Gå til innhold

Kraftig eksplosjon i Linköping – 25 personer til sykehus. Som en krigssone


bjelle bjelle

Anbefalte innlegg

Ved 09-tiden fredag ble det meldt om en eksplosjon på Hamngatan i Linköping.

– Vi fikk et stort antall telefoner fra folk om en kraftig eksplosjon i sentrale Linköping. Eksplosjonen skal ha ført til knuste ruter og vi er på stedet for å sikre det, sier politiet.

Bilder fra åstedet viser to leilighetsbygg på fire og sju etasjer med knuste vinduer og terrasser som er blåst helt i stykker.

– Det er som en krigssone, sier en av dem som står i nærheten.

Gasseksplosjon, bombe? Inne i en leilighet, eller utenfor. Ingen som vet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/voldsom-eksplosjon-i-linkoping---som-en-krigssone/3423695192.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, bjelle bjelle skrev:

Ved 09-tiden fredag ble det meldt om en eksplosjon på Hamngatan i Linköping.

– Vi fikk et stort antall telefoner fra folk om en kraftig eksplosjon i sentrale Linköping. Eksplosjonen skal ha ført til knuste ruter og vi er på stedet for å sikre det, sier politiet.

Bilder fra åstedet viser to leilighetsbygg på fire og sju etasjer med knuste vinduer og terrasser som er blåst helt i stykker.

– Det er som en krigssone, sier en av dem som står i nærheten.

Gasseksplosjon, bombe? Inne i en leilighet, eller utenfor. Ingen som vet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/voldsom-eksplosjon-i-linkoping---som-en-krigssone/3423695192.html

Siste nytt er at Bandidos knyttes til saken. 

http://www.bt.se/boras/just-nu-uppgifter-till-bt-bandidos-kretsar-misstanks-ligga-bakom-sprangningen-i-linkoping/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, stan skrev:

Meget skuffende for politikkforumets xenofober at det ikke var muslimer som stod bak.

Jeg spår at denne tråden dør ut raskt.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Nicathv said:

Meget skuffende for politikkforumets xenofober at det ikke var muslimer som stod bak.

Linköping ligger ikke langt fra Gøteborg. Lederen for Bandidos i Gøteborg, Mehdi Seyyed, er muslim.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bjelle bjelle skrev:

Linköping ligger ikke langt fra Gøteborg. Lederen for Bandidos i Gøteborg, Mehdi Seyyed, er muslim.

🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Nicathv said:

Meget skuffende for politikkforumets xenofober at det ikke var muslimer som stod bak.

Jeg spår at denne tråden dør ut raskt.

:fnise: sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Nicathv skrev:

Meget skuffende for politikkforumets xenofober at det ikke var muslimer som stod bak.

Jeg spår at denne tråden dør ut raskt.

SVENSKE TILSTA..... å nei shit... 😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Nicathv said:

Meget skuffende for politikkforumets xenofober at det ikke var muslimer som stod bak.

Jeg spår at denne tråden dør ut raskt.

Lederen for Bandidos Mehdi Seyyed fikk en dom på 9 år fordi han sprengte 2 biler i Gøteborg og på addressen så ble det drevet narkotikasalg. Om det er en narkotikagruppe med koblinger til Mehdi Seyyed, så er det mest sannsynligvis snakk om muslimer.

Dette er også bare mistanker, og det er mye som ikke er oppklart. Det jeg lurer på er hvorfor jeg ikke finner dette på forsiden til VG og Aftenposten. Er bomber i Sverige blitt så vanlig at vi slutter å skrive om det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/7/2019 at 4:39 PM, Nicathv said:

Meget skuffende for politikkforumets xenofober at det ikke var muslimer som stod bak.

Jeg spår at denne tråden dør ut raskt.

Sannsynligheten for at det er ekstreme muslimer som står bak slike eksplosjoner, er da bare mye større, og nærmest rutinemessig forventet, siden islam har et rykte for å sprenge bomber. I midtøsten begås det terror daglig. Ingen annet sted enn i midtøsten, foregår det mer bombing, selvmordsbombing, rakettutskytninger, og laging av hjemmesnekkrede sprengstoff.

Det er helt naturlig at folk tenker muslimer som står bak, så fort det skjer eksplosjoner o.l. Dette kan muslimer takke seg selv for, da dem selv har skapt en negativ stereotyp av muslimer og islam generellt, ved å ikke stoppe de elementene og tekster innen islam, som tillater ekstremister i å oppstå.

Det er flere tilfeller hvor ekstreme muslimer har brukt leiligheten sin, til å koke sammen sprengsstoff. Det samme har blitt gjort i Norge, hvor da ekstreme muslimer var bombemakeren.

Hvor vanlig er det vel at høyreekstreme, nazister, innvandrermotstandere eller motorsykkel-gjeng-miljøer, lager og sprenger bomber. Slikt skjer ikke daglig, men veldig sjelden. Det er mer sannsynlig at ekstreme muslimer står bak. Dette tilfellet i Linkøping, er en av disse sjeldne tilfellene, hvor det ikke er ekstreme muslimer som står bak.

Endret av TrekStar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/7/2019 at 4:39 PM, Nicathv said:

Meget skuffende for politikkforumets xenofober at det ikke var muslimer som stod bak.

Jeg spår at denne tråden dør ut raskt.

Den ENE dagen det ikke er muslimer som står bak mener du? utrolig rart dette men tror nok du får rett i at tråden blir å dø ut noe den forsåvidt allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.6.2019 den 1.55, Camlon skrev:

 

Dette er også bare mistanker, og det er mye som ikke er oppklart. Det jeg lurer på er hvorfor jeg ikke finner dette på forsiden til VG og Aftenposten. Er bomber i Sverige blitt så vanlig at vi slutter å skrive om det?

Det virker slik ja. Men "svenske tilstander" er bare noe ytre høyre har funnet på :phaedra:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Slaskete Maskot said:

Den ENE dagen det ikke er muslimer som står bak mener du? utrolig rart dette men tror nok du får rett i at tråden blir å dø ut noe den forsåvidt allerede er.

Det har vært lite om dette i avisene våre, og lite dekket i øvrig media. Jeg tror det er en av grunnene til at samtalen rundt det dør ut. Det er lite påfyll. 

Om man ser på Wara saken, eller Fru Hagen som forsvant, er det stadig påfyll. Samme hvor lite nytt og fremskritt det er så blir det kjørt frem. Samme med Ole Gunnar Solskjær. Media holder publikums fokus oppe.

Nå var det meldt ekstremvær, som dekket første side, etter første side, vi kunne følge det live. Snakk om antiklimaks, det førte ikke engang til strømbrudd, og større regnbyger enn dette har vi vestlendinger sett før. 

Dette ble prioritert, eksplosjon i Svergie ble ikke det. Det er rikspressen som setter den nasjonale samtalen. At narkotika mafiaen i Svergie driver så hardt som dette, like over grensa er absolutt relevant for oss og bør fokuseres på også her. 

Jeg syns det er rart at vår presse ikke har dekket dette bredere. Man kan ikke annet enn å undre seg over hvorfor ikke.

Mye av kriminaliteten som øker med innvandringen både her og i Svergie er hard og brutal narkotika mafia, gjeng kriminalitet. Det er ikke det samme som terror, fordi om parallellen som kan trekkes er forakt for samfunnet. 

Den økende brutalitet er skremmende, mer kniv, mer skytevåpen, til og med håndgranater ser en mye av i Svergie, mer vold, og mer kontroll,  om de heter Bandidos, eller B-gjengen. Det er rå kriminalitet, store pengesummer.

Om man googler Bandidos der borte så kommer det ikke akkurat opp blonde menn som heter Sven, så det er nok ikke pga etnisiteten til gjengmedlemmene samtalen dør hen, men mangel på engasjement fra pressen. 

Prioriteringene til redaksjonene er ikke noe jeg forstår meg på. Prinsessen vår og kjæresten er det ikke måte på hvor interessert de tror det norske folk er i å vite alt om. Skriver de om det, diskuterer vi det. Så enkelt.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hørte på Svensk radio for ca 2 timer siden. En ekspert som sa at det var veldig lite sannsynlig at dette var et MC oppgjør. For det første har det hersket fred mellom de store MC-klubbene helt siden de "kriget" på 90-tallet. De kan ha mindre konflikter seg i mellom, men de har i over 20 år hatt en slags våpenhvile.

Det andre punktet er at det alltid har vært en uskreven regel at sivil aldri må skades, MC-klubbene ønsker ikke å få for mye negativ PR. Faktisk under de store MC-krigene på 90-tallet hvor de angrep hverandres hovedkvarter, var alle klubbene livredde for å skade "sivile".  Norge ble faktisk nevnt, det var nesten en skandale blant MC-gjengene da en uskyldig kvinne døde under disse krigene. Han mente at det er helt utenkelig at noen av disse klubbene ville plassere en stor bombe i en vanlig "sivil" blokk, hvor det er uskyldige til stedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nå inne på svensk TV sine nettsider for å lese om saken, jeg hadde ikke satt meg inn i den på noe vis, men kommenterte på generelt grunnlag om dette med hvor mye oppmerksomhet en sak får. Hele dette med MC oppgjør ser ut til å ikke stemme? Det er i alle fall ikke fokus i SVT.

Jeg kunne derimot der få med meg at polisen i Malmø har skutt en mann (i benet), og at det var skyting i Uppsala. Et par dager etter en stor eksplosjon i Linkøping. 

Svenske tilstander, eller ikke svenske svenske tilstander, eller hva pokker man skal kalle det 🤮 dette indikerer IKKE god samfunnsbygging. Dette må de få bukt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Jeg var nå inne på svensk TV sine nettsider for å lese om saken, jeg hadde ikke satt meg inn i den på noe vis, men kommenterte på generelt grunnlag om dette med hvor mye oppmerksomhet en sak får. Hele dette med MC oppgjør ser ut til å ikke stemme? Det er i alle fall ikke fokus i SVT.

Jeg kunne derimot der få med meg at polisen i Malmø har skutt en mann (i benet), og at det var skyting i Uppsala. Et par dager etter en stor eksplosjon i Linkøping. 

Svenske tilstander, eller ikke svenske svenske tilstander, eller hva pokker man skal kalle det 🤮 dette indikerer IKKE god samfunnsbygging. Dette må de få bukt med.

Den er den svenske avisen Borås Tidning, som hevder at de har fått tips fra en politi kilde om at det er Bandidos som er involvert. Men jeg har ikke sett politiet si dette noe sted, heller ikke andre aviser. Jeg har dessverre ikke så stor tiltro til svenske medier som alltid har en politisk agenda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, kat-e said:

Den er den svenske avisen Borås Tidning, som hevder at de har fått tips fra en politi kilde om at det er Bandidos som er involvert. Men jeg har ikke sett politiet si dette noe sted, heller ikke andre aviser. Jeg har dessverre ikke så stor tiltro til svenske medier som alltid har en politisk agenda.

Mye rykter her.

https://www.flashback.org/t3049390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Madame Butterfly said:

Jeg var nå inne på svensk TV sine nettsider for å lese om saken, jeg hadde ikke satt meg inn i den på noe vis, men kommenterte på generelt grunnlag om dette med hvor mye oppmerksomhet en sak får. Hele dette med MC oppgjør ser ut til å ikke stemme? Det er i alle fall ikke fokus i SVT.

Jeg kunne derimot der få med meg at polisen i Malmø har skutt en mann (i benet), og at det var skyting i Uppsala. Et par dager etter en stor eksplosjon i Linkøping. 

Svenske tilstander, eller ikke svenske svenske tilstander, eller hva pokker man skal kalle det 🤮 dette indikerer IKKE god samfunnsbygging. Dette må de få bukt med.

To bombeeksplosjoner i Malmø i natt. Hva skjer?

Två explosioner har skakat Malmö under natten mot tisdagen – med mindre än två timmars mellanrum.

Entrén till en trappuppgång till ett flerfamiljshus i Malmö ligger i spillror efter en explosion vid 02-tiden.

Vid 03-tiden kom ytterligare larm – om en ny explosion vid en nattklubb på Adelgatan i centrum.

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-larm-om-explosion-i-malmo-1/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ikke normaliseres. En må ikke godta ved å trivialisere at man har tre bomber på få dager. Dette er jo noe som kommer på toppen av all den andre dritten som sakte men sikkert dominerer mer og mer. 

Jeg blir urolig for fremtiden. Jeg vet dette er i vårt nabolag, men det er jo det samme her. Kan stadig lese om skyting, knivstikking, slagsmål, blind vold etc. 

Jeg ønsker at dette kommer høyere på dagsorden, og at det blir økt prioritering for å få bukt med dette. At innsatsen ikke begrenser seg til mer synlig politi og ungdomsklubber. At man går dypere til verks for å eliminere de underliggende årsaker til det endrede kriminalitetsbildet. 

For hver gang vil leser om vepnet ran, blind vold, knivstikking, voldtekt så er det mennesker dette gjelder. Individer som får sin fysiske og psykiske helse ødelagt, og noen bøter til og med med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny eksplosjon utenfor boligblokk i Sverige:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/larm-om-explosion-i-malmo-1

Någon form av sprängladdning detonerades vid entrén till ett flerfamiljshus i Malmöstadsdelen Rosengård under natten. Tryckvågen från explosionen förstörde trapphuset och krossade fönster till minst en lägenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...