Gå til innhold

Hvorfor er det alltid "rike onkel" og "streng tante"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor har dette blitt myter? Det stemmer faktisk i min familie. Min mor er ikke den strenge tanta, men hennes søster ble den strenge tanta for meg. Hun har et mye strengere utseende og er generelt mer streng. 

Har også en rik onkel... 

Anonymkode: e897a...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rik onkel (i Amerika) handler nok mest om at det stort sett har vært menn som har jobbet seg opp og blitt rike, og dermed endt opp som den rike onkelen. Streng tante vet jeg ikke, men mulig det befestet seg etter "folk og røvere i Kardemommeby"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rik onkel i Amerika handler vel om at folk har spilt Monopol. :)

Anonymkode: 4264d...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Rik onkel i Amerika handler vel om at folk har spilt Monopol. :)

Anonymkode: 4264d...c15

Jeg hadde faktisk en rik slektning i Amerika som sendte oss gaver da vi var barn. Vi kalte henne tante.

Anonymkode: 919e8...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2019 den 22.51, herzeleid skrev:

Rik onkel (i Amerika) handler nok mest om at det stort sett har vært menn som har jobbet seg opp og blitt rike, og dermed endt opp som den rike onkelen. Streng tante vet jeg ikke, men mulig det befestet seg etter "folk og røvere i Kardemommeby"?

Jeg trodde at rik onkel i Amerika var fordi for 100 + år siden så reiste nordmenn i bøtter og spann til USA for å tjene penger. Noen klarte det ganske bra og endte som en rik onkel for barna i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sonush skrev:

Jeg trodde at rik onkel i Amerika var fordi for 100 + år siden så reiste nordmenn i bøtter og spann til USA for å tjene penger. Noen klarte det ganske bra og endte som en rik onkel for barna i Norge. 

Absolutt, men merk at det var ‘onklene’ som i stor grad dro og jobbet seg opp der, og ikke ‘tantene’. Derav begrepet kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...