Gå til innhold

Baby har ikke bæsja på lenge+ tilleggspørsmål mensen


Gjest BethD

Anbefalte innlegg

Gjest BethD

Min baby har ikke bæsja på 2 dager :( 

jeg fullammer og hun hadde nettopp noen økedøgn tror jeg,tør ikke si det sikkert men hun hang konstant på puppen vertfall gjennom hele døgnet nesten. Hun er 6 uker gammel,og har altså ikke bæsja enda. Hun virker ikke plaget men blir jo litt bekymret. Hun har hatt daglig avføring siden fødsel, så dette er jo ikke normalt for oss. 

 

Også tilleggspørsmålet: 

Idag kjente jeg at det begynte å renne da jeg sto opp. Fortet meg på do,og da var det blod... jeg har ikke hatt aktiv blødning på mange uker, bare litt blodblandet slim når jeg har tørket meg etter dobesøk. Kan jeg ha fått mensen allerede? :( og hvordan vet jeg at det er mensen? Jeg har absolutt ingen menssmerter så jeg tror jo ikke det er mensen egentlig men jeg trodde renselsen var over og skulle være over etter 6 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En fullammet baby kan gå mange dager uten avføring. Helt normalt.

Anonymkode: b0cef...1b4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 dager er ikke lenge, helt normalt 🙂

 

Også normalt å få en blødning etter renselsen visstnok har stoppet. Kan skje flere ganger. Renselsen varwr i 6-8 uker, og er ikke nødvendigvis konstant. 

Anonymkode: 20ce8...e07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En fullammet baby kan gå mange dager uten avføring. Helt normalt.

Anonymkode: b0cef...1b4

Ååå? Jeg trodde de skulle ha daglig avføring jeg, har jeg misforstått informasjonen da kanskje? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BethD skrev:

Ååå? Jeg trodde de skulle ha daglig avføring jeg, har jeg misforstått informasjonen da kanskje? 

Ja, da har du misforstått. Det er babyer som får morsmelkerstatning som helst skal ha avføring hver dag.

De som fullammes kan fort gå en uke eller mer uten avføring uten at det er noe som helst galt.

Anonymkode: b0cef...1b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, da har du misforstått. Det er babyer som får morsmelkerstatning som helst skal ha avføring hver dag.

De som fullammes kan fort gå en uke eller mer uten avføring uten at det er noe som helst galt.

Anonymkode: b0cef...1b4

Åå så bra! Da har jeg misforstått, nå ble jeg lettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste et sted at morsmelk er veldig lettfordøyelig, slik at noen babyer kan klare å ta opp nesten alt. Da er det rett og slett ikke noe igjen til å lage bæsj, så da kan det ta lang tid. Det viktigste er at bæsjen er myk, for babyer som fullammes skal ha myk bæsj.

Det er selvfølgelig også noen babyer på morsmelk som bæsjer mange ganger om dagen, det er også helt normalt. Så lenge bæsjen er myk og ikke stinker er alt fra 7 ganger om dagen til hver 7. dag helt innafor.

MME er annerledes, siden det ikke er skreddersydd behovene til den enkelte babyen slik som morsmelk er. 

Anonymkode: c4f7b...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

De skal ha daglig avføring til de er 4-6 uker. Etter det er det helt normalt at det går lang tid, spesielt ved økedøgn, fordi fordøyelsen begynner å bli så effektiv at de kan fordøye all morsmelka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen igjen etter 6 uker selv om jeg fullammet, helt regelmessig med en gang etter det. Mens andre får litt blødninger her og der til de er ferdige å amme. Noen blør mer rester etter en pause fra renselse, når var din ferdig? 

Hvis du ikke vil bli raskt gravid igjen, så ville jeg brukt prevensjon fra nå av, mensen eller ei😜 Trust me! 

Anonymkode: 7f222...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD

Tusen takk for alle svar :) godt å vite at det var normalt med bæsjen, det kom en salig dæsj idag 😂 måtte dusjes for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bæsjet min førstefødte hver 14 dag fra han var 6 uker til han var 5-6 måneder og vi begynte med fast føde. Aldri vondt i magen eller noe ubehag. 

Var egentlig utrolig praktisk, da jeg slapp å skifte så mange bleier, holdt meg hjemme rundt den 14 dagen da.. ble gjerne 3 bleier på rappen på stellebordet.. 🙈

Anonymkode: 4abb5...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Albbas skrev:

De skal ha daglig avføring til de er 4-6 uker. Etter det er det helt normalt at det går lang tid, spesielt ved økedøgn, fordi fordøyelsen begynner å bli så effektiv at de kan fordøye all morsmelka. 

Ungen min bæsja aldri hver dag selv om hen ble fullamma, heller ikke mellom uke 4 og 6.

Anonymkode: d728f...e3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk mensen igjen etter 6 uker selv om jeg fullammet, helt regelmessig med en gang etter det. Mens andre får litt blødninger her og der til de er ferdige å amme. Noen blør mer rester etter en pause fra renselse, når var din ferdig? 

Hvis du ikke vil bli raskt gravid igjen, så ville jeg brukt prevensjon fra nå av, mensen eller ei😜 Trust me! 

Anonymkode: 7f222...098

Jeg har vel egentlig ikke regnet med at den var ferdig siden det kom blodblandet slim hele tiden men aktiv blødning har jeg ikke hatt på lenge,sikkert rundt 2-3 uker siden. Sex har vi kun hatt en gang og da bruke vi kondom :) har ikke hatt overskudd til mer 😂 men ja,blir ikke aktuelt med prevensjonsfri sex nei! Ikke aktuelt med flere barn her ihuset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ungen min bæsja aldri hver dag selv om hen ble fullamma, heller ikke mellom uke 4 og 6.

Anonymkode: d728f...e3e

Ingen av mine heller. Har hatt godt med melk og fornøyde babyer, men selv som nyfødte hadde de ikke nødvendigvis avføring hver dag. 

Anonymkode: 35319...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...