Gå til innhold

Saraaemiliee på instagram


Anonym1990.

Anbefalte innlegg

Nytt dropp med kjolen «Dottebell». Orker ikke😂😂😂😂

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bella50 skrev (1 time siden):

Dette spørsmålet ble stilt i Calreless kjøp og salg gruppen for en stund tilbake. Svarene var at dersom du legger det ut for salg, så får du hele summen tilbake.  Fordi den du selger til betaler full pris + frakt. 
Så var det noen som hadde brukt for lang tid på å bestemme seg, så 14 dager fristen var utløp. 
Jeg tror ikke du forstår hvor populært Careless er. 

Og dette forteller jo en del om hvor "logisk oppegående" en del kunder til Careless er.

Å kanskje selge en vare man ikke er fornøyd med en gang i fremtiden, og samtidig påta seg ansvar for kjøpsrettslige mangler - eller å få 90% av kostnaden igjen med 100% sikkerhet? Vanskelig valg det der altså......

For er man innen angreretten så kan man altså angre seg på kjøp på nettet innen 14 dager fra mottatt vare. Og da skal man få tilbakebetalt kjøpesummen minus returfrakt. Da er man altså sikker på å få nesten hele kjøpesummen tilbake. Et lite tap, men man er sikker på å få penger igjen.

Alternativet, som du skisserer, er altså at en del av kjøperene heller velger å legge ut klærne for salg igjen for å slippe å tape returfrakten. Problemet er at dette ikke er en sikker løsning. En er ikke garantert å få solgt. Og en er heller ikke garantert å få solgt til den prisen en legger den ut for, altså en må ned i pris og kunne like godt angret i stede. For på toppen av det hele, som om dette ikke er dumt nok i seg selv, så påtar selger seg risiko for kjøpsmangler ved varen. Og som vi ser flere steder - Careless har mange kjøpsmangler. Så når en da velger å ignorere angreretten for å KANSKJE få solgt varen på nytt til andre, så påtar man seg altså risikoen for at produktet er feilfritt når kjøper får varen - OG risikoen for at det ikke oppstår mangler etter bruk. Noe vi og ser en del av hos Careless med avfarging, løse tråder, ting som løsner og ting som ganske enkelt er feilsydd (eksempelvis lommer som er feil vei).

Det er HELT hinsides at dette faktisk kan være tilfelle. Og Sara Emilie ler HELE veien til banken. For ikke bare får hun solgt produktene fordi folk må skynde seg før det er tomt - men hun slipper og unna 90% av reklamasjonene fordi kundene lures til å selge dette videre i stede for å angre eller reklamere.

Jeg gir meg over...

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (40 minutter siden):

Og dette forteller jo en del om hvor "logisk oppegående" en del kunder til Careless er.

Å kanskje selge en vare man ikke er fornøyd med en gang i fremtiden, og samtidig påta seg ansvar for kjøpsrettslige mangler - eller å få 90% av kostnaden igjen med 100% sikkerhet? Vanskelig valg det der altså......

For er man innen angreretten så kan man altså angre seg på kjøp på nettet innen 14 dager fra mottatt vare. Og da skal man få tilbakebetalt kjøpesummen minus returfrakt. Da er man altså sikker på å få nesten hele kjøpesummen tilbake. Et lite tap, men man er sikker på å få penger igjen.

Alternativet, som du skisserer, er altså at en del av kjøperene heller velger å legge ut klærne for salg igjen for å slippe å tape returfrakten. Problemet er at dette ikke er en sikker løsning. En er ikke garantert å få solgt. Og en er heller ikke garantert å få solgt til den prisen en legger den ut for, altså en må ned i pris og kunne like godt angret i stede. For på toppen av det hele, som om dette ikke er dumt nok i seg selv, så påtar selger seg risiko for kjøpsmangler ved varen. Og som vi ser flere steder - Careless har mange kjøpsmangler. Så når en da velger å ignorere angreretten for å KANSKJE få solgt varen på nytt til andre, så påtar man seg altså risikoen for at produktet er feilfritt når kjøper får varen - OG risikoen for at det ikke oppstår mangler etter bruk. Noe vi og ser en del av hos Careless med avfarging, løse tråder, ting som løsner og ting som ganske enkelt er feilsydd (eksempelvis lommer som er feil vei).

Det er HELT hinsides at dette faktisk kan være tilfelle. Og Sara Emilie ler HELE veien til banken. For ikke bare får hun solgt produktene fordi folk må skynde seg før det er tomt - men hun slipper og unna 90% av reklamasjonene fordi kundene lures til å selge dette videre i stede for å angre eller reklamere.

Jeg gir meg over...

Å folk kan jo ikke være mye glad i plaggene de selger på Finn/Tise.. Fordi veldig mange selger etter 1 gangs bruk.

Om jeg kjøper en kjole til 1500 kr som ifølge bedriftseier Tandberg er helt "amazing" så vil jeg jo beholde kjolen og bruke den flere ganger. Men her selger folk den etter en gang.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har handlet hos henne som kan svare på dette: ligger det med ferdig utfylt angrerettsskjema når man handler hos Careless på nett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "nye" kjolene er jo helt lik alle andre ho selger!! Så fæle

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cornett skrev (13 minutter siden):

De "nye" kjolene er jo helt lik alle andre ho selger!! Så fæle

Ser jo ut som noe som kunne vært i serien "Livet med Larkin" fra 80 tallet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snoker45 skrev (29 minutter siden):

Ser jo ut som noe som kunne vært i serien "Livet med Larkin" fra 80 tallet.

Jeg tenker mere Huset på prærien 🫣de er jo like og formløse alle sammen .

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stargaze skrev (7 timer siden):

Er det noen som har handlet hos henne som kan svare på dette: ligger det med ferdig utfylt angrerettsskjema når man handler hos Careless på nett?

Jeg bestilte torsdag i forrige uke, fikk først i dag beskjed om at pakken min er på vei. Det synes jeg er fryktelig lang tid. For noen dager siden la hun ut ei som var fornøyd for hun fikk varen dagen etter hun bestilte.

Men til ditt spørsmål. Nei det ligger ikke ved angreskjema. Jeg regna med det lå som vedlegg eller link til den på siden, men det gjør det ikke! Klikka meg inn på siden å da var det lett å finne og prosessen ser veldig enkel ut, men det er for dårlig at det ikke ligger som vedlegg i ordrebekreftelsen eller link til skjema på siden deres! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (11 minutter siden):

Jeg bestilte torsdag i forrige uke, fikk først i dag beskjed om at pakken min er på vei. Det synes jeg er fryktelig lang tid. For noen dager siden la hun ut ei som var fornøyd for hun fikk varen dagen etter hun bestilte.

Men til ditt spørsmål. Nei det ligger ikke ved angreskjema. Jeg regna med det lå som vedlegg eller link til den på siden, men det gjør det ikke! Klikka meg inn på siden å da var det lett å finne og prosessen ser veldig enkel ut, men det er for dårlig at det ikke ligger som vedlegg i ordrebekreftelsen eller link til skjema på siden deres! 

Og da har du (og alle andre som ikke får skjema tilsendt) 12 måneder med angrerett fra du mottar varen.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (12 minutter siden):

Og da har du (og alle andre som ikke får skjema tilsendt) 12 måneder med angrerett fra du mottar varen.

Kan jo være det ligger inne i pakken da, men det er jo fryktelig gammeldags og lite miljøvennlig...  Jeg har sendt i retur men det er over ett år siden. Det var problemfritt, men husker ikke hvordan det var med angreskjema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (4 minutter siden):

Kan jo være det ligger inne i pakken da, men det er jo fryktelig gammeldags og lite miljøvennlig...  Jeg har sendt i retur men det er over ett år siden. Det var problemfritt, men husker ikke hvordan det var med angreskjema...

Det trenger ikke ligge oppi pakken for at det skal være gyldig. Men det må sendes til deg i et konkret dokument, ikke bare som en link til en generell nettside hvor skjemaet kan lastes ned.

https://www.forbrukereuropa.no/aktuelt/visste-du-dette-om-angrerett/

Sitat

Angrerettskjemaet skal sendes senest med ordrebekreftelsen

Når du bestiller på nett skal du også få et angrerettskjema med bestillingen din. I skjemaet skal det blant annet opplyses om fristen for å angre, hva du må gjøre hvis du vil angre og hvor du skal sende varen tilbake.

For at angrerettrettskjemaet skal være gyldig skal det sendes til deg som et fast dokument, ikke som en link via nettsiden.

Så å bare putte det i pakken er i seg selv ikke oppfyllelse av kravene, og en har da altså 12 måneder (+ 14 dager for å være nøyaktig).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (27 minutter siden):

Det trenger ikke ligge oppi pakken for at det skal være gyldig. Men det må sendes til deg i et konkret dokument, ikke bare som en link til en generell nettside hvor skjemaet kan lastes ned.

https://www.forbrukereuropa.no/aktuelt/visste-du-dette-om-angrerett/

Så å bare putte det i pakken er i seg selv ikke oppfyllelse av kravene, og en har da altså 12 måneder (+ 14 dager for å være nøyaktig).

Dette motsier jo seg selv litt. I overskriften står det at det skal sendes med ordrebekreftelsen, men i teksten står det jo at det skal sendes som et fast dokument, noe det jo er om det ligger i pakken. Men ikke nøye, jeg skal returnere om jeg ønsker. Synes de bør ta litt tak i rutinene rundt dette da, for det er egentlig veldig enkelt og jeg tviler på at det har stor forskjell for dem på antall returer.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (15 minutter siden):

Dette motsier jo seg selv litt. I overskriften står det at det skal sendes med ordrebekreftelsen, men i teksten står det jo at det skal sendes som et fast dokument, noe det jo er om det ligger i pakken. Men ikke nøye, jeg skal returnere om jeg ønsker. Synes de bør ta litt tak i rutinene rundt dette da, for det er egentlig veldig enkelt og jeg tviler på at det har stor forskjell for dem på antall returer.

Det motsier ikke seg selv.

Kravet er at det skal sendes med ordrebekreftelsen. Når pakken kommer er det altså for sent. At det er et fast dokument er ikke ensbetydende med at det er fysisk men at det ikke bare er en link til et generelt dokument. Fast dokument betyr at mottaker har fått et konkret dokument/vedlegg tilsendt.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Det motsier ikke seg selv.

Kravet er at det skal sendes med ordrebekreftelsen. Når pakken kommer er det altså for sent. At det er et fast dokument er ikke ensbetydende med at det er fysisk men at det ikke bare er en link til et generelt dokument. Fast dokument betyr at mottaker har fått et konkret dokument/vedlegg tilsendt.

Det skjønte jeg. Og om jeg får det med ordrebekreftelsen eller pakken er ikke nøye for meg var det jeg skreiv.

Men de bør jo ta tak i rutinene sine å følge reglene. Jeg har jobba flere år med nettsalg og vi merka ingen forskjell på antall returer når reglene endra seg og vi måtte legge angreskjema med i ordrebekreftelsen. Så tviler på at careless vil merke noe forskjell...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (6 minutter siden):

Det skjønte jeg. Og om jeg får det med ordrebekreftelsen eller pakken er ikke nøye for meg var det jeg skreiv.

Men de bør jo ta tak i rutinene sine å følge reglene. Jeg har jobba flere år med nettsalg og vi merka ingen forskjell på antall returer når reglene endra seg og vi måtte legge angreskjema med i ordrebekreftelsen. Så tviler på at careless vil merke noe forskjell...

Men jeg tar ikke utgangspunkt i hva du er ok med men hva lovkravet er. At du får angrerettskjemaet i pakken er i seg selv ikke godt nok for å infri kravet i loven, og dermed har kjøper ikke bare 14 dager angrerett men 12 måneder (+ 14 dager).

Ellers enig i at de bør ta tak og skjerpe seg. Jeg vet ikke om de spekulerer i å ikke sende med skjemaene for å redusere antall returer men det er enten det eller mangel på kunnskap. Usikker på hva som er verst..

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Men jeg tar ikke utgangspunkt i hva du er ok med men hva lovkravet er. At du får angrerettskjemaet i pakken er i seg selv ikke godt nok for å infri kravet i loven, og dermed har kjøper ikke bare 14 dager angrerett men 12 måneder (+ 14 dager).

Ellers enig i at de bør ta tak og skjerpe seg. Jeg vet ikke om de spekulerer i å ikke sende med skjemaene for å redusere antall returer men det er enten det eller mangel på kunnskap. Usikker på hva som er verst..

Men om du er ok med det var heller ikke hva jeg tok utgangspunkt i, det er et diskusjonsforum hvor jeg uttrykte min mening samt påpekte at utklippet du postet virket motsigende selv om loven ikke er det.

Nei man får ha sin mening om det, begge er uforstående og fremstår useriøst! 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

arnoyb skrev (1 minutt siden):

Men om du er ok med det var heller ikke hva jeg tok utgangspunkt i, det er et diskusjonsforum hvor jeg uttrykte min mening samt påpekte at utklippet du postet virket motsigende selv om loven ikke er det.

Nå sporer vi av. Det er tydeliggjort mener jeg at lovens krav er at det SKAL sendes som et tydelig dokument sammen med ordrebekreftelsen. Det har flere, inkludert deg, bekreftet at ikke skjer. Da er det altså 12 måneders angrefrist som gjelder.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (2 timer siden):

Dette motsier jo seg selv litt. I overskriften står det at det skal sendes med ordrebekreftelsen, men i teksten står det jo at det skal sendes som et fast dokument, noe det jo er om det ligger i pakken. Men ikke nøye, jeg skal returnere om jeg ønsker. Synes de bør ta litt tak i rutinene rundt dette da, for det er egentlig veldig enkelt og jeg tviler på at det har stor forskjell for dem på antall returer.

De gidder vel ikke å ta tak i det. Er det innviklet eller vanskelig å returnere, dropper jo folk det. Å det tjener jo Careless penger på. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Snublefot62 said:

Men jeg tar ikke utgangspunkt i hva du er ok med men hva lovkravet er. At du får angrerettskjemaet i pakken er i seg selv ikke godt nok for å infri kravet i loven, og dermed har kjøper ikke bare 14 dager angrerett men 12 måneder (+ 14 dager).

Ellers enig i at de bør ta tak og skjerpe seg. Jeg vet ikke om de spekulerer i å ikke sende med skjemaene for å redusere antall returer men det er enten det eller mangel på kunnskap. Usikker på hva som er verst..

Man har 14 dager fra man mottar informasjonen, inntil 12 måneder. Mottar man angrerettskjema med pakken er altså angreretten i tråd med de 14 dagene (for dagene løper ikke før pakken er mottatt uansett). 

https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/netthandel/sporsmal-svar-netthandel#:~:text=jeg på å-,angre,-et kjøp%3F

Quote

Disse fristene gjelder bare så fremt du har fått opplysninger om angreretten av de næringsdrivende. Opplysningene skal være gitt på en klar og forståelig måte og skal inneholde informasjon om at du har angrerett og vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåte for å bruke angreretten. Dersom du ikke har mottatt denne informasjonen, vil angrefristen utvides til to uker etter at denne informasjonen blir gitt.

Å ikke sende skjema med ordrebekreftelse er ganske vanlig. Jeg sjekket mine 10 siste ordre, ingenting om angrerett i ordrebekreftelse, blant annet Norli, Nespresso, Helsestasjonsbutikken, Stormberg, Lyko og Blush. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (4 minutter siden):

Man har 14 dager fra man mottar informasjonen, inntil 12 måneder. Mottar man angrerettskjema med pakken er altså angreretten i tråd med de 14 dagene (for dagene løper ikke før pakken er mottatt uansett). 

https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/netthandel/sporsmal-svar-netthandel#:~:text=jeg på å-,angre,-et kjøp%3F

Å ikke sende skjema med ordrebekreftelse er ganske vanlig. Jeg sjekket mine 10 siste ordre, ingenting om angrerett i ordrebekreftelse, blant annet Norli, Nespresso, Helsestasjonsbutikken, Stormberg, Lyko og Blush. 

Nei, man har 14 dager fra man mottar varen. Dette kommer frem i angrerettloven §21 første del.

Sitat

Angrefristen utløper 14 dager fra den dag avtalen om tjeneste ble inngått, eller den dag forbrukeren får varen i fysisk besittelse.

Får man ikke informasjon om angrerett så har man angrerett i 12 måneder PLUSS den opprinnelige fristen på 14 dager. Dette kommer frem i samme paragraf, 3 ledd.

Sitat

Gir ikke den næringsdrivende forbrukeren opplysninger om angreretten i henhold til § 8 første ledd bokstav h, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen, jf. første ledd.

Paragraf §8 bokstav H sier at det skal opplyses om angrerett, vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angretten, og denne skal gjøres klart og tydelig ovenfor forbruker før det blir inngått avtale. Å sende skjemaet i pakken er altså ikke godt nok.

Sitat

h) at det foreligger angrerett samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten, jf. § 20 første og annet ledd. Den næringsdrivende skal også gi forbrukeren et standardisert skjema for bruk av angrerett (angreskjema),

 

Dersom ingen av de andre du nevner heller ikke sender forbrukeren opplysningene som kreves i henhold til loven så bryter de alle loven. Det betyr ikke at det Careless gjør er greit. Det betyr bare at alle gjør noe ugreit.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...