Gå til innhold

Hvorfor lages det biler som går i 250 km/t


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når det ikke er lov å kjøre 250 km/t noe sted i verden?

Hvor er logikken i dette?

Anonymkode: b84ff...04e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Når det ikke er lov å kjøre 250 km/t noe sted i verden?

Anonymkode: b84ff...04e

Er du helt sikker på det? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det ikke er lov å kjøre 250 km/t noe sted i verden?

Hvor er logikken i dette?

Anonymkode: b84ff...04e

Ehh.. Det er flere steder i verden det er lov å kjøre nærmere 250.. 
Selv i Norge finnes det et par steder.. 

I Tyskland kan du enkelte steder kjøre i 400 om bilen din går så fort.. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en del i Tyskland, som regel i leiebil. Til og med en nymotens minivan går i 220 km/t, og den  føles stabil i den farten, merkelig nok!

Spørsmålet er likevel godt - hva er vitsen?

Til og med i Tyskland har det lenge vært en enighet blant fagfolk at dette er bare tull. Men det er politisk betent og man får det ikke til å innføre en generell maksgrense.

Volvo har jo bestemt seg for å begrense toppfarten på alle sine biler fremover.

Ellers er det bare en konkurranse om størst kuk, fra gammelt av. Likevel er det noe læring i det. Bilen som er stabile og trygge i høy fart, bør kunne fungere på forutsigbart vis også under mindre strevsomme forhold. Derfor tester alle bilprodusentene bilene sine i Tyskland.

Anonymkode: f8d54...aba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Volvo har jo bestemt seg for å begrense toppfarten på alle sine biler fremover.

Det er IKKE produsentens ansvar.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AndreasBR skrev:

Det er IKKE produsentens ansvar.... 

Kom an, du poster irrelevante innlegg overalt du dukker opp. Ingen påstå at det er produsentens ansvar. Men Volvo prøver å sende et signal og tar ansvar helt i tråd med produsentens historie.

Anonymkode: f8d54...aba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kom an, du poster irrelevante innlegg overalt du dukker opp. Ingen påstå at det er produsentens ansvar. Men Volvo prøver å sende et signal og tar ansvar helt i tråd med produsentens historie.

Anonymkode: f8d54...aba

Si det til meg istedet for å gjemme deg.. 
Joda, det er sterkt relevant, for slik oppførsel av produsenten hører ingen sted hjemme.. 

Hva du finner irrelevant driter jeg så inderlig langt i.. Man kan jo påstå at ditt innlegg var enda mer irrelevant.. 
Biler som går i 250 lages fordi det ikke er produsentens jobb eller ansvar å begrense hastigheten på bilene de lager.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen argumenter å komme med eller bare påstander og fornærmelser?

Anonymkode: f8d54...aba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen argumenter å komme med eller bare påstander og fornærmelser?

Anonymkode: f8d54...aba

? Har kommet med argumenter.

Det er ikke produsentens ansvar å begrense hastigheten på et kjøretøy med mindre det er foreskrevet i lov/forskrift. 
Bilen går så fort fordi det er det motoren m/girkasse klarer å dra bilen opp i.. 

Biler brukes til mye annet enn bare kjøre på vei!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy toppfart på vanlige biler for hverdags har med giring og økonomi å gjøre. Superbiler har høy toppfart mest som gimmik og salgspunkt.

En bil med vanlig forbrenningsmotor har et gitt turtallsregister. Lavt turtall gir lavt drivstofforbruk, mindre støy og lenger levetid men lite effekt. På toppen av registeret vil motoren bruke mer drivstoff, lage mer støy og slite mer på motoren, men vil gi mer effekt. 

For å fordele dette registeret har vi gir, der typisk kjøremønster er å gå gjennom girene for å komme opp i fart for så å ligge på et lavt turtall ved gjevn hastighet. Det trengs mye kraft for å aksellerere en bil, men for å holde på hastigheten trenger motoren bare jobbe mot luft og rullemotstand pluss evt oppoverbakker. Derfor er det ikke uvanlig å cruise på veldig lavt turtall i motorveihastighet, nettop fordi å spare drivstoff, redusere støy, øke komfort og sørge for lenger levetid.

Men når bunnen av registeret tilsvarer motorveihastighet, vil toppen av registeret tilsvare en veldig høy toppfart de fleste av oss ikke bruker eller har behov for.

Elbiler har generelt mye lavere toppfart enn tilsvarende fossilbiler for en elmotor har bare et register og et fast gir. Der har kjørbarhet i "normale" hastigheter blitt prioritert fremfor høy toppfart.

Anonymkode: a9720...43a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høy toppfart på vanlige biler for hverdags har med giring og økonomi å gjøre. Superbiler har høy toppfart mest som gimmik og salgspunkt.

En bil med vanlig forbrenningsmotor har et gitt turtallsregister. Lavt turtall gir lavt drivstofforbruk, mindre støy og lenger levetid men lite effekt. På toppen av registeret vil motoren bruke mer drivstoff, lage mer støy og slite mer på motoren, men vil gi mer effekt. 

For å fordele dette registeret har vi gir, der typisk kjøremønster er å gå gjennom girene for å komme opp i fart for så å ligge på et lavt turtall ved gjevn hastighet. Det trengs mye kraft for å aksellerere en bil, men for å holde på hastigheten trenger motoren bare jobbe mot luft og rullemotstand pluss evt oppoverbakker. Derfor er det ikke uvanlig å cruise på veldig lavt turtall i motorveihastighet, nettop fordi å spare drivstoff, redusere støy, øke komfort og sørge for lenger levetid.

Men når bunnen av registeret tilsvarer motorveihastighet, vil toppen av registeret tilsvare en veldig høy toppfart de fleste av oss ikke bruker eller har behov for.

Elbiler har generelt mye lavere toppfart enn tilsvarende fossilbiler for en elmotor har bare et register og et fast gir. Der har kjørbarhet i "normale" hastigheter blitt prioritert fremfor høy toppfart.

Anonymkode: a9720...43a

Flott svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.6.2019 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Når det ikke er lov å kjøre 250 km/t noe sted i verden?

Hvor er logikken i dette?

Anonymkode: b84ff...04e

Fordi vi gutta liker leketøy med fart i og fine tekniske spesifikasjoner. Da jeg var liten så hadde jeg noen bilkort med bilde av en bil og spesifikasjoner som akselerasjon, hestekrefter, toppfart og sånt, og de som hadde de fineste tallene var attraktive i kraft av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike biler lages fordi det er mulig. 

Vi mennesker er ikke drevet av fornuft, men av det som er mulig og å tøye grensene for hva som er mulig. 

Det var vel Arne Næss som på spørsmålet "Hvorfor klatrer du i fjellet?", svarte 

"Fordi fjellet er der!" 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AndreasBR skrev:

? Har kommet med argumenter.

Det er ikke produsentens ansvar å begrense hastigheten på et kjøretøy med mindre det er foreskrevet i lov/forskrift. 
Bilen går så fort fordi det er det motoren m/girkasse klarer å dra bilen opp i.. 

Biler brukes til mye annet enn bare kjøre på vei!! 

Synes ikke det er et godt argument.

Det er mange ting som ikke er mitt ansvar som jeg likevel gjør for å gjøre verden rundt med til et bedre sted (for å smøre litt tjukt på).

Det er ikke produsentenes ansvar å ha cruisekontroll, lane assist, pakeringssensorer, selvbremsende biler osv.

Dersom volvo mener at en bil er tryggere om den går i 130 km/t kontra 230km/t er det noe de har rett til å begrense for å lage et tryggere miljø på veiene. Du som forbruker står fritt til å kjøpe en annen bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ekkoet skrev:

Dersom volvo mener at en bil er tryggere om den går i 130 km/t kontra 230km/t er det noe de har rett til å begrense for å lage et tryggere miljø på veiene. Du som forbruker står fritt til å kjøpe en annen bil.

Nei. Da taper de salg, de må gjerne prøve, volvo er drittbil uansett. 

 

 

6 minutter siden, ekkoet skrev:

Det er ikke produsentenes ansvar å ha cruisekontroll, lane assist, pakeringssensorer, selvbremsende biler osv.

Selvfølgelig ikke, ingenting av dette er påkrevd ved lov, så selvfølgelig er det ikke deres ansvar.. Sier vel seg selv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Nei. Da taper de salg, de må gjerne prøve, volvo er drittbil uansett. 
 

De fleste Volvoeiere har aldri kjørt bilen sin eller hatt behov for å kjøre bilen sin i 200km/t. Jeg tror volvo overlever å droppe salget til de som har som krav at bilen skal gå fortere enn 180km/t.

Om Volvo med dette reduserer antallet billister som dør i volvoer er oppveier nok belønningen kostnaden. Tror det er flere som kjøpe bil etter tankegangen "denne vil jeg ikke dø i" enn "denne må gå fortere enn 180km/t".

 

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Selvfølgelig ikke, ingenting av dette er påkrevd ved lov, så selvfølgelig er det ikke deres ansvar.. Sier vel seg selv.. 

Men likevel lager de det....selv om det ikke er deres ansvar....fordi de mener det er en god idé.....da kan de vel begrense farten på bilene sine og om de mener det er en god idé, selv om det ikke er påkrevd ved lov?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, ekkoet skrev:

De fleste Volvoeiere har aldri kjørt bilen sin eller hatt behov for å kjøre bilen sin i 200km/t. Jeg tror volvo overlever å droppe salget til de som har som krav at bilen skal gå fortere enn 180km/t.

Om Volvo med dette reduserer antallet billister som dør i volvoer er oppveier nok belønningen kostnaden. Tror det er flere som kjøpe bil etter tankegangen "denne vil jeg ikke dø i" enn "denne må gå fortere enn 180km/t".

 

Men likevel lager de det....selv om det ikke er deres ansvar....fordi de mener det er en god idé.....da kan de vel begrense farten på bilene sine og om de mener det er en god idé, selv om det ikke er påkrevd ved lov?

Du vet at du kan dø i hastigheter under 80, ikke sant...? Skal bilen da begrenses til 80 ? 
Nei, jeg tror ingen færre dør om bilen bare gjør 180 istedet for 250, for de færreste holder 180, og hastighet er kun medvirkende i 31% av ulykkene.. 
"Høy hastighet ble regnet som medvirkende årsak i 31 prosent av dødsulykkene i 2017. "  (https://avogtil.no/artikler/dette-er-ulykkesarsakene-pa-norske-veier/

En annen ting er hvor ekstremt lav andel dødsulykker vi har her i Norge.  Per 29. mars 2019 var det 2 768 864 registrerte presonbiler i Norge. ( https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg )
I 2018 omkom bare 108 mennesker i trafikken (https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/108-omkom-i-trafikken

Er du klar over hvor lite det tallet er?? Det er HELT ubetydelig i det store bildet... Det er ekstremt lave tall i forhold til hvor mange som bruker bil daglig.. langt langt under 0.1%... (Gidder ikke regne ut)

Nei, de lager det fordi ellers selger de ingen biler fordi andre produsenter har det samme.. Ikke pga påstandene dine... 
Ene og alene fordi andre har det, da må de ha det.. Den som har best selger mest. 

Fremlegg dokumentasjon på uthevet er du snill. Du kommer med påstand, du beviser. 

Det er også viktig å forstå hvordan media bruker statistikk for å føre folk bak lyset.

La oss si at det i løpet av 2017 døde 1 person på ring 3. I 2018 døde 2 personer på ring3.
Avisen skriver: "100% økning i antall drepte på ring 3 i 2018 kontra 2017" Ser ganske ille ut ikke sant? 
Men sannheten er jo noe helt annet, at den økte fra 1 til 2.

Det er EKSTREMT lett å lyve med statistikk.. Og media gjør det så ofte de kan.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Mopeder har jo en fartsbegrensning på 50 km/t. Her er det ikke lagt opp til at sjåføren skal har ansvaret med å følge regelene, mens han egentlig kan kjøre i 120. Hvorfor det ikke er sånn på biler også kan man jo lure på.

Anonymkode: 5ef4c...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål. Mopeder har jo en fartsbegrensning på 50 km/t. Her er det ikke lagt opp til at sjåføren skal har ansvaret med å følge regelene, mens han egentlig kan kjøre i 120. Hvorfor det ikke er sånn på biler også kan man jo lure på.

Anonymkode: 5ef4c...086

 

Et Fiat fra 1967 med 37hk og maks toppfart på 125km/t. Og selvsagt bremser og kjøreegenskaper tilpasset effekten.

Eller mer moderne Tata Nano 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tata_Nano

Kjør noe sånt ett års tid og svaret gir seg selv.

Moderne motor med tilsvarende bremser gir trygge kjøreegenskaper og en behagelig transport med lavt forbruk. Toppfart er biproduktet.

Endret av Commander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål. Mopeder har jo en fartsbegrensning på 50 km/t. Her er det ikke lagt opp til at sjåføren skal har ansvaret med å følge regelene, mens han egentlig kan kjøre i 120. Hvorfor det ikke er sånn på biler også kan man jo lure på.

Anonymkode: 5ef4c...086

De har en fartsbegrensning på 45. Motorsykler strupes ned fra fra hastigheten de er konstruert til å gå i... 
Mange mopeder har en faktisk hastighet på 70-80, noe som er hastigheten de burde fått gå i..  

Det er horribelt med denne overformynderi-dritten.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...