Gjest Theresetu Skrevet 21. mars 2019 #6261 Del Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, MissLucy skrev: de mangler kontekst, og dermed ser de verre ut enn de kanskje var ment. Jeg kommer ikke på noen eksempler i farten, men det har vel vært skrevet ganske mye om det tidligere i tråden. Ja, det er skrevet mye om dem tidligere i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg LilleSnupp Skrevet 21. mars 2019 Populært innlegg #6262 Del Skrevet 21. mars 2019 2 minutter siden, Theresetu skrev: Men Anne Brith sin sannhet er likevel en sannhet. Kan man kalle det en sannhet dersom den ikke er sann? Subjektive oppfatning, men ikke en sannhet. 58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Emmelise Skrevet 21. mars 2019 Populært innlegg #6263 Del Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, Theresetu skrev: Men hun har jo lagt ved ulike skjermdumper bakerst i boken av kommentarer fra Kvinneguiden? Og de synes jeg også at kan defineres som hets. Noe av det er faktisk fra epost og facebook også. Men for å ta et eksempel på hvorfor kontekst er viktig. Sitat Det er veldig bekymringsverdig dersom hun faktisk er suicidal. Er ikke hun alenemor? Noen burde jo varsles. Legevakt? Barnevern? Dette innlegget er fra Kvinneguiden uten tvil. Dette er etter Anne Brith har skrevet i bloggen sin om hvordan hun står ved en bro og "tenker dystre tanker". Vagt og spekulativt av Anne Brith, men nuvel. Er det jeg har sitert inn hets? Noen utviser bekymring fordi noen skriver vagt i bloggen sin at de muligens kanskje på en måte kunne finne på å gjøre noe dumt. Er det da hets? 56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Theresetu Skrevet 21. mars 2019 #6264 Del Skrevet 21. mars 2019 Akkurat nå, LilleSnupp skrev: Kan man kalle det en sannhet dersom den ikke er sann? Subjektive oppfatning, men ikke en sannhet. Selvfølgelig, dersom noe en forteller ikke er sant, er det ikke en sannhet. Men hvis for eksempel du hadde følt deg mobbet av meg og hadde flere argumenter for at det jeg drev med var mobbing, hadde det likevel vært din sannhet selv om kanskje jeg og andre rundt ikke hadde oppfattet det som mobbing. Det er jo også alltid to sider av en sak, og dermed to sannheter på en måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleSnupp Skrevet 21. mars 2019 #6265 Del Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, Theresetu skrev: Selvfølgelig, dersom noe en forteller ikke er sant, er det ikke en sannhet. Men hvis for eksempel du hadde følt deg mobbet av meg og hadde flere argumenter for at det jeg drev med var mobbing, hadde det likevel vært din sannhet selv om kanskje jeg og andre rundt ikke hadde oppfattet det som mobbing. Det er jo også alltid to sider av en sak, og dermed to sannheter på en måte. Du mener nok «versjoner». 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Theresetu Skrevet 21. mars 2019 #6266 Del Skrevet 21. mars 2019 2 minutter siden, Emmelise skrev: Noe av det er faktisk fra epost og facebook også. Men for å ta et eksempel på hvorfor kontekst er viktig. Dette innlegget er fra Kvinneguiden uten tvil. Dette er etter Anne Brith har skrevet i bloggen sin om hvordan hun står ved en bro og "tenker dystre tanker". Vagt og spekulativt av Anne Brith, men nuvel. Er det jeg har sitert inn hets? Noen utviser bekymring fordi noen skriver vagt i bloggen sin at de muligens kanskje på en måte kunne finne på å gjøre noe dumt. Er det da hets? Nja, det er ikke akkurat hets at noen uttrykker bekymring, men en av hennes største frykter har jo alltid vært at noen skal ta fra henne barna. I stedet for å skrive en slik kommentar som du siterte, ville jeg nok snakket med Anne Brith først og spurt hva som skjer og om det var noe jeg kunne gjøre for henne. Det ville jeg gjort med andre også, ikke bare Anne Brith. Så jeg forstår at hun oppfattet dette som en litt på kanten kommentar selv om den kanskje ikke var ment slik den ble oppfattet. Men nå er det jo heller ikke denne jeg synes er verst heller, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 21. mars 2019 #6267 Del Skrevet 21. mars 2019 1 minutt siden, LilleSnupp skrev: Du mener nok «versjoner». eller virkelighetsoppfatning... Men det er klart, i mange av trådene på rampelys, kommer det mange reaksjoner og kommentarer på det bloggerne skriver. Mye er saklig og nødvendig kritikk. Mye er raljering og harselering, som kommentarer på kritikkverdige forhold. Og mye er pirk og sleivspark, uten at det dermed er hets. Det er klart at personen bak merkevaren kan føle seg overveldet av dette, og opplever det som sin sannhet at det er hets. Men det er en virkelighetsoppfatning som må holdes opp mot noen objektive fakta. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Theresetu Skrevet 21. mars 2019 #6268 Del Skrevet 21. mars 2019 4 minutter siden, LilleSnupp skrev: Du mener nok «versjoner». Nja, både og. Jeg mener iallfall at det finnes to sannheter av en sak ettersom det er to sider av en sak. Men du kan gjerne mene at det kalles versjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Eveliina Skrevet 21. mars 2019 Populært innlegg #6269 Del Skrevet 21. mars 2019 (endret) 35 minutter siden, Theresetu skrev: Men hun har jo lagt ved ulike skjermdumper bakerst i boken av kommentarer fra Kvinneguiden? Og de synes jeg også at kan defineres som hets. Nei, hun har lagt ved en samling skjermdumper uten kilder og uten kontekst - presentert som om de kommer fra Kvinneguiden. Dette har vært gjennomgått allerede i tråden, bla bakover til rundt 8.mars, når boka kom ut. Svært mye av det kan umulig komme herfra. Alle utsagn som henvender seg direkte til henne - de kommer ikke herfra. Ingen henvender seg direkte til Anne Brith her i tråden. Noe kommer herfra, men når det leses i konteksten og i relasjon til det aktuelle innlegget på hennes egen blogg så skifter kommentaren mange ganger mening. Dette er også dokumentert noe av i en av linkene til influencere.wordpress.com bloggen som ble lagt ut til deg nå. Noen av kommentarene som høres drøye ut, er kun referanser til ting hun selv faktisk har sagt eller gjort. F.eks den kommentaren hun dro opp i Ukeslutt, som et eksempel på hets skrevet på Kvinneguiden - viser seg å komme fra et helt annet forum. Dette er også beskrevet bakover i tråden - det står generelt veldig mye nyttig info her. Dette er noe av problemet med skjermdumpene i boken, det er ikke oppgitt faktisk kilder. Dessuten, så er det også svært lett å lage falske skjermbilder - jeg sier ikke at det er juks i boka - men uten en normal kildehenvisning som kan sjekkes, så kan vi faktisk ikke vite om dette stemmer. https://influencere.wordpress.com/2019/02/24/anne-brith-kritikk-eller-hets/https://influencere.wordpress.com/2019/03/07/anne-brith-er-dette-troverdig/https://influencere.wordpress.com/2019/02/19/anne-brith-hets-fra-kvinner/ For Anne Briths påstand om at hun har 'holdt kjeft i 8 år' - så er det samlet en hel del linker som viser det motsatte her. Hun ha tvert imot hatt ganske mange utspill over flere år:https://influencere.wordpress.com/2019/02/16/anne-brith-kvinner-som-hater-kvinner/ For Anne Briths påstand om at hun er så snar til å tilgi andre - truet med anmeldelse av to som kom med uheldig slengbemerking i podcast - etter at de hadde snakka ut godt og lenge på tlf, og de inviterte henne til å delta for å si sin mening på åpen mikrofon, fly og hotell spandert:https://bloggomtoppbloggere.com/2019/02/22/bok-podcast-tv/ Anne Brith som kjemper mot stygge kommentarer om seg selv - ser ut til å tolerere greit at det brukes nedsettende ord om dem hun ikke liker selv:https://influencere.wordpress.com/2018/04/01/ab-no-kommentarfeltproblematikk-og-redaktoransvar/ Anne Brith henger ut andre - her en oversikt med linker til flere tilfeller, inkludert å henge ut folk som har søkt offentlige opplysninger om henne med fullt navn på egen blogg:https://influencere.wordpress.com/2018/12/01/annebrith-no-om-a-vaere-slem/ Og nå orker jeg ikke fortsette - men det er nok å ta av... Endret 21. mars 2019 av Eveliina 63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Theresetu Skrevet 22. mars 2019 #6270 Del Skrevet 22. mars 2019 1 time siden, Eveliina skrev: Nei, hun har lagt ved en samling skjermdumper uten kilder og uten kontekst - presentert som om de kommer fra Kvinneguiden. Dette har vært gjennomgått allerede i tråden, bla bakover til rundt 8.mars, når boka kom ut. Svært mye av det kan umulig komme herfra. Alle utsagn som henvender seg direkte til henne - de kommer ikke herfra. Ingen henvender seg direkte til Anne Brith her i tråden. Noe kommer herfra, men når det leses i konteksten og i relasjon til det aktuelle innlegget på hennes egen blogg så skifter kommentaren mening. Dette er også dokumentert noe av i en av linkene til influencere.wordpress.com bloggen som ble lagt ut til deg nå. Noen av kommentarene som høres drøye ut, er kun referanser til ting hun selv faktisk har sagt eller gjort. F.eks den kommentaren hun dro opp i Ukeslutt, som et eksempel på hets skrevet på Kvinneguiden - viser seg å komme fra et helt annet forum. Dette er også beskrevet bakover i tråden - det står generelt veldig mye nyttig info her. Dette er noe av problemet med skjermdumpene i boken, det er ikke oppgitt faktisk kilder. Dessuten, så er det også svært lett å lage falske skjermbilder - jeg sier ikke at det er juks i boka - men uten en normal kildehenvisning som kan sjekkes, så kan vi faktisk ikke vite om dette stemmer. https://influencere.wordpress.com/2019/02/24/anne-brith-kritikk-eller-hets/https://influencere.wordpress.com/2019/03/07/anne-brith-er-dette-troverdig/https://influencere.wordpress.com/2019/02/19/anne-brith-hets-fra-kvinner/ For Anne Briths påstand om at hun har 'holdt kjeft i 8 år' - så er det samlet en hel del linker som viser det motsatte her. Hun ha tvert imot hatt ganske mange utspill over flere år:https://influencere.wordpress.com/2019/02/16/anne-brith-kvinner-som-hater-kvinner/ For Anne Briths påstand om at hun er så snar til å tilgi andre - truet med anmeldelse av to som kom med uheldig slengbemerking i podcast - etter at de hadde snakka ut godt og lenge på tlf, og de inviterte henne til å delta for å si sin mening på åpen mikrofon, fly og hotell spandert:https://bloggomtoppbloggere.com/2019/02/22/bok-podcast-tv/ Anne Brith som kjemper mot stygge kommentarer om seg selv - ser ut til å tolerere greit at det brukes nedsettende ord om dem hun ikke liker selv:https://influencere.wordpress.com/2018/04/01/ab-no-kommentarfeltproblematikk-og-redaktoransvar/ Anne Brith henger ut andre - her en oversikt med linker til flere tilfeller, inkludert å henge ut folk som har søkt offentlige opplysninger om henne med fullt navn på egen blogg:https://influencere.wordpress.com/2018/12/01/annebrith-no-om-a-vaere-slem/ Og nå orker jeg ikke fortsette - men det er nok å ta av... Nå har jeg lest alle artiklene både du og andre har sendt meg på nytt og prøvd å sette meg inn i hvordan dere tenker og hva dere sikter til. Jeg forstår hva dere mener angående kontekst og slikt, utrolig viktig. Men jeg støtter veldig det svaret Anne Brith ga på Facebook-kommentaren her:https://influencere.wordpress.com/2019/02/19/anne-brith-hets-fra-kvinner/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 22. mars 2019 #6271 Del Skrevet 22. mars 2019 Tusn hjertelig takk for at en i utgangspunktet god og fruktbar diskusjon har blitt fullstendig ødelagt av ekkokammer de siste ti sidene. 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den røde fare Skrevet 22. mars 2019 #6272 Del Skrevet 22. mars 2019 7 timer siden, Theresetu skrev: Jeg står fast ved at Anne Brith har svært mye dokumentasjon og mange skjermdumper fra kommentarer før de har blitt fjernet. Hvis du tror noe annet, har du lov til det. Hvorfor viser hun ikke fram de skjermbildene og kommentarene da? 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Deltidsjente Skrevet 22. mars 2019 Populært innlegg #6273 Del Skrevet 22. mars 2019 57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terteskjell Skrevet 22. mars 2019 #6274 Del Skrevet 22. mars 2019 Så lenge det finnes mennesker på jorden så vil det finnes ulike meninger. Å det ville vært en kjedelig verden om alle var like. Men det jeg ikke skjønner er når noen ber folk om legge frem bevis,hva de mener er hets og mobbing så blir d stille. Da får vi bare beskjed om å lese her inne fordi det er drøssevis😀 jeg personlig er virkelig innteresert i å vite met om hvor går grensen? Hvorfor blir folk så stille når det spørsmålet kommer? 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 22. mars 2019 #6275 Del Skrevet 22. mars 2019 Ikke at jeg trengte noe mer for å føle meg overbevist om at alt det som er skrevet om ABD her, på BOTB, DN og ikke minst hos Asti, er sannheten, men så fikk man det siste døgnet i denne tråden, og er sikrere enn noen gang! 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Aricia Skrevet 22. mars 2019 Populært innlegg #6276 Del Skrevet 22. mars 2019 (endret) @Eveliina : Når det gjelder eksemplet i Ukeslutt tatt fra et annet forum, så var det programlederen som kom med det, ikke Anne Brith selv. Litt mer om kontekst: Jeg synes eksemplene som er trukket fram mht kreft og suicidale tendenser er gode, for de er altså reaksjoner på et par av Anne Briths alle verste clickbait-overskrifter det siste året. Clickbait, for de som ikke har det klart for seg, er spekulative overskrifter som antyder noe drøyt og sjokkerende, og har som funksjon å lure folk til å klikke inn på blogginnlegget. Klikk er jo kjent bloggens valuta, som bloggeren bruker til å vise at bloggen er en attraktiv annonsekanal. Clickbaitene til Anne Brith var så drøye at man ikke kunne annet enn å le og riste på hodet. Men noen ganger, som da hun hintet om kreftsykdom og selvmord, var det mange her som ble rasende, faktisk. Hun er mor til fire barn og blogger under fullt navn. Hun kan faktisk ikke si i full offentlighet "jeg har kreft/skal hoppe utenfor en bro/whatnot" og så etterpå "tulla!" i selve blogginnlegget. I hvert fall ikke uten sterke reaksjoner, feks fra folk som har kreft og skal dø, eller som vet hva det er å faktisk være sucidal. La oss ha dette helt klart for oss: Anne Brith postet disse clickbaitene, viftet dem vekk med blogginnleggene som om ingenting var skjedd, screenshotet kommentarene på det fra KG, og poster dem UTEN kontekst og forklaring i boken sin ETTER at hun har slettet alle de opprinnelige innleggene i bloggen, og stilte så på GMN der hun gråt og var redd for barna sine som ble truet av hatefulle voksne damer på Kvinneguiden. Endret 22. mars 2019 av Aricia 101 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Aricia Skrevet 22. mars 2019 Populært innlegg #6277 Del Skrevet 22. mars 2019 (endret) Et eksempel til på "hets" tatt ut av kontekst, som Anne Brith brukte i Ukeslutt: "Jeg har lyst til å holde henne fast og fortelle hvor galt det er, det hun holder på med", begynte innslaget med at Anne Brith leste høyt. Jeg googlet og fant dette innlegget fra en tidligere tråd. Dvs det er slettet, men det ble gjengitt av en annen bruker: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1086950-anne-brith/?page=385 Sitat fra tråden: Sitat @orfeus - Du fikk det kanskje ikke med deg, men for noen minutter siden la AB ut skjermdump fra denne tråden på Facebook siden sin - det var din post hvor du skrev at noen burde holde henne fast og fortelle henne hva som ikke var greit med hvordan hun holdt på - fulgt av en tekst med mye bannskap og hvordan hun opplevde dette som trusler (!) (Hun slettet det dessverre før jeg fikk tatt bilde.) Jeg fulgte tråden på det tidspunktet. Endel er slettet, men om man leser sidene før og etter ser man at det som så ofte var eksponering av barn som var tema. For det man bør spørre seg om, og det debattleder i Ukeslutt burde spurt Anne Brith om, var hva "det/hvordan hun holder på" refererte til, og hvorfor vedkommende mente at det var så galt. For utbruddet uttrykker jo en reaksjon på noe som er moralsk opprørende, ikke sant? Det var konteksten her, dvs et konkret tilfelle av eksponering av barn som opprørte en deltaker i tråden så mye at uttrykket "holde henne fast" ble brukt. Men når det siteres uten konteksten høres det bare ut som en trussel om vold fra en leser. Man kan få til hva som helst med klipp og lim. Til og med fotografier kan kommunisere noe helt annet enn situasjonen de gjengir dersom man klipper vekk en del av motivet. Mye unødvendig, usaklig og bitchy blir postet i trådene om bloggere på Rampelyset, De er tilgjengelige for hvem som helst, og de har ingen annen overordnet tematikk enn navnet til hver enkelt blogger - etter forumsledelsens ønske. Til gjengjeld modereres de også svært strengt. Men det Anne Brith hevder at blir skrevet om henne her er faktisk så mangelfullt og skjevt gjengitt at det ikke stemmer overhodet. Og merk: Flere av eksemplene hun velger ut er ikke de bitchy og usaklige som pirker på småting, men reaksjonene på hennes egne verste clickbaits, og på hennes vedvarende eksponering av barn, som hun så gjengir uten den viktige konteksten de var reaksjoner på. Når man i tillegg kjenner historien hennes om clickbaiting og sletting, gir det ikke akkurat påstandene hennes mer troverdighet. Dessverre er det svært få i offentligheten og i media som er oppmerksomme på disse kontekstene. Endret 22. mars 2019 av Aricia 54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Ellenn Skrevet 22. mars 2019 Populært innlegg #6278 Del Skrevet 22. mars 2019 6 timer siden, Theresetu skrev: Nå har jeg lest alle artiklene både du og andre har sendt meg på nytt og prøvd å sette meg inn i hvordan dere tenker og hva dere sikter til. Jeg forstår hva dere mener angående kontekst og slikt, utrolig viktig. Men jeg støtter veldig det svaret Anne Brith ga på Facebook-kommentaren her:https://influencere.wordpress.com/2019/02/19/anne-brith-hets-fra-kvinner/ Jeg tror jeg forstår hva du mener; at om noen føler seg mobbet skal man ta det på alvor, fordi det da er sannheten til den personen. Men jeg tenker at ABD sin situasjon er litt annerledes. Hun har lagt ut «A-innlegg» for å skape engasjement, vel vitende om at ikke all reaksjon er positiv, og deretter tatt kommentarene ut av kontekst og presentert det som mobbing, hets og sjikane. Hun har selv sagt at grunnen til at hun skrev boken er fordi hun ønsker KG stengt, uten å bry seg om hvor kommentarene hun presenterer kommer fra (eller om de i det hele tatt er til henne). Hun har sendt 150 mail til ansvarlige på KG, og anmeldt et to-sifret antall mennesker, uten å ha fått «medhold» i påstandene sine. Det blir som at Stine føler seg mobbet av Mari i klassen pga noen sleivete kommentarer, og bestemmer seg for å få Mari kastet ut av skolen. Hun går til rektor, men hen er ikke enig i at de sleivete kommentarene er mobbing, selv om noen av dem muligens godt kunne vært usagte. Etter å ha vært hos rektor 150 ganger uten å få medhold bestemmer hun seg for å samle bevis mot Mari. Hun skriver ned alt hun overhører Mari si, bruddstykker, helt uten kontekst, og bryr seg ikke engang om det handler om henne. Alt som Mari sier, som på noe som helst måte kan tolkes negativt, skrives ned. Hun sitter på internet flere timer hver dag, og leter etter noe Mari kan ha skrevet på internet, og finner hun noe blir det flittig tatt vare på, igjen uten å tenke på kontekst eller hvem som er mottaker av kommentarene. Etter å ha fyllt kladdeboka si med masse løsrevne utsagn leverer hun den til lokalavisa, forteller at nå blir det jordskjelv og regner med at endelig blir Mari kastet ut av skolen.. Men ble egentlig Stine mobbet..?? 61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mygga Skrevet 22. mars 2019 #6279 Del Skrevet 22. mars 2019 På 2.11.2018 den 7.50, Rørleggerfrue skrev: Helsekontrollen skulle spørre hva slags kosttilskudd kjendiser bruker. AB var kjendisen de fant. Sinnsykt kleint, påtatt fnising hele veien, og hun føler seg lurt til å ta vitaminer hun selv har Googlet seg frem til at kan være løsningen på trøtthet. Dere spør om " bevis" på stygg oppførsel og sier at moderator sletter det som er på kanten. Jeg startet på side 1 og "sinnsykt kleint, påtatt fnising hele veien....." Det er kritikk av personen som jobber i annebrith as. Det har ikke blitt fjernet. Med andre ord det er godkjent å kritisere på denne måten. Og det popper fram ganske mange ganger på de over 300 sidene. Kunne dere nå bare klare å unngå slike utsagn så kunne det ha blitt en konstruktiv debatt om viktige tema. Jeg er ikke ny her. Jeg fulgte med lenge før jeg opprettet bruker selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 22. mars 2019 #6280 Del Skrevet 22. mars 2019 (endret) AB har hintet litt på snap om at hun har fått vite ( av følgere) muligens ikke alle bokhandlere selger boken hennes,at de sier den skal trekkes. Idag spør hun konkret om noen har opplevd at ansatte ikke vil selge boken hennes. Hun ber da om å få vite hvilke steder dette gjelder. Endret 22. mars 2019 av Zenhouse Slettet AB’s oppfordring om å kjøpe boka på nett da det kunne leses som om det var MIN mening 🙈 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg