AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #21 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sikkert fordi du ikke er den eneste. Anonymkode: d21f3...ead Det er jeg virkelig ikke bekymret for, men trist at du tenker slik. Det er ikke noe mer vanlig at afghanere er utro enn norske menn, heller motsatt. Anonymkode: 9d9f1...d95
lolady Skrevet 5. juni 2019 Forfatter #22 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev: Jeg var veldig forelsket i en. Den det var en kvinne. Still de klassiske tøffe spørsmålene når det gjelder verdier i livet, fordi det er jo dette som betyr mest når to er fra såpass forskjellige kulturer. Folk flest går ikke rundt og forfekter sin leders tankegods. Folk flest er individuelle i sin væremåte. Det er ingenting som er spesielt galt med Afghanere. Bare landet. Hadde du derimot fått vite at han forsvarer Taliban eller f.eks tjetjenske militante, så løp! Hehe ja nei han er ikke der.. Han er nok like muslimsk som jeg er «kristen» på mange måter. Vi har hatt mange fine samtaler og ser ut til å matche bra mtp våre verdier. Men jeg har ikke villet spurt og gravt for mye i hans religiøse ståsted da jeg synes det blir veldig personlig. Religion er jo for mange veldig personlig og slik jeg er oppdratt er ikke det noe man skal intervjue folk man ikke kjenner så godt om. Feks det med alkohol vil jeg tro mest kommer av at han driver med idrett på høyt nivå. 1
Tøytigern Skrevet 5. juni 2019 #23 Skrevet 5. juni 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke tenkt på det de andre sier her, for det er veldig generaliserende å si at alle muslimer undertrykker kvinner. Trodde vi har kommet lengre enn som så i 2019. Hvis du liker han og dere har det fint sammen og blir enige så ser jeg ingen grunn til å ikke date han. Bruk litt tid på å bli kjent så vil du se om kulturforskjeller har noe betydning for forholdet eller ikke, dette er veldig individuelt!! Anonymkode: e497f...e89 Det vil det jo ha. Det er naivt å tro noe annet. Egentlig burde TS lagt ut en tråd der hun spurte om afghaneres kultur, for å finne ut om den er noe hun kan leve med, for så å ta stilling til om hun vil date en med den kulturelle ballasten eller ikke. 1
MortenMinstelønn Skrevet 5. juni 2019 #24 Skrevet 5. juni 2019 2 minutter siden, lolady skrev: Men jeg har ikke villet spurt og gravt for mye i hans religiøse ståsted da jeg synes det blir veldig personlig. Religion er jo for mange veldig personlig og slik jeg er oppdratt er ikke det noe man skal intervjue folk man ikke kjenner så godt om. Feks det med alkohol vil jeg tro mest kommer av at han driver med idrett på høyt nivå. Det er derfor jeg skrev det med de tøffe spørsmålene. For det vil jo få en betydning etterhvert. Kanskje si at du vil ha en verdisamtale fordi dere har så forskjellig bakgrunn. Litt vanskelig, men helt fair å be om det. Hvis du føler at det er ting du ikke kan snakke om så må du vurdere om det er fair mot deg selv i noe så viktig som et forhold:) 2
MortenMinstelønn Skrevet 5. juni 2019 #25 Skrevet 5. juni 2019 3 minutter siden, Tøytigern skrev: Det vil det jo ha. Det er naivt å tro noe annet. Egentlig burde TS lagt ut en tråd der hun spurte om afghaneres kultur, for å finne ut om den er noe hun kan leve med, for så å ta stilling til om hun vil date en med den kulturelle ballasten eller ikke. Så med din logikk, er alle nordmenn klin like?
Tøytigern Skrevet 5. juni 2019 #26 Skrevet 5. juni 2019 3 minutter siden, lolady skrev: Hehe ja nei han er ikke der.. Han er nok like muslimsk som jeg er «kristen» på mange måter. Vi har hatt mange fine samtaler og ser ut til å matche bra mtp våre verdier. Men jeg har ikke villet spurt og gravt for mye i hans religiøse ståsted da jeg synes det blir veldig personlig. Religion er jo for mange veldig personlig og slik jeg er oppdratt er ikke det noe man skal intervjue folk man ikke kjenner så godt om. Feks det med alkohol vil jeg tro mest kommer av at han driver med idrett på høyt nivå. Her skal du ikke tro. Du skal vite. Noe annet holder ikke. Islam er ikke noen personlig sak. Det er noe man gjør, ikke noe man tror på intellektuelt slik kristne gjør det. Islam leves mere enn det tros- og det er derfor så mange nordmenn er kritiske og tilogmed redde for islam. 2
Tøytigern Skrevet 5. juni 2019 #27 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, MortenMinstelønn skrev: Så med din logikk, er alle nordmenn klin like? Det er naivt å tro at en nordmanns kultur ikke vil påvirke dette forholdet. 1
lolady Skrevet 5. juni 2019 Forfatter #28 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, Tøytigern skrev: Det vil det jo ha. Det er naivt å tro noe annet. Egentlig burde TS lagt ut en tråd der hun spurte om afghaneres kultur, for å finne ut om den er noe hun kan leve med, for så å ta stilling til om hun vil date en med den kulturelle ballasten eller ikke. Kjenner til afghansk kultur temmelig bra i og med at jeg har venninner fra afghanistan. De kom til Norge som ungdommer i motsetning til han jeg dater. Kulturen sitter mye mer spikret i dem. Felles for de og han er at de tar høyere utdanning og mestrer jobb+utdanning bedre enn de fleste nordmenn. Uansett, han her har fullført høyere utdanning og er i jobb, samme gjelder kvinnene i familien. Kvinnene er også i jobb. Jeg er veldig frisinnet av meg egentlig og legger ikke skjul på det overfor han. Han vet også at jeg har bein i nesa.
MortenMinstelønn Skrevet 5. juni 2019 #29 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, Tøytigern skrev: Det er naivt å tro at en nordmanns kultur ikke vil påvirke dette forholdet. Mitt råd til TS var jo uansett å komme til bunns i hans verdier og forskjellige meninger.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #30 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jeg virkelig ikke bekymret for, men trist at du tenker slik. Det er ikke noe mer vanlig at afghanere er utro enn norske menn, heller motsatt. Anonymkode: 9d9f1...d95 Ok. De afghaneren jeg jobbet med (og det var mange) var gjennomkorrupte. De hadde så mange koner de hadde råd til 2 koner og 12 barn var ikke unormalt. Selv en professor på universitetet fant seg et yngre dame nr2. Og han var ikke religiøs. Favoritt reisemålet til Afghanere på ferie er India, de ser indiske ut, skiller seg ikke ut, og målet er horestrøket. Koner er hjemme, aldri med på ferie. Kjenn din plass i forholdet. Ikke provoser hans autoritet. Som jeg skrev i første innlegget. Er han frikoblet fra rasismen, rangering av mennesker, korrupsjon (klan foran samfunnet) og patriarket så kjør på. Bare for å understreke at dette er ikke fordommer. Har drukket chai med flere enn jeg kan telle og reist rundt med egen tolk. Alt er selvopplevd. Men de er ekstremt hyggelige og trivelige. Og likte flere av de godt. Men bare vær klar over hvilke grunnholdning han har. Anonymkode: cbe9d...0bb 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2019 #31 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok. De afghaneren jeg jobbet med (og det var mange) var gjennomkorrupte. De hadde så mange koner de hadde råd til 2 koner og 12 barn var ikke unormalt. Selv en professor på universitetet fant seg et yngre dame nr2. Og han var ikke religiøs. Favoritt reisemålet til Afghanere på ferie er India, de ser indiske ut, skiller seg ikke ut, og målet er horestrøket. Koner er hjemme, aldri med på ferie. Kjenn din plass i forholdet. Ikke provoser hans autoritet. Som jeg skrev i første innlegget. Er han frikoblet fra rasismen, rangering av mennesker, korrupsjon (klan foran samfunnet) og patriarket så kjør på. Bare for å understreke at dette er ikke fordommer. Har drukket chai med flere enn jeg kan telle og reist rundt med egen tolk. Alt er selvopplevd. Men de er ekstremt hyggelige og trivelige. Og likte flere av de godt. Men bare vær klar over hvilke grunnholdning han har. Anonymkode: cbe9d...0bb Det er jo helt sykt å si at norske afghanere er slik! Haha! Det stemmer virkelig ikke. Anonymkode: 9d9f1...d95
lolady Skrevet 5. juni 2019 Forfatter #32 Skrevet 5. juni 2019 2 minutter siden, Tøytigern skrev: Her skal du ikke tro. Du skal vite. Noe annet holder ikke. Islam er ikke noen personlig sak. Det er noe man gjør, ikke noe man tror på intellektuelt slik kristne gjør det. Islam leves mere enn det tros- og det er derfor så mange nordmenn er kritiske og tilogmed redde for islam. What?? Educate yourself😂 Mange «muslimer» følger kun grunnverdiene akkurat som jeg følger kristne verdier. For mange muslimer er det viktigst å være et godt menneske. Maange som ikke følger religionen mer slavisk enn det.
Tøytigern Skrevet 5. juni 2019 #33 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, lolady skrev: Kjenner til afghansk kultur temmelig bra i og med at jeg har venninner fra afghanistan. De kom til Norge som ungdommer i motsetning til han jeg dater. Kulturen sitter mye mer spikret i dem. Felles for de og han er at de tar høyere utdanning og mestrer jobb+utdanning bedre enn de fleste nordmenn. Uansett, han her har fullført høyere utdanning og er i jobb, samme gjelder kvinnene i familien. Kvinnene er også i jobb. Jeg er veldig frisinnet av meg egentlig og legger ikke skjul på det overfor han. Han vet også at jeg har bein i nesa. Du kan se fram til en framtid der du langsomt tilpasser deg og integreres i afghansk kultur Noe annet er ikke mulig, siden de to kulturene er så vesensforskjellige at de ikke lar seg kombinere. Og hans kultur er mest dominant, ettersom du sier du er "frisinnet." Med andre ord åpen for påvirkning... Det kan hende du vil trives utmerket godt med dette. Men jeg tror at om du ikke vet at dette er mannen for deg- så bør du spare deg forsøket, slitet og hjertesorgen. Lykke til 1
Tøytigern Skrevet 5. juni 2019 #34 Skrevet 5. juni 2019 (endret) 2 minutter siden, MortenMinstelønn skrev: Mitt råd til TS var jo uansett å komme til bunns i hans verdier og forskjellige meninger. Det kan ta mange år. Det er ikke sikkert at han selv en gang er til bunns i dem, og trenger å bli kjent med seg selv i de ulike situasjonene... Endret 5. juni 2019 av Tøytigern
Tøytigern Skrevet 5. juni 2019 #35 Skrevet 5. juni 2019 1 minutt siden, lolady skrev: What?? Educate yourself😂 Mange «muslimer» følger kun grunnverdiene akkurat som jeg følger kristne verdier. For mange muslimer er det viktigst å være et godt menneske. Maange som ikke følger religionen mer slavisk enn det. Jeg ER muslim. 1
Tøytigern Skrevet 5. juni 2019 #36 Skrevet 5. juni 2019 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at de er falske. Ville sjekket hvordan kvinnene i familien lever først. Anonymkode: 94a26...878 Dette... Endret 5. juni 2019 av Tøytigern 1
Tøytigern Skrevet 5. juni 2019 #37 Skrevet 5. juni 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at det er mange barn av muslimsk familie som nå er blitt voksne som lever hemmelige liv i form av at de egentlig er helt norsk i oppførselen osv men skjuler dette fra familien deres. Jeg er dermed villig til å si at jeg kunne nok gjort et unntak for en sånn, men jeg synes ikke det høres så hyggelig ut å være hemmelig fra familien. Anonymkode: 96557...270 ...og dette. 1
lolady Skrevet 5. juni 2019 Forfatter #38 Skrevet 5. juni 2019 3 minutter siden, Tøytigern skrev: Du kan se fram til en framtid der du langsomt tilpasser deg og integreres i afghansk kultur Noe annet er ikke mulig, siden de to kulturene er så vesensforskjellige at de ikke lar seg kombinere. Og hans kultur er mest dominant, ettersom du sier du er "frisinnet." Med andre ord åpen for påvirkning... Det kan hende du vil trives utmerket godt med dette. Men jeg tror at om du ikke vet at dette er mannen for deg- så bør du spare deg forsøket, slitet og hjertesorgen. Lykke til Det jeg legger i frisinnet går blant annet ut på at jeg ikke følger noe religion annet enn at jeg har de kristne verdiene i meg. Jeg har ingen fordommer mot noen som er annerledes enn meg selv. Jeg synes alle skal få være akkurat den de er. Jeg er for homofilt ekteskap, for abort, for full likestilling. Tror du misforstod hva jeg legger i frisinnet. Er veldig moderne i mitt syn på mennesker.
Tøytigern Skrevet 5. juni 2019 #39 Skrevet 5. juni 2019 Akkurat nå, lolady skrev: Det jeg legger i frisinnet går blant annet ut på at jeg ikke følger noe religion annet enn at jeg har de kristne verdiene i meg. Jeg har ingen fordommer mot noen som er annerledes enn meg selv. Jeg synes alle skal få være akkurat den de er. Jeg er for homofilt ekteskap, for abort, for full likestilling. Tror du misforstod hva jeg legger i frisinnet. Er veldig moderne i mitt syn på mennesker. Da forstod jeg hva du mente.
lolady Skrevet 5. juni 2019 Forfatter #40 Skrevet 5. juni 2019 @Tøytigern og hvordan vet du at hans kultur er mest dominant?? Hele familien er veldig vestlig og moderne. Reiser på turer til europeiske storbyer, ikke til horestrøk i India..😂 Og som mange sier forsvinner slike gammeldagse holdninger ettersom man utdanner seg og forstår mer av verden rundt seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå