever stor mestring ved å lære bort til klassekameratene. Man unngår da også at enkelte føler de er på den "dårlige" gruppen. Jeg har også gjort det motsatte ved flere anledninger, altså å sette sterke elever på en gruppe og svake elever på en annen gruppe, da gjerne med tilpasset opplæring som formål. Man kan på denne måten gi gruppene tilpassede oppgaver med forskjellig vanskelighetsgrad. Dette opplever jeg som særlig nyttig for de sterkeste elevene som da virkelig får strukket seg og sett hva de kan klare, samtidig som de svakere elevene gjerne opplever mestring når de føler at de klarer sin oppgave. Definitivt fordeler og ulemper med begge deler. Det er også viktig å huske på at en elev som er kjempesterk i matematikk kan være svak i norsk, og motsatt. Anonymkode: 27012...e6f Jeg var utsatt for sånn tortur på ungdomsskolen da læreren vår hadde klokkertro på det. Hjalp ikke hva vi sa imot. Nei, det var ingen god opplevelse. De sterke skal ikke være lærer for de svake. De svake er ofte folk som gir faen uansett og lager distraksjoner for de som vil gjøre det bra. Anonymkode: 3712d...f41 27
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var utsatt for sånn tortur på ungdomsskolen da læreren vår hadde klokkertro på det. Hjalp ikke hva vi sa imot. Nei, det var ingen god opplevelse. De sterke skal ikke være lærer for de svake. De svake er ofte folk som gir faen uansett og lager distraksjoner for de som vil gjøre det bra. Anonymkode: 3712d...f41 Dette. Dessverre er det ofte de skolesvake som blir lærere nå til dags. Da er det jo greit å ha noen flinke elever de kan sette til å undervise. 😛 Anonymkode: 0663f...497 12
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 Den norske skolen er åndelig bankerott, den produserer elendige kunnskapsresultater sammenlignet med resten av Europa. På tide å kaste korta og si: Vi har mislykkes og må forkaste alle gamle "sannheter". I stedet må vi kopiere alt fra land som bevislig har lykkes: Finland, Frankrike eller hvilket det kan være. Bort med råttenskapen! Et lite eksempel: en 9.-klasse kom opp i matematikk, og flere av de som strøk, hadde 5 eller 6 i standpunkt. Altså gjennomført uærlighet, som ble avslørt av ei stikkprøve. Anonymkode: 296df...f1a 10
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 Nå var jeg skoleflink, og har da flere ganger vært i gruppe med svake elever. Det har uansett alltid gått bra, ja kanskje det blir litt mer jobb på meg. Men resultatet blir alltid bra. De skoleflinke blir da ikke dumme, av å jobbe på et prosjekt med en svak elev. Anonymkode: c34fe...2cc 1
Orgasmus Skrevet 8. juni 2019 #9 Skrevet 8. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nå var jeg skoleflink, og har da flere ganger vært i gruppe med svake elever. Det har uansett alltid gått bra, ja kanskje det blir litt mer jobb på meg. Men resultatet blir alltid bra. De skoleflinke blir da ikke dumme, av å jobbe på et prosjekt med en svak elev. Anonymkode: c34fe...2cc Neida, men man får ikke utfordret seg selv og ender oftest opp med å dekke opp for de svake elevenes manglende innsats og evner. 21
Skogkløver Skrevet 8. juni 2019 #10 Skrevet 8. juni 2019 Jeg var den sterkeste i matte på barneskolen, jeg ble alltid satt sammen med den svakeste eleven. En elev med sterke lærevansker (deriblant dysleksi). Denne eleven spurte om hjelp til hver eneste oppgave. Læreren hadde også en regel om at alle skulle spørre sidemannen før man kunne rekke opp hånden og spørre læreren. En time har brent seg fast i minnet, jeg hadde hjulpet denne eleven hele timen. Det var straks friminutt og jeg spurte eleven om ikke læreren kunne hjelpe fordi jeg ikke hadde gjort noen oppgaver selv. Da læreren kom bort spurte han "kan ikke *mitt navn* hjelpe deg med dette?" Eleven svarte "nei, *mitt navn* vil ikke hjelpe" Læreren eksploderte, skjelte meg ut fremfor hele klassen og nektet meg å gå ut i friminuttet. Jeg husker enda følelsen av skam, flauhet og urettferdighet. Jeg fikk i det minste fullført oppgavene mine da jeg endelig fikk fred til å jobbe 🤬 En gang i blant er det greit å la de sterke hjelpe, men at de sterkeste skal fungere som lærerassistenter, det er faktisk ikke greit. 32
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #11 Skrevet 8. juni 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: De skoleflinke blir da ikke dumme, av å jobbe på et prosjekt med en svak elev. Hvis du var så skoleflink ville du unngått det unødvendige kommaet i setningen over Anonymkode: 4e6a8...c28 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #12 Skrevet 8. juni 2019 4 minutter siden, Orgasmus said: Neida, men man får ikke utfordret seg selv og ender oftest opp med å dekke opp for de svake elevenes manglende innsats og evner. Omvendt for meg. Mye mer utfordrende for meg med svake enn med sterke på laget Anonymkode: f766e...95b 1
Orgasmus Skrevet 8. juni 2019 #13 Skrevet 8. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Omvendt for meg. Mye mer utfordrende for meg med svake enn med sterke på laget Anonymkode: f766e...95b Da var du neppe av dem som trengte ekstra utfordringer. 4
Gjest 007_008_007 Skrevet 8. juni 2019 #14 Skrevet 8. juni 2019 (endret) Hadde folk tenkt kollektivt så hadde de forstått at vi må dra lasset sammen. Ved å ta med alle skaper man bedre studieforhold. Men et forbehold som en skrev over: bråkmakere må bli disiplinerte. Når vil samfunnet forstå at vi som et kollektiv er sterke, men som individualister svake? Endret 8. juni 2019 av 007_008_007
Orgasmus Skrevet 8. juni 2019 #15 Skrevet 8. juni 2019 5 minutter siden, Skogkløver said: En gang i blant er det greit å la de sterke hjelpe, men at de sterkeste skal fungere som lærerassistenter, det er faktisk ikke greit. Hadde akkurat samme opplevelse i flere år. Å skulle hjelpe andre når man egentlig vil utfordre seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #16 Skrevet 8. juni 2019 Skolesystemet er satt opp slik at alle skal bli middelmådige. De flinke blir dratt ned av de svake, og de svake blir dratt opp av de flinke. De flinke utfordres best om de settes sammen med andre flinke. Noe annet er bare tull. Men når alle SKAL være "like" så vil det alltid gå ut over de sterkeste. Anonymkode: 777b0...e93 14
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #17 Skrevet 8. juni 2019 Svake- hvordan da? Jeg hadde elever i min klasse som både hadde problemer i matematikk og norsk, men som likevel kunne gjøre det godt på gruppe i gruppearbeid, fordi de var flinke til å få ting til å henge sammen på en bra måte og god på det visuelle. En annen ting er at når jeg kom på gruppe med svake elever, fikk jeg tatt i bruk mine lite brukte organiseringsevner og fikk fordelt oppgaver som jeg mente de passet til og øvd meg på å få det sammen på en god måte, da jeg gjerne ble valgt til gruppeleder. Nå er det så lenge siden jeg gikk på grunnskolen at vi gjerne laget plansjer og hadde foredrag ved hjelp av overhead. Anonymkode: 08d16...cb6 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #18 Skrevet 8. juni 2019 Jeg er lærer og synes ikke gruppearbeid fungerer. Kjører ett gruppearbeid høsten vg1, mest av sosiale årsaker og før jeg vet hvor elevene ligger faglig. I Vg2 og Vg3 har jeg aldri gruppearbeid (unntatt gruppeoppgaver i timen innimellom, men da ingen vurdering). Har i sjeldne tilfeller hatt gruppearbeid seinere skoleløpet, men har da hatt klasser hvor det er mulig å organisere på en vellykket måte. Min erfaring er at det i en vanlig studiespesialiseringsklasse ikke blir vellykket nok for mange nok av elevene. Anonymkode: 08474...7c8 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #19 Skrevet 8. juni 2019 38 minutter siden, Orgasmus said: Da var du neppe av dem som trengte ekstra utfordringer. Nei, med snitt på 5,4 hadde jeg det egentlig helt topp. Anonymkode: f766e...95b
Orgasmus Skrevet 8. juni 2019 #20 Skrevet 8. juni 2019 Just now, AnonymBruker said: Nei, med snitt på 5,4 hadde jeg det egentlig helt topp. Anonymkode: f766e...95b I den norske skolen er vel ikke et så lavt snitt noe som vitner om at man er spesielt skoleflink.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå