Gå til innhold

Blir måkene å lage nytt reir om vi fjerner det de starta på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måkene har jo ligget på egg lenge nå? Må være verdens treigeste måkepar. Reir er fredet. Men er det ikke egg der så napper du det ned. De bygger ett annet sted heller. 

Napp det ned men la være å si noe. Det er mer enn nok måker

Anonymkode: dafc4...689

Måkene i sør legger egg flere uker før måkene i nord. Jeg bor midt i landet, og måkene her bygde reir for et par uker siden. Naboen har reir på taket, der la de egg for et par dager siden. 

Anonymkode: 17974...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde fjernet det likevel. At de ufyselige bæsjekanonene der er fredet, er for meg uforståelig. Samme gjelder hoggorm. De er heselige.

Anonymkode: d9ded...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fjern redet. Ingen kan nekte dere det😊

Anonymkode: 64a06...956

Det er ulovlig? 

Anonymkode: f8350...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen ikke rart måker er utrydningstruet. Se bare i denne tråden hvilke holdninger folk har. Trist :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde fjernet det likevel. At de ufyselige bæsjekanonene der er fredet, er for meg uforståelig. Samme gjelder hoggorm. De er heselige.

Anonymkode: d9ded...799

Så alt du ikke liker skal utryddes? De fleste har vel naturfag når de går på skolen, har du glemt alt? 

Anonymkode: 2bab8...e42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, forherligelse av brudd på norsk lov, og svar til dette

Perelandra, mod. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

EGGENE ER IKKE LAGT ENNÅ! hadde de allerede lagt egg hadde jeg ikke rørt det. Jeg kan ikke ødelegge en trua art når ikke eggene er lagt ennå. Detter kvist, pinner. Et påstartet reir. Er det så ille å fjerne kvist ?

Ts

Anonymkode: c8d34...aa3

Problemet er at arten er utrydningstruet og de sliter med å finne plass til å hekke fordi menneskene tar over hjemmene deres. Så nå har du ødelagt for disse måkene og de blir bare mer utrydningstruet takket være deg!

Anonymkode: 6f1e8...62d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde fjernet det likevel. At de ufyselige bæsjekanonene der er fredet, er for meg uforståelig. Samme gjelder hoggorm. De er heselige.

Anonymkode: d9ded...799

Foretrekker du rotter i stedet? Slike skadedyr er nærmest umulig å bli kvitt, og i Norge er det i stor grad måkene som tar seg av jobben til rottene. Utryddes måkene får vi enda større problem med rotter i stedet.

Anonymkode: 6f1e8...62d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

EGGENE ER IKKE LAGT ENNÅ! hadde de allerede lagt egg hadde jeg ikke rørt det. Jeg kan ikke ødelegge en trua art når ikke eggene er lagt ennå. Detter kvist, pinner. Et påstartet reir. Er det så ille å fjerne kvist ?

Ts

Anonymkode: c8d34...aa3

Det kan se ut som om reiret først er fredet etter at det er lagt egg. 

"– For er det først lagt egg, så sier naturmangfoldloven at alle fugler og dyr, deres unger, reder og egg er fredet, sier han." 

https://www.nrk.no/vestfold/har-et-skjaerepar-bosatt-seg-ved-soverommet-ditt_-1.13482522

Men noen måker er rødlistet, og da kan det hende reiret også er fjernet. Kan du ikke vente noen uker med å bytte takplater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...