Gå til innhold

Hva er deres erfaring - utredning


Liinneeaa123

Anbefalte innlegg

Er 29 år og i vår 10 pp, og var nylig hos gynekolog (offentlig sektor) for å undersøke om alt sto bra til. Hovedgrunnen til at jeg ønsket time var fordi jeg hver måned har mellomblødninger.

Jeg har en sykluslengde på 32-35 dager. Mellomblødningene starter 2-6 dager etter EL og varer frem til jeg får mensen. Mensen kommer ca 9-11 dager etter EL. Mellomblødningene kan også noen ganger være såpass kraftige at jeg noen ganger forveksler det med mens, men innser når mensen faktisk kommer at det bare var mellomblødning.

Gynekologen tok vanlig GU med innvendig ultralyd, og alt så ut til å være i orden men med kommentar om lettblødende slimhinner og hjerteformet livmor (noe han mente ikke skulle påvirke sannsynligheten for å bli gravid). Han mente at lettblødende slimhinner kunne være årsaken til mellomblødningene, men er det ikke da rart at jeg kun har dette mellom EL og mens, og ikke har dette hele syklusen? Eller kan dette påvirkes av hormonene?

Så for meg at han skulle ta noen blodprøver, men han ønsket ikke videre utredning på meg før mannen var testet.

Ønsker å høre deres erfaringer: Hvordan foregikk deres utredning? Startet dere med blodprøver ol. etter at mannen var testet?Var dere i kontakt med privat eller offentlig? 

Og er det andre med hjerteformet livmor og/eller mellomblødninger? Hvor lang tid tok det før dere ble gravid? 🙂

Endret av Liinneeaa123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått fast til en gynekolog i 4 år pga BRACCA gen og etter 1 år med prøving sendte hun henvisning til Ullevål for utredning av barnløshet pga hun fant pcos og symptomer på endometriose. Hun sendte oss begge først til fürst for blodprøver og Ullevål for sædprøve x2 med 2 mnd mellomrom mellom hver prøve. 3 uker etter at siste sædprøvesvar forelå fikk vi innkalling til Ullevål. Vi holder nå på med IVF på Riksen. 

Jeg syns det er merkelig at ikke du har tatt blodprøver for det er jo det sikreste tegnet på om alt er ok med hormonbalansen din. Men jeg skjønner også hvorfor han venter. Det betyr jo at han ikke fant noe uvanlig hos deg og eventuelt vil sjekke om det er en mannlig faktor, aka lav sædkvalitet. Veldig mange offentlige behandlere er ganske rigide på at man skal ha prøvd i 12 mnd før han begynner ordentlig utredning. Særlig hvis man er under 35. Men for noen er det jo mer stress og psykisk belastende å gå å vente på at man har prøvd i 12 mnd. 

Jeg tipper at dere blir henvist til blodprøver dersom mannens prøver er fine. Det er også mulig å ta disse hos fastlegen. 

Jeg syns det var fryktelig vanskelig å skulle gå å vente på at noe skjedde, og jeg syns det var så deilig når vi endelig kom igang med prøverør. Selv om behandlingen i seg selv kan være tøff. Hvis jeg var deg ville kanskje mast litt på de blodprøvene☺️

Håper dere masse god hjelp og at du blir gravid snart🤞🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også mellomblødninger ved utredningsstart, og to fastleger knyttet ikke dette til årsak (de mente det ikke hadde noe å si) - men jeg fikk på eget initiativ sjekket lutealfase (om den var normal).

Første time på utredning så gynekologen med en gang at jeg nok hadde polypp, og bekreftet dette med å gjennomføre UL med vann (man får ikke sett det skikkelig uten). Når polyppen var fjernet stoppet mellomblødninger. Jeg fikk ny polypp et halvår senere som også ble fjernet.

Jeg har også lettblødende livmorhals/slimhinner - dette har ingenting med mellomblødningene å gjøre (utover blødninger ved samleie) og er heller ikke knyttet til ufrivillig barnløshet.

Jeg hadde også endometriose, men det var ikke knyttet til mellomblødninger. 

Anonymkode: d8302...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg ville bedt om bedre forklaring på dette med hjerteformet livmor. De ekstreme tilfellene kan ha vansker med å forbli gravid tror jeg. Det ville vært enormt synd om du ble gravid etter et års prøving og du møter store problemer i neste steg. 

Hos meg var det fastlegen som ba om blodprøver i tidlig fase av utredning, for jeg er veldig enig i at det bør være lavterskelsteget. Syns også det høres rart ut at gynekolog bare viser til lettblødende slimhinner når det virker som mellomblødningene helt tydelig er knyttet til tidspunkt for EL. Det kan jo være noe med at slimhinnene er lettblødende med hormonnivåene ved EL? Men i så fall har de hoppet over en del av informasjonen altså. 

Utredningen min startet forøvrig med meg fordi vi har barn fra før som tyder på at mannen ikke var problemet, samt at jeg hadde konkret utfordring med syklus som gjorde at hormoner på blodprøve trolig kunne gi mer informasjon om hva problemet var. Ble gravid uten hjelp etter at utredning var påbegynt. 

På generelt grunnlag har jeg langt bedre erfaring med privat enn offentlig i forbindelse med prøving og svangerskap. Man kan også kombinere de to om man har lang ventetid eller ønsker undersøke noe på litt eget initiativ. 

Anonymkode: 040c6...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...