Gå til innhold

Er det normalt at en førsteklassing i perioder ikke har venner å leke med på skolen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en sønn som ikke trives så godt på skolen for øyeblikket. Sier selv han ikke har noen å leke med akkurat nå. Blir litt usikker på hva vi foreldre burde gjøre. Lærer er informert nå nylig og skal følge med videre. Trodde de aller fleste førsteklassinger fikk seg venner lett, men kan de føle seg utenfor allerede i første klasse? (Dumt spørsmål, men skulle gjerne hørt andres erfaringer rundt dette). 

Anonymkode: 3c0f4...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å snu litt på spørsmålet så tenker jeg man må ta sikte på at man skal få etablert gode relasjoner og lekekamerater i første klasse - og at det bør være veldig høy prioritet.

Eksempelvis gjennom vennegrupper.

Som forelder hadde jeg ikke akseptert «følge med videre» hverken med eget eller andres barn, man må legge en plan og ha tiltak som kan styrke fellesskap og at det blir enklere å leke sammen.

Hva konkret sier læreren at skal gjøres?

Anonymkode: dccbb...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har en sønn som ikke trives så godt på skolen for øyeblikket. Sier selv han ikke har noen å leke med akkurat nå. Blir litt usikker på hva vi foreldre burde gjøre. Lærer er informert nå nylig og skal følge med videre. Trodde de aller fleste førsteklassinger fikk seg venner lett, men kan de føle seg utenfor allerede i første klasse? (Dumt spørsmål, men skulle gjerne hørt andres erfaringer rundt dette). 

Anonymkode: 3c0f4...49d

Har du snakket med barnet om hva en venn er, hvordan en tar initiativet til vennskap og hvordan han ser på situasjonen?

Barn lærer alt. De lærer også å skape vennskap, enten fra oss foreldre, fra andre voksne eller fra eldre søsken. Har dere ikke lært barnet å skape vennskap (helst gjennom eksempel fra eget liv) så vil han være ubehjelpelig. Ta barnet med i ulike rollespill-scenarioer der en er venner. Se serier og les bøker om å skape vennskap. Vær klar ovenfor barnet at dette kan gjøres noe med (men verken er feil, trist eller hans feil).

Anonymkode: 4a4cf...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å snu litt på spørsmålet så tenker jeg man må ta sikte på at man skal få etablert gode relasjoner og lekekamerater i første klasse - og at det bør være veldig høy prioritet.

Eksempelvis gjennom vennegrupper.

Som forelder hadde jeg ikke akseptert «følge med videre» hverken med eget eller andres barn, man må legge en plan og ha tiltak som kan styrke fellesskap og at det blir enklere å leke sammen.

Hva konkret sier læreren at skal gjøres?

Anonymkode: dccbb...e37

Det ble tatt opp i slutten av forrige uke, da sønnen min tok det opp med meg, og jeg ringte læreren. Læreren sier at de skal følge med i friminuttene og sette i gang tiltak hvis de ser det er nødvendig. Vi har vennegrupper i klassen, men har kun hatt en gruppe hittil, siden de som skulle hatt nå i mai måtte utsette til juni. Dermed blir det to vennegrupper i juni. Sønnen vår har to fettere han leker med på fritiden, og noen barn av mine venninner som han leker fint med. Han har også møtt et par gutter fra klassen et par ganger, og to av de har vært med ham hjem, men det ble ikke noe varig vennskap hittil. Vi foreldre må også jobbe videre for det sosiale, vet jeg. Han har begynt på en fritidsaktivitet etter nyttår, der andre fra klassen er med. Vi flyttet til denne byen rett før skolestart, så er innflyttere. 

Ts

Anonymkode: 3c0f4...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ble tatt opp i slutten av forrige uke, da sønnen min tok det opp med meg, og jeg ringte læreren. Læreren sier at de skal følge med i friminuttene og sette i gang tiltak hvis de ser det er nødvendig. Vi har vennegrupper i klassen, men har kun hatt en gruppe hittil, siden de som skulle hatt nå i mai måtte utsette til juni. Dermed blir det to vennegrupper i juni. Sønnen vår har to fettere han leker med på fritiden, og noen barn av mine venninner som han leker fint med. Han har også møtt et par gutter fra klassen et par ganger, og to av de har vært med ham hjem, men det ble ikke noe varig vennskap hittil. Vi foreldre må også jobbe videre for det sosiale, vet jeg. Han har begynt på en fritidsaktivitet etter nyttår, der andre fra klassen er med. Vi flyttet til denne byen rett før skolestart, så er innflyttere. 

Ts

Anonymkode: 3c0f4...49d

Umiddelbart tenker jeg jo at uansett tiltak fra skolen så må dere som foreldre jobbe litt aktivt for å få etablert vennskap? Kan du snakke med noens foreldre om dette som du tenker kan være åpne for å inkludere litt på fritiden?

Anonymkode: dccbb...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...