Gå til innhold

Sara Emilie Tandberg

Anonym1990.

Anbefalte innlegg

Dette er en standard kjøpskontrakt for fast eiendom. Her kommer det tydelig frem hva kjøpers plikt er. En slik kontrakt er jo noe SET har lest og skrevet under på. Så det er jo mange stopp-punkt for en kjøper til å reflektere over hva man kjøper og skriver under på. Derfor jeg lurer på hva som står i salgsdokumentene/oppgaven og selgersegenerklæring. 

https://storage02.forbrukerradet.no/media/2022/01/kontrakt-kjop-fast-eiendom-bokmaal.pdf

«4. Eiendommens tilstand

Eiendommen skal samsvare med de krav til kvalitet, utrustning og andre egenskaper som følger av avtalen. Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente til eller måtte kjenne til da avtalen ble inngått. Opplysninger som tydelig fremgår av tilstandsrapporten eller salgsdokumenter, og som er gjort tilgjengelig for salg, skal regnes som kjente omstendigheter for kjøperen. Les mer om undersøkelsesplikt og opplysningsplikt under punktet "Utfyllingsveiledning".»

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LivEinar skrev (52 minutter siden):

Jeg fatter ikke at hun bare sier - ja, jeg kuppa huset i full fart og leste ikke salgsoppgaven godt nok. Det burde jeg ha gjort. Da ville jeg ha sett hva jeg måtte gjøre. Det har jeg hatt tre år på. Nå må jeg rette opp i dette best mulig og søke kommunen før jeg kan selge. Kipt, men selvpåført. 
Det er alltid rådet politikerne får når de tabber seg ut - og da aksepteres det. Nå forsterkes bare SET sitt dårlige rykte gjennom mange innlegg på ulike SoMe. 

En ting er sikkert i denne saken.. SE kommer aldri til å si hun "eventuelt" har feil å ikke lest alt med liten skrift.  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (10 minutter siden):

En ting er sikkert i denne saken.. SE kommer aldri til å si hun "eventuelt" har feil å ikke lest alt med liten skrift.  

Det var jo ikke liten skrift engang, bare «gjemt i teksten»… 😉

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arnoyb skrev (49 minutter siden):

Det står i fritekst, men som antall rom er det feilaktig ført opp 5 stk. Dette er en greie som meglere gjør for å få en bolig til å dukke opp på søk med flere soverom feks. Litt som SE gjør når hun ikke skriver egenreklame på bilder hvor klær ikke er i fokus og hun legger tekst over store deler av bildet, på grensen.  Som bad er det ført opp bare ett, i fritekst vet jeg ikke. 

Å det er jo klart ikke greit. Men akkurat dette har jeg ikke mye erfaring med, så hvilke lover og regler som gjelder har jeg null peiling på. 

Men skulle jeg kjøpt hus hadde jeg gått nøye igjennom ALT som står, og gjerne med noen som har greie på det, før jeg svei av flere millioner. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det stemmer, at det er noe megler har gjort bevisst for å lure potensielle kjøpere til å klikke på annonsen, og Sara Emilie ble lurt, så kan jeg ikke noe annet enn å le. Karma is a bitch..

• Liker 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (5 minutter siden):

Dersom det stemmer, at det er noe megler har gjort bevisst for å lure potensielle kjøpere til å klikke på annonsen, og Sara Emilie ble lurt, så kan jeg ikke noe annet enn å le. Karma is a bitch..

Ja fysj… clickbait der altså , er jo så ergerlig å bli lurt av🙊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bellabellee skrev (43 minutter siden):

Huset sto og lenge ute til salgs. 🤷‍♀️

Det er jo bare dumt å kuppe et hus som har ligget lenge ute for salg, og da by 300.000 over takst atpåtil! Da sitter man heller på gjerdet og prøver å få det til under takst. 😉

Endret av LivEinar
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke vanlig å ha takst på huset en bor i og skal selge FØR en signerer noe nytt?

Og er hun fritatt fra å merke festkjolene med reklame i salgsrapport og på snap?????

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bellabellee skrev (1 time siden):

Huset sto og lenge ute til salgs. 🤷‍♀️

Kanskje fordi andre undersøkte mere🤔

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei_paa_deg skrev (9 minutter siden):

Er det ikke vanlig å ha takst på huset en bor i og skal selge FØR en signerer noe nytt?

Hva som er vanlig er jo litt forskjellig. Det er ikke mitt hode vanlig å ha en verdivurdering før man finner noe nytt. Samtidig er det ikke vanlig å få skikkelig takst før man skal selge. Også er det nok litt forskjellig med hus og leilighet, de jeg kjenner som har flyttet fra hus har alle funnet noe nytt før de selger, og ha en liten periode med mellomfinansiering.  Mens i leilighetsland er det litt mer vanlig å selge før man kjøper nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei_paa_deg skrev (14 minutter siden):

Og er hun fritatt fra å merke festkjolene med reklame i salgsrapport og på snap?????

Nei.. hun er ikke fritatt for å merke reklame på de siste snappene hun har postet nå. Men husk att nå Gjør hun mest sannsynlig dette helt bevisst for og tjene mere penger. Hun kan kanskje bli sittende med to hus en periode å det koster🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli dyrt med en lengre mellomfinansiering på et 30 mill hus...glad jeg ikke er i hennes sko. Men hun vant vel årets buisnesskvinne så hun har nok full kontroll på økonomien.

Ev bare pushe folket til å kjøpe litt flere "shjoler"

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dupers skrev (6 minutter siden):

Hva som er vanlig er jo litt forskjellig. Det er ikke mitt hode vanlig å ha en verdivurdering før man finner noe nytt. Samtidig er det ikke vanlig å få skikkelig takst før man skal selge. Også er det nok litt forskjellig med hus og leilighet, de jeg kjenner som har flyttet fra hus har alle funnet noe nytt før de selger, og ha en liten periode med mellomfinansiering.  Mens i leilighetsland er det litt mer vanlig å selge før man kjøper nytt.

Jo, men da er de og banken bombesikker på at hun får det hun må ha for nytt lån. Vi gjorde det tom fra hus til leilighet. Bare for å være på den sikre siden. Både med tilstand og verdi.

Kanskje annerledes om det er firmaet som kjøper hus.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

elskersommer skrev (1 minutt siden):

Kanskje fordi andre undersøkte mere🤔

Ikke utenkelig - både undersøkte andre bedre - og - syntes det var et betenkelig kjøp mht at man måtte søke kommunen om godkjenning av endringer. Det er jo ingen selvfølge at alle endringer blir godkjent. I tillegg er prisen skyhøy, planløsninga litt rar (uvant) og tomta upraktisk (smal tarm mot vest). 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei_paa_deg skrev (2 timer siden):

Ville ihvertfall gjort det om jeg skulle bygge så dyrt, selge ett dyrt hus og med dagens rente. Kan ikke være lettsolgt i utgangspunktet?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Inga-pinga skrev (37 minutter siden):

Ville ihvertfall gjort det om jeg skulle bygge så dyrt, selge ett dyrt hus og med dagens rente. Kan ikke være lettsolgt i utgangspunktet?

Det var ikke lettsolgt da og er ikke lettsolgt i dag. Selv om de løser problemene. Som sannsynligvis vil ta tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å følge denne saka! 😉
SET sin advokat mener at det ikke er nok at selger i teksten har spesifisert at underetasjen fraviker fra godkjent planløsning. Men advokaten er jo hennes egen private, antagelig vil selgers advokat og boligsalgforsikringsselskap hevde det stikk motsatte, at dette er innafor opplysningsplikten - og - dermed kjøpers ansvar.

Hvis SET velger å kjøre sak her, kan det ta lang tid, jeg tviler på at boligen kan selges før denne tvisten er løst. Kan noen noe om det? Det kan jo også bli forlik, f.eks. en erstatningssum. Det er vel det SET er ute etter, å heve kjøpet er jo alt for seint nå.

Jeg kan ikke det juridiske her, vet bare at partene i private saker via sine advokater utveksler skriftlig materiale før man møtes i retten. Det kan være en tidkrevende prosess. Og at det etter loven skal gå maks 6 måneder fra stevning og til rettssaken berammes, men det overskrides ofte. TID er noe SET absolutt ikke har! Og det er sikkert selgeren fullt klar over…

IMG_1301.jpeg

Endret av LivEinar
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outandabout skrev (12 minutter siden):

Men hallo, sitte hun og utleverer tidligere eier på denne måten? 

😂😂 Dette er da ikke ment seriøst? Om dere mener det er Sara som har gjort feil, hva er det hun utleverer da? 🤔

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...