Gå til innhold

Blir måkene å lage nytt reir om vi fjerner det de starta på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag la jeg merke til at et måkepar holder på å bygge reir midt på skråtaket vårt. De startet i dag, ingen egg ennå. Med de flyger med kvister. Å ha reir midt på taket er farlig for eventuell små måkunger. Dessuten var tanken også å nytte takplater i sommer. Så vi ønsker vi å fjerne redet før eggene blir lagt og skade for parret gjort . Men om de da blir å gi opp hekkingen, ønsker vi å prøve å finne en annen løsning.

Jeg ringte en kontakt person i en lokal fugleforening og spurte om måkene ble å lage et nytt reir et annet sted om vi fjernet det. Han klikka totalt og så det var strengt forbudt å røre  reiret når de hadde starta byggingen. Fikk ikke svar på det jeg lurte på.  Ble bare fletta huden full for å spørre et enkelt spørsmål.

Så da prøver jeg her da. Noen her som vet om måker lager nytt reir et annet sted om man fjerner reiret før eggene er lagt? I så fall ser jeg ikke skaden om vi skulle fjerne reiret. 

Anonymkode: c8d34...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men man må få lov til å fjerne reiret fra sitt eget tak, dem blir jo idioter den dagen ungene blir født. 

Anonymkode: 063bd...ce7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp inn noen plastikk-lekeslanger og hiv de rundt reiret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke de voksne måkene skitbombe alle som nærmer seg huset når ungene er klekket? Det må da være lov å fjerne et reir på sitt eget hus når måkene blir så overbeskyttende når de har unger. Dere BOR jo i huset!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, LaptopPute skrev:

De lager ikke nytt reir. 

Seriøst? Så i naturen når vind eller et eller annet ødelegger et påbegynt reir gir de bare opp selv om mor et gravid med egg ? Det hadde jeg aldri trodd. I nord Norge er det kultur for å spise måkeegg. Da plukkes et egg fra hver reir, og da legger måkene ganske raskt et nytt egg for å ha 3. 

Vi er fortvilet. Vi har ikke matet måkene, heller ikke naboene. Vi har en baby som sover lett, og sover ute på formiddagen.  Rabalderet som blir å komme om de får lagt egg og de klekker blir å ødelegge hele sommeren. Ikke får vi lagt takpapp, Ikke kan lillegutt sove ute. Vi blir å bli angrepet i egen hage. 

Ts

Anonymkode: c8d34...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Så i naturen når vind eller et eller annet ødelegger et påbegynt reir gir de bare opp selv om mor et gravid med egg ? Det hadde jeg aldri trodd. I nord Norge er det kultur for å spise måkeegg. Da plukkes et egg fra hver reir, og da legger måkene ganske raskt et nytt egg for å ha 3. 

Vi er fortvilet. Vi har ikke matet måkene, heller ikke naboene. Vi har en baby som sover lett, og sover ute på formiddagen.  Rabalderet som blir å komme om de får lagt egg og de klekker blir å ødelegge hele sommeren. Ikke får vi lagt takpapp, Ikke kan lillegutt sove ute. Vi blir å bli angrepet i egen hage. 

Ts

Anonymkode: c8d34...aa3

Jeg har mye erfaring med å bli angripet av de måkene når dem hat fått barn, så bare fjern det, og hold det for dere selv så ikke fuglemannen kommer å tar deg😂

Anonymkode: 063bd...ce7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Så i naturen når vind eller et eller annet ødelegger et påbegynt reir gir de bare opp selv om mor et gravid med egg ? Det hadde jeg aldri trodd. I nord Norge er det kultur for å spise måkeegg. Da plukkes et egg fra hver reir, og da legger måkene ganske raskt et nytt egg for å ha 3. 

Vi er fortvilet. Vi har ikke matet måkene, heller ikke naboene. Vi har en baby som sover lett, og sover ute på formiddagen.  Rabalderet som blir å komme om de får lagt egg og de klekker blir å ødelegge hele sommeren. Ikke får vi lagt takpapp, Ikke kan lillegutt sove ute. Vi blir å bli angrepet i egen hage. 

Ts

Anonymkode: c8d34...aa3

De legger ikke nytt tredje egg når de plukkes. Med mindre det er såpass tidlig i hekketiden. Er derfor man bare dkal plukke ett egg, slik at det enda er egg igjen....

Endret av Boblerone
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Så i naturen når vind eller et eller annet ødelegger et påbegynt reir gir de bare opp selv om mor et gravid med egg ? Det hadde jeg aldri trodd. I nord Norge er det kultur for å spise måkeegg. Da plukkes et egg fra hver reir, og da legger måkene ganske raskt et nytt egg for å ha 3. 

Vi er fortvilet. Vi har ikke matet måkene, heller ikke naboene. Vi har en baby som sover lett, og sover ute på formiddagen.  Rabalderet som blir å komme om de får lagt egg og de klekker blir å ødelegge hele sommeren. Ikke får vi lagt takpapp, Ikke kan lillegutt sove ute. Vi blir å bli angrepet i egen hage. 

Ts

Anonymkode: c8d34...aa3

Hvor har du det fra at de legger et ekstra egg for å alltid ha 3 egentlig? 

Anonymkode: 2bab8...e42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at de legger et ekstra egg for å alltid ha 3 egentlig? 

Anonymkode: 2bab8...e42

Jeg har ikke plukket selv. Men jeg kjenner flere som gjør det, og de sier de som regel legger et nytt egg om et blir plukket. Bare antok at det stemte. Har hørt det samme flere steder.

Anonymkode: c8d34...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke plukket selv. Men jeg kjenner flere som gjør det, og de sier de som regel legger et nytt egg om et blir plukket. Bare antok at det stemte. Har hørt det samme flere steder.

Anonymkode: c8d34...aa3

Det er bare tull. 

Anonymkode: 2bab8...e42

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reirene er da bare fredet når eggene er lagt? Jeg har for øvrig gjort det samme. Hekkende måker er null gøy å ha på taket. Om du lar det ligge kan dere like godt finne dere et annet sted å bo et par måneder. Først skal de bygge reiret, så skal de beskytte eggene og så skal de beskytte ungene. Det er som å ha bombefly fylt med dritt rundt ørene til enhver tid. 

Fjern reiret, og hold kjeft om det. 

Anonymkode: 17974...c83

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke reir var fredet, jeg trodde det først var da de la egg at det ikke var lov å røre noe. 

Jeg har et dueproblem, jeg kastet det påbegynte redet (googlet meg frem til at det var OK?) men de hadde lagt sin elsk på terrassen min og hang rundt der og bæsjet og hekket og prøvde å bygge rede hver gang jeg snudde ryggen til dem omtrent. Nå tror jeg duer er mye dummere og tammere enn måker, kanskje måkene tar hintet og ser risikoen. Jeg måtte polstre alle små rom og åpninger rundt møbler og potter med netting og diverse for at de ikke skulle ha en fin plass å bygge rede. Men de er der fortsatt iblant, heldigvis bare for å sove ser det ut til, ikke noe reir i sikte, men irriterende med den bæsjen deres overalt. Ekle skapninger.

Anonymkode: d25fb...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern redet. Ingen kan nekte dere det😊

Anonymkode: 64a06...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at de legger et ekstra egg for å alltid ha 3 egentlig? 

Anonymkode: 2bab8...e42

De gjør det. Måker legger alltid 3 egg, aldri 2 eller 4. Du får spørre dem selv om hvorfor. 

De bygger nytt reir dersom det gamle fjernes men om de finner et annet sted aner jeg ikke. Jeg kan ikke tenke meg at du ikke har lov å fjerne et reir på ditt eget hustak så lenge der ikke er egg. Måkene starter ikke parringen før de har reir uansett. Det må legges noe i veien der de bygger når du fjerner reiret for å hindre det dersom de har valgt seg ut taket ditt. De gir seg ikke med det første nemlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev:

De gjør det. Måker legger alltid 3 egg, aldri 2 eller 4. Du får spørre dem selv om hvorfor. 

De bygger nytt reir dersom det gamle fjernes men om de finner et annet sted aner jeg ikke. Jeg kan ikke tenke meg at du ikke har lov å fjerne et reir på ditt eget hustak så lenge der ikke er egg. Måkene starter ikke parringen før de har reir uansett. Det må legges noe i veien der de bygger når du fjerner reiret for å hindre det dersom de har valgt seg ut taket ditt. De gir seg ikke med det første nemlig. 

Da er det vel logisk at de ikke legger flere om noen tar ett, siden de allerede har lagt 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...