Gå til innhold

Hvordan få kjøttsmak på kikertbollene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan få kjøttsmak på kikertbollene? Jeg spiser ikke animalske produkter lengre, men jeg savner kjøttsmaken.

Anonymkode: 11072...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chipotle chili (røkt) 

Grillet paprika 

Røkt paprika (krydder) 

Røykaroma 

Anonymkode: 8791b...28c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Chipotle chili (røkt) 

Grillet paprika 

Røkt paprika (krydder) 

Røykaroma 

Anonymkode: 8791b...28c

Takk! :spise: 

Anonymkode: 11072...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liquid smoke er konge - har det på alt jeg vil ha litt ekstra kjøttsmak

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soyasaus og næringsgjær er gode kilder til umamismak. Ellers er røkt paprika og liquod smoke supert for et slags «barbequepreg» på maten. Kan du finne en worcestershiresaus uten animalske ingredienser vil også det være noe du kan tilsette. 

Til slutt vil jeg anbefale å steke ting for å få en tydeligere smak - f.eks. å steke løk og hvitløk først dersom du skal ha det i en røre til falafler. 

Og helt, helt til slutt; en god oppskrift på havrekarbonader som er mer «kjøttete» en boller og karbonader av belgfrukter https://www.veganeren.com/2015/03/skikkelig-gode-havrekarbonader/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode tips! :spise:

Anonymkode: 11072...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være negativ til vegetar-/vegankost, men røyking av matvarer genererer stoffer som regnes som kreftfremkallende. Så det kan være grunn til å begrense bruken av dem. Syntetisk røyksmak er kanskje litt sunnere.

Anonymkode: 37eac...b02

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2019 den 14.51, AnonymBruker skrev:

wm_2019_03_21

Anonymkode: 154f9...659

Ja for de fleste veganere er født veganere 🙄

Anonymkode: 6b0c8...415

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke være veganer for å jobbe på vegansk resturant heller. På samme måte som man kan være bonde som dyrker og selger brokkoli selv om han ikke liker eller spiser det selv. 

Anonymkode: e390a...5df

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis vanlige kjøttboller igjen, i stedet for å tilsette langt verre stoffer for å få det til å smake kjøtt. Grunnen til at du får sug på dette, er fordi kroppen mangler noe. Så kast vegan «logikken» på søpla. Spis og vær glad med god samvittighet. Det har jeg gjort. Var på mitt tjukkeste da jeg kutta ut kjøttet faktisk. Bare dumt.

Anonymkode: 21da9...4f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Spis vanlige kjøttboller igjen, i stedet for å tilsette langt verre stoffer for å få det til å smake kjøtt. Grunnen til at du får sug på dette, er fordi kroppen mangler noe. Så kast vegan «logikken» på søpla. Spis og vær glad med god samvittighet. Det har jeg gjort. Var på mitt tjukkeste da jeg kutta ut kjøttet faktisk. Bare dumt.

Anonymkode: 21da9...4f0

Å ha sug etter noe betyr ikke at det er bra å spise noe. Da burde det være bra å spise 2 kg sjokolade om dagen...

Anonymkode: e390a...5df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.5.2019 den 2.08, AnonymBruker skrev:

Hvordan få kjøttsmak på kikertbollene? Jeg spiser ikke animalske produkter lengre, men jeg savner kjøttsmaken.

Anonymkode: 11072...44d

Kjøtt smaker jo nesten intet, så det er neppe kjøttsmaken i seg selv du savner. Forsøk å krydre kikertene like godt som du ville krydret normale kjøttboller og stek dem til du får ordentlig stekeskorpe og du skal se de smaker som kjøtt. 

 

På 30.5.2019 den 9.53, AnonymBruker skrev:

Spis vanlige kjøttboller igjen, i stedet for å tilsette langt verre stoffer for å få det til å smake kjøtt. Grunnen til at du får sug på dette, er fordi kroppen mangler noe. Så kast vegan «logikken» på søpla. Spis og vær glad med god samvittighet. Det har jeg gjort. Var på mitt tjukkeste da jeg kutta ut kjøttet faktisk. Bare dumt.

Anonymkode: 21da9...4f0

Denne logikken har min bestemor på 90 også. Hun er selvfølgelig av den grunn veldig overvektig, for hun har nemlig lyst på ordentlig meierismør i tjukke lag på skiva. Og da mangler jo kroppen smør. ;) 

Anonymkode: 29bc5...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland inn armoasopp. 

Anonymkode: acb4f...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...