Gå til innhold

Tid til trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Dere som har både familie, full jobb, hus og alt som hører med. Men som i tillegg trener 3-4 ganger i uken, hvordan får dere kabalen til å gå opp? Hvordan ser en vanlig uke ut for dere?

Anonymkode: 515ba...d12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på...

Anonymkode: c5d74...cb8

Skrevet

Jeg trente 5 ganger i uka før, med full jobb og barn.. Men barnet var med eller selv på trening. Nå har jeg en på 7 mnd og er enda ikke tilbake i jobb, likevel har jeg ikke tid eller overskudd til å trene, går mye tur da. Tør ikke tenke på hvordan det blir når jeg går tilbake i jobb.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener to kvelder og enten lørdag eller søndag morgen. Samboer trener en kveld, etter jobb når han har tidligvakt og lørdag eller søndag formiddag. Den som ikke trener kveld rydder etter middag, setter på vask og henger opp tøy. Eldste unge hjelper med å legge på plass tøy og vasker litt. Skal det støvsuges må ungene rydde leker slik at vi kommer til. Og så er vi vanvittig effektive lørdag /søndag morgen. Da kan vi rydde og vaske huset før kl. 10.

Anonymkode: b34a9...118

AnonymBruker
Skrevet

Er alene med to som nå er 11 & 17, de siste 8 årene har jeg fått til å trene rett fra jobb to ganger per uke (far eller besteforeldre henter i bhg/SFO før de blir store nok til å være litt alene) pluss fast trening søndag.

Har også benyttet tid der barna selv har vært på fritidsaktiviteter til å trene eller løpe.

alle kan få til dette. Når jeg har fått det til kan alle. Jeg har MINIMALT med avlastning/barnevakt.

Anonymkode: ee92b...47b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er alene med to som nå er 11 & 17, de siste 8 årene har jeg fått til å trene rett fra jobb to ganger per uke (far eller besteforeldre henter i bhg/SFO før de blir store nok til å være litt alene) pluss fast trening søndag.

Har også benyttet tid der barna selv har vært på fritidsaktiviteter til å trene eller løpe.

alle kan få til dette. Når jeg har fått det til kan alle. Jeg har MINIMALT med avlastning/barnevakt.

Neida.

Vi har fem barn, og vi er der at vi ikke kan prioritere egentrening uten at det går utover noe annet. Det er helt greit, vi visste at det kom til å bli slik og lever helt fint med det de årene det er snakk om. Jeg savner trening og gleder meg til å begynne igjen når det roer seg om noen år, men akkurat nå er det ikke mulig fordi det er så mye annet som er viktigere. Du kan ikke skvise flere timer ut av døgnet enn det har. Jobb, søvn, oppfølging av barn med aktiviteter og lekser, og nødvendig husarbeid = ingen tid og energi til trening for vår del. Det betyr ikke at mange andre ikke får det til, mange gjør en utmerket jobb med å kombinere jobb, barn og trening. Ære være dem. Men det der med å si at alt er en prioriteringssak og alle kan når de vil, stemmer ikke.

Så svaret vårt til TS er, vi får det ikke til.

Anonymkode: 99249...f7e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Multitasking. Være med ungene og leke en time, ta squats mens jeg laget middag, planke mens jeg ventet på at potetene skulle koke, gikk flere turer opp og ned trappene for å rydde litt ekstra, når minsten var bebi trente jeg med henne som vekt-hun digget det, tar med meg ungene på treningssenter som har barnepass, søndagstur for hele familien hvor vi tar på bæresele og går på en eller annen topp- niste og bål på toppen, osv. 

Av egentid til å løpe/trene alene orker jeg en gang i uken. 

Stikkordet er faste rutiner, ta det du får og vit at barna er barn bare midlertidig :) 

Anonymkode: 715f0...295

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Intensitet og tid er nøkkelen. Bruk tiden du har. Ikke tiden du ikke har. Lenger økter er ikke nødvendigvis bedre. Korte og smarte økter kan faktisk være mer effektive enn lange økter. De er lettere å skvise inn også.

Anonymkode: 7a5b3...6c3

• Liker 2
Gjest RødeFare
Skrevet

Står opp kl seks og trener en time tre ganger i uken. Mannen står opp med ungene hvis de er våknet før jeg er tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke akkurat si du har minimalt med avlastning hvis besteforeldre henter inntil 2x per uke...

Anonymkode: deb61...379

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke minimalt med avlastning når du har noen som kan hente barn på skole to ganger i uken. Det er ganske mye!!

Er selv alene med barn, bruker barnepass på Sats en til to ganger i løpet av helgen. 

Anonymkode: 8f7df...2d4

• Liker 4
Skrevet

Vi bytter på å legge ungene om kvelden, og de kveldene jeg ikke legger kan jeg dra på trening. (Rekker også en liten joggetur etter jeg har lagt ungene, om jeg føler behov for det.)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 1 og en på tre. Hos oss går det ikke. Kunne sikkert ha presset inn trening her og der, men velger heller å fokusere mest mulig på unger, forholdet og familien. Ungene er små svært kort tid så velger å være mamma når de er våkne. Sjeldent mannen er hjemme før 17.30 heller.

Når roen senker seg 20-20.30 Så er det avslapning og forholdet som er i fokus. Da er det null energi til trening igjen.

Men prøver å være aktiv så godt det er mulig med ungene og går mye tur. En sykkeltur eller en joggetur får jeg skviset inn ett par dager i mnd. Når ungene blir større, sover bedre og blir mer selvstendige så får jeg heller prioritere meg selv da. Ser frem til det. Men frem til da så er trening 0 prioritert. For oss er det mange viktigere prioriteringer. 

Anonymkode: 3557a...68a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en på 1 og en på tre. Hos oss går det ikke. Kunne sikkert ha presset inn trening her og der, men velger heller å fokusere mest mulig på unger, forholdet og familien. Ungene er små svært kort tid så velger å være mamma når de er våkne. Sjeldent mannen er hjemme før 17.30 heller.

Når roen senker seg 20-20.30 Så er det avslapning og forholdet som er i fokus. Da er det null energi til trening igjen.

Men prøver å være aktiv så godt det er mulig med ungene og går mye tur. En sykkeltur eller en joggetur får jeg skviset inn ett par dager i mnd. Når ungene blir større, sover bedre og blir mer selvstendige så får jeg heller prioritere meg selv da. Ser frem til det. Men frem til da så er trening 0 prioritert. For oss er det mange viktigere prioriteringer. 

Anonymkode: 3557a...68a

Det er selvsagt en ærlig sak å prioritere andre ting enn trening, men det er ikke det TS spør om. 

Anonymkode: 1b7b9...f09

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge treningsglade, og trener helst hver dag. 

Våre løsninger; 

- idrettspark med løpebane, er så heldig at denne også har lekepark. Ene er i nærheten av vogn eller leker, eller tar styrkeøkt, mens andre løper intervalløkt rundt banen, så bytter vi på. Dette kan man også gjøre om man har en bratt motbakke i nærheten. 

- treningssenter med barnepass, men brukes helst i helger fridager da det blir for mye på toppen av barnehage. 

- trening før resten våkner eller mens den andre tar morgenstell, man rekker alltid en løpetur på 30 minutter. 

- trening rett etter jobb om man klarer å komme seg unna litt tidlig, joggetur eller senter. 

- ofte trener ene under kveldsstellet, neste rett etterpå. Da har vi fortsatt litt kveld sammen. 

- og selvfølgelig utstyr som sykkelvogn, pulk, bæremeis.... 

Anonymkode: 36d35...6ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har far/besteforeldre som henter i barnehage. Mange har ikke det. Mange har barn de må passe på mens ungene selv er på trening. 

Jeg starter på jobb kl 07 hver dag og må hente barn i barnehage/skole hver dag. Kunne klart å skvise inn en trening før henting men da måtte barna hatt veldig lange dager så det gjør jeg ikke. Ønsker i minst mulig grad å bruke tid jeg kunne hatt med barna på å trene nå mens de er små. 

Jeg jogger tre ganger i uka, korte turer. Enten når de ser barnetv, eller etter leggetid og en morgen i helgen. Det blir korte treninger, dette er det jeg får til. Når de blir eldre kan jeg jo trene når de selv er på trening

Anonymkode: 9ab30...a18

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare ett barn - og da funker det nogenlunde om den ene trener mens den andre forelderen er på aktivitet med barnet.

Om man har ulike aktiviteter funker det dårligere selvsagt. 

Jeg trener på et sted med barnepass, så det kan man ha med flere barn. Ser mange har med 2-3 barn. Personlig synes jeg det er OK noen ganger, men ikke hver bidige uke.

Jeg klarer ikke sove etter kveldstrening, så jeg må ta av barnets våkentid. Jeg gjør det ikke for utseende, men for å takle en psykisk tung IVFperiode(samt å bedre tidligere fødselsdepresjon). 

Jeg tror hjemmetrening er den mest realistiske løsningen tidsmessig for de fleste.

Men om det kum er for utseendets skyld ser jeg ikke poenget med å stresse med det.

Jeg gjør det for å styrke psykisk helse og fordi jeg har bekkenplager etter fødsel som trenger trening. 

Anonymkode: 4eef9...fa8

• Liker 1
Skrevet

For å få tid til trening, barn og jobb må man være 2. Jeg trener når barna er i seng ved 20 tiden.  Da er mannen hjemme. Da rekker jeg en joggetur på ca 30 minutter.  Noen ganger litt styrkeøvelser på stuegulvet.  Noen ganger sykler jeg med minsten plassert i  sykkelsete og så går jeg noen turer.

Er arvelig disponert for diabetes og hjerteproblemer så jeg må mosjonere. Råd fra legen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener hjemme etter at barna har lagt seg. Enkel styrketrening eller følger treningsvideo på YouTube.

Anonymkode: b6820...4ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Løpe-pendling er det som fungerer best for meg. 8 km, så løper den ene veien 2-3 dager i uka. Tar meg 45 min, mot 25-30 min kollektivt (pga bussbytte). Ellers har jeg slynge hjemme, og trener styrke på kvelden etter at barna er i seng. Såklart ikke like bra trening som jeg gjorde på treningssenteret før, men veldig mye bedre enn ingenting.

Anonymkode: b0f09...df4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...