Gå til innhold

30 år, vil gjerne lære meg å ri?


Yuumi

Anbefalte innlegg

Hei, er ei jente/dame som egentlig har veldig lyst å lære meg å ri. Dette er egentlig noe jeg har hatt lyst til lenge, men har bare aldri kommet meg til det.

Nå er jeg endelig ferdig utdannet og planlegger å flytte til Oslo. Lurer på om det er noen av dere som har noen gode tips til senter man kan melde seg på i Oslo? Og kan man fortsatt ha hest på for? Tror dere det hadde vært mulig isåfall dersom jeg er med på rideskole først? Hvor lang tid mener dere ca jeg burde bruke på å lære meg på å ri før jeg er klar til å håndtere en hest på egenhånd?

Drømmer om å bare ri ute i skogen og bare ri, ikke tenke på noe annet ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er flere ridesentre i Oslo og de fleste tilbyr nok rideundervisning i grupper til voksne. Det burde altså ikke være et problem. Jeg anbefaler å ta ridetime minst 1 gang i uka, det kreves mengdetrening for å lære fort og bli god.

Personlig tenker jeg at det tar noen år å opparbeide seg erfaring nok til å ha hest på for. Det er mye jobb, ansvar og kostnader forbundet med det å ha hest. Personlig foretrekker jeg å ri turer på timebasis, altså jeg leier en hest, steller og rir når jeg har tid og mulighet, ikke fast. Jeg har en fast stall jeg bruker, så jeg ringer eier og sjekker om det er mulig først. Kan ikke gi anbefaling, er ikke i Oslo.

Anonymkode: 3db6a...d8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.6.2019 den 9.03, AnonymBruker skrev:

Det er flere ridesentre i Oslo og de fleste tilbyr nok rideundervisning i grupper til voksne. Det burde altså ikke være et problem. Jeg anbefaler å ta ridetime minst 1 gang i uka, det kreves mengdetrening for å lære fort og bli god.

Personlig tenker jeg at det tar noen år å opparbeide seg erfaring nok til å ha hest på for. Det er mye jobb, ansvar og kostnader forbundet med det å ha hest. Personlig foretrekker jeg å ri turer på timebasis, altså jeg leier en hest, steller og rir når jeg har tid og mulighet, ikke fast. Jeg har en fast stall jeg bruker, så jeg ringer eier og sjekker om det er mulig først. Kan ikke gi anbefaling, er ikke i Oslo.

Anonymkode: 3db6a...d8f

Takk for svar, det med å leie hest for timen virker ikke dumt og kunne absolutt vært aktuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig i at det tar noen år. Jeg ville tatt noen ridekurs, så ville jeg hatt en hest på halvfor etter hvert, på den måten deler du ansvaret med noen som har kunnskap. For meg er selve forholdet til hesten mye mer verdifullt enn å ri.

Anonymkode: 8c8a1...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig i at det tar noen år. Jeg ville tatt noen ridekurs, så ville jeg hatt en hest på halvfor etter hvert, på den måten deler du ansvaret med noen som har kunnskap. For meg er selve forholdet til hesten mye mer verdifullt enn å ri.

Anonymkode: 8c8a1...434

Så du mener at det ikke er så farlig å kunne ri korrekt og å klare å kontrollere ulike situasjoner som man får hjelp til på kurs? Neiok

Anonymkode: 94880...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i samme situasjon som deg. Jeg tok det ridesenteret som var nærmest meg, der jeg bor i Oslo. De hadde sommerkurs, jeg meldte meg på å rei/red. Flott å sette slike ting på dagsorden. 

Ingen så på meg eller brydde seg om alder eller hvorfor jeg var der. Jeg lånte en hjelm som satt veldig godt, som ikke var løs. Kjøp gjerne hansker for om du får en hest som ikke er blitt ridd på noen dager, slik jeg var uheldig å få, så må du holde tilbake ganske mye. Etter en time var jeg utslitt, og hadde røde hovene håndflater. Men med hansker ville jeg hatt det enklere. 

Jeg hadde joggesko på, og vanlige klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på rideskole som barn, og syns å huske vi gikk over på trav ganske fort. Kommer nok an på læreren. Om du har tillit til deg selv og dyret så vil du nok være ganske komfortabel etter 6 mnd. Jeg var redd mye som barn, så tørte ikke prøve gallopp før etter 2 år. Det er noe av det mest befriende jeg har opplevd, når hesten får yte sitt beste og en får være med på det. 

Håper du finner noe bra, hester er fantastiske, sjelfulle dyr og turer i stallen vil gi deg masse overskudd🙂

Anonymkode: dae68...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...