Gå til innhold

Mistet lappen, ble tatt i bilkjøring 4 dager senere. Hva er straffen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ei venninne som er 19 år. Hun mistet lappen nylig, pga fart. 129 km/t i 80-sone. Fikk spørsmål der og da om hun godtok forelegget, hun sa nei. Må derfor møte i retten. Så er det slik at vi er russ i år, og 4 dager etter dette så kjørte hun russebilen vår, og ble stoppet av politiet. Hun vet ikke enda hva straffen vil bli for alt dette her. Er det noen som vet? Hun har hatt lappen bare 1 år også, det forverrer vel saken ytterligere vil jeg tro... 

Anonymkode: 96566...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenge leve dumskap.

sikkert 6-12mnd uten lappen også muligens ny oppkjøring.

Anonymkode: 421c4...43f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har hatt førerkort mindre enn 2 år har det på prøve. Inndraging vil da medføre at man må ta full førerprøve, både teoretisk og praktisk når inndragingstiden er ute. Normalt får man heller ikke øvelseskjøre. Tror det er mulig å søke politiet om det.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke straffen. Blir iallfall en heftig bot, og lappen må hun nok ta på nytt igjen i og med at hun bare har hatt den ett år. Utover det aner jeg ikke.

Men så idiotisk av venninnen din da! Er det mulig... 

Håper virkelig dere ikke visste hun hadde mistet lappen før dere lot henne kjøre russebilen. Det er i så fall idiotisk av dere og.

Anonymkode: 63b0e...db1

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho kan da vel kjøre da ho nektet for forholdet? Det samme hadde jeg gjort, så jeg mener ho kan kjøre helt til ho evnt blir dømt uten ekstra konsekvenser 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Ho kan da vel kjøre da ho nektet for forholdet? Det samme hadde jeg gjort, så jeg mener ho kan kjøre helt til ho evnt blir dømt uten ekstra konsekvenser 

Du er supersmart assa!... Hva tror du skjer økonomisk hvis en person uten førerkort er skyld i en ulykke?.

Forsikringen dekker ingenting, sjåføren kan i verste fall bli sittende med personlig regress til flere millioner hvis det er personskade.

Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer på et spørsmål du tydeligvis ikke har peiling på, det er nettopp på grunn av sånne som deg at bilentusiaster har fått et dårlig rykte.

Anonymkode: 9c83f...a16

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Ho kan da vel kjøre da ho nektet for forholdet? Det samme hadde jeg gjort, så jeg mener ho kan kjøre helt til ho evnt blir dømt uten ekstra konsekvenser 

Selvfølgelig kan du ikke kjøre. Politiet kan inndra førerkortet ditt midlertidig og da har du ikke lov til å kjøre. 

Anonymkode: 56243...661

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne ha sett TS svare hva dere tenkte på da hun kjørte russebilen. Som alle andre her, unntatt forumstrollet, er jeg helt enig i at det er noe av det dummeste jeg har hørt. Snakk om å kaste 30000kr i dass!

Anonymkode: c40ff...beb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aner ikke straffen. Blir iallfall en heftig bot, og lappen må hun nok ta på nytt igjen i og med at hun bare har hatt den ett år. Utover det aner jeg ikke.

Men så idiotisk av venninnen din da! Er det mulig... 

Håper virkelig dere ikke visste hun hadde mistet lappen før dere lot henne kjøre russebilen. Det er i så fall idiotisk av dere og.

Anonymkode: 63b0e...db1

Om dere visste at hun kjørte uten førerkort risikerer dere også å bli fratatt lappen.

Anonymkode: a8776...8e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er slik at om hun fortsetter på samme måte, vil hun bli fratatt førerretten i ytterligere to år og må igjen ta både oppkjøring og teori på nytt.
Fortsetter hun likevel på samme måte, vil hun bli fratatt førerretten på livstid, og få en klekkelig sum i bot og/eller bli bura inne i et par måneder av gangen hver gang hun blir tatt for å kjøre bil.

Ikke sitér meg på dette, jeg tok lappen i 2016 og leste om disse reglene da, har ikke lest meg opp på det de siste tre åra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er supersmart assa!... Hva tror du skjer økonomisk hvis en person uten førerkort er skyld i en ulykke?.

Forsikringen dekker ingenting, sjåføren kan i verste fall bli sittende med personlig regress til flere millioner hvis det er personskade.

Jeg skjønner ikke hvorfor du svarer på et spørsmål du tydeligvis ikke har peiling på, det er nettopp på grunn av sånne som deg at bilentusiaster har fått et dårlig rykte.

Anonymkode: 9c83f...a16

Bilisten har da førerkort da hen ikke godtok inndragingen, det ender i retten og etter dommen så kan ikke vedkommende kjøre hvis hen blir dømt...

Skjønner heller ikke at du svarer når du selv ikke har papling.......  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du ikke kjøre. Politiet kan inndra førerkortet ditt midlertidig og da har du ikke lov til å kjøre. 

Anonymkode: 56243...661

Ikke når de spør, nekter bilisten ender det i retten,.... bilisten har da lappen til dommen faller, og som skjer fort i slike saker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En kvinne på 19 år som har hatt lappen ett år, kjører i 129 km/t i 80-sone, nekter å godta forelegget, og så kjører russebil? Den må du lengre ut på landet med.

Anonymkode: 1e01a...fa2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Ikke når de spør, nekter bilisten ender det i retten,.... bilisten har da lappen til dommen faller, og som skjer fort i slike saker...

Feil. Politiet har tre uker på seg til å ta det videre mens de har inndratt førerretten. Får de ikke en kjennelse på de tre ukene, får man førerretten tilbake mens man venter på at saken skal komme opp for domstolen. 

Samtykker man i beslag kan politi og påtalemyndighet bruke mer enn tre uker. 

Anonymkode: 7d019...ec7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Bilisten har da førerkort da hen ikke godtok inndragingen, det ender i retten og etter dommen så kan ikke vedkommende kjøre hvis hen blir dømt...

Skjønner heller ikke at du svarer når du selv ikke har papling.......  

Det er du som ikke har peiling, politiet beslaglegger førerkortet uansett om man samtykker eller ikke. Forskjellen er at hvis man ikke samtykker så har politiet 3 uker på seg til å behandle saken før den blir sendt videre til domstolen.

Man får IKKE beholde førerkortet og kjøre bil i mellomtiden hvis man ikke samtykker.

Anonymkode: 9c83f...a16

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev:

Bilisten har da førerkort da hen ikke godtok inndragingen, det ender i retten og etter dommen så kan ikke vedkommende kjøre hvis hen blir dømt...

Om du samtykker ikke eller ei betyr ikke at du beholder førerkortet. Det betyr bare at politiet må legge det frem for retten innen 3 uker.

Igjen, ikke prat om ting du ikke har peiling på...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dum går det an å være? Sånn helt ærlig og oppriktig spurt. Jeg var en ganske tankeløs 18-åring en gang i tida. Adhd og ganske manglende impulskontroll, men til og med jeg skjønte at det lønnet seg å følge med på farten man kjører i, og bruke hodet i trafikken. 

Anonymkode: 12e4d...97a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper bomring på ei stund... Høy hastighet, i prøvetid. -Nektet beslag, tror jeg betyr saksommkosninger, og ingen rabatt \ s.k. tilståelsesdom. Nytt lovbrudd, med russebuss, -regner da med passasjerer, fire dager senere...

Aktor kommer til å kose seg, -og dommere vil banke alt han ber om rett igjennom tipper jeg. ... 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298?q=førerett prøvetid#KAPITTEL_11

EDIT...

Så lenge mister du førerkortet når du råkjører på veier med 80 km/t fartsgrense (fart oppgitt i km/t):

120–130: 5-8 måneder

Fra https://www.motor.no/artikler/2018/april/sa-lenge-mister-du-forerkortet-for-rakjoring/

Dette er ett utgangspunkt. Skjærpende, -prøvetid. Presterer så å bli tatt 4 dager senere,

-dette går sikkert som EN Sak. ...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor hun valgte å kjøre i 129km? Det er jo veldig fort, spesiell når hun er ung og uerfaren.

Anonymkode: c6e26...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...