Gå til innhold

Uhøflig å takke nei til kake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er mye kalorier i kake

Anonymkode: ef733...936

Du er ikke nødt til å ta et svært stykke. 

Selv den tiden jeg gikk ned 15 kg, spiste jeg sikkert et lite kakestykke i snitt 1 gang i uka i ulike selskap/middager. Jeg telte kalorier osv, så vet godt at det KAN være mye. Men det er seriøst hva du gjør det til. 

For min del trumfer i alle fall det å være høflig og vise at jeg setter pris på det verten har lagt ned av innsats, langt mer enn noen skarve kalorier. Da kan jeg heller gå meg en tur etterpå da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, FrodeF skrev:

Vås. Blir man fornærmet hvis noen takker nei til kake man serverer er man tilbakestående. 

Hvis jeg servere hjemmebrent jeg har laget selv så er det ufint å si nei også? Jeg har jo tross alt brukt lang tid på det og et glass skader ikke. 

Noen steder i verden er det faktisk ufint å takke nei til hjemmebrent også ;) (Og hjemmelaget slivovitz kan være så ille at man brekker seg bare av lukten... :spy:) Men i Norge er det ulovlig så her kan man fint takke nei! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg skal bli syk da jeg ikke tåler hvetemel og melk  for å ikke være uhøflig? Aldri i livet.

Anonymkode: 5bf58...e05

Ah der kom den. Den lidende allergikeren som må putte seg selv i offerrollen så snart anledningen byr seg. Situasjonen din er ikke sammenlignbar, ro ned. 

Anonymkode: 55193...cbc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så glad i kake generelt, og det er ikke alltid jeg har lyst å spise kake i selskap, jeg vet det er usunt og ser ikke poenget å spise det da.

Spiser middag som blir servert, men kakene etterpå trenger jeg ikke. 

Er det uhøflig å ikke smake på kake som andre har bakt? Sitte der med alle sammen og være den eneste som ikke spiser kake? Kun kaffe drikking?

Anonymkode: 9cc96...d1a

La oss se litt nærmere på dette. Vertskapet ønsker å gi gjestene en god opplevelse og glede andre, derfor har de gjort seg bryet med å bake en kake. Det er jo ikke for vertskapets skyld at man som gjest blir tilbydt kake. Derfor er det ikke uhøflig å si pent "neitakk" til kake eller dessert. Tror dere at vertskapet blir glad dersom en gjest spiser noe utelukkende for noen andres skyld? Det er helt opp til hver enkelt hva man velger å spise. Personlig er jeg ikke noe særlig glad i kaker og spiser det sjelden. Alkohol drikker jeg aldri, liker ikke smaken. Regner ingen tar seg nær av at jeg hverken spiser kake eller drikker alkohol.   

Anonymkode: fcab6...e0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av det sosiale limet at man smaker på det vertskapet serverer. Med mindre du er allergisk takker du jo ikke nei til maten som serveres, og det er ingen prinsippiell forskjell mellom maten og kakene. Ingen gjest i et middagsselskap ville takket nei til maten med den begrunnelse at «maten du serverer er ikke sunn, så den vil jeg ikke spise», og bare de aller mest barnslige takker nei fordi de «liker ikke». Av samme grunn spiser du kake også. Hva som er sunt og usunt kommer i denne sammenhengen helt og holdent an på mengder, og det er lov å forsyne seg beskjedent. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spiseforstyrrelser, så jeg ville sagt pent nei takk. Hadde jeg skulle tvunget i meg et kakestykke hadde det uansett havna i dass like etterpå..

Skjønner ikke hvorfor folk tar sånn på vei av at noen sier nei takk til noe de blir tilbydt, kan være hundre grunner til det.

Anonymkode: 2cce9...c80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Parkeringsvakt
7 minutter siden, Ullvott said:

Det er en del av det sosiale limet at man smaker på det vertskapet serverer. Med mindre du er allergisk takker du jo ikke nei til maten som serveres, og det er ingen prinsippiell forskjell mellom maten og kakene. Ingen gjest i et middagsselskap ville takket nei til maten med den begrunnelse at «maten du serverer er ikke sunn, så den vil jeg ikke spise», og bare de aller mest barnslige takker nei fordi de «liker ikke». Av samme grunn spiser du kake også. Hva som er sunt og usunt kommer i denne sammenhengen helt og holdent an på mengder, og det er lov å forsyne seg beskjedent. 

Vi spiser annerledes enn før og vi har ny bevissthet og kunnskap rundt mat. Det er ingen grunn til at vi ikke skal utvikle vaner og normer i takt med det som vi finner ut er bra for oss. At man har gjort noe før eller at du synes noe er barnslig er ingen rasjonell eller god grunn til å gjøre eller ikke gjøre noe. 

Man kan også drikke og røyke en sjelden gang uten at man dør av det, men betyr det at det er uhøflig å la være røyke om vertskapet tilbyr en sigarett?

Endret av Parkeringsvakt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som vertinne, passer alltid på å tilpasse det jeg serverer til hvem jeg får på besøk. Hvis jeg vet at det er noen som ikke er glad i kaker/ikke pleier å spise noe særlig så finner jeg heller på andre ting å servere. Oppskåret frukt, ost og kjeks, godteri, potetgull og dipp e.l. 

Hvis jeg allikevel skulle servere noe som ikke blir rørt, tenker jeg heller at jeg har «feilet» enn at gjesten var uhøflig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det i utgangspunktet er helt greit å takke nei til kake, men man kan jo bruke litt skjønn og. Se an situasjonen litt, rett og slett. 

Hvis noen har invitert vennegjengen/familien og gjort seg flid med å bake en kake for anledningen, og ingen forsyner seg av den - så forstår jeg jo at det er leit for verten. Da setter i hvert fall jeg vertens følelser over kaloriinntaket og tar er lite stykke av ren høflighet. 

Det var jo for eksempel en tråd her for en tid tilbake med ei som hadde invitert gjengen på fastelavnsboller (det sto i invitasjonen at det var det som var tingen), og ingen smakte på dem. Jeg forstår godt at hun ble lei seg. Da synes jeg det er litt rart at ingen «tar ansvar» og «tar seg en bolle» (bokstavelig talt). 

Anonymkode: 084db...005

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank og sunn men tar meg råd til et kakestykke når jeg er på besøk til noen. Det handler bare om å ha litt balanse i kostholdet, så går det helt fint. Tenker det er leit for verten hvis nesten ingen tar fordi de skal være «sunne».

Anonymkode: b2af3...e18

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det helt greit at en veganer bare forsyner seg av tilbehøret under middagen, men at Lise ikke ønsker å smake på marsipankaken? Verten har brukt tid og krefter på å lage skinkesteiken også.

Det må være helt greit å si nei til kake også dersom man av en eller annen grunn ikke ønsker å spise det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker pent nei til kaker jeg ikke liker, det får verten fint tåle. F.eks alle kaker som inneholder noen form for ost eller digestive-kjeks, det er rene spymiddelet for min del (og jeg er langt fra kresen). Bløtkake som i all hovedsak består av krem står jeg også gjerne over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ullvott skrev:

Det er en del av det sosiale limet at man smaker på det vertskapet serverer. Med mindre du er allergisk takker du jo ikke nei til maten som serveres, og det er ingen prinsippiell forskjell mellom maten og kakene. Ingen gjest i et middagsselskap ville takket nei til maten med den begrunnelse at «maten du serverer er ikke sunn, så den vil jeg ikke spise», og bare de aller mest barnslige takker nei fordi de «liker ikke». Av samme grunn spiser du kake også. Hva som er sunt og usunt kommer i denne sammenhengen helt og holdent an på mengder, og det er lov å forsyne seg beskjedent. 

Jeg spiser aldri kake, ingen bestemmer hva jeg putter i munnen og jeg har fortsatt masse venner. 

Anonymkode: 6c876...af6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det i utgangspunktet er helt greit å takke nei til kake, men man kan jo bruke litt skjønn og. Se an situasjonen litt, rett og slett. 

Hvis noen har invitert vennegjengen/familien og gjort seg flid med å bake en kake for anledningen, og ingen forsyner seg av den - så forstår jeg jo at det er leit for verten. Da setter i hvert fall jeg vertens følelser over kaloriinntaket og tar er lite stykke av ren høflighet. 

Det var jo for eksempel en tråd her for en tid tilbake med ei som hadde invitert gjengen på fastelavnsboller (det sto i invitasjonen at det var det som var tingen), og ingen smakte på dem. Jeg forstår godt at hun ble lei seg. Da synes jeg det er litt rart at ingen «tar ansvar» og «tar seg en bolle» (bokstavelig talt). 

Anonymkode: 084db...005

Esj, jeg liker ikke fastelavsboller, full i krem å syltetøy.  Hadde gitt beskjed om det før jeg kom da, og kjøpt med en pakke med jordbær. Jeg syns det er dumt at man må putte i seg ting man ikke har godt av... Veldig få vet h ordan kroppen fungerer og bare spiser som om det bare forsvant i løse luften... 

Noe som er sunt og bra for kroppen burde alltid vært servert sammen med det usunne. Så kan folk forsyne seg høflig, men velge hvor mye de bryr seg om kroppen...

Anonymkode: 9cc96...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 time siden, Ullvott skrev:

Det er en del av det sosiale limet at man smaker på det vertskapet serverer. Med mindre du er allergisk takker du jo ikke nei til maten som serveres, og det er ingen prinsippiell forskjell mellom maten og kakene. Ingen gjest i et middagsselskap ville takket nei til maten med den begrunnelse at «maten du serverer er ikke sunn, så den vil jeg ikke spise», og bare de aller mest barnslige takker nei fordi de «liker ikke». Av samme grunn spiser du kake også. Hva som er sunt og usunt kommer i denne sammenhengen helt og holdent an på mengder, og det er lov å forsyne seg beskjedent. 

Hva er det som er barnslig med å ikke like noe? Alle har noe de ikke liker. Jeg liker det meste, men når det er noe jeg ikke liker så får jeg det omtrent ikke ned. Vil si det er mer uhøflig å sitte og brekke seg fremfor å si nei takk☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så jeg skal bli syk da jeg ikke tåler hvetemel og melk  for å ikke være uhøflig? Aldri i livet.

Anonymkode: 5bf58...e05

 

1 hour ago, FrodeF said:

Vås. Blir man fornærmet hvis noen takker nei til kake man serverer er man tilbakestående. 

Hvis jeg servere hjemmebrent jeg har laget selv så er det ufint å si nei også? Jeg har jo tross alt brukt lang tid på det og et glass skader ikke. 

Ah. I dag var dagen for supergode sammenligninger.

Anonymkode: 8df69...5ec

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg liker ikke noe som er søtt, men når folk har stått på kjøkkenet og brukt tid på noe for å glede gjestene så tar jeg litt like vel. Jeg synes det er uhøflig å si nei.

Anonymkode: e9ac3...e58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

.... jeg vet det er usunt og ser ikke poenget å spise det da.

Dette argumentet er ikke godt nok, tenker jeg. Man spiser gjerne noe annet usunt innimellom allikevel. Da får man heller skjerpe seg inn på det man selv gufler i seg av usunt ellers.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser middag som blir servert, men kakene etterpå trenger jeg ikke. 

Er det uhøflig å ikke smake på kake som andre har bakt? Sitte der med alle sammen og være den eneste som ikke spiser kake? Kun kaffe drikking?

Anonymkode: 9cc96...d1a

Et bitte lite kakestykke kan du epo ta. Verten blir ofte glad om kaken smaker. Det er hyggelig å glede den andre.

Noen ganger passer det seg bedre en andre ganger å si nei takk. Jeg er forsynt, har spist osv. Synes man kan forsyne seg litt for høflighets skyld. Men hvis det står fremme all verdens, så synes jeg man kan la være å smake på alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar et tynt stykke. Både for er mett, orker ikke overspise men syns det er godt med litt da. 

Men man må se an sitt selskap tenker jeg. Man lager ikke kake til vennene man vet slanker seg eller er allergiske. Er det bursdag og mange er tilstede så trenger man ikke spise så mye kake. Men et tynt stykke syns jeg er Ok. Men om vertinnen vet du ikke tåler gluten eller annet, så er det helt innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, exictence said:

Dette argumentet er ikke godt nok, tenker jeg. Man spiser gjerne noe annet usunt innimellom allikevel. Da får man heller skjerpe seg inn på det man selv gufler i seg av usunt ellers.

Et bitte lite kakestykke kan du epo ta. Verten blir ofte glad om kaken smaker. Det er hyggelig å glede den andre.

Noen ganger passer det seg bedre en andre ganger å si nei takk. Jeg er forsynt, har spist osv. Synes man kan forsyne seg litt for høflighets skyld. Men hvis det står fremme all verdens, så synes jeg man kan la være å smake på alt.

Når jeg skal spise noe usunt velger jeg jo noe jeg liker. Jeg er ikke glad i kaker, derfor takker jeg nei og "sparer" kaloriene til noe jeg har lyst på. Og verten blir vel ikke glad om gjestene må spise noe de ikke synes er godt.. ? 

Anonymkode: 09bd3...069

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...