Gå til innhold

Hvordan ta seg selv mindre høytidelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har tips til hvordan å ta seg selv mindre høytidelig?

Altså det er jo lett å si at en bare må skjerpe seg, men hos meg er det så innebygd og jeg er konstant livredd for å ikke være bra nok. Da innebærer det blant annet at jeg ikke er smart nok, morsom nok, interessant nok osv.. Dette er jeg jo selvsagt sykt lei av.

Kjæresten min sa nettopp at en av vennene hans var pinsevenn, og la til noe mer som gjorde det egentlig tydelig at han ikke var det. Jeg burde ikke vært så naiv, men jeg hadde eksamen i dag og er egentlig bare sykt sliten. Dessuten kan jeg lite om temaet, og var derfor ikke så kynisk på det. Så fortalte kjæresten min det til vennene sine, at han klarte å lure meg og ble sjokka over at jeg trodde på det. Jeg skulle sååå gjerne ønske at jeg hadde klart å le av det, men dessverre. Jeg blir lei meg. 

Søsteren mi er totalt motsatt. Hun har ikke like høye ambisjoner som meg, bryr seg ikke særlig om fakta og kødder det veldig bort når hun svarer feil på ting. Jeg digger henne, og skulle så gjerne ønske at jeg var slik. Jeg elsker også humor og kødder endel, men jeg er likevel veldig ambisiøs og tar meg selv altfor høytidelig når det kommer til slikt som det ovenfor.

Jeg ser jo en sammenheng, og jeg er jo ekstrem når det kommer til alt. Ifjor holdt jeg på å gå på veggen ettersom jeg ikke fikk til det jeg ønsket, og jeg skal være god på mange plan. Dessverre ligger det altfor latent og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å roe meg ned.

Noen tips? 

 

J23

Anonymkode: fee40...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åj skrev litt utydelig, gikk litt fort i svingene.

Men kjæresten min lurte meg da, altså ^ 

Anonymkode: fee40...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at jeg har vært til psykolog. Det har hjulpet endel, men ikke fullstendig. Problemet med at jeg ikke klarer å le av meg selv, er der enda. 

Jeg føler at jeg gjør feil heeele tiden, og legger så mye vekt på feilene jeg gjør. Da går jeg virkelig i kjelleren, forteller meg selv at jeg ikke bør studere det jeg gjør og tviler på alle ambisjoner med det samme. I tillegg får jeg ikke med meg datoer, føler derfor at jeg framstår surrete. Jeg blir altfor opphengt i hvordan jeg framstår. 

Jeg har til og med erfart at mennesker liker "meg" bedre enn denne fasaden... Jeg er flinkere til å snakke for meg enn når jeg prøver, men jeg skal liksom prøve så hardt likevel.

Anonymkode: fee40...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare vær deg selv. utrolig slitsomt å være rundt høytidelige mennesker, og da er det bedre å være seg selv i stedet.

Anonymkode: 94148...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo et stykke på vei da iallfall, fordi du er klar over det. Neste steg vil være å ta deg selv i det hver gang det skjer, enten mentalt eller si det høyt. Det tar tid, så vær tålmodig, men du må bare akseptere det mens endringene pågår. Hvis du blir lei deg så javel, la deg selv være lei deg for det og heller tenk at neste gang blir du litt mindre lei deg. Sakte men sikkert så endrer det seg forhåpentligvis.

Anonymkode: 10d03...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får skrøne om noe tullete ovenfor kjæresten din iblant. Se at alle kan tro på noe som blir sagt på en trooverdig måte om de ikke kan mye om tema. 

Anonymkode: 05e19...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil råde deg til å ikke ha for mye fokus på deg selv og ikke være for opptatt av hva andre synes om deg. 

Selvironi er fin egenskap å ha. Da aksepterer man seg selv og innser at man ikke er feilfri. Ingen er perfekt. 

Kanskje lettere sagt en gjort. Men forsøk å jobbe med deg selv. Jobb med selvutvikling. 

Anonymkode: ba0dc...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fake it until you make it

Anonymkode: 41aeb...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også være slik. Tror det har med at jeg har dårlig selvbilde så føler meg utrolig dum og at nå synes alle at jeg er dum. Jeg har en overdreven frykt for å virke dum så det ligger vel noe i det.

Det kommer litt an på. Noen ganger klarer jeg å være selvironisk eller ikke bry meg, men andre ganger blir jeg lei meg.

Tror det krever mye jobb rett og slett og at man må være trygg i seg selv for å ikke være selvhøytidelig.

Anonymkode: 9aa91...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Du bør ikkje "gå rundt " å utgi deg for å vera en annen person en den du i virkeligheten er.    Desv. så er det altfor mange som forsøker å fremstå "med en annen personlighet" en de virkeligheten er, og da handler det  rett og slett falsk personligheter,  og de finnes det mange av rundt oss.      

Eg  er ikkje  lenger redd  for å "drite meg ut" og tar ikkje lenger ting så høytidlege som eg gjorde tidligere.     Idag finnes det  knapt eit TV-program der ein kan få løyse opp lattermusklene, og er ein  så uheldig å slenge eit skjeivt ord så blir ein gjerne oppfattet som uforskammet ,   mobbing eller trakassering.    

Nordmenn  blir mer og mer eit innesluttet folkeslag , det takket vere den teknologiske utvikling.   Idag sitter vi å sender meldinger og e-poster til hverandre fremfor oppsøkende og personleg dialoger mellom hverandre. 

I mange  servicenæringer " murer de seg inne bak et kontor eller glassvegg"    og  ser ut som de helst ikkje ønsker å   snakke med kundene .   Er vel ikkje lenge før ein kan bestille både pass og førerkort på nett, og skal ein snakke med legen så kan ein nytte skybe på mobiltelefonen.      

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...