Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen har noe  konkrete tips til oss, som alle ser vi oss blinde, men har heldigvis litt tid:

- Venter første barn ved juletider, planlegger ikke å få bruk for søskenvogn. 

-Bor i Oslo, og har ikke bil, så vogna vil bli mest brukt på buss/bane, på asfalt og i trange butikker/cafeer, og blir oppbevart inne i gangen til leiligheten.

Den bør derfor ikke være for stor og tungt (plass sammenleggbar har mindre å si), og bør være god å trille på jevnt underlag.

-Trenger vogn som kan brukes fra start, og ønsker vendbar sittedel.

-Vi har ikke egentlig noe begrensninger på pris, men ønsker ikke å betale unødvendig mye hvis man kan få god kvalitet rimeligere.

Noen som hadde liknende krav og har noen god anbefaling, ellers tips til noe vi bør styre unna eller forsøke? :)

Anonymkode: 09626...de0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på om noen har noe  konkrete tips til oss, som alle ser vi oss blinde, men har heldigvis litt tid:

-Bor i Oslo, og har ikke bil, så vogna vil bli mest brukt på buss/bane, på asfalt og i trange butikker/cafeer, og blir oppbevart inne i gangen til leiligheten.

Den bør derfor ikke være for stor og tungt (plass sammenleggbar har mindre å si), og bør være god å trille på jevnt underlag.

-Vi har ikke egentlig noe begrensninger på pris, men ønsker ikke å betale unødvendig mye hvis man kan få god kvalitet rimeligere.

Noen som hadde liknende krav og har noen god anbefaling, ellers tips til noe vi bør styre unna eller forsøke? :)

Vi hadde akkurat samme krav som dere, vi bor sentralt i Bergen hvor det i tillegg er mye brostein, smale gater,.ye bakker. Vi ønsket også god demping. Vi har heller ikke bil. 

Vi kjøpte Emmaljunga 310 og er kjempe fornøyde! Liker at den har store gode hjul, men at selve vogna er nett og smal. Vogna er en kombinasjon av nxt60 og nxt90 og er 2023 modell. 

Anonymkode: 98847...1cc

AnonymBruker
Skrevet

Britax Smile oppfyller alt dere vil ha og er rimeligere enn tilsvarende "byvogner" som Bugaboo Fox. Den har også veldig god plass under, som er gull når man ikke har bil og bruker vogna mye i hverdagen. 

Anonymkode: ab13e...d56

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med britax go next 2? Skal stort sett brukes til kjøpesenter/asfalt, altså lett terreng. Til vinterbaby

Anonymkode: 3f3ee...195

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2023 den 23.27):

Vi kjøpte også nettopp nxt310. Synes vognen er lett, veldig fin å trille på butikker, sentere og grus som ikke er for grov. Her er den veldig fleksibel og god.

Jeg triller mye på grov grus, skogsveier og der synes jeg ikke vognen holder helt mål. Synes den er for dårlig dempet, og litt ubalansert. Den sliter også i møte med røtter, greiner eller steiner som kan ligge i stien. 

Anonymkode: 81acd...c35

Den har jo samme demping som nxt90 fra 21 på bakhjulene og den er jo så stum på dempingen, samme om man justerer den eller ikke. 

Skrevet
mereo skrev (9 timer siden):

Den har jo samme demping som nxt90 fra 21 på bakhjulene og den er jo så stum på dempingen, samme om man justerer den eller ikke. 

Nå vet ikke jeg hvordan nxt90 21 var, men har skjønt vognen vi kjøpte var litt bomkjøp. Vi har en superviking vi er veldig fornøyd med, men den har ergonomisk sittedel som er helt feil til mitt barn. 

Vi vurderte lenge terrengvogn, men trengte en sittedel som kan snus. Dette fant jeg ikke. Så vi prøvde en del andre vogner i forskjellige butikker, og jeg synes emmaljunga virket mest solid. Vi burde nok heller kjøpt emmaljunga alu s. 

Heldigvis synes barnet vognen er helt super. Er den vognen vi har prøvd som han liker best, men jeg er litt lei av å krangle meg frem. Til og med bugaboo er bedre i terrenget enn nxt310. 

Skrevet
Stekespade skrev (50 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvordan nxt90 21 var, men har skjønt vognen vi kjøpte var litt bomkjøp. Vi har en superviking vi er veldig fornøyd med, men den har ergonomisk sittedel som er helt feil til mitt barn. 

Vi vurderte lenge terrengvogn, men trengte en sittedel som kan snus. Dette fant jeg ikke. Så vi prøvde en del andre vogner i forskjellige butikker, og jeg synes emmaljunga virket mest solid. Vi burde nok heller kjøpt emmaljunga alu s. 

Heldigvis synes barnet vognen er helt super. Er den vognen vi har prøvd som han liker best, men jeg er litt lei av å krangle meg frem. Til og med bugaboo er bedre i terrenget enn nxt310. 

Den er nok høyst lik i bomkjøpskategorien.  Vår står i barnehagen. De elsker den, vi ikke i det hele tatt 🤣

Vi valgte flat på vår. Men ja, alu s er nok vesentlig bedre.

Men dessverre tror jeg Emmaljunga lever på sitt gode gamle rykte, mer enn hvor bra vognene er nå. (De er ikke dårlige, men de er ikke så bra heller.)

Skrevet
mereo skrev (2 minutter siden):

Den er nok høyst lik i bomkjøpskategorien.  Vår står i barnehagen. De elsker den, vi ikke i det hele tatt 🤣

Men dessverre tror jeg Emmaljunga lever på sitt gode gamle rykte, mer enn hvor bra vognene er nå. (De er ikke dårlige, men de er ikke så bra heller.)

Litt godt at vi ikke er den enste. Skal sies nxt310 er veldig god på fine underlag, men den store handlekurven som de skryter av på reklamen av vognen stemmer ikke helt. Kjenner ei med smile3 og ser at hun har mye mer plass enn oss.

Tror jeg er enig i den siste. Vi er veldig fornøyd med superviking, men den er jo av emmaljunga sine eldre modeller. Bare dumt at den ergonomiske sittedelen ikke er optimal til mitt barn. 

Skrevet
Stekespade skrev (37 minutter siden):

Litt godt at vi ikke er den enste. Skal sies nxt310 er veldig god på fine underlag, men den store handlekurven som de skryter av på reklamen av vognen stemmer ikke helt. Kjenner ei med smile3 og ser at hun har mye mer plass enn oss.

Tror jeg er enig i den siste. Vi er veldig fornøyd med superviking, men den er jo av emmaljunga sine eldre modeller. Bare dumt at den ergonomiske sittedelen ikke er optimal til mitt barn. 

Jeg vet om flere, så vi er ikke alene. Den tok all plass i bagasjerommet og var fryktelig tung.

AnonymBruker
Skrevet
mereo skrev (På 3.6.2023 den 20.54):

Vi sluttet å bruke nxt90 etter én måned, da var jeg så lei av den traktoren av en vogn… Kjøpte britax smile 4 og har ikke sett meg tilbake siden😂

Anonymkode: 3933a...90f

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi sluttet å bruke nxt90 etter én måned, da var jeg så lei av den traktoren av en vogn… Kjøpte britax smile 4 og har ikke sett meg tilbake siden😂

🤣

2 måneder så kjøpte jeg en bilvogn, 3 måneder så kjøpte jeg en fox3.

Men nxt90 med store hjul forran var fin i masse snø.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i det i det hele tatt. Jeg synes Emmaljunga 310 er så nett og fin. Jeg synes bugaboo fox er et bredt monster i forhold. 

Skrevet
mereo skrev (På 3.6.2023 den 21.40):

Jeg vet om flere, så vi er ikke alene. Den tok all plass i bagasjerommet og var fryktelig tung.

Nxt 310 er en lett vogn det skal det ha, er nok en av grunnen til at den er litt ubalansert i terrenget. Men hadde den vært tyngre som nxt90 hadde jeg ikke orket, for må krangle meg over hver minste rot eller stein omtrent. Synes også vognen er veldig i by og på kjøpesenter, bare ikke til mitt bruk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2023 den 20.51):

Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i det i det hele tatt. Jeg synes Emmaljunga 310 er så nett og fin. Jeg synes bugaboo fox er et bredt monster i forhold. 

Jeg har både nxt 310 og en gammel bugaboo buffalo. Altså nxt310 er lettere og mindre enn nxt90 som de referer til, men bugaboo tar mye mindre plass i bilen. Til og med min buffalo som er større enn fox tar mindre plass.  

Og har man nxt310 til byvogn er den nok en god vogn. Til meg ble den feil fordi den ikke er noe særlig god i terreng og ujevne underlag. Eneste som jeg føler den trekkes ned på bybruk er at den store handlekurven de reklamerer med, er lite tilgjengelig med sportsdel på. Mulig det er bedre med ergonomiske sittedel, jeg har flat sittedel. Også trekker det litt ned at min vogn begynte å knirker etter en uke. 

Skrevet

Hei dere som har bilsete som kan klikkes på understell til vogn. Er det verdt det? Når brukes det evt.?

Vurderer Britax Smile 5z. :)

AnonymBruker
Skrevet
Bulgurpilaff skrev (15 timer siden):

Hei dere som har bilsete som kan klikkes på understell til vogn. Er det verdt det? Når brukes det evt.?

Bruket bilsete på vogn på korte turer på butikken/senter, legebesøk eller i andre situasjoner hvor det er like greit å ha baby i bilsete, men det blir for tungt eller upraktisk å bære i lengden. Man kan kombinere de første seter og vogner vha adaptere. 

Anonymkode: a3961...132

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bulgurpilaff skrev (På 9.6.2023 den 8.05):

Spørs litt på ditt liv og dine rutiner, men her har det blitt brukt til alle korte ærend med bil når man vet at baby skal tilbake til bilen igjen innen kort tid og derfor ikke ønsker å vekke (eller hvis ungen er våken: for å unngå at den sovner i vognbaggen bare for å vekkes et par min senere ved bytte til bilstol).

Veldig kjekt ved handling, henting av søsken i barnehage osv. 

Men skal sies at jeg har venninner som ikke har brukt bil i permisjonstiden (typisk for de med bare en bil der bilen brukes av den som er i jobb) som derfor ikke har fått like mye bruk for denne funksjonen. Kjekt er det jo uansett, men om vogn er fremkomstmidlet 90% av gangene man går ut av huset så trenger man kanskje ikke et dyrt dapter. 

Fordelen med Britaxvogn er vel at mange av bilstolene deres kan klikkes rett på uten kjøp  av adapter. Her har ikke jeg helt oversikt over dagens modeller da det er noen år siden vårt barn var baby, men vi kunne i alle fall klikke vår bilstol rett på understellet til Smile 2.

Anonymkode: 8f526...0d4

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte det mye. Praktisk om man kjører en plass og babyen sovner i bilen så kan man bare klikke på noen adaptere og bilstolen. Vi hadde en baby som nesten ikke sov, og våknet veldig lett så var ikke bare å flytte fra bilstol til vogn. 

• Liker 1
Skrevet

De fleste seter kan det, adaptere er ikke dyre sammenlignet med totale kostnaden.

Så om du ikke bruker det har du ikke kasta pengene ut av vinduet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er på utkikk etter en ny vogn og bilstol. Baby er nå 4 mnd, så det er ikke så lenge han kan ligge i vognbagen, men det er greit om det er litt lengde på den. Vognen må være lett å legge sammen og helst ta liten plass. Den skal primært brukes på asfalt/kjøpesenter. Har sett på Britax Smile 4, men så er jo den litt dyrere enn feks BeeMo og andre alternativer på Jollyroom. Syns det hadde vært greit å kjøpe en sånn vognpakke, der bag, sportsdel og bilstol er inkludert, og det er viktig at bilstolen kan klipses rett over på vognen. Noen som har anbefalinger?😊

Anonymkode: 55cb0...d60

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...