Gå til innhold

Hva synes dere om at private barnehager ikke vil ansette fagfolk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Isambard skrev:

Det er en ikkesak.

Private barnehager har samme krav til antall pedagoger per barn som kommunale. Det er lovfestet.

Flott at de satser på nyutdannede. Det må en privat bedrift få lov til å styre selv.

Nå er det ikke snakk om pedagoger.  Det er snakk om fagarbeidere og assistenter.

De vil ikke ansette fagarbeidere og assistenter med høy ansiennitet fordi de må lønnes høyere.

Anonymkode: f72d1...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ikke snakk om pedagoger.  Det er snakk om fagarbeidere og assistenter.

De vil ikke ansette fagarbeidere og assistenter med høy ansiennitet fordi de må lønnes høyere.

Anonymkode: f72d1...086

Hva så? De velger altså fagarbeidere og assistenter med lavere ansiennitet for å få ned kostnadene.

Kanskje de har for høye kostnader pga mange senior-ansatte. Det får de vurdere selv. Hvis noen kan påvise at kvaliteten blir for dårlig kan folk protestere.

Enn så lenge scorer private bedre enn kommunale i evalueringer. Hvorfor er ikke det en skandale? Tenk ramaskriket om det var omvendt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Isambard skrev:

Hva så? De velger altså fagarbeidere og assistenter med lavere ansiennitet for å få ned kostnadene.

Kanskje de har for høye kostnader pga mange senior-ansatte. Det får de vurdere selv. Hvis noen kan påvise at kvaliteten blir for dårlig kan folk protestere.

Enn så lenge scorer private bedre enn kommunale i evalueringer. Hvorfor er ikke det en skandale? Tenk ramaskriket om det var omvendt.

Vel, det er ikke lov å ha en slik paragraf eller hva man skal kalle det når det gjelder ansettelse. 

Anonymkode: f72d1...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ser man jo over hele linja - private og offentlige barnehager har "like mye" å rutte med. I offentlige går hele summen til barna, i de private taes det ut et større overskudd. En behøver ikke være rakettforsker for å se at det betyr mindre penger brukt på barn i de private foretakene. En driver ikke barnehage (eller et annet firma) fordi en er "så snill". En driver et firma for å tjene penger. Var en ikke interessert i fortjeneste ville en forblitt lønnsmottaker.

Anonymkode: 35c86...888

Det stemmer ikke. De private er billigere for det offentlige, så de har mindre å rutte med. Tilbudet til barna får er i stor grad lovregulert.

i 2017 sparte det offentlige 2,44 milliarder på å bruke private fremfor offentlige. Samme år ble 11% av overskuddet til de private, ca  140 mill utbetalt til eierne av private barnehager (så vidt jeg klarer å regne ut). Resten av overskuddet forblir i barnehagene. Selvfølgelig vil man ha utbytte når man har lånt penger, tatt risiko og bygget opp noe over mange år. 

Venstresiden vil altså bruke 2,4 milliarder offentlige kroner for å unngå at noen skal tjene 140 millioner. Da er misunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften. (Ta tallene med en liten klype salt, men jeg mener det store bildet er riktig.)

Jeg var selv med og startet en privat barnehage tidligere for at våre barn skulle ha et tilbud. Den var en stiftelse, og ingen tjente noe. Det var merkelig å se hvordan man kunne gå i pluss med kun 85% av finansieringen de offentlige fikk. Vi lurte fælt på hvordan de klarte å sløse bort pengene, men svaret er administrasjon. De hadde gjerne egen vaktmester og regnskapsfører der vi klarte oss fint med en handy assistent, dugnad og noen få timers hjelp fra et privat regnskapskontor. Vi gjorde også andre smarte grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er ikke lov å ha en slik paragraf eller hva man skal kalle det når det gjelder ansettelse. 

Anonymkode: f72d1...086

Nøyaktig hva sier loven om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Isambard skrev:

Nøyaktig hva sier loven om det?

Jeg vil tro at det går under diskriminering. Man kan ikke utelukke folk fra en stilling på grunn av utdanning eller ansinnitet.

Anonymkode: f72d1...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ser man jo over hele linja - private og offentlige barnehager har "like mye" å rutte med. I offentlige går hele summen til barna, i de private taes det ut et større overskudd. En behøver ikke være rakettforsker for å se at det betyr mindre penger brukt på barn i de private foretakene. En driver ikke barnehage (eller et annet firma) fordi en er "så snill". En driver et firma for å tjene penger. Var en ikke interessert i fortjeneste ville en forblitt lønnsmottaker.

Anonymkode: 35c86...888

Dette er fullstendig feil. Kommunen kan med loven i hånd gi private barnehager tilskudd etter to år gamle tall samtidig som de gir seg selv tilskudd etter de faktiske utgifter. Tilskuddene til de private barnehagene henger med andre ord alltid etter. Mange kommuner behandler de private barnehagene på en helt forkastelig måte, fordi de kan, og det er hårreisende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Isambard skrev:

Det er en ikkesak.

Private barnehager har samme krav til antall pedagoger per barn som kommunale. Det er lovfestet.

Flott at de satser på nyutdannede. Det må en privat bedrift få lov til å styre selv.

Ja, de eneste som ikke har det og som ikke forholder seg til lovverket er familiebarnehagene🤬

Anonymkode: 24fa1...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til en viss grad det samme som skjer i skolen, og den er jo offentlig. Jeg kjenner flere utdannede lærere som ikke får vikarjobb i skolen fordi skolene foretrekker å leie inn unge assistenter, siden de er billigere. Helt sykt, spør du meg. Men så lenge ingen stopper skolene, så gjør de vel som de vil...

Anonymkode: eefdb...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hvorfor det gjør det. Private barnehager kan ikke råd til hva som helst slik offentlige barnehager har. Derfor støtter jeg avgjørelsen deres.

Anonymkode: b97f1...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hvorfor det gjør det. Private barnehager kan ikke råd til hva som helst slik offentlige barnehager har. Derfor støtter jeg avgjørelsen deres.

Anonymkode: b97f1...641

Når de har råd til å ta ut flere millioner i utbytte har de mer enn god nok råd. 

Anonymkode: 43d13...4b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår hvorfor det gjør det. Private barnehager kan ikke råd til hva som helst slik offentlige barnehager har. Derfor støtter jeg avgjørelsen deres.

Anonymkode: b97f1...641

De har en egenkapital på 473 millioner! 

Anonymkode: f72d1...086

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Teyla skrev:

Leser dere egentlig artikkelen før dere kommenterer? 

Dette handler om den nye bemanningsnormen som kommer til høsten. Som er super! Men det betyr at denne kjeden skal ansette mange nye, og fordi finansieringen for denne normen ikke er på plass, eller fullt dekt (husker ikke helt) før om 2 år, har de satt disse tiltakene nå. 

Ved første øyekast virker dette klønete. Og jeg er enig i at profitt på barnehagedrift er ufint, men uten disse private barnehagene hadde vi vært laaang unna god barnehagedekning. Og, kan vi ikke heller glede oss over at det skal ansettes flere? At de skal følge normen? Og, også være en fin plass for nyutdannede og unge å få seg jobb, som faktisk kan være lytt vanskelig  😉

Men det står jo at de kun kommer til å ansette ufaglærte uten ansinitet, punktum. Samt at pedagoger og fagutd ikke får forhøyet ansinitet etter 4 år. De kan jo ikke sparke de fagansatte de har osv, men de kommer ikke til å ansette flere i det hele tatt. Pedagoger må de ansette for å få lov til å drive.

 

Greit nok at det er private barnehager, men ser ut til at det er de store som kommer enklest til.

Anonymkode: ae4fe...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Isambard skrev:

Det er en ikkesak.

Private barnehager har samme krav til antall pedagoger per barn som kommunale. Det er lovfestet.

Flott at de satser på nyutdannede. Det må en privat bedrift få lov til å styre selv.

Nyutdannede førskolelærere ja, men kun det. Det må de aller fleste barnehagene gjøre uansett, da de ikke har en hel værden å ta av når det gjelder erfarne pedagoger.

Anonymkode: ae4fe...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Isambard skrev:

Hva så? De velger altså fagarbeidere og assistenter med lavere ansiennitet for å få ned kostnadene.

Kanskje de har for høye kostnader pga mange senior-ansatte. Det får de vurdere selv. Hvis noen kan påvise at kvaliteten blir for dårlig kan folk protestere.

Enn så lenge scorer private bedre enn kommunale i evalueringer. Hvorfor er ikke det en skandale? Tenk ramaskriket om det var omvendt.

Det tror jeg du kan takke alle de små privat eide barnehagene for. Det er mange av dem enda, heldigvis. Her er det gjerne en eier eller to som brenner for at deres ene barnehage skal gå godt.

Anonymkode: ae4fe...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde aldri sendt mine barn i en slik barnehage. Aldri. Ingen med vettet i behold hadde gjort det.

Anonymkode: 1ce25...625

Tja. Er det ikke heller at man er tilbakestående dersom man ikke velger slike barnehager? Det er ganske lett å passe på barn og man trenger ingen utdannelse for å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det står jo at de kun kommer til å ansette ufaglærte uten ansinitet, punktum. Samt at pedagoger og fagutd ikke får forhøyet ansinitet etter 4 år. De kan jo ikke sparke de fagansatte de har osv, men de kommer ikke til å ansette flere i det hele tatt. Pedagoger må de ansette for å få lov til å drive.

 

Greit nok at det er private barnehager, men ser ut til at det er de store som kommer enklest til.

Anonymkode: ae4fe...d3f

 Det står ikke at de ikke kommer til å få høyere ansinitet, det står at de ikke ansetter folk med høyere. De ansatte vil selvsagt stige i ansiktet slik de skal. 

Jeg kan forstå dette som et midlertidig tiltak. De vil ansette pedagoger, og har fra tidligere ligget godt ann med andelen fagarbeidere så for en kort sikt er ikke dette et stort problem. Pedagoger med 4 års ansinitet er mer enn gode nok. 

Så sannt dette er for en 2 års periode tenker jeg det vil ha mindre og si. Jeg tenker likevel det er bra at det er i fokus og at private barnehager skal etterpå. Jeg håper også de som er under utdanning får endret sin stilling når de er ferdig utdannet når denne regelen opphører. 

I vår barnehage har tre ansatte fått mulighet for å starte utdannelse mens de er i jobb noe som er flott men jeg håper det er noen år til de er ferdige slik at de ikke må slutte for å få lønna si

Anonymkode: c33ea...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Det står ikke at de ikke kommer til å få høyere ansinitet, det står at de ikke ansetter folk med høyere. De ansatte vil selvsagt stige i ansiktet slik de skal. 

Jeg kan forstå dette som et midlertidig tiltak. De vil ansette pedagoger, og har fra tidligere ligget godt ann med andelen fagarbeidere så for en kort sikt er ikke dette et stort problem. Pedagoger med 4 års ansinitet er mer enn gode nok. 

Så sannt dette er for en 2 års periode tenker jeg det vil ha mindre og si. Jeg tenker likevel det er bra at det er i fokus og at private barnehager skal etterpå. Jeg håper også de som er under utdanning får endret sin stilling når de er ferdig utdannet når denne regelen opphører. 

I vår barnehage har tre ansatte fått mulighet for å starte utdannelse mens de er i jobb noe som er flott men jeg håper det er noen år til de er ferdige slik at de ikke må slutte for å få lønna si

Anonymkode: c33ea...ad6

Ok, kom over denne i fagbladet eller vha heter med link til dagbladet. Der stod det at nye pedagoger ikke kom til å få høyere ansinitet etter 4 år eller at ansinitet var satt til max 4 år.

 

2 år har neppe fryktelig mye å si nei. Men utrolig å se at vi har slike griske selskap i norsk omsorg. Det handler jo bare om profitt.

Anonymkode: ae4fe...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...