Gå til innhold

Uhøflig å takke nei til kake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så glad i kake generelt, og det er ikke alltid jeg har lyst å spise kake i selskap, jeg vet det er usunt og ser ikke poenget å spise det da.

Spiser middag som blir servert, men kakene etterpå trenger jeg ikke. 

Er det uhøflig å ikke smake på kake som andre har bakt? Sitte der med alle sammen og være den eneste som ikke spiser kake? Kun kaffe drikking?

Anonymkode: 9cc96...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så glad i kake generelt, og det er ikke alltid jeg har lyst å spise kake i selskap, jeg vet det er usunt og ser ikke poenget å spise det da.

Spiser middag som blir servert, men kakene etterpå trenger jeg ikke. 

Er det uhøflig å ikke smake på kake som andre har bakt? Sitte der med alle sammen og være den eneste som ikke spiser kake? Kun kaffe drikking?

Anonymkode: 9cc96...d1a

Det går jo an å bare si "nei takk, jeg er mett" :) Ingen skal måtte spise noe de ikke ønsker. Selv elsker jeg kaker :)

Anonymkode: 978bc...9fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg. Når verten har brukt tid på å lage noe til gjestene sine så smaker man. Og man blir ikke feit av et lite stykke. 

Anonymkode: 8df69...5ec

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det ikke. Jeg takker pent nei takk også av andre grunner.

 

Selv lager jeg ikke så mye kaker til besøk lenger for jeg merker det er mange som ikke spiser kaker. Serverer heller is med noe godt til og det pleier å være tomt etterpå.

Anonymkode: 5bf58...e05

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så glad i kake generelt, og det er ikke alltid jeg har lyst å spise kake i selskap, jeg vet det er usunt og ser ikke poenget å spise det da.

Spiser middag som blir servert, men kakene etterpå trenger jeg ikke. 

Er det uhøflig å ikke smake på kake som andre har bakt? Sitte der med alle sammen og være den eneste som ikke spiser kake? Kun kaffe drikking?

Anonymkode: 9cc96...d1a

Selvsagt er ikke det uhøflig. Har takket nei til kake i hele mitt liv jeg, er 50 år nå. Av samme grunn som deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nemlig forunderlig, for man kan få masse kred for hvor flink man er til å gå ned i vekt,  men få misbilligende blikk om man ikke spiser kake....

Nå koser vi oss jo... Og det er lov å ta et stykke når man er på besøk...  man blir ikke feit av et stykke... 

Besøk er jeg på ofte. Det er alltid noe form for besøk, feiring, selskap... så med denne holdningen hadde jeg gått opp i vekt, ikke ned.. 

Anonymkode: a7c94...b1a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen skal tvinges til å spise ting de ikke vil. Men jeg føkler det i en periode var en motesak og det er da jeg blir irritert. Fordi de tror blindt på en eller annen forskning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når verten har tatt seg tid til å lage en kake bør man klare å ta seg et lite stykke, så får man heller slenge på en kommentar om at man er så mett fra før at man ikke orker så mye, men at det jo ser fantastisk ut. Det handler vel mer om måten man gjør det på. 

Når det ikke er laget noe særlig innsats i det som serveres, slik som kjeks, frukt, kaffe, etc. er det helt greit å takke nei etter min mening. Har ingen problemer med å takke nei til kaffe, og opplever heller ikke noe furtenhet rundt dette. 

Anonymkode: 63405...bf2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal fortelle meg hva jeg skal spise, er lov å takke nei uansett mat og drikke.

MEN, om du blir invitert til et visst måltid. Så bør man jo si fra på forhånd. "Heei, vil du komme til meg i morgen å spise gulrotkake??" Greit å sifra før man kommer da... 🙂 

Anonymkode: 6b988...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg virkelig ikke om verten blir fornærma. Jeg er ikke glad i kake. Kakepresset i Norge er til tider ganske latterlig. 

Anonymkode: 93230...2e9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er invitert på besøk alene og verten har bakt spesielt fordi du skal komme så synes jeg det er uhøflig å takke nei. Er det et større selskap ser jeg ikke helt problemet. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Hvis du er invitert på besøk alene og verten har bakt spesielt fordi du skal komme så synes jeg det er uhøflig å takke nei. Er det et større selskap ser jeg ikke helt problemet. 

Så jeg skal bli syk da jeg ikke tåler hvetemel og melk  for å ikke være uhøflig? Aldri i livet.

Anonymkode: 5bf58...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg bruker unnskyldningen isåfall som at «jeg slanker meg»... En annen ting er at jeg ikke liker kaker og da synes jeg det bare blir unødvendige kalorier å få i seg da det er mye i seg selv enn «sunn» mat

Anonymkode: ef733...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mange gjester som er der. Er dere bare en håndfull mennesker på besøk, er det utrolig kjedelig for verten som faktisk har giddi å bruke tid. Å spise et kakestykke er faktisk ikke SÅ usunt, det tåler selv de sprekeste. Noe annet er om man har allergier.

I større selskap synes jeg det er ok å holde seg unna, kun ta kaffe og evt frukt osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anim92 skrev:

Kommer an på hvor mange gjester som er der. Er dere bare en håndfull mennesker på besøk, er det utrolig kjedelig for verten som faktisk har giddi å bruke tid. Å spise et kakestykke er faktisk ikke SÅ usunt, det tåler selv de sprekeste. Noe annet er om man har allergier.

I større selskap synes jeg det er ok å holde seg unna, kun ta kaffe og evt frukt osv.

Jo det er mye kalorier i kake

Anonymkode: ef733...936

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal bli syk da jeg ikke tåler hvetemel og melk  for å ikke være uhøflig? Aldri i livet.

Anonymkode: 5bf58...e05

Men hvis du alene er invitert et sted så vil jeg anta at du enten kjenner verten så godt at vedkommende er klar over dette eller at du er i stand til å kommunisere det når du mottar invitasjonen? Evt. får du si som sant er. Man trenger ikke å lage store problemer av alt vet du! ;)

Endret av Leo
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Syntes det er verre å være vert å ikke ha et sunnere alternativ slik at man ikke "tvinger" gjestene til å putte noe i kroppene som er dårlig for den. Syntes det er moralsk feil å tvinge andre mennesker til å spise søppelmat som kake er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal bli syk da jeg ikke tåler hvetemel og melk  for å ikke være uhøflig? Aldri i livet.

Anonymkode: 5bf58...e05

Da er det jo en helt annen grunn. Da tåler du det jo ikke. Idiotisk sammenligning  

Anonymkode: 727e3...7ef

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det synes jeg. Når verten har brukt tid på å lage noe til gjestene sine så smaker man. Og man blir ikke feit av et lite stykke. 

Anonymkode: 8df69...5ec

Vås. Blir man fornærmet hvis noen takker nei til kake man serverer er man tilbakestående. 

Hvis jeg servere hjemmebrent jeg har laget selv så er det ufint å si nei også? Jeg har jo tross alt brukt lang tid på det og et glass skader ikke. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...