Gå til innhold

Gravid, skal flytte. Melde i fra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har termin i oktober. I sommer flytter vi fra Oslo til en nabokommune. Har fødeplass på Ullevål.

når tar jeg kontakt med helsestasjon i den nye kommunen? Er det innafor å ringe nå og si at «om litt over 2 mnd kommer det en gravid flyttende!» eller skal jeg vente til etter vi har flyttet? 

Er litt redd for å ikke få komme til jordmor på det nye stedet, her i bydelen er det nesten umulig å få time hos jordmor før helt i slutten av svangerskapet, så har kun vært hos fastlegen til nå. Vil jo ta litt tid å få ny fastlege også, vil jeg tro.

kanskje det kan være greit for de å få en «heads up» sånn at jeg raskt kan komme inn i systemet der?

takk :)

Anonymkode: af06c...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er bare å ringe å høre 😊

Anonymkode: 9b44c...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte å sa ifra det vi flyttet med en liten en.  Da fikk de ordnet barselgruppe osv.

Anonymkode: e27d1...3f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2019 at 3:53 PM, AnonymBruker said:

Hei! Jeg har termin i oktober. I sommer flytter vi fra Oslo til en nabokommune. Har fødeplass på Ullevål.

når tar jeg kontakt med helsestasjon i den nye kommunen? Er det innafor å ringe nå og si at «om litt over 2 mnd kommer det en gravid flyttende!» eller skal jeg vente til etter vi har flyttet? 

Er litt redd for å ikke få komme til jordmor på det nye stedet, her i bydelen er det nesten umulig å få time hos jordmor før helt i slutten av svangerskapet, så har kun vært hos fastlegen til nå. Vil jo ta litt tid å få ny fastlege også, vil jeg tro.

kanskje det kan være greit for de å få en «heads up» sånn at jeg raskt kan komme inn i systemet der?

takk :)

Anonymkode: af06c...742

Jeg ringte og bestilte første time i bærum før vi flyttet. Bare fortalte hvor vi hadde kjøpt hus og når vi skulle overta. Første kontroll ble også før vi faktisk flyttet.

Anonymkode: 9cd37...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på! Får oppfølgning i kommune A, og skal føde på sykehuset tilknyttet kommune A - men like etter fødsel vil vi bo i kommune B. Skal jeg da ringe kommune B og si at i oktober kommer en nyfødt baby og en førstegangs barselmamma som trenger oppfølgning? 

Ikke meningen å kuppe tråden din ts, beklager! Men problemstillingene var jo litt like. 

Anonymkode: 583bf...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på! Får oppfølgning i kommune A, og skal føde på sykehuset tilknyttet kommune A - men like etter fødsel vil vi bo i kommune B. Skal jeg da ringe kommune B og si at i oktober kommer en nyfødt baby og en førstegangs barselmamma som trenger oppfølgning? 

Ikke meningen å kuppe tråden din ts, beklager! Men problemstillingene var jo litt like. 

Anonymkode: 583bf...170

Haha, ja det var helt likt også! Til og med samme terminmnd :) Tror jeg har konkludert med at jeg venter litt nærmere til flyttedato før jeg ringer til helsestasjonen i ny kommune og sier i fra. Det føles litt feil å skulle si i fra for tidlig også. Kanskje en måned før, eller noe sånt?

kupping av tråd er forøvrig helt i orden :) 

ts

Anonymkode: af06c...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette lurer jeg også på! Får oppfølgning i kommune A, og skal føde på sykehuset tilknyttet kommune A - men like etter fødsel vil vi bo i kommune B. Skal jeg da ringe kommune B og si at i oktober kommer en nyfødt baby og en førstegangs barselmamma som trenger oppfølgning? 

Ikke meningen å kuppe tråden din ts, beklager! Men problemstillingene var jo litt like. 

Anonymkode: 583bf...170

.. men nå vet jeg ikke når du flytter, da. Ser jo nå at du skriver dere flytter like etter fødsel. Vi flytter i slutten av Juli. Hvis du flytter senere, så ville jeg sagt fra.. august, kanskje? Hvis det ikke er så langt mellom de to kommunene, så kan det jo også være greit å få oppfølgingen den siste tiden i ny kommune :) jeg har ikke møtt jordmor enda, har første time med henne i juni. Hvis jeg ikke føler jeg har kjemi med henne, vil jeg høre med ny kommune om jeg kan få begynne med oppfølging på ny helsestasjon selv om jeg enda ikke har flytta.

ts

Anonymkode: af06c...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, ja det var helt likt også! Til og med samme terminmnd :) Tror jeg har konkludert med at jeg venter litt nærmere til flyttedato før jeg ringer til helsestasjonen i ny kommune og sier i fra. Det føles litt feil å skulle si i fra for tidlig også. Kanskje en måned før, eller noe sånt?

kupping av tråd er forøvrig helt i orden :) 

ts

Anonymkode: af06c...742

Ja faktisk 🙈 Vi flytter før fødsel, men kommer til å fortsette med oppfølgning i kommune A, fordi jeg er svært glad i jordmora der i tillegg til at de vet mest om sykehuset jeg skal føde på! Kommune B har et annet primærsykehus.. Tror jeg venter til tidlig høst og så ringer jeg helsestasjon i kommune B og sier i fra 😄

Anonymkode: 583bf...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...