Gå til innhold

Noen som ammer med skjold og pumper samtidig? (Avlaste såre brystknopper)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg fødte for litt over en uke siden og fikk for noen dager siden beskjed av jordmor å prøve brystskjold for å bedre de såre brysvortene mine! Det begynte å komme åpne sår og sprekker så jeg var på randen til å kaste inn håndkle! Men nå har jeg brukt skjold i noen dager og er allerede på bedringensvei... Jeg har ved flere anledninger fått hjelp til å sjekke om det er dietaket som gjør meg sår, men alle som har hjulpet meg sier at det er perfekt! Så jeg fikk beskjed om å komme innom helsestasjonen når sårheten var gått bort. Jeg fikk også er tips om å pumpe meg. Da skulle jeg pumpe meg og amme annenhver gang! Dette har jeg droppet, jeg pumper meg ca. 1-2 ganger om dagen og tilbyr pupp med skjold ellers. 

 

Nå ligger den lille på rundt 8-9 måltid i døgnet! Jeg er så bekymret om dette er for lite? Jeg har lest at amming med brystskjold tømmer brystet mindre effektivt, er derfor redd den lille får i seg for lite...  Føler også at jeg kanskje har en liten overproduksjon på gang! Så kanskje jeg burde droppe pumpingen? 

Noen der ute med erfaring ang amming og pumping pga sårhet?? Hvordan gjorde dere det eventuelt?😊

Anonymkode: b2cee...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Albbas

Hvis ammingen gir deg skikkelige sår er ikke dietaket perfekt. Det kan se bra ut utenpå, men være feil "inni", da er det umulig å se med det blotte øye. Ved stramt tungebånd for eksempel kan dietak være bra sett fra utsiden, men likevel feil. 

Men det kan også hende at dietaket har blitt bedre av seg selv nå, og at sårene bare trenger tid til å gro. :)

 

Rekker dessverre ikke svare på de andre spm dine nå, men forhåpentligvis svarer noen andre snart. Spør eventuelt på ammehjelpsgruppen på Facebook :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det! Fra ca 2-4 uker etter fødselen brukte jeg ammeskjold og pumpet for å avlaste. Grunnen var at det  svei og brant på brystvortene både under og utenom amming. Helsesøster, jordmor og lege sa alle baby diet perfekt og ingen tungebåndsfeil, men at jeg trolig hadde sopp/trøske, i tillegg til at mine flate brystvorter nok var ekstra utsatt for å bli såre. Jeg fikk soppkur og etter to uker på kuren og ammeskjold og pumping, kunne jeg amme helt uten problem uten skjold.  Jeg ga baby melka jeg pumpa på flaske på dagtid og amma med skjold kveld/natt/morgen. 

Lykke til i alle fall! Det blir bedre! 

Anonymkode: 0c608...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge til at man nesten alltid får svar "det er noe galt med dietak" når man spør på nett om amming 😂 Men jeg hadde minst 10-12 ulike jordmødre, sykepleiere og barnepleiere som studerte dietak med lupe de 4 dagene jeg lå på barsel på Ullevål, og alle skrøyt så av hvor fint baby diet. Samme sa jordmor og helsesøster på helsestasjonen og fastlegen. Så jeg velger å tro på helsepersonell som faktisk har studert at jeg ammer :)

Anonymkode: 0c608...d2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Legge til at man nesten alltid får svar "det er noe galt med dietak" når man spør på nett om amming 😂 Men jeg hadde minst 10-12 ulike jordmødre, sykepleiere og barnepleiere som studerte dietak med lupe de 4 dagene jeg lå på barsel på Ullevål, og alle skrøyt så av hvor fint baby diet. Samme sa jordmor og helsesøster på helsestasjonen og fastlegen. Så jeg velger å tro på helsepersonell som faktisk har studert at jeg ammer :)

Anonymkode: 0c608...d2d

Åpne sår og sprekker er ikke mulig å få uten at dietaket er feil. Hva skulle liksom sårene komme av om det ikke var slitasje på brystvorta? Det er jo måten brystvortene behandles på i babyens munn som skaper sår. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Legge til at man nesten alltid får svar "det er noe galt med dietak" når man spør på nett om amming 😂 Men jeg hadde minst 10-12 ulike jordmødre, sykepleiere og barnepleiere som studerte dietak med lupe de 4 dagene jeg lå på barsel på Ullevål, og alle skrøyt så av hvor fint baby diet. Samme sa jordmor og helsesøster på helsestasjonen og fastlegen. Så jeg velger å tro på helsepersonell som faktisk har studert at jeg ammer :)

Anonymkode: 0c608...d2d

Så de på tungens bevegelse med ultralyd? Det er eneste måte å være sikker på det er rett 

Anonymkode: f58be...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjorde det! Fra ca 2-4 uker etter fødselen brukte jeg ammeskjold og pumpet for å avlaste. Grunnen var at det  svei og brant på brystvortene både under og utenom amming. Helsesøster, jordmor og lege sa alle baby diet perfekt og ingen tungebåndsfeil, men at jeg trolig hadde sopp/trøske, i tillegg til at mine flate brystvorter nok var ekstra utsatt for å bli såre. Jeg fikk soppkur og etter to uker på kuren og ammeskjold og pumping, kunne jeg amme helt uten problem uten skjold.  Jeg ga baby melka jeg pumpa på flaske på dagtid og amma med skjold kveld/natt/morgen. 

Lykke til i alle fall! Det blir bedre! 

Anonymkode: 0c608...d2d

Trøste så tidlig sammen med såre brystvorter er jo tegn 1 på stramt tungebånd. Iallfall om dietaket er rett. Her har du nok gått i høre på feil helsepersonell-,fella.

Anonymkode: f58be...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så de på tungens bevegelse med ultralyd? Det er eneste måte å være sikker på det er rett 

Anonymkode: f58be...df3

Jeg stoler på helsepersonells avgjørelse  :) Baby er 8 mnd og har aldri hatt noe problemer med amming, spising, drikking, babling eller noe annet. Det er bare tull å lage problemer som ikke er der  :)

2 hours ago, Albbas said:

Åpne sår og sprekker er ikke mulig å få uten at dietaket er feil. Hva skulle liksom sårene komme av om det ikke var slitasje på brystvorta? Det er jo måten brystvortene behandles på i babyens munn som skaper sår. 

 

Når lege og helsepersonell sier det er pga at jeg hadde flate/innovervendte brystvorter som utvider seg når baby dier stoler jeg på det. 

 

Før fødsel trodde jeg ikke jeg kom til å klare å amme i det hele tatt, så jeg er kjempestolt over at amming har gått så bra, selv med to uker liten setback :) Jeg er også kjempefornøyd med å ha fått så mye god ammeveiledning underveis, både fra ammehjelpen, på sykehuset og på helsestasjonen :) Veldig nyttig å få hjelp av kompetente mennesker i levende live :)

2 hours ago, AnonymBruker said:

Trøste så tidlig sammen med såre brystvorter er jo tegn 1 på stramt tungebånd. Iallfall om dietaket er rett. Her har du nok gått i høre på feil helsepersonell-,fella.

Anonymkode: f58be...df3

Det er faktisk helsepersonells oppgave å diagnostisere, ikke folk på internett. Når tre-fire ulike leger og en haug med jordmor/helsesøster har undersøkt baby så stoler jeg på deres vurdering. Baby har ingen symptomer eller problemer som nevnt over :)

 

Ta spurte om erfaringer med ammeskjold og pumping, så svar heller på det hun spør om :)

Anonymkode: 0c608...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
5 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Når lege og helsepersonell sier det er pga at jeg hadde flate/innovervendte brystvorter som utvider seg når baby dier stoler jeg på det. 

 

Anonymkode: 0c608...d2d

Men når man har innadvendte brystvorter kan jo det gi problemer nettopp fordi baby ikke får optimalt dietak! Selv om det ser bra ut fra utsiden - får man sår er ikke dietaket optimalt, og i ditt tilfelle sier du årsaken var innadvendte brystvorter. Og det er normalt det. Ser ikke helt hva det er å hisse seg opp over? Men TS sier ikke hun har innadvendte brystvorter. 

Poenget er: sår kommer av at babyen ikke greier å die optimalt av brystet, slik at brystet blir utsatt for mekanisk "slitasje" som det egentlig ikke skal. Årsak til at dietaket ikke er optimalt kan være mange - innadvendte brystvorter, babyen blir lagt til "feil", stramt tungebånd, motoriske problemer hos babyen (låsning, smerter, stivhet etc), etc. Noen ganger kan man fikse dietaket, andre ganger kan man ikke, og noen ganger trenger man tid for å få orden på taket. 

Du er jo ikke ts, så jeg skjønner ikke hvorfor du skal hisse deg sånn opp over at noen prøver å hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte brystskjold 1 uke (pumpet/håndmelke litt, og gav fra kopp), deretter 1 uke med avvenning. Det gikk kjempefint. 

Anonymkode: 20bff...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullpumpet første ukene, og så gikk vi gradvis over til amming med skjold. Etter 3mnd kunne vi droppe skjoldene også. Hva konkret er det du lurer på? Jeg pumpet på meg overproduksjon i starten, og måtte nedjustere med intervallamming. Det var mye bedre når vi droppet pumpen og bare ammet med skjold. Så lenge barnet følger sin kurve, tisser og bæsjer som det skal, så er det ikke nødvendigvis behov for å pumpe. Jeg kjente jo at brystene ble godt tømt for hver amming, og babyen var fornøyd. Dessuten måtte jeg pumpe i nærmere en time for å få tømt, og det orket jeg ikke bruke tid på. 

Her viste det seg å være stramt tungebånd, på tross av at alle på barsel, helsestasjon og ammepoliklinikk mente det var fint dietak. Jeg påpekte gang på gang at han slet med å holde vakuum, og selv om han koblet seg fint på i starten av hver amming(med hamburgergrep og godt tak bak hodet hans) så klarte han ikke å holde det slik. Han klarte heller ikke å gape høyt nok. Fikk mast meg til en henvisning til barneklinikken, og der konstaterte barnelegen stramt tungebånd med én gang, og klippet med det samme. 15min konsultasjon løste altså hele problemet vårt. Så jeg vil si at det er verdt en sjekk uansett😊. Dette var forøvrig en offentlig lege på offentlig sykehus, så hun hadde ingen grunn til å klippe bare for å klippe. 

Anonymkode: 4fe75...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør uansett pumpe en gang i døgnet for å ikke få tette melkeganger, for som du selv sier så tømmes ikke brystet 100 % med skjold. 

Anonymkode: 4371e...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...