Tøytigern Skrevet 5. juni 2019 #41 Skrevet 5. juni 2019 2 minutter siden, lolady skrev: @Tøytigern og hvordan vet du at hans kultur er mest dominant?? Hele familien er veldig vestlig og moderne. Reiser på turer til europeiske storbyer, ikke til horestrøk i India..😂 Og som mange sier forsvinner slike gammeldagse holdninger ettersom man utdanner seg og forstår mer av verden rundt seg. Fordi det er du som kommer til å tilpasse deg de kravene han har og ikke omvendt- fordi du ikke stiller med noen krav men er helt åpen. Jeg forstår at du er i opposisjon til å ta til deg kritiske tanker, så de gir jeg meg med det jeg har sagt. Men tenk litt på hvorfor du åpnet denne tråden. Det er ikke fordi du er trygg på ham og hans kulturelle tilknytning. Tvert imot. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #42 Skrevet 5. juni 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo helt sykt å si at norske afghanere er slik! Haha! Det stemmer virkelig ikke. Anonymkode: 9d9f1...d95 Jeg skrev:"Hvor fristilt han er" i forhold til afghanske kultur. Det er slik det praktiseres der han kommer fra. Hvilke krav er det forventet at han innfrir i forhold til storfamilien. Og den er sannsynligvis stor. Gjennomsnittskvinnen der har 7 barn. (Ler hver gang jeg leser om afghanske barn uten familie). Du kan jo fiske etter hans holdning til mennesker som ikke tror på noen gud? Bør gi deg en pekepinn på hvordan det ligger ann. Siden du godtar omskjæring uten problemer er vel ingenting du ikke er villig til å fire på. Er det i det hele tatt noe du ikke er villig til å gi slipp på eller ikke ta til deg for å blidgjøre?? Anonymkode: cbe9d...0bb 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #43 Skrevet 5. juni 2019 Har hatt afghanske kollegaer og de var ok de. Veldig hyggelig han som kom til Noege som ung. Men har han familie i hjemlandet? Vil han besøke dem? Om dere får barn, vil han da deg deg og barna med dit? Det er et av verdens verste land for kvinner. Anonymkode: 193b7...a27
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #44 Skrevet 5. juni 2019 15 timer siden, lolady skrev: Begremser seg bare veldig hva jeg kan vite og spørre om enda da vi fortsatt bare dater og blir kjent ennå Afghanistan er et EKSTREMT kvinneundertrykkende samfunn, de ligger nok nært 1 plassen for det farligste land for kvinner. Nå kjenner jeg ikke denne mannen, men han bærer nok den afghanske kulturen med seg siden det er der han er født og hvor hans familie stammer fra. Selv om det er imot islam er det ofte akseptert at muslimske menn har vestlige kjærester før de gifter seg, men den de gifter seg med må være fra det landet de er ifra. Mer kan jeg ikke si, dette valget må du bestemme selv. Anonymkode: 8afbc...bd7 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #45 Skrevet 5. juni 2019 2 timer siden, lolady skrev: Hei igjen alle sammen! Må først starte med å si at jeg blir ganske trist av fordommene her... Han her er et par år eldre enn meg, bra utdanning og ellers sunne interesser. Har aldri merket noe nedlatende fra hans side og det har ennå ikke vært sex i bildet. Kun hyggelige dinnerdates osv Det keg lurte mest på var om det var noen som hadde erfaringer å komme med på hvordan man får et flerkulturelt forhold til å fungere når det kommer så langt Selv te ker jeg at man møter på kulturforskjeller innad blant oss nordmenn og, det viktigste blir vel kanskje å ha like verdier og et grunnlag av respekt for hverandre? TS Dette høres bare veldig naivt ut. Du kan snakke om medmenneskelighet og respekt for alle mennesker, men det du glemmer er at hvis du hadde reist på ferie til Kabul og levd akkurat som du lever her hjemme, så hadde du blitt steinet på den nærmeste fotballbanen for å sette det litt på spissen.Jeg er helt enig i at man skal oppføre seg vennlig og respektfullt mot hverandre, det er et høyere ideal, men samtidig må man ha hodet i denne verden og. Tror du virkelig at hvis du reiste til Afghanistan, gikk rundt i miniskjørt pga at det var så deilig og varmt og erklærte stolt at du var ateist til alle som spurte, at de ville mumle seg i mellom om medmenneskelighet og respekt for den fantastiske norske kvinnen?? Nei de hadde vridd seg bort i avsky og hadde sett på deg som en hore. Så der forsvant den medmenneskeligheten og respekten. Du bør få hodet ditt ut av Norge, og lære mer om muslimske land, selv på den listen ligger Afghanistan på toppen som det verste landet for kvinner. Du glemmer helt at Norge er et pittelite, ekstremt fredelig, likestilt land i en stor verden. Vi er unik i verdensammenheng, også pga vår rikdom, og den medmenneskeligheten og respekten vi snakker høyt om,er totalt fraværende for kvinner i feks Afghanistan og mange,mange andre land i verden! Lær deg det, før du snakker om fordommer, for en ting kan jeg love deg, i mange muslimske land ser de på vestlige kvinner som rene horer, hva sier du til det? Bør du ikke skrike opp om DERES fordommer før du begynner å anklage folk som kommer med råd i denne tråden,for å ha fordommer?? Anonymkode: 8afbc...bd7 4
lolady Skrevet 5. juni 2019 Forfatter #46 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette høres bare veldig naivt ut. Du kan snakke om medmenneskelighet og respekt for alle mennesker, men det du glemmer er at hvis du hadde reist på ferie til Kabul og levd akkurat som du lever her hjemme, så hadde du blitt steinet på den nærmeste fotballbanen for å sette det litt på spissen.Jeg er helt enig i at man skal oppføre seg vennlig og respektfullt mot hverandre, det er et høyere ideal, men samtidig må man ha hodet i denne verden og. Tror du virkelig at hvis du reiste til Afghanistan, gikk rundt i miniskjørt pga at det var så deilig og varmt og erklærte stolt at du var ateist til alle som spurte, at de ville mumle seg i mellom om medmenneskelighet og respekt for den fantastiske norske kvinnen?? Nei de hadde vridd seg bort i avsky og hadde sett på deg som en hore. Så der forsvant den medmenneskeligheten og respekten. Du bør få hodet ditt ut av Norge, og lære mer om muslimske land, selv på den listen ligger Afghanistan på toppen som det verste landet for kvinner. Du glemmer helt at Norge er et pittelite, ekstremt fredelig, likestilt land i en stor verden. Vi er unik i verdensammenheng, også pga vår rikdom, og den medmenneskeligheten og respekten vi snakker høyt om,er totalt fraværende for kvinner i feks Afghanistan og mange,mange andre land i verden! Lær deg det, før du snakker om fordommer, for en ting kan jeg love deg, i mange muslimske land ser de på vestlige kvinner som rene horer, hva sier du til det? Bør du ikke skrike opp om DERES fordommer før du begynner å anklage folk som kommer med råd i denne tråden,for å ha fordommer?? Anonymkode: 8afbc...bd7 Hei du. Vet godt hvordan dette er da jeg som sagt har venninner som har opplevd dette selv, var også vitne til hvor dårlig det gikk når hun giftet seg med en som kom rett fra Afghanistan. Dette valget gjorde hun selv men endte ikke bra. Men det blir for teit å sammenligne en mann som er oppvokst i Norge og aldri i sitt liv hadde villet reist til Afghanistan med det du beskriver
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #47 Skrevet 5. juni 2019 2 minutter siden, lolady skrev: Hei du. Vet godt hvordan dette er da jeg som sagt har venninner som har opplevd dette selv, var også vitne til hvor dårlig det gikk når hun giftet seg med en som kom rett fra Afghanistan. Dette valget gjorde hun selv men endte ikke bra. Men det blir for teit å sammenligne en mann som er oppvokst i Norge og aldri i sitt liv hadde villet reist til Afghanistan med det du beskriver Er søstrene hans gift med norske menn? Det virker egentlig ikke som du kjenner ham i dybden, men at du tar alt han sier for god fisk, at det han sier, er slik han er. Sannheten er at kulturen vår ligger i bunnen selv om vi ikke snakker høyt om det. Anonymkode: 8afbc...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #48 Skrevet 5. juni 2019 Du vil ha råd fra mennesker i interkulturelle forhold. Kjæresten min er fra midtøsten. Siden han er muslim og bærer med seg den kulturen osv. måtte jeg spørre ganske konkrete spørsmål om hvor han stod i forhold til religion, barn og fremtiden osv. Jeg er ikke religiøs selv så det hadde ikke funket om han var veldig praktiserende, men han er veldig liberal og tilpasningsdyktig. Det eneste er at han ikke spiser gris, men det er helt ærlig ikke et problem for meg. Vi er unge så vi har ingen planer om å gifte oss eller flytte sammen enda, men siden kulturforskjellene er der måtte vi ta opp ting litt tidligere enn om han hadde vært norsk. Det viktigste er kommunikasjon, man må snakke sammen, begge må kompansere og respektere at man har forskjellig bakgrunn. Jeg lærer han mye og han lærer meg tilbake, så jeg har det veldig bra sammen med han. Men det er forskjellig i alle forhold.. Anonymkode: e497f...e89
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #49 Skrevet 5. juni 2019 18 timer siden, lolady skrev: Hei dere! Jeg er så absolutt ikke ute etter å generalisere her, og jeg ser ikke på noen mennesker ''overlegne'' noen andre. Lurte bare på om noen her har datet/vært sammen med en afghaner, evt generelt en muslim? Mtp kulturforskjeller, verdier, religion, barn osv osv? Han jeg treffer er en helt fantastisk person og veldig lik meg når det kommer til verdier og meninger. Etter min mening møter man jo uansett på kulturforskjeller om det så er en annen nordmann og da men.. Kan være at jeg ikke ser eventuelle utfordringer nå som jeg er nyforelsket. Hei Jeg var gift med en muslimsk mann i 6 år for 10 år siden. Vi har 2 barn sammen. Men d gikk ikke. Våre mindset var helt forskjellige. Jeg valgte og gå. I ettertid har han giftet seg på nytt med ei fra hjemlandet. Det som har blitt greit i ettertid er at jeg og ungene har fått en bonus familie i det hjemlandet som aksepterer meg akkurat som jeg er bare pga at jeg er barnas mor. Så vil si jeg har vært heldig tilslutt. Vi lever hvert vårt liv men vi er på besøk innimellom. Og har fått en unik sjanse til å se livet i muslimske familier fra innsiden og det er nå jeg skjønner hvorfor det aldri ville funket mellom oss. Her er damene oppdratt til at menn bestemmer. Mannen i huset har bestandig siste ordet. Damer protesterer ikke. Deres jobb er å være hjemme og ta hånd om hus og hjem og mannen er ute å tjener penger. Det er slik jeg har opplevd dette. Dermed vil d ikke si at alle muslimer er sånn. Jeg vil vel kanskje tro at en muslim som er oppvokst i Norge kanskje er mer åpen til norsk kultur. Tror du vil merke det fort etterhvert om han vil kontrollere deg. Vite hva du gjør og hvem du snakker med til en hver tid. Men ønsker deg så masse lykke til. Anonymkode: fdc4b...bd5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #50 Skrevet 5. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg var gift med en muslimsk mann i 6 år for 10 år siden. Vi har 2 barn sammen. Men d gikk ikke. Våre mindset var helt forskjellige. Jeg valgte og gå. I ettertid har han giftet seg på nytt med ei fra hjemlandet. Det som har blitt greit i ettertid er at jeg og ungene har fått en bonus familie i det hjemlandet som aksepterer meg akkurat som jeg er bare pga at jeg er barnas mor. Så vil si jeg har vært heldig tilslutt. Vi lever hvert vårt liv men vi er på besøk innimellom. Og har fått en unik sjanse til å se livet i muslimske familier fra innsiden og det er nå jeg skjønner hvorfor det aldri ville funket mellom oss. Her er damene oppdratt til at menn bestemmer. Mannen i huset har bestandig siste ordet. Damer protesterer ikke. Deres jobb er å være hjemme og ta hånd om hus og hjem og mannen er ute å tjener penger. Det er slik jeg har opplevd dette. Dermed vil d ikke si at alle muslimer er sånn. Jeg vil vel kanskje tro at en muslim som er oppvokst i Norge kanskje er mer åpen til norsk kultur. Tror du vil merke det fort etterhvert om han vil kontrollere deg. Vite hva du gjør og hvem du snakker med til en hver tid. Men ønsker deg så masse lykke til. Anonymkode: fdc4b...bd5 Jeg er selv pakistansk, men jeg har vokst litt ut av kulturen. Jeg drikker, følger ikke normene. Er litt enig i det personen sier her. Tror det hadde vært lettere for deg å finne noen fra din kultur, så finner han noen fra sin egen. Kulturelt er det vanskelig uansett. Selv hvor lite man er bundet til kulturen. Det er utrolig mange faktorer man egentlig ikke kan kontrollere, familie, venner osv. Dessuten er han nok opplært til en viss kultur fra barndommen, da sier det seg selv at handlingsmønstret ville ha en svak påvirkning uansett. Anonymkode: 9f7df...94c 1
lolady Skrevet 5. juni 2019 Forfatter #51 Skrevet 5. juni 2019 For alt vi vet hadde han møtt på flere kulturforskjeller med en praktiserende afghaner enn med en norsk jente da.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #53 Skrevet 6. juni 2019 Du må gi oss mer informasjon enn kun hans nasjonalitet. Det er helt umulig å komme med noen som helst konklusjoner eller synsing basert kun på dét. Anonymkode: 44a62...ea0
lolady Skrevet 6. juni 2019 Forfatter #54 Skrevet 6. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må gi oss mer informasjon enn kun hans nasjonalitet. Det er helt umulig å komme med noen som helst konklusjoner eller synsing basert kun på dét. Anonymkode: 44a62...ea0 Som hva da? Ville bare ha erfaringer fra andre:)
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #55 Skrevet 6. juni 2019 På 5.6.2019 den 16.08, lolady skrev: Hei igjen alle sammen! Må først starte med å si at jeg blir ganske trist av fordommene her... Han her er et par år eldre enn meg, bra utdanning og ellers sunne interesser. Har aldri merket noe nedlatende fra hans side og det har ennå ikke vært sex i bildet. Kun hyggelige dinnerdates osv Det keg lurte mest på var om det var noen som hadde erfaringer å komme med på hvordan man får et flerkulturelt forhold til å fungere når det kommer så langt Selv te ker jeg at man møter på kulturforskjeller innad blant oss nordmenn og, det viktigste blir vel kanskje å ha like verdier og et grunnlag av respekt for hverandre? TS Om han ikke er typisk muslim og har nylig kommet til Norge so go for it, du lærer litt underveis. Jeg har for mye erfaring med afghanere, kurdere, og andre fra midtøsten. Men anbefaler å unngå de som ikke har bodd mange årene i Norge, siden de har et forvrengt bilde av hva som er riktig, og er falske. Men har vedkommende bodd her fra de er barn av, eller ungdom så er de mer "norske" og greie å henge med. Min samboer er kurder fra Irak, vi har vært sammen 5 år nå. Mye ups and downs, generelt når det gjelder livet, men når det kommer til kultur har det ikke vært store kræsjen der. Ulike tradisjoner, ulike vaner, men gøy å lære noe nytt. Anonymkode: 5c6a6...988
lolady Skrevet 7. juni 2019 Forfatter #56 Skrevet 7. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Om han ikke er typisk muslim og har nylig kommet til Norge so go for it, du lærer litt underveis. Jeg har for mye erfaring med afghanere, kurdere, og andre fra midtøsten. Men anbefaler å unngå de som ikke har bodd mange årene i Norge, siden de har et forvrengt bilde av hva som er riktig, og er falske. Men har vedkommende bodd her fra de er barn av, eller ungdom så er de mer "norske" og greie å henge med. Min samboer er kurder fra Irak, vi har vært sammen 5 år nå. Mye ups and downs, generelt når det gjelder livet, men når det kommer til kultur har det ikke vært store kræsjen der. Ulike tradisjoner, ulike vaner, men gøy å lære noe nytt. Anonymkode: 5c6a6...988 Takk for svar! Han kom hit som lite barn og slik jeg kjenner han skiller han seg ikke mer ut en noen som helst annen nordmann. Seøvsagt er det ulikheter mtp kultur og religion, men som du sier er det slik som bare er morsomt å lære om av hverandre! Så lenge verdiene våre går overens er jeg tilfreds. Men men, vi får se hvor dette tar veien, wish me luck😁 Er en herlig gutt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå