Gå til innhold

Uhøflig å takke nei til kake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er cøliaker, og opplever veldig ofte at vertskapet enten har kjøpt eller bakt noe spesifikt til meg, selv om jeg vet dem la det være. 

Da synes jeg det er uhøflig av meg å ikke smake, til og med når jeg får sucsessterte (Eller hvordan det nå staves) som jeg absolutt ikke liker.

Anonymkode: 05a3c...79e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter lange tider med stresseting av søtsaker klarte jeg endelig å skru av bryteren, og har ikke spist slikt på flere måneder. Jeg takker glatt, og høflig nei til kake. Jeg kan ikke risikere å skru på igjen den bryteren. 

Hvis en vert finner mitt neitakk uhøflig, så får det bare være. Jeg bryr meg mer om helsa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tankefull18

Om du blir spurt om de skal lage kake før du kommer, sier ja og du ikke spiser, da er du uhøflig.

Får du bare servert kake er det helt ok og si nei. Da er det heller uhøflig av verten å bli fornærmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg skal spise noe usunt velger jeg jo noe jeg liker. Jeg er ikke glad i kaker, derfor takker jeg nei og "sparer" kaloriene til noe jeg har lyst på.

Det kan jeg godt forstå. Tenker jo sånn noen ganger, jeg og. Men et bitte lite stykke av noe de serverer, tenker jeg går greit. Noen ganger blir jeg positivt overrasket at det er godt. Dessuten synes jeg at jeg blir litt glad over å si ja takk. Men ikke i alle situasjoner takker jeg ja. Hvis det er noe man over hode ikke liker, går det an å si at man ikke er så glad i det.

Sitat

 

Og verten blir vel ikke glad om gjestene må spise noe de ikke synes er godt.. ? 

Anonymkode: 09bd3...069

Ville ikke tro det, nei. Som vert er jeg påpasselig med å ikke mase eller presse noen til å føle at de MÅ spise, for det er jo noen verter som gjør. Men at de gjør det, er sikkert bare i beste mening, men at de har ikke bedre forståelse/vett, for å si det sånn.

Og noen blir jo faktisk skuffet og lei seg om ikke gjestene vil smake på det de byr frem.

Man må føle på magefølelsen hva du tenker passer seg.

Man kan ikke bare ta hensyn heller :)

 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Parkeringsvakt skrev:

Vi spiser annerledes enn før og vi har ny bevissthet og kunnskap rundt mat. Det er ingen grunn til at vi ikke skal utvikle vaner og normer i takt med det som vi finner ut er bra for oss. At man har gjort noe før eller at du synes noe er barnslig er ingen rasjonell eller god grunn til å gjøre eller ikke gjøre noe. 

Man kan også drikke og røyke en sjelden gang uten at man dør av det, men betyr det at det er uhøflig å la være røyke om vertskapet tilbyr en sigarett?

Men hvorfor er det annerledes med middagsmaten, eller sier du nei takk til en god, men usunn og kaloririk middag når maten først kommer på bordet? Som potetmos med masse smør og parmesan, sauser, vin? Hva sier du ja takk til, bare sunt og kalorifattig? Tar et glass vann?

Anonymkode: 1fc7c...353

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis synes jeg det er helt greit å takke nei til kake. 

Men en gang bakte jeg kake til en venninne som kom på besøk. Det var bare oss to og jeg serverte kaken, og hun takket nei🙈 det var litt flaut og jeg følte meg litt dum. Jeg tok et lite stykke, tenkte kanskje hun ville ombestemme seg. Det gjorde hun ikke, og jeg pakket den inn igjen. I den situasjonen ville jeg tatt et lite stykke altså. 

Anonymkode: 31da1...d1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ta litt kake på asjetten, smake på det og si man ikke orket å spise opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt uhøflig. Da skal man ha en god grunn.

Det gleder så mye, og koster så lite, om man tar ihvertfall bitte litte granne.

Jo færre gjester, jo verre å takke nei.

Anonymkode: 36476...e7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...