Gå til innhold

Hva skyldes ALS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes ikke en sykdom jeg synes er mer skremmende enn ALS. Nå leser jeg at det er en sykdom som rammer flere og flere her i Norge:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9020p/det-er-som-aa-bli-begravet-i-egen-kropp?utm_source=vgfront&utm_content=row-1)

Hva skyldes dette, og hvorfor får noen ALS og andre ikke?

Anonymkode: 30d01...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vet man ikke

Anonymkode: 17913...6f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt om ALS, og noen har en teori om at det kan skje endringer etter hodeskader som gjør at sykdommen blir til. Men som sagt det er bare en teori. Virker som atletere er mye mer utsatt, man får jo gjerne ball i hodet eller detter og slår seg mye mer da.

Anonymkode: b42a2...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98

Kan det skyldes flåttbitt? Jeg er ikke sikker altså, men det er bare et spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen vet.

Sitat

Ved ALS går nerveceller som sender signaler til musklene til grunne. Årsaken til dette er ukjent. Man har undersøkt en rekke faktorer uten å finne noen årsak til ALS. Blant annet har infeksjonssykdommer, svikt i immunforsvaret, forgiftning med tungmetaller og andre miljøgifter og overdreven fysisk aktivitet blitt undersøkt.

Det eneste unntaket er noen få tilfeller av arvelig ALS, der det finnes et genetisk avvik (en mutasjon). ALS er i de aller fleste tilfeller ikke arvelig.

Sitat

ALS is inherited in 5 to 10 percent of cases, while the rest have no known cause.

Researchers are studying several possible causes of ALS, including:

Gene mutation. Various genetic mutations can lead to inherited ALS, which causes nearly the same symptoms as the noninherited form.

Chemical imbalance. People with ALS generally have higher than normal levels of glutamate, a chemical messenger in the brain, around the nerve cells in their spinal fluid. Too much glutamate is known to be toxic to some nerve cells.

Disorganized immune response. Sometimes a person's immune system begins attacking some of his or her body's own normal cells, which may lead to the death of nerve cells.

Protein mishandling. Mishandled proteins within the nerve cells may lead to a gradual accumulation of abnormal forms of these proteins in the cells, destroying the nerve cells.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke noe fornuftig å bidra med, annet enn at jeg så en spennende dokumentar om noen forskere som prøvde å finne en sammenheng med såkalte blågrønnalger og nevrologiske sykdommer, blant annet ALS...  

Verdt å se, men jeg husker ikke hva den het...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Kan det skyldes flåttbitt? Jeg er ikke sikker altså, men det er bare et spørsmål. 

ALS står jo for amyotrofisk lateral sklerose, det er dette som er årsaken til symptomene. (På samme måte som multipell sklerose er årsaken til symptomene ved MS.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet svært nær på en als-pasient for noen år siden og ville ikke ønsket en slik skjebne på min verste fiende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skyldes et virus. Google Medical Medium ALS så blir det mindre skremmende.

Anonymkode: 029cb...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rammer menn litt oftere enn kvinner, kan være arvelig. De er vel pr. nå nærmest at det utløses av virus. 

Anonymkode: 13521...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skyldes et virus. Google Medical Medium ALS så blir det mindre skremmende.

Anonymkode: 029cb...86e

Du vet at det skyldes virus, mens de fremste ekspertene ikke er helt sikre? 

Jajøss :)

 

Anonymkode: 5a10c...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skyldes et virus. Google Medical Medium ALS så blir det mindre skremmende.

Anonymkode: 029cb...86e

"Medical science and research don’t yet know that ALS is actually a viral inflammatory illness where the viruses involved are feeding off a certain level of toxic heavy metals in the system and this can affect neurons. Usually a high level of aluminum is one of the metals present in the brain and other parts of the body"

Igjen: jajøss. Velger glatt å høre på han her over eksperter, altså.. 

Anonymkode: 5a10c...69b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

"Medical science and research don’t yet know that ALS is actually a viral inflammatory illness where the viruses involved are feeding off a certain level of toxic heavy metals in the system and this can affect neurons. Usually a high level of aluminum is one of the metals present in the brain and other parts of the body"

Igjen: jajøss. Velger glatt å høre på han her over eksperter, altså.. 

Anonymkode: 5a10c...69b

Husk denne tråden når de oppdager det da. Disse "ekspertene" dine har ingen behandling fordi de ikke vet hva det skyldes. Når man vet årsaken kan man gjøre noe med det.

Anonymkode: 029cb...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skyldes et virus. Google Medical Medium ALS så blir det mindre skremmende.

Anonymkode: 029cb...86e

 

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det skyldes virus, mens de fremste ekspertene ikke er helt sikre? 

Jajøss :)

 

Anonymkode: 5a10c...69b

Du ser det, ...69b, at en erkeengelen har fortalt det til det medisinske Medium'et, og da må det jo være sant! Åpenbaringer fra oven er jo den beste viten som finnes! Disippelen over her har fått ansvar for å spre troen på engelen og Medium'et rundt KG, åpenbart. 

Anonymkode: e7e34...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Du ser det, ...69b, at en erkeengelen har fortalt det til det medisinske Medium'et, og da må det jo være sant! Åpenbaringer fra oven er jo den beste viten som finnes! Disippelen over her har fått ansvar for å spre troen på engelen og Medium'et rundt KG, åpenbart. 

Anonymkode: e7e34...49b

Haha, jaja :)

Anonymkode: 5a10c...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk denne tråden når de oppdager det da. Disse "ekspertene" dine har ingen behandling fordi de ikke vet hva det skyldes. Når man vet årsaken kan man gjøre noe med det.

Anonymkode: 029cb...86e

Mhm. Jeg er helt sikker på at Gud valgte en random person å dele dette ked, og ikke de som faktisk kan gjøre noe med det. 

Gud er god! 

Anonymkode: 5a10c...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«- Tyske eksperter påviste borreliabakterier i blodet hans. Den lille forskningen som finnes tilsier at borrelia kan utløse ALS. Pappa ble bitt av flått før han ble syk, og vi tror det henger sammen»

https://www.vg.no/forbruker/helse/i/GpoEl/flaattbitt-kan-ha-tatt-livet-av-lars-jacob-krogh

Men foreløpig vet man ikke hva ALS skyldes. Har også lest en teori om at tungmetaller/miljøgifter i fisk og annen sjømat kan øke risikoen for ALS, men det er bare en teori og trenger ikke være riktig.

Anonymkode: e9142...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...