Gå til innhold

Hjelp barnet mitt hr melkeallergi😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelp baby 6 mnd gammel har fått melkeallergi

Hei jeg skrev innlegg for en uke siden også.
Barnet har slitt i diare veldig mange dager. Bæsjer kun under amming eller rett etter amming. Grønn diare,veldig løs og masse skum.

Tok med han til barnelege igår. Det ble tatt avføringsprøve. Som viste at det er litt blod i avføringen som kommer fra tarmen. Legen mente han har melkeallergi. Siden jeg ammer så må jeg unngå alle melkeprodukter.

Jeg kjenner ingen barn som har melkeallergi. Jeg tenker bare på det siden igår. Er så lei meg. Vil barnet mitt ikke kunne spise vanlige melkeprodukter hele livet?? uff mammahjertet gjør vondt.
Kan noen komme med beroligende ord?😭😭😭

Anonymkode: 07007...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange barn som vokser av seg melkeallergi. Men det kan ta noen år. Og skulle det ikke vokse det av seg, så er det heller ikke verdens undergang. Det blir lettere og lettere å få tak i gode erstatninger til melk og melkeprodukter i dag. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke verdens undergang. Melkeprodukter er ikke noe vi mennesker MÅ ha, det finnes andre kilder til kalsium. 

Anonymkode: 693f0...34a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange alternativer til melk idag og det blir stadig flere, så dette er ikke et problem. Mange gode veganske produkter uten melk, som for eksempel iskrem. Mye plantemelk som er god også. Personlig liker jeg bedre fet havremelk i kaffeen, enn melk. Brokkoli og mandler er gode kilder til kalsium

Anonymkode: d30dd...344

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også dette, men slapp av. 50% er kvitt det innen de er 1 år, 90% innen de er 3 år og 99% innen skolestart. 

Meld deg inn i gruppen "barn med melkeallergi" på facebook, mange gode tips der, men vær litt obs på at der snakkes det nesten om som det er kronisk så ikke mist håpet 😛

Når barnet blir eldre prøver du med melkeprodukter i ny og ne og ser om den tåler det. Utprøvning på så små kan være vanskelig, for du vet ikke om reaksjon "sur unge" skyldes vondt i magen eller bare rett og slett en sur trøtt sliten unge. Min er 1,5 nå og det ser endelig ut som han tåler det. Må si jeg syns melkeallergi er en drittallergi, for jeg syns det er vanskelig med mat uten melk, men det kunne vært værre - de fleste vokser den tross alt av seg:)

Anonymkode: 4f820...31b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er melkeallergi som i melkeproteinallergi så er det ikke verdens undergang, men det er selvsagt enklere om det er laktoseintoleranse. Jeg har melkeproteinallergi, men er i voksen alder blitt mye bedre selv om det slår ut på blodprøver fortsatt. Jeg kan fint drikke litt melk, spise frokostblanding med melk, spise ost osv. 

Anonymkode: 1f362...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har melkeproteinallergi og drikker melk, spiser yoghurt og ost hver dag🙈Går helt fint. 

Anonymkode: bd6cd...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hjelp baby 6 mnd gammel har fått melkeallergi

Hei jeg skrev innlegg for en uke siden også.
Barnet har slitt i diare veldig mange dager. Bæsjer kun under amming eller rett etter amming. Grønn diare,veldig løs og masse skum.

Tok med han til barnelege igår. Det ble tatt avføringsprøve. Som viste at det er litt blod i avføringen som kommer fra tarmen. Legen mente han har melkeallergi. Siden jeg ammer så må jeg unngå alle melkeprodukter.

Jeg kjenner ingen barn som har melkeallergi. Jeg tenker bare på det siden igår. Er så lei meg. Vil barnet mitt ikke kunne spise vanlige melkeprodukter hele livet?? uff mammahjertet gjør vondt.
Kan noen komme med beroligende ord?😭😭😭

Anonymkode: 07007...f8c

Det kommer til å gå helt fint. Jobber i barnehage og der har møtt barn med melkeallergi og melkeproteinallergi som ikke lider nød av den grunn ;)

Anonymkode: a3615...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer til å gå helt fint. Jobber i barnehage og der har møtt barn med melkeallergi og melkeproteinallergi som ikke lider nød av den grunn ;)

Anonymkode: a3615...766

Melkeallergi og melkeproteinallergi

Er det to forskjellige allergier? 

Anonymkode: 07007...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Melkeallergi og melkeproteinallergi

Er det to forskjellige allergier? 

Anonymkode: 07007...f8c

Nei. Er nok bare ulikt hva man kaller det. Min gutt har vokst av seg mpa. De fleste gjør det før 3 år. Det er ikke verdens undergang, faktisk ser jeg på det som en god opplevelse. Har aldri spist så mye god vegatsr (vegan) mat som da jeg var melkefri. :)

Anonymkode: 864e5...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her burde jeg fortsette å gi han fast føde eller ikke? Han har hatt diare i 11 dager nå og har jeg har ikke gitt han fast føde på en uke. Legen anbefalte sinlac grøt. Hun sa det er opptil meg om jeg vil gi han grøt eller om jeg vil vente med å gi  

Hva burde jeg gjøre^?

Anonymkode: 07007...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har melkeallergi kan han ikke få i seg noe med melk i. Typen har melkeallergi og her bruker vi soyaprodukter istedet for melk, og Melange melkefri til steking av mat osv. Det finnes masse alternativer der ute til melk så dette skal du ikke bekymre deg for. Eneste som er litt stress er at du må sjekke at alt av ferdigmat og produkter osv ikke har noe melkespor i seg. Det kan være slitsom i starten men etterhvert går det automatisk:)

Anonymkode: c6771...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her burde jeg fortsette å gi han fast føde eller ikke? Han har hatt diare i 11 dager nå og har jeg har ikke gitt han fast føde på en uke. Legen anbefalte sinlac grøt. Hun sa det er opptil meg om jeg vil gi han grøt eller om jeg vil vente med å gi  

Hva burde jeg gjøre^?

Anonymkode: 07007...f8c

Havregrøt med soyamelk? Kok det opp og ta det i en stavmikser slik at det blir helt mykt?

Anonymkode: c6771...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han har melkeallergi kan han ikke få i seg noe med melk i. Typen har melkeallergi og her bruker vi soyaprodukter istedet for melk, og Melange melkefri til steking av mat osv. Det finnes masse alternativer der ute til melk så dette skal du ikke bekymre deg for. Eneste som er litt stress er at du må sjekke at alt av ferdigmat og produkter osv ikke har noe melkespor i seg. Det kan være slitsom i starten men etterhvert går det automatisk:)

Anonymkode: c6771...d5d

Det stemmer ikke. Det gjelder nok for din kjæreste, men det er ikke sånn at alle av oss med melkeallergi ikke tåler noe melk. Det eneste som skjer om jeg får i meg for mye melkeprotein er at jeg blir ufattelig kvalm. Selvsagt bør barnet til TS ikke få i seg melkeprotein nå, men når barnet er så stort at det greier å kjenne selv når det er nok så er det ingenting i veien for å prøve seg fram. Som sagt kan jeg med melkeallergi likevel drikke litt melk. Det jeg blir mest dårlig av er grøt. Da blir jeg kjempekvalm som regel. 

Anonymkode: 1f362...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med barn som har melkeallergi. Hvordan er det for disse barna å være sammen med andre barn for eksempel på en bursdags fest...der alle barna spiser kake, is, sjokolade eller det gjelder kanskje pizza og pølsebrød også siden det kan innehold melk og ost? Tenker ikke barnet mye på dette og får dårlig selvtillitt?

Anonymkode: 07007...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Havregrøt med soyamelk? Kok det opp og ta det i en stavmikser slik at det blir helt mykt?

Anonymkode: c6771...d5d

Ikke bruk soya før du vet at ingen tåler det. Mange med mpa reagerer like sterk på soya.

Anonymkode: 864e5...bb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dere med barn som har melkeallergi. Hvordan er det for disse barna å være sammen med andre barn for eksempel på en bursdags fest...der alle barna spiser kake, is, sjokolade eller det gjelder kanskje pizza og pølsebrød også siden det kan innehold melk og ost? Tenker ikke barnet mye på dette og får dårlig selvtillitt?

Anonymkode: 07007...f8c

Hvorfor skulle de få lav selvtillit?

Anonymkode: 864e5...bb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere med barn som har melkeallergi. Hvordan er det for disse barna å være sammen med andre barn for eksempel på en bursdags fest...der alle barna spiser kake, is, sjokolade eller det gjelder kanskje pizza og pølsebrød også siden det kan innehold melk og ost? Tenker ikke barnet mye på dette og får dårlig selvtillitt?

Anonymkode: 07007...f8c

Har alltid med erstatning som barnet kan ha. Snakker med foreldrene og finner ut hva som serveres. 

Anonymkode: 5073e...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen min på snart 9 måneder har mpa. Her lever jeg melkefritt siden vi enda ammer. I tillegg gir jeg han produkter uten spor av melk. Sinlac grøt (semper sin smaker spon) å semper sin ferdiggrøt med smak i klemmeposer. Å smaksprøver sin ikke har vært i kontakt med melk.

Obs på at mange kan reagere på så små menger som den lille melkesporet som kan være i tannkrem, ja det e enkelte tannkrem som har melk i seg. 

Anbefaler å fjerne alt fra kosten med melk i seg nå. Gi det 6 til 8 uker slik at det er helt ute av systemet å morsmelka di. Før du gradvis kan innføre ting med spor av melk. Men unngå ting hvor det står inneholder melk. Det vil gå sikkert 6 uker før du ser ein klar bedring hos småen. 

Er et pes delux men ikke verdens undergang 😊 lettere å unngå melk ein nøtter f.eks 😂 jeg er hyperallergisk mot nøtter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Meley said:

Småen min på snart 9 måneder har mpa. Her lever jeg melkefritt siden vi enda ammer. I tillegg gir jeg han produkter uten spor av melk. Sinlac grøt (semper sin smaker spon) å semper sin ferdiggrøt med smak i klemmeposer. Å smaksprøver sin ikke har vært i kontakt med melk.

Obs på at mange kan reagere på så små menger som den lille melkesporet som kan være i tannkrem, ja det e enkelte tannkrem som har melk i seg. 

Anbefaler å fjerne alt fra kosten med melk i seg nå. Gi det 6 til 8 uker slik at det er helt ute av systemet å morsmelka di. Før du gradvis kan innføre ting med spor av melk. Men unngå ting hvor det står inneholder melk. Det vil gå sikkert 6 uker før du ser ein klar bedring hos småen. 

Er et pes delux men ikke verdens undergang 😊 lettere å unngå melk ein nøtter f.eks 😂 jeg er hyperallergisk mot nøtter. 

Jeg anbefaler semper med tilsatt egen fruktmos. Da smaker den mye bedre enn sinlac.

Anonymkode: 864e5...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...