Gå til innhold

Kjøre fra Oslo til Italia på "småveier" sent på høsten. Noen som har gjort det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Italia i begynnelsen av oktober, og vurderer å kjøre ned. Jeg bare hater lange strekninger på motorvei, det gjør meg sliten, jeg begynner å kjede meg og sliter veldig med konsentrasjonen på kjøringen. Liker bedre å kjøre bil når det er litt variasjon i kjøringen; altså forskjellige fartsgrenser, bakker, svinger, forskjellige type veier. 

Tips til en rute som kan anbefales? 

Et annet problem: Jeg skal bruke bilen mye i Italia, skal være der i ca. 5 uker. Bør jeg legge om til vinterdekk før jeg reiser nedover? Jeg skal jo samme vei tilbake ca. 15. november. Da kan det vel være snø og is i fjellpartier? Det føles litt feil å kjøre rundt på vinterdekk i 4-5 uker i 20+ graders varme. Så kanskje greit å finne en rute der jeg ikke trenger å kjøre over Alpene på tilbaketuren? Satser uansett på Kielfergen fra Oslo, slik at jeg ikke skal kjøre noe særlig i Norge.

Anonymkode: 189fb...4de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Dytter litt på denne

ts

Anonymkode: 189fb...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare på rute eller dekk, men vil virkelig anbefale Stelviopasset på veien. Har ikke testet andre overganger, men google det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil over fjellpassene så har du valg mellom Gotthard og San Bernadinotunellen hvis du kjører gjennom Sveits. Gotthard er veldig ok, fort og grei, og tar det gjennom Sentralsveits og et nydelig landskap. San Bernadino er østsveits, mer berg og dalbane... 

Vil du kjøre fjellpass så anbefaler jeg å gjøre det på vei nedover så du er mer sikker på at vær og føre holder. 

Anonymkode: 93038...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke vil over fjellpassene så har du valg mellom Gotthard og San Bernadinotunellen hvis du kjører gjennom Sveits. Gotthard er veldig ok, fort og grei, og tar det gjennom Sentralsveits og et nydelig landskap. San Bernadino er østsveits, mer berg og dalbane... 

Vil du kjøre fjellpass så anbefaler jeg å gjøre det på vei nedover så du er mer sikker på at vær og føre holder. 

Anonymkode: 93038...c37

St Gotthard kan jo fort bli et mareritt. I fjor kjørte jeg OVER PASSET, fra nordsiden. Og da sto køen på motorveien flere kilometer før tunnelåpningen. Og det var det og på sydsiden. Og årsaken er åpenbar, fire felts motorvei på begge sider men kun 2 felts vei gjennom tunellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...