Gå til innhold

Har du noen gang gjort en feilvurdering i trafikken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde en skikkelig stygg feilvurdering for et par år siden som kunne kostet meg livet, og jeg kunne skadet andre!

Jeg var så stresset, det var en person som fikk meg så stresset så jeg måtte skynde meg. Kjørte på ukjent vei og kom bak en bobil. Stresset som jeg var så skulle jeg kjøre forbi. Jeg la meg ut og tittet foran meg og så det var klart, men jeg så ikke at det var en sving rett ved og jeg visste ikke dette. Jeg legger meg ut og gasser på, og plutselig kommer det en traktor mot meg med gafler foran som var i ansiktshøyde på meg. Jeg ble så redd! Jeg måtte gasse på alt bilen hadde og måtte kaste meg inn foran bobilen, det var snakk om få meter før jeg hadde fått de gaflene i ansiktet. Hadde jeg kjørt i fronten på traktoren, hadde jeg ikke sittet her idag. Det er jeg helt sikker på!

Jeg ble så redd! Jeg tror aldri jeg har vært så redd! Jeg måtte kjøre inn på en sidevei og stoppe. Jeg klarte ikke kjøre og bare skalv og tårene rant. Jeg måtte stå der lenge før jeg turte å kjøre igjen.

Det er virkelig den styggeste feilen jeg har gjort i trafikken og etter den episoden forstod jeg virkelig at jeg skal aldri stresse slik bak rattet igjen! Jeg lærte virkelig! Jeg tar heller konsekvensene av å komme for sent enn å ta livet av meg selv!

Anonymkode: ddea3...a50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle som har kjørt bil en stund har foretatt feilvurderinger. Spørsmål er vel graden av alvor :)

Jeg forårsaket også min egen nær døden opplevelse for en del år tilbake. Skummelt og lærerikt !!

Anonymkode: fdb63...2e4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en dårlig forbikjøring en gang. Kom ingen bil i mot, men kom en sving jeg var uforberedt på. 

Anonymkode: 2793d...512

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse feil, alltid heldig. Mener jeg har lært av det, men man er bare ikke alltid like konsentrert. Feil skjer. 

Anonymkode: e4f7b...fc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lærer av feilene sine, det er sånn man blir en tryggere sjåfør. 

Anonymkode: 2bb6a...5b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør feilvurderinger nesten hver eneste gang jeg kjører bil. Men de aller fleste kan jeg heldigvis justere inn nesten med en gang.

God avstand og å ikke kjøre for fort er egentlig det viktigste for å ferdes trygt. Hjernen klarer bare å absorbere så mye informasjon.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle gjør feilvurderinger, det er vel helt menneskelig.  Men den største og farligste feilvurderingen man kan ta er å tro at man ikke gjør noe feil. Da lærer man aldri... 

Anonymkode: 58635...daa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at alle gjør større eller mindre feilvurderinger både titt og ofte. Forskjellen er hvor alvorlige de er og om de faktisk innser selv at det var en feilvurdering og tar lærdom av det.

Stress i trafikken er en uting.

Samme feilvurderingen du gjorde, holdt på å ta livet av meg. Bare det at jeg var den som kom ut av en sving på motorsykkelen og møter to biler i bredden. Utrolig hvor mange detaljer man får med seg i løpet av kort tid. Kona som skriker, mannens skrekk i blikket. Jeg kjente så vidt autovernet på min høyre side og speilet til den møtende bilen sneiet meg så vidt. Hadde jeg kjørt bil, ville det blitt en kraftig front mot front.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gjør feilvurderinger, det som betyr noe er evnen til å ta seg inn igjen slik at det ikke oppstår farlige situasjoner. 

Anonymkode: 471b0...a4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som sier de aldri har gjort en feilvurdering, lyver bra godt. Har gjort mange feil, og de aller fleste har jeg lært av også. 

Anonymkode: d6995...0dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundrevis, -ELLER Fler...

-Vis meg en ¨perfekt¨ sjåfør, -og jeg skal vise deg en Løgner... -Garantert...

Nettopp derfor det ikke er bra å ligge HELT På grensa...

OG, -Alltid tenke ¨flukt¨... HA PROGRAMMERT INNI HUE. -Hvordan Kræsje best \ tryggest...

1000 ganger bedre å dra ut på ett jorde, enn å fronte med en trailer.

100 ganger bedre å treffe en elg, enn å dra ut i skogen, om mulig, treff bak på dyret, Men, DU SKAL VÆRE PÅ VEGEN, IKKE I EN GRAN, -ELLER FJELLVEGG, Når det er over... Seff er ett flatt jorde bedre... Utrykningssjåfører blir trent i å tenke sånn ...

a.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Masse! Men jeg er også fersk sjåfør.

Anonymkode: effe0...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dessverre! Heldigvis har aldri noen blitt skadet! 

Anonymkode: 86db1...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lily_88

Idag!

Idag var jeg litt seint ute til jobb, kjørte ned bakken til et kryss, og fra venstre var det ingen biler, men det sto en lastebil parkert slik at det ikke at synlig om noen kom fra venstre eller ikke. 

Når jeg ser til høyre og til venstre en siste gang, så kommer det faen en fra venstre som jeg ikke så...(jeg skulle til høyre) jeg hadde allerede kjørt ut, men han fra venstre klarte å stoppe  i tide....heldigvis.

Jeg burde bare kjørt til venstre og tatt rundkjøringen tilbake, men jeg var litt for stresset, og innrømmer at jeg tok en råsjangs 😑

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.6.2019 den 23.22, AnonymBruker skrev:

Alle som har kjørt bil en stund har foretatt feilvurderinger. Spørsmål er vel graden av alvor :)

Jeg forårsaket også min egen nær døden opplevelse for en del år tilbake. Skummelt og lærerikt !!

Anonymkode: fdb63...2e4

Det er da man føler man lever! Jeg har foretatt to idiotiske forbikjøringer, og jeg har virkelig lært å ta det litt mer med ro/mer skeptisk til å kjøre forbi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg. Har gjort flere feilvurderinger. En gang skulle jeg ut på hovedvei og så meg godt for mener jeg selv før jeg kjørte utpå. Plutselig var det en bil bak meg som fløytet og kjørte i sikksakk for å ikke kræsje i meg. Det jeg ikke forstod var hvor den kom fra, for jeg hadde sett meg for og var helt sikker på at det ikke kom bil. Det var dog en sving helt ved krysset så bilen kan godt ha kommet i 100 km i timen og kommet seg bak meg på den tiden det tok for meg å kjøre utpå veien, men om ikke så må hjernen min bare ikke ha registrert det. 

Andre feilvurderinger jeg har gjort har vært ut fra forvirring om andre biler som enten har blinket feil vei eller lagt seg i feil side av veien eller snudd midt på hovedvei for eksempel. 

Anonymkode: 2f7f4...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Flere. Fleste er at jeg feilleser andres plassering og/eller blinkingen ut av rundkjøringer(er noen som ikke alltid slår av blinklys når de er ferdig) og jeg da tror de skal ut der jeg skal inn. Eller at de ikke blinker ut, så jeg mister den luken, mest irriterende. År det er kø. 

Ellers har jeg tatt en feilvurdering på fart i en krapp sving på vinteren og sklei veldig. Det var ikke noe gøy

Anonymkode: 56710...567

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gjorde en feilvurdering i går. Leide en scooter og kjørte for fort inn i enn krapp sving. Det sto det bom stille etter at tre biler hadde kjørt i hverandre, og jeg fikk ikke bremset før et par meter unna. Ingen personskader, men jeg selv kunne fått meg en smell der. Jeg ble både redd og forbannet på meg selv. Ble sittende i mer enn en time og begynte å grine. Og jeg som nesten aldri tyr til tårer. Men da var jeg utafor gitt. Det var folk som hjalp til, så jeg satt meg i skråningen og skalv en stund. 

Hadde tenkt å leie bil, men ville ha luft i ansiktet. Noen kom og ga meg vann og trøstet meg. Det var jeg utrolig takknemlig for, men klandret meg selv resten av dagen. Og jeg som klager når andre ikke er obs i svinger. Så gjør jeg tabben selv. Skal leie scooter i dag også, men da skal jeg jammen være mer ansvarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort noen direkte farlige, men jeg har bare hatt lappen i tre måneder, da. Gjorde mange feilvurderinger i kjøreopplæringen, men det er vel vanlig. 

Den eneste jeg kommer på å ha gjort som er et brudd på trafikkreglene etter at jeg fikk lappen er et vikeplistsbrudd. Jeg skulle kjøre fra jobb, og jeg tenkte ikke på at det ikke er forkjørsvei på veien inn mot jobben min. Det er bare en vei fra høyre på den strekningen, og fra den veien hadde jeg aldri opplevd at noen kom kjørende (kjørte der for ca. tredje gang tror jeg. Veien går inn til et lite boligfelt), så jeg hadde aldri trengt å forholde meg til det tidligere. Er en vei med god sikt. Det kom en bil kjørende fra høyre den dagen, og jeg så ham når han var sikkert 50 meter unna krysset, vi kom nesten samtidig til krysset (jeg kom et par sekunder før siden jeg ikke skulle svinge, og derfor hadde høyere fart enn ham) men jeg fortsatte bare.

Den bilen var absolutt langt nok unna krysset til å stoppe, men skulle jo ikke det. Jeg kom på mens jeg kjørte inn i krysset, og han var sikkert 5 meter fra å svinge, at det ikke var forkjørsvei og at jeg egentlig skulle stoppet. Ikke en farlig situasjon, men jeg brøt jo vikeplikten fordi jeg forstyrret bilen jeg hadde vikeplikt for, han måtte bremse ned. 

Thats it. Håper jeg aldri opplever noen sånne farlige forbikjørings-situasjoner. Er selv ganske nervøs for forbikjøring og syns det er skummelt selv bare som passasjer, så det skal være god sikt langt frem for at jeg gjør det, og bilen foran må ligge under fartsgrensen. Men det er jo skremmende å tenke på at man kan komme rundt i en sving, og møte to biler i bredden. Virkelig ekkelt. 

Anonymkode: 6098a...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...