AnonymBruker Skrevet 25. mai 2019 #41 Skrevet 25. mai 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde en fordypningsoppgave om psykopati for en tid tilbake, der studier viser at hele 10 % av befolkningen har psykopatiske trekk. Flesteparten kommer ikke i kontakt med helsevesenet. 2-5 % kan absolutt være riktig. Anonymkode: 9858f...3e0 Takk for interessante opplysninger! Hvor kan man lese disse studiene? Anonymkode: d9c45...06e
Unisquirrel Skrevet 26. mai 2019 #42 Skrevet 26. mai 2019 Pappa - fikk et nytt liv da jeg kuttet kontakten👍 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #43 Skrevet 26. mai 2019 12 timer siden, Føniksfiken skrev: Jeg skulle ha ønsket jeg kunne sluppet å ha noe kontakt, men han er barnet mitt sin far. Var han slik når dere var sammen også? Anonymkode: 8a61f...b6e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #44 Skrevet 26. mai 2019 Ja, storesøsteren min er psykopat. Hun har ødelagt veldig mye for familien vår; svindlet til seg arv, kastet ut mamma fra boligen hun hadde bodd i i nesten 40 år, lånt penger fra mamma og nekter å betale tilbake. Og så er hun så smiskete som få overfor tanter, onkler, søskenbarn, svigerfamilien sin, fremmede etc. Det er helt sykt, hun har til og med to forskjellige stemmer nesten, helt kvalmt .Ønsker henne alt det verste livet har å by på. Anonymkode: 626a9...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2019 #45 Skrevet 26. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, storesøsteren min er psykopat. Hun har ødelagt veldig mye for familien vår; svindlet til seg arv, kastet ut mamma fra boligen hun hadde bodd i i nesten 40 år, lånt penger fra mamma og nekter å betale tilbake. Og så er hun så smiskete som få overfor tanter, onkler, søskenbarn, svigerfamilien sin, fremmede etc. Det er helt sykt, hun har til og med to forskjellige stemmer nesten, helt kvalmt .Ønsker henne alt det verste livet har å by på. Anonymkode: 626a9...e2c Har hun fått diagnosen psykopat? Eller er det noe du mener? Jeg synes at man skal være forsiktig med å kalle noen psykopat eller andre psykiske lidelser uten å vite for sikker at personen har denne diagnosen. Anonymkode: c63bc...a6b 1
Føniksfiken Skrevet 26. mai 2019 Forfatter #46 Skrevet 26. mai 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Var han slik når dere var sammen også? Anonymkode: 8a61f...b6e Ja, det var han. Ikke i begynnelsen, men det kom bare mer og mer fram. Noen ganger visste jeg ikke hva «jeg» hadde gjort galt en gang.
Føniksfiken Skrevet 26. mai 2019 Forfatter #47 Skrevet 26. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, storesøsteren min er psykopat. Hun har ødelagt veldig mye for familien vår; svindlet til seg arv, kastet ut mamma fra boligen hun hadde bodd i i nesten 40 år, lånt penger fra mamma og nekter å betale tilbake. Og så er hun så smiskete som få overfor tanter, onkler, søskenbarn, svigerfamilien sin, fremmede etc. Det er helt sykt, hun har til og med to forskjellige stemmer nesten, helt kvalmt .Ønsker henne alt det verste livet har å by på. Anonymkode: 626a9...e2c Kjenner godt til den oppførselen der. Akkurat som to forskjellige personer. I det ene øyeblikket kan de være så snille og kjærlige, og i det neste som djevelen selv. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #48 Skrevet 27. mai 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hun fått diagnosen psykopat? Eller er det noe du mener? Jeg synes at man skal være forsiktig med å kalle noen psykopat eller andre psykiske lidelser uten å vite for sikker at personen har denne diagnosen. Anonymkode: c63bc...a6b Om du hadde møtt henne ville du forstått Anonymkode: 626a9...e2c 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #49 Skrevet 27. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om du hadde møtt henne ville du forstått Anonymkode: 626a9...e2c Det var ikke spørsmålet mitt. Man kan og skal ikke hive ut diagnoser bare fordi. Anonymkode: c63bc...a6b 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #50 Skrevet 27. mai 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Det var ikke spørsmålet mitt. Man kan og skal ikke hive ut diagnoser bare fordi. Anonymkode: c63bc...a6b Jo det både kan og skal vi, og det er så langt fra "bare fordi". Det er for å beskytte oss mot disse ondskapsfulle menneskene som slett ikke fungerer som oss. En psykopat har moro av å plage andre, noe som er vanskelig for folk flest å sette seg inn i. Har man en betegnelse på dem kan man lese seg opp og forstå hvordan de fungerer, noe som helper både med å få øye på dem, forholde seg til dem og å forstå viktigheten med å kutte kontakten med dem om man kan det. Om betegnelsen også er en psykiatrisk diagnose, javel, det driter vi i, for disse menneskene skal ikke få fortsette som de gjør. Anonymkode: 24786...829 12
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #51 Skrevet 27. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo det både kan og skal vi, og det er så langt fra "bare fordi". Det er for å beskytte oss mot disse ondskapsfulle menneskene som slett ikke fungerer som oss. En psykopat har moro av å plage andre, noe som er vanskelig for folk flest å sette seg inn i. Har man en betegnelse på dem kan man lese seg opp og forstå hvordan de fungerer, noe som helper både med å få øye på dem, forholde seg til dem og å forstå viktigheten med å kutte kontakten med dem om man kan det. Om betegnelsen også er en psykiatrisk diagnose, javel, det driter vi i, for disse menneskene skal ikke få fortsette som de gjør. Anonymkode: 24786...829 Nei, man kan ikke det. Psykiske diagnoser må bli stilt av en psykolog eller en psykiater. Akkurat som fysiske lidelser må bli stilt av en lege. Anonymkode: c63bc...a6b
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #52 Skrevet 27. mai 2019 Jeg begynner å lure på om min søster har psykopatiske eller narsissistiske trekk. Det er kun noen episoder hvor hun viser sitt værste jeg. Men oppførselen er lik. Raseri, mild vold om man kan si det slik og kritisering og beskyldninger over en lav sko. En ting er å irritere seg over noe og så si fra. Men reaksjonen er litt i overkant av normalen for et voksent menneske. Det kan hende det kun er ekstremt dårlig oppførsel også. Det er egentlig ikke så viktig å vite i seg selv om det er trekk fra det ene eller andre. Men hun har denne gangen såret meg så dypt at jeg leter etter en slags forklaring. Sukk 😢 Anonymkode: e83d2...26d
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2019 #53 Skrevet 27. mai 2019 Jeg bor med en 😕 Ohh men skal snart flytte langt ..................langt..Unna han. Anonymkode: aad75...a79 4
Mari Y Skrevet 2. august 2021 #54 Skrevet 2. august 2021 Jeg har ofte hørt at jeg er psykopat, narssisst, osv, men så er dette online og i det virkelige liv er det egentlig ingen som har kommet med slike betegnelser. Jeg misstenker at begrepet er like mye missforstått som det er anerkjent. Noe jeg anser som problematisk da det er mange virkelige psykopater der ute. Jeg synes at de som har alt for lett for å ta det i bruk, bør tenke seg om. En narssist er arrogant, bedrevitende osv, men enhver person som er arrogant, bedrevitende osv er ikke en narrssisst. Det er akkurat det samme du har med ord og begreper som 'mobbing' og 'trolling'. Det brukes veldig lett, selv når det ikke har noen sammenheng. En mobber plager folk over tid, gjerne en som er svakere stilt. Et nettroll søker oppmerksomhet for å provosere. Osv. At folk ikke ser forskjellen er interessant, og alt det man hører om folk som utsettes for psykopater viser ytterligere at det ikke er uproblematisk hvor lett noen har for å missbruke begreper 1
Helgeline Skrevet 2. august 2021 #55 Skrevet 2. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 25.5.2019 den 18.26): Dere som har opplevd en psykopat, har denne personen fått diagnosen psykopat/sosiopat? Hvis ikke, hvordan kan dere si at han er det? Anonymkode: c63bc...a6b Det som er, er at personer med narsissisme:psykopatiske trekk sjelden søker hjelp for sine plager. Plagene går jo ikke utover dem, det er andre som lider. DE er det ingen feil med, det er andre som er feil. Kaster ikke rundt meg diagnosen, ila av 50 år på jorda er det kun en person jeg har møtt som jeg vil si er klar narsissist. Vedkommende har ødelagt en kollega, hen er ufør pga PTSD. Vet at vedkommende til slutt mistet lederjobben etter en opprivende konflikt der eksterne måtte intervenere. Da var hen heldigvis ikke min sjef lengre, har ikke snakket med de fagfolkene som hjalp til i prosessen, men ut fra slik jeg har fått det beskrevet var de samstemte om at vedkommende var narsissist m psykopatiske trekk. Enig i at man ikke skal bruke begrepet på enhver drittsekk man møter, men nettopp fordi de gjerne unndrar seg ev lurer psykiatrisk fagpersonell må man av og til forholde seg som om en person er psykopat/har trekk, uten at noen formell diagnose er satt. Endret 2. august 2021 av Helgeline 2
Mari Y Skrevet 3. august 2021 #56 Skrevet 3. august 2021 Helgeline skrev (På 2021-8-2 den 11.42): Det som er, er at personer med narsissisme:psykopatiske trekk sjelden søker hjelp for sine plager. Plagene går jo ikke utover dem, det er andre som lider. DE er det ingen feil med, det er andre som er feil. Kaster ikke rundt meg diagnosen, ila av 50 år på jorda er det kun en person jeg har møtt som jeg vil si er klar narsissist. Vedkommende har ødelagt en kollega, hen er ufør pga PTSD. Vet at vedkommende til slutt mistet lederjobben etter en opprivende konflikt der eksterne måtte intervenere. Da var hen heldigvis ikke min sjef lengre, har ikke snakket med de fagfolkene som hjalp til i prosessen, men ut fra slik jeg har fått det beskrevet var de samstemte om at vedkommende var narsissist m psykopatiske trekk. Enig i at man ikke skal bruke begrepet på enhver drittsekk man møter, men nettopp fordi de gjerne unndrar seg ev lurer psykiatrisk fagpersonell må man av og til forholde seg som om en person er psykopat/har trekk, uten at noen formell diagnose er satt. Disse er det flust av i samfunnet, dessverre. Men jeg tror også mange er av den typen som kaster lett rundt seg med begreper. Eksempelvis under politiske diskusjoner over nett, kan folk bli særdeles ufine. Da klistrer man gjerne de 'lappene' man har på mennesker fordi det er en slags forsvarsmekanisme. Jeg kan være sta og litt for stolt noen ganger. Jeg kan være skråsikker og ha en litt for overdreven tro på egne kunnskaper. Men jeg tror det skal vesentlig mer til for å bli definert som narssist, selv om dette er en av mange trekk ved narssisten. Jeg ser for meg at en narssist er mer av den typen du nevner. Selvsagt jeg skal aldri si aldri, men i all hovedsak- kommer det fra nettet og folk en ikke kjenner i det hele tatt, ville jeg vært meget skeptisk. Har så å si aldri blitt fortalt dette i det virkelige liv, og noen av dem som har kommet med slike kommentarer har det ofte med å slenge med leppa. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #57 Skrevet 3. august 2021 2 minutter siden, Mari Y said: Disse er det flust av i samfunnet, dessverre. Det er egentlig svært få psykopater i samfunnet (heldigvis). Som med alle "diagnoser", så har de fleste av oss et og annet trekk, noe som er menneskelig og helt naturlig. Men på KG så er det usedvanlig mange som har møtt både og en femten psykopater, av en eller annen grunn. Anonymkode: dc1e1...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #58 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er egentlig svært få psykopater i samfunnet (heldigvis). Som med alle "diagnoser", så har de fleste av oss et og annet trekk, noe som er menneskelig og helt naturlig. Men på KG så er det usedvanlig mange som har møtt både og en femten psykopater, av en eller annen grunn. Anonymkode: dc1e1...b0b Det er vel fordi vi som har erfaring med dem svarer i disse trådene, vel. Jeg kjenner ingen psykopater, men ja jeg kjenner en narsissist. Vi har ingen kontakt, så «kjenner» han ikke lenger sånn sett. Men han har gjort meg ekstremt mye vondt og ført til mye splittelser i familie og en periode var jeg suicidal pga han og hvordan han satte folk opp mot meg. Han lyver, manipulerer, skryter av seg selv, sjarmerer ukjente, men terroriserer noen av oss i familien hans. Han er ekstremt opptatt av fasade og skyr ingen midler for å tjene penger eller vise hele verden hvor vellykket han er. Han har f eks TikTok der han legger ut halvnakne videoer at han trener, fine biler osv. Grøss og gru når man vet hvor fæl han er. Anonymkode: a596e...eeb 1
Lukia Skrevet 3. august 2021 #59 Skrevet 3. august 2021 Min svigermor passer veldig godt inn i diagnosen psykopati. Hun er nok ikke diagnostisert. Men utifra hva jeg har lest om psykopati er det helt klart at hun har en personlighetsforstyrrelse. Har kuttet henne helt ut av livene våres, men hun fortsetter å ta kontakt via brev, meldinger og gjennom øvrig familie. Hun har i tillegg mye tvangstanker og er en hoarder. Hun er helt ekstrem på å manipulere, , lyve, sjarmere og spiller mye på skjønnheten sin.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #60 Skrevet 3. august 2021 Leser man trådene her inne over tid så ser man raskt at minst halvparten av alle kvinner på KG har vørt i forhold eller på date med en psykopat. Jeg mistenker heller at flere av de er psykopater selv, men det blir bare spekulasjon. Anonymkode: bc192...1f7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå