Gå til innhold

Fremkalling av fotografier - vanskelig og dyrt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noen gamle filmruller som ikke er blitt fremkalt og jeg ønsker etterhvert å gjøre det selv. Å levere dem inn et sted er ikke et alternativ. 

Jeg har aldri hatt noen interesse for fotografering eller fremkalling og aner ikke hvordan man gjør det. Og jeg aner ikke hva jeg trenger av utstyr. Hvor dyrt vil dere som har litt peiling anslå at det vil bli å kjøpe inn det mest nødvendige utstyret? Jeg har mulighet til å innrede et mørkerom på midlertidig basis her hjemme. Vil jeg trenge et kurs eller noe, eller er det mulig å lære seg dette på egenhånd ved hjelp av iherdig innsats, bøker og internett? 

Jeg blir takknemlig for all hjelp 🙂

Anonymkode: 51cd3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et spørsmål til: hvis jeg gjør det feil, er det mulig å totalødelegge negativene ved et uhell slik at de aldri mer kan sees på/fremkalles? 

Anonymkode: 51cd3...b27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det svart/hvitt kan du lære deg fremkalling ganske greit. Vær nøyaktig med tid og temperaturer. Fargefilmer er litt mer krevende og har mindre toleranse for feil. Det du trenger er et fullstendig mørkt rom, fremkallingsboks med spoler og kjemikalier. Sjekk finn.no.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, spinner skrev:

Er det svart/hvitt kan du lære deg fremkalling ganske greit. Vær nøyaktig med tid og temperaturer. Fargefilmer er litt mer krevende og har mindre toleranse for feil. Det du trenger er et fullstendig mørkt rom, fremkallingsboks med spoler og kjemikalier. Sjekk finn.no.

Tusen takk for hjelpsomt svar  Det er dessverre fargefilm. Dersom jeg gjør feil, vil jeg ødelegge negativene da, eller bare de fremkalte bildene? 

Anonymkode: 51cd3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre bare en sjanse til å fremkalle en film. Det går an å gjøre det vi pleide å kalle en klipptest, hvor man fremkalte de første 15 cm av rullen for å se om fremkallingen trengte justering. Dette gjorde vi med diasfilm, men det er ikke noe i veien for å gjøre det med negativer. Hvis du skulle skaffe kjemikalier og prøve hjemmefremkalling ville jeg startet med en testrull for å se at du behersket prosessen.

Oslofoto https://oslofoto.as/index.php?id_category=50&controller=category kan muligens hjelpe med utstyr og kjemikalier. Enda bedre; de kan fremkalle for deg. Vet ikke hvorfor det er utelukket. Hvis det har med motivene å gjøre, kan jeg love deg at folk som jobber med filmfremkalling har sett det meste : )

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, spinner skrev:

Du har dessverre bare en sjanse til å fremkalle en film. Det går an å gjøre det vi pleide å kalle en klipptest, hvor man fremkalte de første 15 cm av rullen for å se om fremkallingen trengte justering. Dette gjorde vi med diasfilm, men det er ikke noe i veien for å gjøre det med negativer. Hvis du skulle skaffe kjemikalier og prøve hjemmefremkalling ville jeg startet med en testrull for å se at du behersket prosessen.

Oslofoto https://oslofoto.as/index.php?id_category=50&controller=category kan muligens hjelpe med utstyr og kjemikalier. Enda bedre; de kan fremkalle for deg. Vet ikke hvorfor det er utelukket. Hvis det har med motivene å gjøre, kan jeg love deg at folk som jobber med filmfremkalling har sett det meste : )

 

Jeg må nok øve meg litt, ja. Trolig mer enn litt også, for dette har jeg aldri gjort før 😅

Takk for tips om hvor jeg kan henvende meg for å få tak i utstyr og kjemikalier. Jeg ønsker dessverre ikke at noen andre fremkaller for meg. De har kanskje sett mye, men det jeg mistenker at er på disse filmrullene kan jeg garantere at de aldri har sett før. Dersom andre fremkaller for meg blir dette umiddelbart en politisak, og som fornærmet i saken vil jeg gjerne ha litt kontroll på når og hvordan det skal skje ved å kunne melde det inn selv. Jeg vil også gjerne se hva som er på bildene før de legges fram som bevis. 

Tusen takk for gode og informative svar 🙂

Anonymkode: 51cd3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det forresten noe å si hvor gamle filmrullene er? Er prossessen uansett den samme? Disse er fra midten av og slutten av 90-tallet. 

Anonymkode: 51cd3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at vi snakker normal fargenegativfilm vil prosessen være C-41 (står på filmrullen). Det finnes noen ekstremt sjeldne unntak. Dette er en ganske grei instruksjonsfilm: 

Uansett ville jeg vurdert å få filmene fremkalt profesjonelt. Jeg har selv i gamle dager vært med på fremkalling og kopiering for politiet av bevismateriale. Profesjonelle aktører håndterer slikt på en skikkelig måte. Det er også grenser for hva du ser på et negativ før det er scannet (eller kopiert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, spinner skrev:

Forutsatt at vi snakker normal fargenegativfilm vil prosessen være C-41 (står på filmrullen). Det finnes noen ekstremt sjeldne unntak. Dette er en ganske grei instruksjonsfilm: 

Uansett ville jeg vurdert å få filmene fremkalt profesjonelt. Jeg har selv i gamle dager vært med på fremkalling og kopiering for politiet av bevismateriale. Profesjonelle aktører håndterer slikt på en skikkelig måte. Det er også grenser for hva du ser på et negativ før det er scannet (eller kopiert).

Det er helt norale fargefilmer fra Kodak. Husker vi brukte de samme selv den gangen. 

Tusen takk for lenken til instruksjonsvideo. Det er akkurat noe sånt jeg trenger 🙂

Anonymkode: 51cd3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette viktige negativer for deg, TS? For er de veldig viktige ville jeg ikke tatt sjansen på å fremkalle fargefilm når du ikke har noen erfaring med mørkeromsarbeid.

Svarthvitt er enkelt, men farge er en komplisert og nøye prosess hvor ting fort kan gå galt. 

Da jeg gikk på fotografskolen sendte vi inn alt av farge, siden det er så fort gjort å ødelegge filmen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ulven skrev:

Er dette viktige negativer for deg, TS? For er de veldig viktige ville jeg ikke tatt sjansen på å fremkalle fargefilm når du ikke har noen erfaring med mørkeromsarbeid.

Svarthvitt er enkelt, men farge er en komplisert og nøye prosess hvor ting fort kan gå galt. 

Da jeg gikk på fotografskolen sendte vi inn alt av farge, siden det er så fort gjort å ødelegge filmen. 

Ja, det er veldig viktige bilder. Tusen takk for innspill. Jeg føler dessverre ikke at jeg har så mye valg, da jeg ikke vil at hele prossessen med politiet skal gå over hodet på meg. Jeg trenger å beholde bittelitt kontroll. 

Anonymkode: 51cd3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har null erfaring og anbefaler å levere de inn. Hvorfor er det så viktig å gjøre det selv? 

Anonymkode: 1a6f3...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er veldig viktige bilder. Tusen takk for innspill. Jeg føler dessverre ikke at jeg har så mye valg, da jeg ikke vil at hele prossessen med politiet skal gå over hodet på meg. Jeg trenger å beholde bittelitt kontroll. 

Anonymkode: 51cd3...b27

Politiet? Hva har de med saken å gjøre? Du leverer de til et fotostudio. 

Anonymkode: 1a6f3...e12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er veldig viktige bilder. Tusen takk for innspill. Jeg føler dessverre ikke at jeg har så mye valg, da jeg ikke vil at hele prossessen med politiet skal gå over hodet på meg. Jeg trenger å beholde bittelitt kontroll. 

Anonymkode: 51cd3...b27

Da må du starte med å ta kurs i mørkeromsarbeid og jobbe deg fra svarthvitt til farge over tid. Du bør ikke kjøpe fargekjemikalier og fremkallerboks og håpe på at det går bra.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ulven skrev:

Da må du starte med å ta kurs i mørkeromsarbeid og jobbe deg fra svarthvitt til farge over tid. Du bør ikke kjøpe fargekjemikalier og fremkallerboks og håpe på at det går bra.

 

 

Jeg må nok legge franskkurset mitt til side en stund, skjønner jeg. 😅Jaja, da lærer jeg meg noe nytt i prossessen. Hvem vet, kanskje jeg får en ny hobby! 🙂

Anonymkode: 51cd3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på de over her. Jeg har for en del år siden fremkalt mye svart/hvitt. Det er en forholdsvis grei prosess selv om du der også må være nøye med tidsbruken. Fargefilm er derimot langt mer følsomt. Har bare testet et par ganger og det ble ikke perfekte resultat. Og husk at du bare har et forsøk. Er denne filmen viktig så ville jeg fått noen proffe til å ta seg av det. Skal du gjøre det selv så bør du øve deg på mindre viktige bilder først. Om du da får tak i fargeruller som skal fremkalles...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Kjetting skrev:

Henger meg på de over her. Jeg har for en del år siden fremkalt mye svart/hvitt. Det er en forholdsvis grei prosess selv om du der også må være nøye med tidsbruken. Fargefilm er derimot langt mer følsomt. Har bare testet et par ganger og det ble ikke perfekte resultat. Og husk at du bare har et forsøk. Er denne filmen viktig så ville jeg fått noen proffe til å ta seg av det. Skal du gjøre det selv så bør du øve deg på mindre viktige bilder først. Om du da får tak i fargeruller som skal fremkalles...

Takk for svar :) Fargefilm får jeg tak i, det selges fremdeles på vanlige fotobutikker :) Så jeg har mulighet til å øve i massevis, i hvert fall. 

Anonymkode: 51cd3...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan søke etter noen private som kan gjøre det for deg? Du ber selv om å få være med på det så har du full kontroll. Du kan sikkert finne noen som gjør dette på diverse nettsteder for fotointeresserte.

Anonymkode: a42e2...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...