Gå til innhold

Kan man ta opp på helsestasjonen at barnet er kresent, eller blir man stilt i dårlig lys som foreldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I disse tider hvor det er så stort fokus på at barnevernet blir koblet inn i «alt», er det greit å spørre om råd angående kresent barn på helsestasjonen? Vil helsesøsteren ta deg under lupen og henvise videre til veiledning? Kjenner på en usikkerhet i forhold til å ta opp utfordringer, for man kjenner på skyldfølelse selv om jeg har prøvd det meste, å tilby variert osv. Barnet er 3 år. 

Anonymkode: e6013...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt kan du si det. Det er nok en av de mest vanlige problemstillingene helsesøster får høre om. De melder ikke 50% av foreldrene til barnevernet nei. 

Du kan ta opp alt av utfordringer du har der. Om det er mat, soving, oppdragelse osv. Det viser bare at du er interessert i at barnet skal ha det bra og ønsker veiledning. Det er bare bra, og det er det de er der for. Det er jobben deres! Du skal vise ganske tydelig at du er uegnet før de melder deg altså.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt som ikke spiser noe kjøtt eller kylling,dette har jeg tatt opp med helsestasjonen å følte ikke at de såg på meg som dårlig mamma.

Anonymkode: 94181...9bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket om det både på helsestasjonen og hos fastlege, og barnet vårt må ta tilskudd av jern og d-vitamin fordi han er både kresen og småspist. Barnevernet har aldri vært nevnt. Vi opplever at de bare er ute etter å hjelpe, ikke dømme.

Anonymkode: 3ef14...2c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet blir iallfall ikke koblet inn fordi du ber om råd fordi barnet er kresent. Syns det er leit at folk er så redde for barnevernet. De er jo der for å hjelpe dem som trenger det, ikke for å ta foreldre for småting. 

Helsesøster kan du selvsagt be om råd og tips. 

Anonymkode: 7f4e8...3c7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva ER det med denne barnevernsangsten? 

Selvsagt melder de deg ikke til barnevernet. 

Anonymkode: 2acee...06c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trodde omtrent alle barn i den alderen var kresne ? Da mitt barn var 3 år, nyttet det ikke å servere gryterett, for da brukte barnet en evighet på å sortere ut innholdet og mest sannsynlig dukket det opp noe som ikke passet inn i "godtatt mat" den dagen.... 

Anonymkode: 60ff6...ae8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøstre vet godt hva slags fysiologiske endringer som skjer i smaksløkene til barn som er mellom 3-6 år. Da kan ting smakes annerledes hver eneste dag faktisk. 

Et godt råd er å ikke lage noe big Deal ut av noe. Men bare servere det barnet ikke liker hver eneste dag. Bare la det ligge foran han/henne. 

Da pleier nysgjerrigheten å kicke inn til slutt. Og så lenge det bare ligger der uten å få følger av kjeft og oppgitte foreldre, så føles det heller ikke som noe barnet må gå i forsvar for.

Anonymkode: 60513...e8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er barn kresne hjemme, men spiser alt i barnehagen. Hvis barnet ditt går i barnehagen, hvordan spiser barnet der? :)

Jeg jobber i barnehage og det er veldig vanlig at barn spiser det meste de får servert der, og ikke hjemme. Mange foreldre er ofte oppgitte pga dette, noe jeg forstår godt. Men barnevern blir nok ikke inkludert pga dette, da er det andre ting som grunner til at de tar kontakt. 

Anonymkode: c4da8...a6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I disse tider hvor det er så stort fokus på at barnevernet blir koblet inn i «alt», er det greit å spørre om råd angående kresent barn på helsestasjonen? Vil helsesøsteren ta deg under lupen og henvise videre til veiledning? Kjenner på en usikkerhet i forhold til å ta opp utfordringer, for man kjenner på skyldfølelse selv om jeg har prøvd det meste, å tilby variert osv. Barnet er 3 år. 

Anonymkode: e6013...2bb

Det er helt vanlig med kresne barn, og du kommer ikke til å bli meldt til barnevernet av den grunn!! 

 

Anonymkode: 3c3a3...9c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale å snakke om noen problemer/utfordringer med helsesøster. Jeg sier ikke at det er sannsynlig helsesøster anmelder deg, men du må alltid huske at ALT du snakker om der blir notert. Alt du sier kan brukes mot deg senere hvis du skulle noen gang bli anmeldt til barnevernet og det skulle være en barnevernssak om noe helt annet mange, mange år senere. Jeg sier ikke at dette er noe som er veldig sannsynlig til å skje, men poenget mitt er at det KAN skje. Og i så fall formulerer barnevernet gjerne saken helt annerledes enn hvordan det i virkeligheten var.

Sjekk heller tips på nett. Det er mange artikler om dette på nett, og jeg tviler på at helsesøster har mye mer å si om saken. Det er mange barn og foreldre som sliter med dette her, dette er ikke noe ny utfordring altså. Hvis barnet er frisk og spiser nok så er ingenting å være bekymret for. Er du virkelig veldig bekymret for barnets helse så besøk heller lege og ta blodprøve osv.  

 

Anonymkode: 97c73...d08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke anbefale å snakke om noen problemer/utfordringer med helsesøster. Jeg sier ikke at det er sannsynlig helsesøster anmelder deg, men du må alltid huske at ALT du snakker om der blir notert. Alt du sier kan brukes mot deg senere hvis du skulle noen gang bli anmeldt til barnevernet og det skulle være en barnevernssak om noe helt annet mange, mange år senere. Jeg sier ikke at dette er noe som er veldig sannsynlig til å skje, men poenget mitt er at det KAN skje. Og i så fall formulerer barnevernet gjerne saken helt annerledes enn hvordan det i virkeligheten var.

Sjekk heller tips på nett. Det er mange artikler om dette på nett, og jeg tviler på at helsesøster har mye mer å si om saken. Det er mange barn og foreldre som sliter med dette her, dette er ikke noe ny utfordring altså. Hvis barnet er frisk og spiser nok så er ingenting å være bekymret for. Er du virkelig veldig bekymret for barnets helse så besøk heller lege og ta blodprøve osv.  

 

Anonymkode: 97c73...d08

Om du lar være å si noe, kan jo det også brukes mot deg.... å ikke skaffe hjelp til barnet er også vanskjøtsel.

Selvsagt skal man ta opp ting man synes er problematisk.

Anonymkode: 2acee...06c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du lar være å si noe, kan jo det også brukes mot deg.... å ikke skaffe hjelp til barnet er også vanskjøtsel.

Selvsagt skal man ta opp ting man synes er problematisk.

Anonymkode: 2acee...06c

Som sagt - er TS virkelig bekymret for barnets helse så er det mye lurere å besøke lege og ta blodprøve i stedet for å snakke med helsesøster.

Anonymkode: 97c73...d08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Håper dere som sier det er innafor å ta opp har rett. Det er jo for barnets beste at jeg ønsker råd om dette. Har hørt at helsestasjonen har blitt et «kontrollorgan» de siste 10 årene. Var ikke helt på den måten tidligere, etter det jeg har blitt fortalt. 

Ts

Anonymkode: e6013...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, hva ER det med denne barnevernsangsten? 

Selvsagt melder de deg ikke til barnevernet. 

Anonymkode: 2acee...06c

Har du sett de syke trådene som er her der folk blir meldt inn for så og si ingenting? Er det da rart at vanlige mennesker utvikler angst mot BV?

Anonymkode: 6d92c...47e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnevernet blir iallfall ikke koblet inn fordi du ber om råd fordi barnet er kresent. Syns det er leit at folk er så redde for barnevernet. De er jo der for å hjelpe dem som trenger det, ikke for å ta foreldre for småting. 

Helsesøster kan du selvsagt be om råd og tips. 

Anonymkode: 7f4e8...3c7

Hjelpe og hjelpe fru blom.. 

Anonymkode: 6d92c...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil ikke anbefale å snakke om noen problemer/utfordringer med helsesøster. Jeg sier ikke at det er sannsynlig helsesøster anmelder deg, men du må alltid huske at ALT du snakker om der blir notert. Alt du sier kan brukes mot deg senere hvis du skulle noen gang bli anmeldt til barnevernet og det skulle være en barnevernssak om noe helt annet mange, mange år senere. Jeg sier ikke at dette er noe som er veldig sannsynlig til å skje, men poenget mitt er at det KAN skje. Og i så fall formulerer barnevernet gjerne saken helt annerledes enn hvordan det i virkeligheten var.

Sjekk heller tips på nett. Det er mange artikler om dette på nett, og jeg tviler på at helsesøster har mye mer å si om saken. Det er mange barn og foreldre som sliter med dette her, dette er ikke noe ny utfordring altså. Hvis barnet er frisk og spiser nok så er ingenting å være bekymret for. Er du virkelig veldig bekymret for barnets helse så besøk heller lege og ta blodprøve osv.  

 

Anonymkode: 97c73...d08

må være tidenes dårligste råd.

Ta opp alt med helsesøster! De har EN jobb, og det er å hjelpe barnet og deg. Det forfølgelsesvanviddet som noen oppviser her er ikke sunt - alle er ikke ute etter å ta deg. Det å ta opp problemer med f.eks. helsesøster/lege/andre fagfolk er jo et tegn på at man er gode foreldre - ikke det motsatte!

Sjekk ikke "heller tips på nett". Helsesøster har absolutt mye mer å si om saken enn Google. Finnes fryktelig mye rart der ute, og når man ser på eks Barnevernsfrykten noen har, vaksinemotstand, snodige helseråd, farlige helseråd som brer om seg så er det opplagt at kildekritikk har dårlige kår - snakk med fagfolk! Og ikke gå rundt å tro at alle skal ta deg, slitsomt i lengden.

Anonymkode: cceb3...108

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

må være tidenes dårligste råd.

Ta opp alt med helsesøster! De har EN jobb, og det er å hjelpe barnet og deg. Det forfølgelsesvanviddet som noen oppviser her er ikke sunt - alle er ikke ute etter å ta deg. Det å ta opp problemer med f.eks. helsesøster/lege/andre fagfolk er jo et tegn på at man er gode foreldre - ikke det motsatte!

Sjekk ikke "heller tips på nett". Helsesøster har absolutt mye mer å si om saken enn Google. Finnes fryktelig mye rart der ute, og når man ser på eks Barnevernsfrykten noen har, vaksinemotstand, snodige helseråd, farlige helseråd som brer om seg så er det opplagt at kildekritikk har dårlige kår - snakk med fagfolk! Og ikke gå rundt å tro at alle skal ta deg, slitsomt i lengden.

Anonymkode: cceb3...108

Takk for et godt svar! Enda godt at flere deler ditt syn, som vi ser mest av hittil i tråden. 

Ts 

Anonymkode: e6013...2bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

At alt tas med barnevernet er bare tull.

Mange barn er kresne. Noen foreldre er nok noe slakk på å pushe på at barna må smake og så lenge barnet blir presentert noe de faktisk vet at de liker, men akkurat den dagen vil ikke barnet ha det, og er for kjappe med å tilby alternativer. 

Men har man et barn som er på randen av spisevegring fordi de er kresne så må man gjøre det beste ut ifra situasjonen og tilby barnet mat som barnet faktisk spiser. Men selvsagt oppfordre til smake på nye ting, uten at det blir press, mas og at matsituasjonen blir til en negativ opplevelse.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke anbefale å snakke om noen problemer/utfordringer med helsesøster. Jeg sier ikke at det er sannsynlig helsesøster anmelder deg, men du må alltid huske at ALT du snakker om der blir notert. Alt du sier kan brukes mot deg senere hvis du skulle noen gang bli anmeldt til barnevernet og det skulle være en barnevernssak om noe helt annet mange, mange år senere. Jeg sier ikke at dette er noe som er veldig sannsynlig til å skje, men poenget mitt er at det KAN skje. Og i så fall formulerer barnevernet gjerne saken helt annerledes enn hvordan det i virkeligheten var.

Sjekk heller tips på nett. Det er mange artikler om dette på nett, og jeg tviler på at helsesøster har mye mer å si om saken. Det er mange barn og foreldre som sliter med dette her, dette er ikke noe ny utfordring altså. Hvis barnet er frisk og spiser nok så er ingenting å være bekymret for. Er du virkelig veldig bekymret for barnets helse så besøk heller lege og ta blodprøve osv.  

 

Anonymkode: 97c73...d08

Jeg håper virkelig du ikke tar dette innlegget alvorlig, TS, for det er så virkelighetsfjernt at det burde ikke fått lov til å stå her! 

Det er helt vanlig at barn er kresne i den alderen! Ta det opp med helsesøster, det er en helt vanlig utfordring som ingen hever et øyebryn for! Hvis barnet har en fin utvikling ellers, er aktiv osv er det ikke sikkert det vil bli skrevet om i journalen engang! 

Anonymkode: c5c38...85d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...