Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
slipperyslope skrev (17 minutter siden):

Kanskje vi bare skal droppe å legge ut skjermbilder her da. Også når noen etterlyser dokumentasjon så kan man svare at "nei det kan jeg ikke for da blir det videreeksponering". Og på den måten faller diskusjonen bort.

Den diskusjonen om vidreeksponering  bør egentlig tas i en egen tråd et annet sted på forumet, det er mitt forslag.

Skal man ikke kunne diskutere hva som sendes på de offentlige og kommersielle kanaler på SoMe uten å dokumentere så blir det meningsløst. 

Endret av GulleGull
Skrivefeil
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
GulleGull skrev (6 minutter siden):

Den diskusjonen om vidreeksponering  bør egentlig tas i en egen tråd ett annet sted på forumet, det er mitt forslag.

Skal man ikke kunne diskutere hva som sendes på de offentlige og kommersielle kanaler på SoMe uten å dokumetere så blir det meningsløst. 

Helt enig! 

• Liker 1
Skrevet
Sol79 skrev (7 minutter siden):

Han sa at det første han gjorde etter sendingen var å gå på kvinneguiden for få hjelp til å tippe. Oppfattet det ikke negativt i det hele tatt. Det var bare morsomt.

Etter at han hadde drukket "sannhetsserum". De andre lo.

• Liker 1
Skrevet
oss-to skrev (1 time siden):

Eg er heilt einig i at barna må beskyttast, og at vi ikkje skal vidareføre eksponering. Samstundes er det ei viktig skilnad mellom å bruke originale, identifiserbare bilete og å bruke sladde bilete for å synleggjere problematikk. Sladde bilete handlar nettopp om å diskutere og dokumentere på ein trygg måte, utan å identifisere barna. Dersom ingen tør å dokumentere og vise kor alvorleg problematikken er, blir det vanskelegare å avdekke og kritisere uheldig praksis. Poenget mitt er altså å kombinere omsyn til barna med moglegheita til å avdekke, bevisstgjere og kritisere uheldig praksis ,ikkje å utsette barna for meir eksponering. Fleire her har jo skifta syn på eksponering etter å ha lest i tråden her.

Dette er selve kjernen i diskusjonen. 
Det gjelder både i problematikken rundt barneeksponering og i mange andre saker. Det vil alltid være motkrefter som prøver å dysse ned og stoppe høylydt kritikk. I dette tilfellet flyttes fokuset bort fra SET sin utlevering av barnas privatliv, over til om det skal dokumenteres, vises og diskuteres eller ikke. Jeg er enig med @GulleGull og @slipperyslope at videreeksponering er et tema som bør tas i en egen tråd. 

Når det gjelder noe så viktig som SET sin barneeksponering, mener jeg det må ropes høyt og ofte om! Det blir dokumentert godt innenfor KG sine regler (de tillater også bilder som ikke sladdes). Hver og en må finne sitt ståsted, og uenighet må aksepteres, tåles og respekteres. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tenk, her er mange brukere MER opptatt av den lille videreeksponeringen som skjer her på KG, enn den MASSIVE eksponeringen SET utsetter barna sine for hver eneste dag. 

• Liker 1
  • Nyttig 8
Skrevet
LinaHg skrev (6 minutter siden):

Tenk, her er mange brukere MER opptatt av den lille videreeksponeringen som skjer her på KG, enn den MASSIVE eksponeringen SET utsetter barna sine for hver eneste dag. 

Det er ikke så rart det blir mer diskusjon når en er uenig enn når man er enig. Det betyr ikke at man er mer opptatt av det ene enn det andre. 
Det er barna vi alle ønsker det beste for og vi har ulik oppfatning av hvordan dette kan gjøres . 

• Nyttig 1
Skrevet
Anemoi skrev (20 minutter siden):

Dette er selve kjernen i diskusjonen. 
Det gjelder både i problematikken rundt barneeksponering og i mange andre saker. Det vil alltid være motkrefter som prøver å dysse ned og stoppe høylydt kritikk. I dette tilfellet flyttes fokuset bort fra SET sin utlevering av barnas privatliv, over til om det skal dokumenteres, vises og diskuteres eller ikke. Jeg er enig med @GulleGull og @slipperyslope at videreeksponering er et tema som bør tas i en egen tråd. 

Når det gjelder noe så viktig som SET sin barneeksponering, mener jeg det må ropes høyt og ofte om! Det blir dokumentert godt innenfor KG sine regler (de tillater også bilder som ikke sladdes). Hver og en må finne sitt ståsted, og uenighet må aksepteres, tåles og respekteres. 

KG tillater eksponering av barn det betyr likevel ikke at det er det beste for barna.
Her har vi ulik oppfatning.
Må bare presisere. Det er ikke et ønske om å flytte fokus , det er et ønske om å skjerme barna.  

• Nyttig 1
Skrevet
Orly skrev (2 timer siden):

Jenny Skavland er et eksempel til etterfølgelse, hun har vært helt ærlig på at barna hennes skal bestemme dette selv når de er store 👏

Helt klart et godt forbilde på det med å skjerme barna.

Så får vi håpe at flere og flere tar det standpuktet. Også SE. 

• Nyttig 1
Skrevet
LinaHg skrev (20 minutter siden):

Alt for å ikke stille ansvaret der det hører hjemme, altså hos SE.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Minimeg1234 skrev (3 minutter siden):

KG tillater eksponering av barn det betyr likevel ikke at det er det beste for barna.
Må bare presisere. Det er ikke et ønske om å flytte fokus , det er et ønske om å skjerme barna.  

Bare sånn at jeg skjønner deg riktig.
Du ønsker ikke at det skal deles bilder her eller på sosiale medier av SE? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
LinaHg skrev (26 minutter siden):

Selv nå som også bilder og tekst rundt barna  er sladdet som ett kompromiss for å unngå denne støyen i tråden. Noe mer går ikke an å sensurere om man ønsker en åpen debatt om SET sitt valg om å bruke barna for kommersielt innhold og hvordan hun velger gjøre det. så er det ikke antageligvis ikke bra nok for de som gjerne vil støtte SET, før man helt slutter å prate om det her. 

Endret av GulleGull
La til tekst
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Minimeg1234 skrev (11 minutter siden):

Vi deler samme ønske, at barneeksponeringen til SET skal stoppe. Vi er uenige om hvordan det kan gjøres. 
Kan du presisere hva du tenker bør  gjøres, heller enn å snakke om hva som ikke bør gjøres? 

Endret av Anemoi
  • Liker 3
Skrevet
Orly skrev (Akkurat nå):

Alt for å ikke stille ansvaret der det hører hjemme, altså hos SE.

Da må du lese innleggene en gang til. Det går ann å være kritisk til videreeksponering samtidig som man er kritisk til SE sin barneeksponering. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Minimeg1234 skrev (2 minutter siden):

Da må du lese innleggene en gang til. Det går ann å være kritisk til videreeksponering samtidig som man er kritisk til SE sin barneeksponering. 

Men kan du ikke lage en egen tråd om det om det er en fanesak for deg? Dette blir bare brukerdebatt og avsporing. 

• Nyttig 4
Skrevet
GulleGull skrev (2 minutter siden):

Selv nå som også bilder og tekst rundt barna  er sladdet som ett kompromiss for å unngå denne støyen i tråden. Noe mer går ikke an å sensurere om man ønsker en åpen debatt om SET sitt valg om å bruke barna for kommersielt innhold. så er det ikke antageligvis ikke bra nok for de som gjerne vil støtte SET, før man helt slutter å prate om det her. 

Spot on! 🎯
(Interessant at du bruker begrepet sensur😉)

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Minimeg1234 skrev (5 minutter siden):

Helt enig. Man kan være kritisk til begge deler. Man må ikke bare være kritisk til enten eller.

• Nyttig 2
Skrevet
GulleGull skrev (1 time siden):

Selv nå som også bilder og tekst rundt barna  er sladdet som ett kompromiss for å unngå denne støyen i tråden. Noe mer går ikke an å sensurere om man ønsker en åpen debatt om SET sitt valg om å bruke barna for kommersielt innhold og hvordan hun velger gjøre det. så er det ikke antageligvis ikke bra nok for de som gjerne vil støtte SET, før man helt slutter å prate om det her. 

Jeg tror det er for barnas del man sladder bildene .  Nei man må aldri slutte å snakke om barneeksponeringen så lenge den skjer hos SE . 

Anemoi skrev (1 time siden):

Vi deler samme ønske, at barneeksponeringen til SET skal stoppe. Vi er uenige om hvordan det kan gjøres. 
Kan du presisere hva du tenker bør  gjøres, heller enn å snakke om hva som ikke bør gjøres? 

Sist gang jeg svarte på det spørsmålet så endte det med rabalder så holder meg borte fra den debatten. 

GulleGull skrev (1 time siden):

Men kan du ikke lage en egen tråd om det om det er en fanesak for deg? Dette blir bare brukerdebatt og avsporing. 

Fanesak? Hele barneeksponeringen er en fanesak for alle her inne. 

Anemoi skrev (1 time siden):

Spot on! 🎯
(Interessant at du bruker begrepet sensur😉)

Jeg ønsker ikke sensur for noen. Jeg ønsker at barna skal bli vernet. 

Jeg avslutter her fra min side. Usikker på om det vi driver med nå er Brukerdebatt ,avsporing eller greit i forhold til hvordan en levende tråd utvikler seg.,

Skrevet

I går utleverte SET i detalj barnas favorittmiddag.
I dag er det bl.a. barnas adventskalendere som blir allemannseie… 

#stopsharing

IMG_5499.jpeg

• Liker 1
Skrevet
Minimeg1234 skrev (4 timer siden):

Det å videreføre barneeksponering kan være like skadelig som eksponeringen som SE holder på med. Det er jo barna man vil beskytte . Da må vi vise det og bruke våre egne ord i stedet for. 

Noe mor burde tenkt på fra første stund. Er desverre hun som velger og eksponere 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...