Gå til innhold

Vi teller årstall tilbake i tid. Hva var den største saken, år for år.


MortenMinstelønn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna

1744

Danmark-Norge feiret påske én uke før alle andre land som hadde gått over til den gregorianske kalenderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

1743

- Den danske St. Johanneslogen St. Martin ble grunnlagt, som den første frimurerlosje i Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1742

13. april var urfremmførelsen av det kjente oratoriet Hendels Messiah i New Music Hall i Dublin. Korstykket Hallelujah kommer fra dette oratoriet og regnes for å være det mest kjente kortsykket. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1741

Elisabeth datter av Peter den Store tar makten i Russland. Hun regjerte fram til sin død i 1762

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1740

Etter pave Klemens XIIs død 6. februar velges Prospero Lorenzo Lambertini til pave og tar navnet Benedikt XIV.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AthenaRavenLuna

1739

 Bouvetøya blir oppdaget av den franske marineoffiseren Jean-Baptiste Charles Bouvet de Lozier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

1737. San Carlo, det eldste operahus som fortsatt er i drift, åpner i Napoli.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1735

Sabbatsanordningen påbyr kirkegang hver søndag under trussel om straff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

1734

Premiere på Georg Friedrich Händels Ariodante i Royal Opera House, Covent Garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1732

12. mai–10. oktober – Carl von Linné er på oppdagelsesreise til Lappland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1731

Downing Street 10 blir den offisielle boligen for statsministeren i Storbritannia da Robert Walpole flytter inn.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1730

 Kong Frederik IV av Danmark-Norge utsteder en kongelig forordning som forbyr maskerader, komedier, gilder og gjestebud på søndager og helligdager.

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oktober 1728: 

Brann i København. Den raste i flere dager, og cirka tjue prosent av byens befolkning blir hjemløse.  

Den store brannen

Anonymkode: a45b0...f9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg har vært så dårlig TS i denne tråden. Det er ikke akkurat den enkleste telletråden, men det var jo ikke poenget heller. Skal skjerpe meg så raskt jeg kommer hjem fra ferie. I mellomtiden kommenterer jeg bare i andres tråder med min sedvanlige dårlige humor. 

Jeg blir glad om dere så ofte som dere gidder eller ønsker, limer inn et illustrasjonsbilde som viser hendelsen. Selv om vi nå beveger oss inn i en tid hvor de aller fleste av oss ikke lenger har et generasjonstre, så døde millioner og millioner ble født. Alle år var enormt betydningsfulle for veldig, veldig mange mennesker. 

Istedenfor å skrive dette tullet, burde jeg ha bidratt. Men litt dårlig internett gjør at jeg venter til jeg er tilbake.

 

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager igjen av drømmeferien. Da er det å ta tak i denne tråden igjen. Årstall for årstall. Når vi vikingtiden før jul?

Skal definitivt tilbake til Maldivene. Muligens en annen øy. Men rundt den tiden, neste sommer, kan det oppstå et problem. Hvor langt tilbake kan vi telle før vi er over på vage fakta?

Endret av MortenMinstelønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...