Gå til innhold

Kan kommuner straffes med kjempebøter om de ikke hindrer vold og overgrep ihht Kommunehelseloven ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil kommuner fremover risikere kjempe bot for ikke å ha hindret vold og overgrep i nære relasjoner ?
Jeg tenker i første omgang på 2 drap som skjedde  hvor ett var i Strømmen utenfor Oslo  for ca 6 uker siden og 1 var på Oppsal i Oslo i 2018.
I begge tilfeller ble kvinnene drept av tidligere kjæreste/ektefelle.
I dag fikk jeg høre om "Stalker Dommen" fra 2013 av en kollega der John Christian Elden førte en sak i høyesterett der en kvinne ble tilkjent nesten 600.000 i erstatning fordi myndighetene ikke hadde gjort nok for å stoppe trusler og forfølging. Hvis stalking kan medføre erstatning på 600.000 lurer jeg på hvor mye vold og evt drap vil erstattes med.
Ut fra det jeg forstår sier Kommunehelseloven at kommunene ansvarlig for å hindre vold og overgrep og ihht Straffeloven § 196 kan de som kan forhindre vold og overgrep straffes med fengsel om de ikke gjør noe. Betyr dette at om en ansatt i hjemmetjenesten ikke forteller overordnede om mulighet for vold mot en person så kan denne personen i hjemmetjenesten bli fengslet (og kanskje også lederen i hjemmetjenesten) om det ikke gjøres tiltak ?
Og hva med bøter til kommunen. Dette kan vel fort komme opp i millioner for hvert enkelt tilfelle.
 

Anonymkode: f71b2...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...