Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Undrende123 skrev (12 minutter siden):

Selvsagt er det nedlatende å mer eller mindre si at kundegrunnlaget hennes er "tjukke og dumme damer".

Mange kvinner i størrelser utenfor de knøttsmå zara-størrelsene har savnet noen som lager klær tilpasset deres kropper, og når noen endelig gjør det, og atpåtil med suksess, så er kundene som kjøper klærne "tjukke og dumme".

Aldri sagt noen er "tjukke" eller "dumme". Det er en grunn til at det er strenge regler for denne type emosjonelle påvirkning i reklame. Men influensere går som "privat underholdning" og slipper unna. De skaper avhengighet hos sårbare målgrupper. Og trigger psykisk uhelse. Det er en ekstremt kynisk bransje. Og jeg mener at SET også er et offer. Influensere som henne utnyttes av de store medieplattformene og bakmenn. Å leve på den måten de gjør er ekstremt belastende for psyken. Og det er manglende regelverk som gjør dette mulig. Vi ser en dramatisk økning i psykisk uhelse, spesielt hos kvinner som er mye på sosiale medier. Kvinner med ME viser seg å være mer på sosiale medier enn andre. Social media fatique øker , forbruk øker, forbruksgjeld øker, spiseforstyrrelser øker, selvskading øker, rusavhengighet øker. Og det er direkte koblinger til sosiale medier og influensere. 
Kvinner følger mest influensere, og de kjøper mer av influensere som bevisst benytter emosjonell påvirkning, og de som sliter med psykisk og fysisk sykdom lar seg helt klart påvirke mest.

Endret av Doris Becker
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Doris Becker skrev (5 minutter siden):

Aldri sagt noen er "tjukke" eller "dumme". Det er en grunn til at det er strenge regler for denne type emosjonelle påvirkning i reklame. Men influensere går som "privat underholdning" og slipper unna. De skaper avhengighet hos sårbare målgrupper. Og trigger psykisk uhelse. Det er en ekstremt kynisk bransje. Og jeg mener at SET også er et offer. Influensere som henne utnyttes av de store medieplattformene og bakmenn. Å leve på den måten de gjør er ekstremt belastende for psyken. Og det er manglende regelverk som gjør dette mulig. Vi ser en dramatisk økning i psykisk uhelse, spesielt hos kvinner som er mye på sosiale medier. Kvinner med ME viser seg å være mer på sosiale medier enn andre. Social media fatique øker , forbruk øker, forbruksgjeld øker, spiseforstyrrelser øker, selvskading øker, rusavhengighet øker. Og det er direkte koblinger til sosiale medier og influensere. 
Kvinner følger mest influensere, og de kjøper mer av influensere som bevisst benytter emosjonell påvirkning, og de som sliter med psykisk og fysisk sykdom lar seg helt klart påvirke mest.

Dette blir veldig rart. Hverken Sara eller kundene hennes (eller kvinner med ME) er små barn som må passes på, eller ilegges forbud mot å kjøpe klær tilpasset store kropper.

Jeg er helt med på å kritisere vestlig forbruk, og klesbransjen spesielt, men her sauser du sammen så mye greier at det hele blir useriøst. Skulle gjerne sett noen undersøkelser om alle disse dumme (og tjukke) kundene som sliter fysisk og psykisk, og at disse lar seg påvirke av influencere (og markedsføring generelt) i større grad enn resten av befolkningen... 

• Nyttig 4
Skrevet
Undrende123 skrev (21 minutter siden):

Selvsagt er det nedlatende å mer eller mindre si at kundegrunnlaget hennes er "tjukke og dumme damer".

Mange kvinner i størrelser utenfor de knøttsmå zara-størrelsene har savnet noen som lager klær tilpasset deres kropper, og når noen endelig gjør det, og atpåtil med suksess, så er kundene som kjøper klærne "tjukke og dumme".

Står det «tjukke og dumme» -da tror jeg du legger ord i munnen på den som skrev… 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Angel75 skrev (46 minutter siden):

Har du noe statistikk eller bevis for dette? Dette er så nedlatende og fordummende at jeg har store problemer med å ta deg seriøst. For en holdning du har til mennesker.

Det er jo sannheten. De som handler fra Careless bryr seg ikke om kvalitet eller passform, eller seriøsiteten til en bedrift. Å mange er jo store damer, og ingen har sagt noe stygt om det. Det er bare fakta. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
Floriamint skrev (49 minutter siden):

Om hun håver inn så mye. Fatter jeg ikke hvorfor hun må dele hele sitt liv og familien på Snapchat …Hele veien. ?. Skjønner lite av det her.

IMG_0617.png

"Mye vil ha mer og f**den vil ha fler"

Ett ordtak som passer inne her

Endret av elskersommer
  • Liker 8
Skrevet
GulleGull skrev (1 minutt siden):

Står det «tjukke og dumme» -da tror jeg du legger ord i munnen på den som skrev… 

Du har rett i at vedkommende ikke eksplisitt skrev "tjukke og dumme", men at det var det som var essensen i det hun skrev er jo helt åpenbart. 

• Nyttig 2
Skrevet
Undrende123 skrev (23 minutter siden):

Det finnes da andre butikker som selger klær til store damer?! Jeg forstår virkelig ikke de som mener at endelig kommer det noen å selger kjoler til store damer? At Careless fyller et tomrom... Det eneste Careless kommer med til store damer er at de kan kjøpe kjoler i str M når de vanligvis er en XL. Og lommer da, må virkelig ikke glemme lommene på alt tøyet hennes. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Undrende123 skrev (4 minutter siden):

Dette blir veldig rart. Hverken Sara eller kundene hennes (eller kvinner med ME) er små barn som må passes på, eller ilegges forbud mot å kjøpe klær tilpasset store kropper.

Jeg er helt med på å kritisere vestlig forbruk, og klesbransjen spesielt, men her sauser du sammen så mye greier at det hele blir useriøst. Skulle gjerne sett noen undersøkelser om alle disse dumme (og tjukke) kundene som sliter fysisk og psykisk, og at disse lar seg påvirke av influencere (og markedsføring generelt) i større grad enn resten av befolkningen... 

Folk som generelt er mye på nett for sosialisering bla ME syke (er ME syk selv så vet hva det fellesskapet i gruppene der betyr -det betyr veldig mye) vil naturligvis påvirkes mer enn andre både av det som snakkes om i gruppene og de influserene du følger. Det er en helt naturlig konsekvens. Så har du donasjoner til ME foreningen så får du ennå mer støtte. Det sier seg selv det. Betyr ikke at de ikke tenker selv men de tar valg ut fra andre kriterier en hvis de ikke hadde fulgt eller vært medlem av akkurat disse gruppene. Feks.

• Liker 4
Skrevet
Undrende123 skrev (29 minutter siden):

Men det er ett hav av tøy til større damer der ute.. jeg har store bryster og str 3-4xl i overkropp. Å BH til careless passet meg overhode ikke. Fikk ikke plass til puppene. Men jeg finner masse andre steder

• Liker 7
Skrevet
Doris Becker skrev (22 minutter siden):

Hvor har du det fra? For flere med ME klarer ikke å forholde deg til mobil og sosiale medier. Det er vel du som har nevnt noe annet også med kvinner og ME hvor det ble etterlyst bevis? Noe om psyken til disse? 

• Liker 2
Skrevet
elskersommer skrev (1 minutt siden):

Men det er ett hav av tøy til større damer der ute.. jeg har store bryster og str 3-4xl i overkropp. Å BH til careless passet meg overhode ikke. Fikk ikke plass til puppene. Men jeg finner masse andre steder

Og mange har funnet sitt hos Careless og de er glad for det. Kropper er ulike.

• Liker 2
Skrevet
Bibbi_ skrev (12 minutter siden):

Det er jo sannheten. De som handler fra Careless bryr seg ikke om kvalitet eller passform, eller seriøsiteten til en bedrift. Å mange er jo store damer, og ingen har sagt noe stygt om det. Det er bare fakta. 

Det er kanskje din sannhet og dine fakta som du tror på. Mange er fornøyde med kvaliteten og passformen, ellers hadde de ikke solgt så mye som de gjør. Så ser ikke ditt problem. Jeg vil gjerne se det, men det er umulig. Det går bare ikke når man har den innstillingen du har og jakter på problemer som ikke alltid finnes.

• Liker 2
Skrevet
Angel75 skrev (1 minutt siden):

Det er kanskje din sannhet og dine fakta som du tror på. Mange er fornøyde med kvaliteten og passformen, ellers hadde de ikke solgt så mye som de gjør. Så ser ikke ditt problem. Jeg vil gjerne se det, men det er umulig. Det går bare ikke når man har den innstillingen du har og jakter på problemer som ikke alltid finnes.

Men det er jo bare å se på kjøpe/selge siden det, så er det jo lett å se de ikke bryr seg om kvalitet og passform. De kjøper jo klær med produksjonsfeil, de syr på klærne fordi det er noe som ikke passer skikkelig. Du må gjerne kverulere på det altså, så mye du orker og gidder. Men sannheten finner du bl.a der, men noen vil gjerne ikke se det. Lukker øya. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Undrende123 skrev (27 minutter siden):

Du må lese deg opp på forskning. Om hvordan denne type aggressiv reklame fungerer. Hvordan sosiale medier er bygget opp for å skape avhengighet, På samme måte som pengespill. Også voksne sliter med avhengighet. Alvorlig avhengighet. Dette utnytter influenser-industrien til det fulle! De benytter seg av mekanisker for å fange akkurat disse sårbare målgruppene. Og det gjør dem sykere. Mennesker i mental ubalanse  kjøper mer. Skjønnhetsindustrien spiller voldsomt på dette. Der er SET en fin motpol sånnsett, men hun benytter seg av diagnose og annet. Kamuflert som "kvinnehelse" det også. Same shit, different wrapping.

Endret av Doris Becker
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Angel75 skrev (5 minutter siden):

Ja de finnes nok også, men fenomenet å selge produkter via influensere øker og det er pga investorer ser hvilken innflytelse influencere har på folk og inntjening man har via de kanalene ut kjendiser har. Som sagt de selger mye og det er fler mekanismer bak at de kjøper enn at de bare er fornøyd med kvalitet og passform. 

Endret av GulleGull
  • Liker 2
Annonse
Skrevet
Doris Becker skrev (3 minutter siden):

Du må lese deg opp på forskning. Om hvordan denne type aggressiv reklame fungerer. Hvordan sosiale medier er bygget opp for å skape avhengighet, På samme måte som pengespill. Også voksne sliter med avhengighet. Alvorlig avhengighet. Dette utnytter influenser-industrien til det fulle!

Må man ikke dokumentere påstander her i forumet? Det blir så ofte kommentert at om Sara har nevnt noe på snap må det dokumenteres. Dette bør jo være enkelt å linke til, så skal det diskuteres bør det jo dokumenteres.

• Nyttig 3
Skrevet
Bibbi_ skrev (1 minutt siden):

Men det er jo bare å se på kjøpe/selge siden det, så er det jo lett å se de ikke bryr seg om kvalitet og passform. De kjøper jo klær med produksjonsfeil, de syr på klærne fordi det er noe som ikke passer skikkelig. Du må gjerne kverulere på det altså, så mye du orker og gidder. Men sannheten finner du bl.a der, men noen vil gjerne ikke se det. Lukker øya. 

Ja, har sett det selges, noen syr eller farger. Jeg hadde ikke godtatt nei fra kundeservice f.eks jeg hadde aldri gitt meg om jeg hadde fått en ødelagt vare. Men er mange som ikke gidder eller vet om sine rettigheter. Så nei, jeg lukker ikke min øyne eller vil ikke se det. Så der bommer du, igjen.

Men hvor mye selger de for? Det hadde ikke gått om ikke flertallet var fornøyd.

Skrevet
Angel75 skrev (1 minutt siden):

Ja, har sett det selges, noen syr eller farger. Jeg hadde ikke godtatt nei fra kundeservice f.eks jeg hadde aldri gitt meg om jeg hadde fått en ødelagt vare. Men er mange som ikke gidder eller vet om sine rettigheter. Så nei, jeg lukker ikke min øyne eller vil ikke se det. Så der bommer du, igjen.

Men hvor mye selger de for? Det hadde ikke gått om ikke flertallet var fornøyd.

Det er der du misser hele poenget. Men ha fin dag ☀️

• Liker 5
Skrevet (endret)
arnoyb skrev (8 minutter siden):

Må man ikke dokumentere påstander her i forumet? Det blir så ofte kommentert at om Sara har nevnt noe på snap må det dokumenteres. Dette bør jo være enkelt å linke til, så skal det diskuteres bør det jo dokumenteres.

Har lagt ut masse tidligere. Holder nå. Bare å google. Ellers er det en rapporteringsknapp du kan benytte, så kan moderator bestemme. Da skal jeg revurdere. Så slipper du å være forumspoliti. Men de som leser litt annet enn VG tror jeg har fått med seg nyere forskning.

Endret av Doris Becker
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
elskersommer skrev (21 minutter siden):

Så bra at det finnes et større mangfold i dag, da, og at Careless-merket bidrar til dette. Selskapet går jo som det griner, leser vi i dag, så at hun treffer med klærne sine er jo åpenbart. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...