Gå til innhold

Hva er for mye alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når har man et alkoholproblem? Hvor mye og hvor ofte er for mye? Har en vennine som drikker i mine øyne mye så er litt spent på åssen perspektiv andre har her inne på temaet :)

Anonymkode: e936f...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er alkoholiker. Og for meg ble alkoholen et problem da drikkingen min fikk konsekvenser. Altså da den gikk ut over ungene, jobben, fritidsaktiviteter, økonomi og min relasjon til mine nærmeste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Halldis skrev:

Jeg er alkoholiker. Og for meg ble alkoholen et problem da drikkingen min fikk konsekvenser. Altså da den gikk ut over ungene, jobben, fritidsaktiviteter, økonomi og min relasjon til mine nærmeste. 

Uff det høres ikke noe særlig ut. Har du bukt med det i dag? Hvor mye og hvor ofte drakk/drikker du? Min vennine blir helt manisk i ruset tilstand og bråker med folk. Tror hun også ikke er fremmed for å kjøre i fylla!

Anonymkode: e936f...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uff det høres ikke noe særlig ut. Har du bukt med det i dag? Hvor mye og hvor ofte drakk/drikker du? Min vennine blir helt manisk i ruset tilstand og bråker med folk. Tror hun også ikke er fremmed for å kjøre i fylla!

Anonymkode: e936f...974

Ja jeg har vært edru i over 4 år. La meg inn i behandling. De siste ukene før jeg la meg inn, så drakk jeg hver dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Halldis skrev:

Ja jeg har vært edru i over 4 år. La meg inn i behandling. De siste ukene før jeg la meg inn, så drakk jeg hver dag. 

Så flott at du har klart å være edru så lenge! Masse lykke til videre ❤️ 

Anonymkode: e936f...974

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"for mye" er helt individuelt, og kommer også an på øynene som ser. 

I mine øyne er alkoholbruket ett problem i det det går ut over andre ting, og/eller man "må" ha ett glass eller to utenom sosiale settinger. I det man avlyser andre ting for å drikke, eller ikke klarer følge opp om daglige gjøremål, så er det ett problem. 
Det kan også være ett problem dersom man ikke klarer stoppe inntak når man først har begynt. Det vil si at man ikke nødvendigvis drikker veldig ofte, men at det går over stokk og stein hver gang. 

Anonymkode: 2891b...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første gangen jeg drakk var jeg 15 år etter skoletid og det var bare noen slurker med bailys, men der og da fant jeg min første og eneste kjærlighet.

Anonymkode: e5468...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Slik jeg ser det er et alkoholproblem mer knyttet til hvorfor man drikker enn hvor ofte man drikker. Det finnes de som drikker mye i perioder og som blir lei og ikke drikker mer. 

Problemet kommer når man føler man må drikke eller når man ønsker drikke. Dvs man er ikke fornøyd med dagen uten alkohol eller man finner ikke mening eller fornøyelse uten. Eller man ønsker døyve følelser. Det å måle alkoholenheter for å finne ut om man har et problem kan være misvisende. Det er holdninger og behov som sier noe om avhengighet, ikke nødvendigvis mengde. Man kan drikke relativt lite og være avhengig, fordi man ikke klarer gå uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Slik jeg ser det er et alkoholproblem mer knyttet til hvorfor man drikker enn hvor ofte man drikker. Det finnes de som drikker mye i perioder og som blir lei og ikke drikker mer. 

Problemet kommer når man føler man må drikke eller når man ønsker drikke. Dvs man er ikke fornøyd med dagen uten alkohol eller man finner ikke mening eller fornøyelse uten. Eller man ønsker døyve følelser. Det å måle alkoholenheter for å finne ut om man har et problem kan være misvisende. Det er holdninger og behov som sier noe om avhengighet, ikke nødvendigvis mengde. Man kan drikke relativt lite og være avhengig, fordi man ikke klarer gå uten. 

Og også omvendt. Jeg drikker mye rødvin. Ofte mer en to flasker i uken. Jeg drikker det ene og alene fordi det er kosen min og fordi jeg liker smaken.  Det er det jeg koser meg med. Dette går aldri utover hverken familie eller jobb. Noen ganger er det snakk om ett til to glass, noen ganger mer. Jeg lar aldri dette komme i veien for noe og barna mine vet ikke om det. Drikker når de er hos far, eller så tar jeg meg ett glass mens jeg ser på TV på mitt soverom. Jeg har aldri problemer med å ikke drikke! Så det er ikke alle som blir avhengig på den måten der. Når jeg har følt at jeg må ha, da har jeg sagt nei da drikker jeg ikke. 

Anonymkode: 0c6a2...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Og også omvendt. Jeg drikker mye rødvin. Ofte mer en to flasker i uken. Jeg drikker det ene og alene fordi det er kosen min og fordi jeg liker smaken.  Det er det jeg koser meg med. Dette går aldri utover hverken familie eller jobb. Noen ganger er det snakk om ett til to glass, noen ganger mer. Jeg lar aldri dette komme i veien for noe og barna mine vet ikke om det. Drikker når de er hos far, eller så tar jeg meg ett glass mens jeg ser på TV på mitt soverom. Jeg har aldri problemer med å ikke drikke! Så det er ikke alle som blir avhengig på den måten der. Når jeg har følt at jeg må ha, da har jeg sagt nei da drikker jeg ikke. 

Anonymkode: 0c6a2...f0b

Les om høyt fungerende alkoholisme 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Parkeringsvakt skrev:

Les om høyt fungerende alkoholisme 

Jeg er fullstendig klar over det men nei, jeg er ikke det. Jeg har null problemer med å ikke drikke også over lang tid. Sannheten er at det er mitt godteri da jeg ikke spiser karbohydrater.

Anonymkode: 0c6a2...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og også omvendt. Jeg drikker mye rødvin. Ofte mer en to flasker i uken. Jeg drikker det ene og alene fordi det er kosen min og fordi jeg liker smaken.  Det er det jeg koser meg med. Dette går aldri utover hverken familie eller jobb. Noen ganger er det snakk om ett til to glass, noen ganger mer. Jeg lar aldri dette komme i veien for noe og barna mine vet ikke om det. Drikker når de er hos far, eller så tar jeg meg ett glass mens jeg ser på TV på mitt soverom. Jeg har aldri problemer med å ikke drikke! Så det er ikke alle som blir avhengig på den måten der. Når jeg har følt at jeg må ha, da har jeg sagt nei da drikker jeg ikke. 

Anonymkode: 0c6a2...f0b

Bare det at du har følt at du må ha, og da sier nei... I mitt hode høres det ut som avhengighet. 

Anonymkode: 15e97...4e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mine øyne er "for mye" når du ikke klarer å stoppe. Det kan være alt fra å måtte drikke seg dritings hver gang eller å måtte ta et par øl hver dag etter jobb. 

Anonymkode: 44e0b...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første gangen jeg drakk var jeg 15 år etter skoletid og det var bare noen slurker med bailys, men der og da fant jeg min første og eneste kjærlighet.

Anonymkode: e5468...fd2

Uff, da. Det hørtes ikke bra ut.:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er ute på byen og drikker for mere enn 500;kr der på en kveld har du et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Tøytigern skrev:

Når du er ute på byen og drikker for mere enn 500;kr der på en kveld har du et problem.

Så fem glass vin/drinker = et problem?

Anonymkode: a24c9...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fem glass vin/drinker = et problem?

Anonymkode: a24c9...cda

Ja. Konsumerer man så mye på en kveld, drikker man for mye til at man har godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Parkeringsvakt skrev:

Problemet kommer når man føler man må drikke eller når man ønsker drikke. Dvs man er ikke fornøyd med dagen uten alkohol eller man finner ikke mening eller fornøyelse uten. Eller man ønsker døyve følelser. Det å måle alkoholenheter for å finne ut om man har et problem kan være misvisende. Det er holdninger og behov som sier noe om avhengighet, ikke nødvendigvis mengde. Man kan drikke relativt lite og være avhengig, fordi man ikke klarer gå uten. 

Enig i dette, men samtidig så sier man jo da at veldig mange har et alkoholproblem? Jeg har inntrykk av at det er ganske vanlig at man «må» ha litt vin i helga f.eks. Eller i sosiale sammenhenger. Jeg kan føle det sånn selv. Men samtidig blir jeg aldri desperat etter å drikke, i betydningen drikker hvasomhelst jeg finner i skapet, eller klarer ikke å stoppe eller la være. De jeg kjenner som har problemer har ikke klart å la være å drikke, de kunne gitt hva som helst for et glass liksom. 

Anonymkode: 1e7a0...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tøytigern skrev:

Når du er ute på byen og drikker for mere enn 500;kr der på en kveld har du et problem.

Det spørs ve hvor man er "på byen". Enkelte plasser koster et glass vin 200 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...