Gå til innhold

Barn som ikke er med på noe som helst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du forstår vel hvorfor @sowhat skriver som hu gjør? Det har blitt en kultur for å "hjelpe" (Hjelp MY ASS) på avstand. Man spør ikke lenger om hvordan man skal kommunisere med andre, man spør om hvilken instans man skal BLANDE inn for å fucke opp andre menneskers liv eller det som nå kalles "å hjelpe".

Anonymkode: 08ead...d0b

Nei det forstår jeg absolutt ikke! Du bør lese hva Ts skriver. Hun er ikke ute etter å blande inn noen instanser, hun ber om råd om hvordan hun kan hjelpe. Ingen grunn til å vrenge på det hun skriver for å gjøre det til en negativ generalisering. Det er lite konstruktivt. 

Anonymkode: f028a...57d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke bedt om råd om hvilken instans jeg skal blande inn. Tvert i mot! Det jeg spør om er om noen kjenner den polske kulturen slik at jeg kanskje forstår den polske kultur / religion bedre. Jeg har forsøkt Google, men ble ikke klokere av det heller. 

 

HI 

Anonymkode: 8605d...54b

Polakker er vel i utstrakt grad katolikker (nesten 90% av dem). De har et noe strengere syn på ting enn oss. Jenter skal være dydige og ikke inngå seksuelle forhold med gutter før de gifter seg osv. Kanskje moren forsøker å holde sin datter unna guttevenner ved å ikke la henne delta på tilstelninger der gutter forekommer; idrett, bursdager, andre sosiale sammenhenger. I Norge omgås jo jenter og gutter fritt i alle aldere. Moren forsøker kanskje å hindre sin datter fra tidlig alder av å omgås det motsatte kjønn?

Jeg vet ikke hvor strenge polske katolikker er med dette.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mor og datter er polske, datteren snakker utmerket norsk. Har forstått det sånn at mor tar norskkurs. Nå kjenner jeg ikke til den polske kulturen/religion. Men er det sånn det skal være? Noen som kjenner til polsk kultur? 

Da kan en forstå det. Hvorfor ikke heller spørre mora, om dattera vil være med dere på 17. mai fering og slikt med dere til neste år, og kanskje andre feiringer, hvis det er greit for henne? På den måten kan dattera få kjenne hvordan det er å feire slike norske skikker, og kanskje begynner hun å mase på moren de neste årene, når dattera ser hvor gøy det kan være.

Det er jo ikke sikkert at dem har tenkt å være i Norge hele livet, men bare mens det finnes jobb og slikt. Kanskje har dem planlagt å reise tilbake til Polen, etter at dem har spart opp litt penger til hus i Polien kanskje. Vet om noen polakker som gjør det slik. Å innlemme dattera inn i norsk kultur, ser dem kanskje som liten vits i, hvis dem har på forhånd bestemt seg for å flytte tilbake i nærmere fremtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner totalt 5 polske familier (gjennom jobb). Alle barna deres snakker norsk og ingen av de er spesielt religiøse. Så dette er nok snakk om et spesielt tilfelle.. jeg tenker med en gang Jehova. Har ikke du/datteren din spurt hvorfor hun ikke er med på diverse? Føler det er helt naturlig å spørre om, spesielt på 17.mai?

Anonymkode: e8f41...6db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TrekStar skrev:

Da kan en forstå det. Hvorfor ikke heller spørre mora, om dattera vil være med dere på 17. mai fering og slikt med dere til neste år, og kanskje andre feiringer, hvis det er greit for henne? På den måten kan dattera få kjenne hvordan det er å feire slike norske skikker, og kanskje begynner hun å mase på moren de neste årene, når dattera ser hvor gøy det kan være.

Det er jo ikke sikkert at dem har tenkt å være i Norge hele livet, men bare mens det finnes jobb og slikt. Kanskje har dem planlagt å reise tilbake til Polen, etter at dem har spart opp litt penger til hus i Polien kanskje. Vet om noen polakker som gjør det slik. Å innlemme dattera inn i norsk kultur, ser dem kanskje som liten vits i, hvis dem har på forhånd bestemt seg for å flytte tilbake i nærmere fremtid.

Akkurat det med 17. mai er litt... Tja. Jeg er heller ikke norsk, kom til Norge i voksen alder, men barna er jo halvt norske. Jeg synes det blir unaturlig for meg å gå i tog, veive med det norske flagget og rope hurra. Men barna gjør det selvfølgelig. Jeg stiller også opp på dugnad på 17. mai, selv om jeg synes hele høytiden er blitt mas, kjas og pengepress. Likevel kan jeg ikke si at jeg er lite integrert. Har utelukkende norske venner, jobber i et norsk selskap, deltar på sosiale tilstelninger osv. Når det gjelder tilstelninger så er det litt sårt, da jeg ofte blir ekskludert fra samtaler, det er litt vanskelig å vite hva man skal si og når. Jeg deltar jo, men det er ikke noe koselig. 

Kan det være noe sånt denne familien sliter med?

Anonymkode: 21bc2...8ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Million skrev:

Polakker er vel i utstrakt grad katolikker (nesten 90% av dem). De har et noe strengere syn på ting enn oss. Jenter skal være dydige og ikke inngå seksuelle forhold med gutter før de gifter seg osv. Kanskje moren forsøker å holde sin datter unna guttevenner ved å ikke la henne delta på tilstelninger der gutter forekommer; idrett, bursdager, andre sosiale sammenhenger. I Norge omgås jo jenter og gutter fritt i alle aldere. Moren forsøker kanskje å hindre sin datter fra tidlig alder av å omgås det motsatte kjønn?

Jeg vet ikke hvor strenge polske katolikker er med dette.

Det stemmer overhode ikke overens med virkeligheten. Jeg er ikke polsk selv, men kjenner veldig mange derfra og har studert kulturen deres. De fleste er katolikker kun på papiret og når det er kirkelige høytider. 

Anonymkode: 21bc2...8ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ta det opp med kontaktlæreren til jentene? Så kan skolen prøve å fiske litt/ være behjelpelige med informasjon osv:)

Anonymkode: a8515...cfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer overhode ikke overens med virkeligheten. Jeg er ikke polsk selv, men kjenner veldig mange derfra og har studert kulturen deres. De fleste er katolikker kun på papiret og når det er kirkelige høytider. 

Anonymkode: 21bc2...8ce

Spørsmålet er jo ikke om de du vet om er strikte katolikker. Det var snakk om hvorfor denne moren holder barnet unna andre i sosiale sammenhenger. I DETTE tilfellet stemmer det kanskje at religion er årsaken? Siden moren oppfører seg sånn?

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jenta oppsøker dere har dere i hvert fall en gylden mulighet til å bli bedre kjent med henne, og eventuelt ta henne med på aktiviteter. Datteren deres kan også be henne på besøk, det er jo mye å finne på som ikke innebærer organisert aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta det opp med kontaktlæreren til jentene? Så kan skolen prøve å fiske litt/ være behjelpelige med informasjon osv:)

Anonymkode: a8515...cfe

Hvofor skal skolen gi informasjon om ett enkeltbarn til Hi? Det kan de vel egentig ikke.

Anonymkode: 92643...3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro de er Jehovas vitner. Da feirer de ikke 17 mai, jul, bursdager osv. Det blir sett på som å sette seg selv/landet sitt over Gud. 

Jeg vil anbefale å heller invitere til klassetilstelninger og annet som ikke dreier seg om høytider. Bowling, pizzakveld, spillkveld på skolen osv. Ta gjerne kontakt med FAU og si at det hadde vært kjekt å få til noe f. Eks. 1 gang pr mnd (ulike aktiviteter. Noen ganger kan man dele opp også, slik at det blir mer annenhver mnd for den enkelte elev.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gutt her, hvor familien er Jehovas Vitner og fra ett annet land. Gutten deltar ikke på bursdager, 17.mai, han ble fritatt fra å øve på Norges nasjonalsang før 17.mai, og går heller ikke på idrett/aktivitet. Han får leke med venner, både hjemme og hos andre. Tror de går på religiøse møter ett par ganger i uken. De er hyggelige folk, og deltar stort sett på avslutninger ol. Men synes jo det er synd for barnet, som burde få delta på spesielt bursdager, frem til barnet ble stort nok til å selv bestemme sin tro.

I vår klasse arrangeres det litt sosialt, f.eks vennegrupper, hvor barn og foreldre i en utvalgt gruppe, må tilbringe tid sammen i løpet av en måned. Men det er det. Anbefaler at du prøver å bli kjent med denne familien, inviter barnet hjem til dere eller send barnet ditt til dem, hils og prøv å oppnå kontakt. Etterhvert kan du ta initiativ til å f.eks samkjøre til evt. bursdager, anbefale idrett som ditt barn går på.  Det kan jo hende denne moren bare er veldig ny i landet, og trenger venner og veiledning i ting. Istedet for å irritere oss over hva andre gjør, må vi først prøve å hjelpe dem, for kanskje det ikke egentlig er noe problem, annet enn at de trenger norske venner😊

Anonymkode: a2843...8d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frostrose skrev:

Jeg vil tro de er Jehovas vitner. Da feirer de ikke 17 mai, jul, bursdager osv. Det blir sett på som å sette seg selv/landet sitt over Gud. 

Jeg vil anbefale å heller invitere til klassetilstelninger og annet som ikke dreier seg om høytider. Bowling, pizzakveld, spillkveld på skolen osv. Ta gjerne kontakt med FAU og si at det hadde vært kjekt å få til noe f. Eks. 1 gang pr mnd (ulike aktiviteter. Noen ganger kan man dele opp også, slik at det blir mer annenhver mnd for den enkelte elev.) 

Om de er jv spiller det ingen rolle. Barna blir mer og mer isolert etter som årene går da de kan bli påvirket til å tenke som resten av verden. Da vil ikke engang pizzakvelder være lov. 

Anonymkode: 472fa...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de er jv spiller det ingen rolle. Barna blir mer og mer isolert etter som årene går da de kan bli påvirket til å tenke som resten av verden. Da vil ikke engang pizzakvelder være lov. 

Anonymkode: 472fa...ca8

Likevel er det ikke forbudt i Norge å være religiøs. Og da har man strengt tatt ikke blande seg inn. 

Anonymkode: 21bc2...8ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liknende situasjon. Men vi pleier å kontakte faren og avtale at vi tar med jenta når det er bursdag osv. Da får hun bli med, men de gjør det aldri på egenhånd. Vi har også informert læreren til barna om situasjonen og hva vi gjør. Så får det bli opp til læreren om noe bør gjøres.

Anonymkode: 91393...6d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke tilfeldigvis med i Smiths venner/Brunstad Church? Anbefaler deg å lese litt om denne sekten. Jeg er fra et område der det kryr av Smiths venner. De virker normale utad, men er ikke med i fellesskapet. Gikk i klasse med en som var med i Smiths venner og hun var aldri i en eneste bursdag. Ikke en eneste. Ei heller idrettslag eller avslutninger. Ingenting. Heller ikke avslutning i 10.klasse eller 17.mai. Virker som det er en greie at de kun kan være sammen med andre i sekten og ikke mennesker utenfor. Er en temmelig merkelig organisasjon/sekt. Søsteren min gikk også i klasse med en gutt fra denne sekten. Han fikk flere tusen av sin far for å ikke gå på en vanlig vgs, men heller en skole i utlandet med mennesker med samme bakgrunn. De som er med virker rimelig hjernevasket. 

Anonymkode: 2ac41...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke tilfeldigvis med i Smiths venner/Brunstad Church? Anbefaler deg å lese litt om denne sekten. Jeg er fra et område der det kryr av Smiths venner. De virker normale utad, men er ikke med i fellesskapet. Gikk i klasse med en som var med i Smiths venner og hun var aldri i en eneste bursdag. Ikke en eneste. Ei heller idrettslag eller avslutninger. Ingenting. Heller ikke avslutning i 10.klasse eller 17.mai. Virker som det er en greie at de kun kan være sammen med andre i sekten og ikke mennesker utenfor. Er en temmelig merkelig organisasjon/sekt. Søsteren min gikk også i klasse med en gutt fra denne sekten. Han fikk flere tusen av sin far for å ikke gå på en vanlig vgs, men heller en skole i utlandet med mennesker med samme bakgrunn. De som er med virker rimelig hjernevasket. 

Anonymkode: 2ac41...ced

Men hvis det var Smiths venner, så hadde ikke denne jenta vært enebarn. De har jo søskenflokker på størrelse med fotballag. 

Anonymkode: d22b5...eca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎05‎.‎2019 den 18.51, AnonymBruker skrev:

Det er forsøkt. Men mor er klar på at hennes datter ikke skal delta på noe av det som er nevnt i Innlegget over. 

HI

Anonymkode: 8605d...54b

Høres ut som de er Jehovas vitner? det er en del som er det i Polen, og der forklarer hva hun ikke får være med på.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Siri_H skrev:

Høres ut som de er Jehovas vitner? det er en del som er det i Polen, og der forklarer hva hun ikke får være med på.
 

Så det melder man ikke til BV pga foreldrene er religiøse? Men hvis et barn ikke får lov til å være med på ting av andre grunner så melder man det inn?

Oh the irony..

Anonymkode: 08ead...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ alle barn være med på organisert idrett? Kanskje hun har null interesse for det.

Anonymkode: fcd88...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...